Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjul til racer

Hjul til racer #578095 10/07/2008 07:44
P
peroo Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
P
Hei jeg er ganske fersk i dette gamet, og lurer litt på dette med dyre kontra billige hjul.

Jeg har et Shimano WH-6600 hjulsett idag.

Hvordan oppleves forskjellen til et nytt sett ?
Hva er bra og hva er dårlig ?
Er det hjulsettet jeg har greit nok ?

Re: Hjul til racer [Re: peroo] #578191 10/07/2008 11:08
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Heisann.

WH-6600 er et flott hjulsett. Det er i Ultegra-gruppen, og er meget bra for prisen.

Når det gjelder spørsmålene dine om opplevelse og hva som er bra og hva som er dårlig, finnes det mange svar. Noen av de er:

-Prisen på hjulene avspeiler som regel tre ting, vekt, profil på felger og hvilke materialer som er brukt. Karbon, høyprofil og lett er med på å fordyre hjulet. Fancy eiker og nav også. Tradisjonelt oppbygde hjul med ståleiker og gode, holdbare nav på lavprofil/mellomprofil alu-felger er billigere. Som regel betaler du også for et produsent-navn, dvs at hjul med flotte, klingende modellnavn fra fabrikker som Campagnolo, Mavic, Fulcrum, Shimano, DT osv ofte er overpriset i forhold til hva det vil koste å få bygget et hjul med samme kvaliteter av en god lokal bygger. Men like mye bling-bling får du ikke. ICON_WINK

-Lettere hjulsett føles ofte ... eh ... lettere, særlig i klatringer. De vil også oppleves som raskere i akselrasjonen. Forutsatt at de er stive nok.
Men de kan også føles mer nervøse, fordi sykkelen vil "hoppe" mer i ujevnheter, og du som sitter på toppen vil være nervøs for hva settet tåler av slag, hull og fandens oldemor.
Tyngre hjulsett vil føles tregere, og trolig endel mer solid.

-Hva som er bra og hva som er dårlig er et spørsmål om hva du skal bruke hjulene til. Til trening og turritt/ritt som ikke er helt i norgestoppen er de hjulene du har veldig gode. De gir et fint kompromiss mellom pris, stivhet, vekt og luftmotstand.
Hvis du kjører mye på flater og ønsker å holde høyere fart, kan et sett med høyprofil-hjul være et fremtidig invisteringsobjekt. Men hvis du helst vil klatre bratte, lange og seige bakker, så er ikke høyprofil noen vits. Da er det lettvektshjul som er tingen. Høyprofilhjul, som f.eks. Shimano sine Dura Ace , er tyngre enn dedikerte klatrehjul.

I fremtiden vil du kanskje finne ut at behovet for ett sett til kommer. Da kan du vurdere hvilke egenskaper du vil ha i hjulene dine, og satse på lettvekt eller høyprofil som et sett som kan supplere de glimrende hjulene du allerede har.

Håper det var litt informativt. Det er sikkert flere som har andre kommentarer. ICON_SMILE

Redigert av Hæ?; 10/07/2008 11:20. Rediger grunn: Litt om pris

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Hjul til racer [Re: Hæ?] #578337 10/07/2008 17:46
P
peroo Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
P
Takk for godt svar.

Ser ut til at tiden bør brukes på å trå istedet for på ebay :-)

Re: Hjul til racer [Re: peroo] #578572 11/07/2008 10:12
G
gepe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Bra svar av Hæ?.

Høyprofilhjul er i utgangspunktet tyngre enn lavprofilhjul, men det forutsetter at man holder seg innenfor samme dekktype (pariser vs clincher). Hvis du velger pariserversjonen så er høyprofilhjul ofte lettere enn de aller, aller fleste lavprofilhjul (clincher). Mine Zipp 404 pariser veier f.eks. omkring 1250 gram. Clincher-versjonen av samme hjulsett veier omkring 400 gram mer. Det er vanskelig å lage holdbare clincherhjul som er lettere enn 1400 gram.

