Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 15 1 2 3 14 15

Dagens Sandberg.

Dagens Sandberg. #578864 12/07/2008 08:09
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
Ambisjoner har han ihvertfall:
http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article1114488.ece

Forresten - kan noen vennligst forklare meg hvorfor det skal være veiene som er skyld i at dødsulykkene har økt med 40% på et år? Har veiene plutselig blitt 40% dårligere? Eller?

Re: Dgens Sandberg. [Re: -Jan] #578876 12/07/2008 09:31
Registrert: May 2004
Innlegg: 417
P
pet1 Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
P
Registrert: May 2004
Innlegg: 417
Sitat: -Jan
Ambisjoner har han ihvertfall:
http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article1114488.ece

Forresten - kan noen vennligst forklare meg hvorfor det skal være veiene som er skyld i at dødsulykkene har økt med 40% på et år? Har veiene plutselig blitt 40% dårligere? Eller?


Per Sandberg og fornuft hører sammen som alkohol og bilkjøring.
Et fint påskudd for å hoste fram denne igjen:

Re: Dgens Sandberg. [Re: -Jan] #578880 12/07/2008 09:45
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
supernalle Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
Sitat: -Jan
Ambisjoner har han ihvertfall:
http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article1114488.ece

Forresten - kan noen vennligst forklare meg hvorfor det skal være veiene som er skyld i at dødsulykkene har økt med 40% på et år? Har veiene plutselig blitt 40% dårligere? Eller?


Ja, dette lover godt for syklistene langs veiene... not?

Re: Dgens Sandberg. [Re: -Jan] #578881 12/07/2008 09:45
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 1,892
Laxeluz Offline
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Offline
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 1,892
Eg holdt på å knekke meg då eg leste dette tidlegare i dag. Men dette er jo vitterleg FRP i eit nøtteskal.
Alkohol og god vegstandard er jo dei viktige sakane i liva våre...


Andreas Tveit
Re: Dgens Sandberg. [Re: Laxeluz] #578887 12/07/2008 10:16
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Sandberg har kommet med mye rart, men dette må være tidenes lavmål.

Veiene skulle vært bedre mange steder, det er klart, MEN
hovedårsaken til at folk dør i trafikken er at det kjøres for fort.

Navarsete har helt rett når hun sier at man skal tilpasse farten til forholdene.





e





*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Dgens Sandberg. [Re: Laxeluz] #578888 12/07/2008 10:17
Registrert: May 2005
Innlegg: 6,510
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2005
Innlegg: 6,510
Det som er mest interessant her er jo at FrP vil sette individets rett til selv å bestemme i sentrum, mens de samtidig vil legge alt til rette for at det offentlige skal ta seg av alle våre behov.

Folk bør få lov til å gjøre som man vil, bare man ikke plager andre og er grei og snill, men vi vil også ha flere lover og mer politi til å håndheve lovene.

Jeg tror FrP er et resultat av fri oppdragelse kombinert med misunnelse rettet mot storebroren som alltid var litt flinkere.

Re: Dgens Sandberg. [Re: Espen] #578897 12/07/2008 10:55
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Online
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
Sitat: Espen
Navarsete har helt rett når hun sier at man skal tilpasse farten til forholdene.


Dersom man legger forholdene til rette for høy fart er det mulig å tilpasse farten etter forholdene og kjøre sikkert også i høyere hastighet. I Norge legges forholdene gjerne til rette for lav fart. Ting skal gå sakte for seg. Litt gammelmodig og traust liksom. I Sverige, Tyskland, tidligere østblokkland og sovjetstater, USA, Kina, India, og de fleste andre land derimot legges det gjerne så langt det er mulig, mtp omgivelsene og budsjetter, til rette for høyere hastighet. Dvs bedre infrastruktur: Bredere vei, midtrabatt, rettere strekninger der det er mulig etc mm ++

"Motorveien" mellom Oslo og Trondheim for eksempel, er en god vits! Synes synd på yrkessjåfører som kjører denne strekningen til daglig.

