Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ut på tur og dele-frustrasjon

Ut på tur og dele-frustrasjon #578952 12/07/2008 15:38
trippeh Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Skulle ut på en liten tur opp til Kikut. Tenkte å slenge på et nytt kjede før jeg dro. Sikkert lurt å bytte kjede nå så jeg slipper billig unna tenkte jeg. Det gamle kjedet, drevet foran og kasetten er jo knappe 2,5-3 mnd gammelt. Litt bange anelser etter å ha testet kjedestrekksmåleren, den gikk allerede off the scale. Men pyttsann, 3 mnd, dette burde jo gå greit.

Men det nye kjedet sitter ikke i det hele tatt bak på de 3-4 minste klingene under litt trøkk. Og foran knepper det som besatt på midterste klinga. Pokker!

Nedtur. Kjøpte tilsynelatende ekstra heavy duty kjede (SRAM PC991 XS) og dyr kassett (SRAM PG990), så holder det knapt ut våren. Til tross for smøring før hver tur og noen ganger underveis, og nesten ukentlig full rens, så gir tannhjula etter så fort. Hvordan får jeg det til??

Så mens jeg sitter her i sofaen, nedbrutt og betuttet, og samler opp ork til å skifte tilbake til det gamle kjedet intil videre så jeg omsider kan komme meg ut, så hører jeg jaggu et høyt PSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSHHHhhhh fra terassen. Joda, plutselig punktering. Ikke byttet slange på flere uker, så den lå nok greit i dekket.

Makan. Noe vil tydeligvis ikke ha meg på tur i dag. Tror jeg tusler ned på Kiwi en tur og henter litt trøstemat/snop istedet.

Og nå skal jeg bestille billig kasett og drev mens jeg gråter litt inni meg...

Re: Ut på tur og dele-frustrasjon [Re: trippeh] #578973 12/07/2008 16:38
chalshus Offline
More than words
More than words
To ord: Shimano Deore. Billig og bra.

Re: Ut på tur og dele-frustrasjon [Re: chalshus] #578975 12/07/2008 16:42
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Kjedeslitasje har enormt mye med føreforhold å gjøre. I siste NM på Skullerud startet jeg rittet med nytt drivverk, nye vaiere og nye bremseklosser. Alt var utslitt etter drøye to timer rittsykling i gjørme og tett regnvær.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Ut på tur og dele-frustrasjon [Re: sykkeloyvind] #579041 12/07/2008 19:20
trippeh Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Gjørme og regn er ingen hindring for meg ICON_SMILE Selv om jeg stort sett holder meg til grusen i slikt vær av hensyn til stiene så blir det jo nok dritt i drivverket. Det sliter tydeligvis nesten mer på utstyret enn vintersykling.

Mitt usedvanlig kraftige tråkk hjelper vel ikke noe det heller. Så da får vi satse på at de litt billigere delene tåler det, ellers blir dette ganske dyrt i lengden ICON_WINK

Tom & Jerry-kjeks er digg.

Moderator  support