Hvis du har et sett ganske gode clincherhjul og vurderer å kjøpe noen nye hjul til bruk på ritt, så ville jeg anbefalt å vurdere høyprofilhjul for pariserdekk. Det er noe klin med liming av dekk, men i tillegg til bedre aerodynamikk så innebærer vektbesparelsen at slike hjul også fungerer godt i motbakker og ved akselerasjon. Eventuelt unngå hele utstyrshysteriet og være fornøyd med det du har. Det er jo sikkert bra nok likevel.

Redigert av gepe; 11/07/2008 10:16.
Re: Hjul til racer [Re: gepe] #578583 11/07/2008 10:40
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Jepp, jepp. Selvsagt spiller det inn om det er sett for kanttråd (clincher) eller for pariserdekk (tubular). ICON_SMILE

Må også presisere at når jeg nevner Shimano Dura Ace som høyprofil, så mener jeg C50-hjulene. DA-hjul finnes i lavprofil også (7850)

Jeg må jo si at jeg har sansen for både peroo sin konkulsjon, og gepe sin avslutning - glem stæsjhysteriet, tren heller! ICON_SMILE

Re: Hjul til racer [Re: Hæ?] #578607 11/07/2008 11:29
Pete Offline
Popcornansvarlig
Popcornansvarlig
Sitat: Hæ?
Jepp, jepp. Selvsagt spiller det inn om det er sett for kanttråd (clincher) eller for pariserdekk (tubular). ICON_SMILE

Må også presisere at når jeg nevner Shimano Dura Ace som høyprofil, så mener jeg C50-hjulene. DA-hjul finnes i lavprofil også (7850)

Jeg må jo si at jeg har sansen for både peroo sin konkulsjon, og gepe sin avslutning - glem stæsjhysteriet, tren heller! ICON_SMILE

Heller litt bensin på stæsjhysteribålet ditt, jeg Bjarte ICON_SMILE
Dura-Ace 7850 kommer for ordens skykd i fem modeller:
WH-7850-C24-TU - 24mm profil karbonfelg, pariser
WH-7850-C50-TU - 50mm profil karbonfelg, pariser (Samma som Thor Hushovd bruker)
WH-7850-C24-CL - 24mm profil karbon/alufelg, clincher (Samma som jeg bruker. knis)
WH-7850-C50-CL - 50mm profil karbon/alufelg, clincher
WH-7850-SL - 24mm profil alufelg, road tubeless/clincher (Samma som Phillipe Gilbert vant Omloop het Volk med i våres)

(Sånn bare for å rydde opp i evt. misforståelser)

(Denne mannen har forresten en jobb å gjøre om ikke TV2 Tourmanager-laget mitt skal gå nedenom og hjem frown )

Recovery-mode
Re: Hjul til racer [Re: Pete] #578619 11/07/2008 11:47
K1neth Offline
Ivrig
Ivrig
WH-7850-C50-TU - 50mm profil karbonfelg, pariser

Har disse selv. Utrolig gode hjul, herregud! ICON_TONGUE Du får de jo også rimelig hos CRC.

Gode konkurransehjul, veldig fornøyd med navene. Lette og aerodynamiske. Tror nokk disse hjulene sørger for at du kommer til å sitte igjen med et SMIIIL!

Re: Hjul til racer [Re: Pete] #578644 11/07/2008 12:41
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sitat: Pete
Heller litt bensin på stæsjhysteribålet ditt, jeg Bjarte ICON_SMILE
Dura-Ace 7850 kommer for ordens skykd i fem modeller:
WH-7850-C24-TU - 24mm profil karbonfelg, pariser
WH-7850-C50-TU - 50mm profil karbonfelg, pariser (Samma som Thor Hushovd bruker)
WH-7850-C24-CL - 24mm profil karbon/alufelg, clincher (Samma som jeg bruker. knis)
WH-7850-C50-CL - 50mm profil karbon/alufelg, clincher
WH-7850-SL - 24mm profil alufelg, road tubeless/clincher (Samma som Phillipe Gilbert vant Omloop het Volk med i våres)

(Sånn bare for å rydde opp i evt. misforståelser)

Takker, takker. Jeg tenkte på C24 som lavprofil, siden bl.a. 7850 C24 katalogiseres som det hos bl.a. CC. Jeg forsøkte, på en akk så klønete måte ser jeg, å forklare at WH-7850 finnes i både lav- og høyprofilutgave. ICON_SMILE

Moderator  support, Valentino