Redigert av mtbmaniac; 12/07/2008 11:12.
Re: Dgens Sandberg. [Re: mtbmaniac] #578900 12/07/2008 11:11
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 64
bonzai Offline
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 64
Sitat: mtbmaniac


Dersom man legger forholdene til rette for høy fart er det mulig å kjøre sikkert også i høyere hastighet. I Norge legges forholdene gjerne til rette for lav fart. Ting skal gå sakte for seg. Litt gammelmodig og traust liksom. I Sverige, Tyskland, USA, Kina og de fleste andre land derimot legges det gjerne så langt det er mulig, mtp omgivelsene og budsjetter, til rette for høyere hastighet. Dvs bedre infrastruktur: Bredere vei, midtrabatt, rettere strekninger der det er mulig etc mm ++


Og Sandberg vil ta det et hakk lengre: det skal nå også være trygt å kjøre i fylla. Sier litt om hvilket publikum han henvender seg til...


Re: Dgens Sandberg. [Re: mtbmaniac] #578916 12/07/2008 12:04
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
Sitat: mtbmaniac


Dersom man legger forholdene til rette for høy fart er det mulig å tilpasse farten etter forholdene og kjøre sikkert også i høyere hastighet. I Norge legges forholdene gjerne til rette for lav fart. Ting skal gå sakte for seg. Litt gammelmodig og traust liksom. I Sverige, Tyskland, tidligere østblokkland og sovjetstater, USA, Kina, India, og de fleste andre land derimot legges det gjerne så langt det er mulig, mtp omgivelsene og budsjetter, til rette for høyere hastighet. Dvs bedre infrastruktur: Bredere vei, midtrabatt, rettere strekninger der det er mulig etc mm ++

"Motorveien" mellom Oslo og Trondheim for eksempel, er en god vits! Synes synd på yrkessjåfører som kjører denne strekningen til daglig.


Tror kanskje du bør sjekke litt statistikk over antall trafikkdrepte i de landene du nevner og sammenligne med Norge.
Husk også at Norge er fullt av fjorder og fjell som begrenser hvor brede og rette veier man kan bygge.

http://www.adressa.no/forbruker/bil/article1105128.ece

Re: Dgens Sandberg. [Re: -Jan] #578919 12/07/2008 12:22
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Online
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
Hva er det du prøver å si, at vi ikke bør bygge bedre veier? At rett motorvei med fartsgrense på 130km/t øker antall ulykker i forhold til 2-felts krøttersti med hull overalt?

ICON_WINK ICON_WINK ICON_WINK

Siden du er så rå på statistikk, kan du ikke finne den frem? På forhånd takk ICON_SMILE

Re: Dgens Sandberg. [Re: -Jan] #578921 12/07/2008 12:37
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Alle forstår at høyere fart fører til flere ulykker.

Det samme er det det med lavere avgifter på alkohol. Det blir mer fyll og flere trafikkulykker, flere drap, flere voldtekter osv osv.

FRP stiller seg alltid tvilende til all forskning som antyder at politikken deres er kortsiktig, og i nesten alle tilfeller har en bieffekt som overgår "fordelene"


Karl sa en gang at alkohol var så dyrt i Norge at folk drakk seg fra gård og grunn.

Da er det bare en ting å gjøre.



Hva gjør du når det renner olje ut av bunnpluggen på bilmotoren din?
Du bytter ikke pakningen, du heller på mer olje, fordi det er en menneskerett å gjøre hva man vil.


e







*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Dgens Sandberg. [Re: mtbmaniac] #578922 12/07/2008 12:44
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Det han sier, er at det er fart som dreper.

Kjørte alle i 30 km/t ville ingen bli drept i trafikken.

Jeg sier ikke at veiene er gode, eller at man ikke skal utbedre dem, men det er fremdeles ikke veiens feil at folk kjører av, eller kjører på hverandre.

Folk krasjer og kjører av, fordi de kjører så fort at de ikke kan stoppe når det kommer noen i mot, eller det kommer en brå sving.

Når vi sykler i skogen og går på trynet, er det ikke skogens skyld.




e




*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Dgens Sandberg. [Re: Espen] #578937 12/07/2008 14:24
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 4,788
Tex Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 4,788
– Norske veier må bli så gode at det blir risikofritt å kjøre i ruspåvirket tilstand, mener leder av Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Per Sandberg (Frp).


Risikofritt, ja.
Det skulle vel bety at det tryggeste man kan gjøre, er å kjøre i fylla? Kan veier bli så gode?
Jeg ser for meg at kun en bil kan kjøre på disse veiene ad gangen, og at veikantene polstres med store mengder skumgummi. Slett ikke umulig, bare viljen er til stede.






Re: Dgens Sandberg. [Re: Tex] #578948 12/07/2008 15:26
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 3,563
Arnebv Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 3,563
Og så må jo bilene bli tryggare. Dvs at dei har maksfart på 30km/t


Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: Dgens Sandberg. [Re: Tex] #578956 12/07/2008 15:45
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 1,892
Laxeluz Offline
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Offline
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 1,892
Sitat: Tex
Det skulle vel bety at det tryggeste man kan gjøre, er å kjøre i fylla? Kan veier bli så gode?
Jeg ser for meg at kun en bil kan kjøre på disse veiene ad gangen, og at veikantene polstres med store mengder skumgummi. Slett ikke umulig, bare viljen er til stede.


Hmmmm...


Vedlegg
26229-Risikofritt.JPG (83.33 KB, 135 nedlastinger)

Andreas Tveit
Re: Dgens Sandberg. [Re: mtbmaniac] #578959 12/07/2008 15:57
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
A
anonym5 Offline
Anonym5
Offline
Anonym5
A
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
Sitat: mtbmaniac
Hva er det du prøver å si, at vi ikke bør bygge bedre veier? At rett motorvei med fartsgrense på 130km/t øker antall ulykker i forhold til 2-felts krøttersti med hull overalt?

ICON_WINK ICON_WINK ICON_WINK

Siden du er så rå på statistikk, kan du ikke finne den frem? På forhånd takk ICON_SMILE


Holder dette, eller?

Quote:
Bedre veier ville ikke ha ført til vesentlig færre
dødsulykker, mener både Transportøkonomisk institutt (TØI) og Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL).

– Det er litt søkt å forklare den dramatiske økningen i antallet dødsulykker siden i fjor med dårlige veier, sier forskningsleder Fridulv Sagberg ved TØI til Dagsavisen.


Sakset fra Aftenposten


Anonym5
Re: Dgens Sandberg. [Re: anonym5] #578961 12/07/2008 16:11
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
supernalle Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
En annen statistikk som jeg desverre ikke finner nå sier at 10% av alle bilistene står for 80% av alle ulykkene. Jeg vil fjerne disse 10 prosentene og få dem over på annen transport. Jeg tipper mange av disse 10 prosentene er disse sykkelhaterene og antakeligvis stemmer de fleste av dem fremskrittspartiet.

Re: Dgens Sandberg. [Re: anonym5] #578966 12/07/2008 16:18
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,838
Trygve_ Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,838
Problemet med ulykker er sammensatt, og skyldes ikke bare stor fart. Faktorer som GPS, mobiltelefoner etc som er i bruk inne i bilen har økt.

Det er kombinasjonen mellom stor fart, uoppmerksomhet, egoistisk kjøring og forstyrrende elementer som skaper de fleste ulykker. Hadde alle alltid ligget i korrekt avstand til bilen foran, og alle hadde fokusert på å styre bilen sin og ikke alt mulig annet - kunne fartsgrensen vært 200km/t.

Men folk kjører over evne, og da fordi de også skal dille med alle andre ting. Det er ikke fart alene som gjør at "bilen kom over i motgående kjørefelt". Det er fordi folk ikke klarer å åpne coveret på cd'n de kjøpte på sist bensinstasjon, må kontrollere om GPS'n viser helt korrekt akkurat når man passerer neste kryss eller sender sms om et eller annet de sikkert kunne ha ventet med å si.

De færreste som har begge henda på rattet og ser fremover, i 60 eller 130, er skyldige i ulykkene...

Re: Dgens Sandberg. [Re: Espen] #578967 12/07/2008 16:21
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,838
Trygve_ Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,838
Sitat: Espen

Når vi sykler i skogen og går på trynet, er det ikke skogens skyld.


I USA ville det vel vært eieren av skogen sin skyld ICON_WINK

Re: Dgens Sandberg. [Re: Trygve_] #578972 12/07/2008 16:38
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
supernalle Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
Sitat: Trygve_
Sitat: Espen

Når vi sykler i skogen og går på trynet, er det ikke skogens skyld.


I USA ville det vel vært eieren av skogen sin skyld ICON_WINK


Når vi snakker om usa som har både brede og rette veier så går det med et world trade center i måneden, ca 3500 personer, med andre ord ca 42500 i året, dvs rundt 14,52 per 100 000 person dør i trafikken der borte. HER.

I Norge er dette nede på 5,17 per 100 000. I Norge er det dessuten generelt langt vanskeligere og dyrere å bygge vei enn i USA...... HER

Det fremskrittpartiet legger opp til er å få et veinett som i USA. Det fungerer bare ikke. Her som på de fleste andre punkter er fremskrittspartiets politikk rett og slett feil. Deres kjappe slå på helen løsning fungerer ikke.

Det er klart at man kan bygge veiene sikrere, men fremskrittspartiet står også for en økning i trafikken og dette rimer dårlig. Mere svinger og mere humper fungerer, ikke brede raske rette veier. Mere trafikkopplæring og å få vekk de farlig trafikantene fungerer, ikke fyllekjøring der det er en menneskerett å ha sertifikat. Mere satsing på andre trafikanter, som syklister og kollektivtrafikk fungerer, ikke å ha bilen som det eneste reelle transportalternativet...... fremskrittspartipolitikk fungerer ikke, hverken her eller på andre måter.....

Dessuten kan man bruke penger på andre ting enn veier...... fremskrittspartietspolitikk fungerer ikke fordi de skal ta mindre skatter og det blir mindre å bruke til alt det de sier de skal bruke penger på..... det går rett og slett ikke opp..... næringslivet kommer ikke til å tjene mer penger på en magisk måte når fremskrittpartiet kommer til makten.... renta kommer til å gå i taket hvis vi bruker betydelig mer oljepenger enn vi gjør nå.

Re: Dgens Sandberg. [Re: anonym5] #578977 12/07/2008 16:44
Registrert: Feb 2004
Innlegg: 1,138
C
Christian M. Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
C
Registrert: Feb 2004
Innlegg: 1,138
Sitat: pontiff
Holder dette, eller?

Quote:
Bedre veier ville ikke ha ført til vesentlig færre
dødsulykker, mener både Transportøkonomisk institutt (TØI) og Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL).

– Det er litt søkt å forklare den dramatiske økningen i antallet dødsulykker siden i fjor med dårlige veier, sier forskningsleder Fridulv Sagberg ved TØI til Dagsavisen.


Sakset fra Aftenposten


Så det betyr altså at nye E18 i deler av Vestfold ikke har redusert antall ulykker? Hvor mange dødsulykker har det vært på veier med 4 felt og evnt midtdeler i forhold til før dem ble utbedret?

At antallet ulykker varierer litt fra år til år er naturlig, det blir stadig flere innbyggere og trafikanter.

Jeg mener problemet er sammensatt, fokuset på at fart alene står for mange av ulykkene er etter mitt syn ett noe unyansert syn på virkeligheten. Virkeligheten er mer sammensatt, fart alene har aldri drept så mye som ett gresstrå, fart sammen med uoppmerksomhet, rus og rett og slett dårlige sjåfører er hva som dreper, SAMMEN med dårlige veier.

ETT moment er sjelden skyld i en ulykke, evnt som de sier i "Når katastrofen intreffer" på NGC(delvis i det minste). Det er sjelden man kan peke på en ting som er skyld i en katastrofe.

At unge er innblandet i ulykker pga lite kjøre erfaring er en ting, men opplæringen kan og bli bedre, kanskje tenke i litt andre baner enn kun teori?
Jeg mener man burde formidle og vise i mye større grad hvor enorme krefter man leker med om man kjører av veien i feks. 70km/t. Og jeg mener man kan gå ganske langt i hvor stygt man skal illustrere det, tåler man ikke se slikt bør man vurdere hvor vidt man bør kjøre bil.

Forøvrig kan man jo ta en titt på dette:
http://www.nettavisen.no/motor/article2061494.ece

Jeg er lei at det kun er snakk og lite handling. Om det rødgrønt liksom er som mye bedre for oss mtp trafikksikkerhet, bevis det! Slik det er idag fremstår Navarsete som en handlingslammet minister som bruker mer tid å bortforklare dårlige veier enn å faktisk gjøre noe med dem. Det er fordømt lett å sitte i Oslo å snakke, gjøre statestikk og å forske i alle rettninger på dette. Har man grodd fast på ett kontor vet man ofte for lite om virkeligheten utenfor.

Og nei, jeg suttrer ikke, heller ikke FRP stemmes her. Jeg skriver med bakgrunn i erfaringer på turer til/fra Voss og Åre som gjør at jeg kjører stamveier til henholdsvis Bergen og Trondheim. Til tider er det vanskelig å se at Norge er ett land med mye penger, men lett å se at vi har elendig standard på hovedveiene våre.

Re: Dgens Sandberg. [Re: anonym5] #578986 12/07/2008 17:15
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Online
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
Sitat: pontiff
Sitat: mtbmaniac
Hva er det du prøver å si, at vi ikke bør bygge bedre veier? At rett motorvei med fartsgrense på 130km/t øker antall ulykker i forhold til 2-felts krøttersti med hull overalt?

ICON_WINK ICON_WINK ICON_WINK

Siden du er så rå på statistikk, kan du ikke finne den frem? På forhånd takk ICON_SMILE


Holder dette, eller?

Quote:
Bedre veier ville ikke ha ført til vesentlig færre
dødsulykker, mener både Transportøkonomisk institutt (TØI) og Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL).

– Det er litt søkt å forklare den dramatiske økningen i antallet dødsulykker siden i fjor med dårlige veier, sier forskningsleder Fridulv Sagberg ved TØI til Dagsavisen.


Sakset fra Aftenposten


NEI. En eller annen gjøk sin "mening" er ikke statistikk. ICON_WINK

Re: Dgens Sandberg. [Re: Espen] #578990 12/07/2008 17:25
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Online
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
Sitat: Espen
Det han sier, er at det er fart som dreper.

Kjørte alle i 30 km/t ville ingen bli drept i trafikken.

Jeg sier ikke at veiene er gode, eller at man ikke skal utbedre dem, men det er fremdeles ikke veiens feil at folk kjører av, eller kjører på hverandre.

Folk krasjer og kjører av, fordi de kjører så fort at de ikke kan stoppe når det kommer noen i mot, eller det kommer en brå sving.


Som du sier så må man tilpasse farten etter forholdene.

Dersom en vei er laget for sikker kjøring i høy hastighet feks 130km/t og man kjører i 120-130 har man tilpasset hastigheten etter forholdene.

Dersom man på en vei som er tilpasset en hastighet kjører 30-40% raskere, så har man ikke tilpasset hastigheten etter forholdene.

Det er altså ikke høy hastighet i seg selv som dreper.

Redigert av mtbmaniac; 12/07/2008 17:34.
Re: Dgens Sandberg. [Re: supernalle] #579009 12/07/2008 18:11
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 4,788
Tex Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 4,788
Sitat: supernalle
Sitat: Trygve_
Sitat: Espen

Når vi sykler i skogen og går på trynet, er det ikke skogens skyld.


I USA ville det vel vært eieren av skogen sin skyld ICON_WINK


Når vi snakker om usa som har både brede og rette veier så går det med et world trade center i måneden, ca 3500 personer, med andre ord ca 42500 i året, dvs rundt 14,52 per 100 000 person dør i trafikken der borte. HER.

I Norge er dette nede på 5,17 per 100 000. I Norge er det dessuten generelt langt vanskeligere og dyrere å bygge vei enn i USA...... HER

Det fremskrittpartiet legger opp til er å få et veinett som i USA. Det fungerer bare ikke.



Denne statistikken som supernalle viser til er jo faktisk helt avgjørende for å belyse påstanden om at bedre veier fører til færre ulykker, slik FrP alltid hevder. Uten at jeg vet dette, tror jeg at fyllekjøring er et mye større problem i USA enn her, det er mulig noe av forklaringen ligger der. Selv om veiene i USA er gode, skal det noe til å gjøre fyllekjøringen "risikofri".

Redigert av Tex; 12/07/2008 18:14. Rediger grunn: Fingerkrøll
Re: Dgens Sandberg. [Re: Tex] #579029 12/07/2008 18:42
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 4,788
Tex Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 4,788
Hmmm.... og atter hmmmm. Så var det dette med statisikk igjen, da. Har tenkt litt mer på forskjell mellom ulike land når det gjelder antall trafikkdrepte pr capita.

Det er klart at i et land hvor veldig få mennesker kjører bil, kan ulykkesfrekvensen blant de som faktisk kjører være svært høy, uten at antall drepte pr.capita nødvendigvis blir så høy.

Hvis man derimot sammenligner antall drepte pr milliard kjørte kilometer, kommer Norge og USA ganske likt ut, hhv. 8,3 og 9,4 - alt i følge http://www.driveandstayalive.com/info%20section/statistics/stats-multicountry-percapita-2004.htm

Re: Dgens Sandberg. [Re: Tex] #579040 12/07/2008 19:19
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
supernalle Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
Sitat: Tex

Hvis man derimot sammenligner antall drepte pr milliard kjørte kilometer, kommer Norge og USA ganske likt ut, hhv. 8,3 og 9,4 - alt i følge http://www.driveandstayalive.com/info%20section/statistics/stats-multicountry-percapita-2004.htm


....og det sier? Selv med de "møkkaveiene" vi har i Norge, at amerikanere får mer trening på å kjøre bil og at vi har GENERELT sett et hardere klima i Norge så er det fortsatt mindre dødsulykker her. Fremskrittspartiets politikk suger fortsatt. (Men det var et godt tilskudd Tex)

Liv er forøvrig liv og hvis en del av løsningen er å få folk til å sykle eller å ta kollektivtransport for å spare liv så er jo det et ytterligere bevis på at dagens politikk knuser fremskrittspartiets tomme luftslott.

Re: Dgens Sandberg. [Re: supernalle] #579048 12/07/2008 19:50
Registrert: Dec 2002
Innlegg: 11,220
StigB Offline
Señor
Offline
Señor
Registrert: Dec 2002
Innlegg: 11,220

Det slo meg i dag på tur fra Sand til Jessheim 3 - 4 km. Av 7 biler jeg møtte satt 5 i telefon.

Jeg må medgi at jeg nok har litt å jobbe med selv, men kunne myndighetene gått ut med forbud ville mye ukonsentrert kjøring på grunn av mobilsnakking blitt luka ut.

Mobiltelefon
Sminking
Promille
Rus fra legemidler
Rus fra narkotiske midler
Irritasjon
Dårlig kjøreopplæring
Ukonsentrerte
Sinne
Psykisk ubalanse

Dette er noen av faktorene som fører til fatale ulykker. Vi i Ullensaker har hatt nok. E6 har vært en ulykkes magnet. Mellom Kløfta og Jessheim på fire felts motorvei, mellom Jessheim og Dal.

Man kan få sikrere veier ved teknisk å bygge sikrere, men om ikke holdningene til de som sitter bak rattet endres vil en merke svært lite til dette.



Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >



Re: Dgens Sandberg. [Re: StigB] #579063 12/07/2008 20:40
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Nettopp!

På firefelts er det ikke front mot front, men kjedekollisjoner.

Sitter du å knotter på telefonen og aner fred og ingen fare, med fartsholderen på 120, og så er det plutselig bråstopp.


Fart og uoppmerksomme sjåfører(av en eller annen årsak) dreper flest.




e



*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
FARTs DREPER !! [Re: Espen] #579078 12/07/2008 20:58
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Online
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
oioi, pass opp, her kommer det drepende

FARTSMONSTERET!


Vedlegg
26238-reedy5b.jpg (52.32 KB, 116 nedlastinger)
Redigert av mtbmaniac; 12/07/2008 21:04.
Re: FARTs DREPER !! [Re: mtbmaniac] #579086 12/07/2008 21:14
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
supernalle Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
Man bør heller ikke leke med tape samtidig som man kjører heller:



Side 1 av 15 1 2 3 14 15

Moderator  support