Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hushovd & co årsak til at MTB er populært??

Hushovd & co årsak til at MTB er populært?? #578074 10/07/2008 06:53
front biker Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Det hevdes i denne artikkelen at den enorme tilstrømningen til sykkelmiljøet skyldes suksessen og mediadekningen av Hushovds m.fl. sin innsats i Tour de France etc (Gunn Merida Flesjå nevnes dog).

Hm!? DEN analysen er høyst diskutabel. Mitt inntrykk er at det er terrengsykling, ikke landevei, som er mest på offensiven. Med all respekt for Hushovds innsats, men JEG har ikke latt meg inspirere av landeveissyklistenes bravader. JEG sykler terreng rett og slett fordi:

* det er gøy!
* flott trening!
* fine naturopplevelser!
* flotte folk, kult miljø!
* mye bra utstyr...

Men jeg skjønner sykkeltoppenes tankegang: "Vi må ha mer kroner i kassa, for å bli bra internasjonalt på landevei. Vi kjører opp lisensavgiftene for terrengsyklistene. Dette funker - hehe *gnir seg i henda*".

Dette vippet nesten over i sludder og vås-kategorien, men skitt au. Agurkene er billige i år. Kjør debatt!

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Hushovd & co årsak til at MTB er populært?? [Re: front biker] #578079 10/07/2008 07:01
gare Offline
More than words
More than words
Den store økningen kommer jo på landevei, og der er kanskje påvirkningen fra Hushovd & Co viktigere?
Dessuten tror jeg at både Gunn Rita og Lene er med på å fronte MTB-varianten samt populariteten til Birken og andre offroadritt.

Det er også slik at butikkene selger mer hybrider og racere enn før, og det tyder også på at det er økende interesse for jobbsykling og landeveissykling generelt.

Med økende bensinpriser og bompengebetaling tror jeg trenden er på oppadgående, og det gavner oss som sykler uansett om det er på eller utenfor veien.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Hushovd & co årsak til at MTB er populært?? [Re: gare] #578218 10/07/2008 12:07
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Tror nok bensinpriser og dagens sunnhetsjag er vel så viktige faktorer som hva lycraguttene i TdF driver med. Mulig de guttene i beste fall gir folk et hint om at sykler eksisterer, som så får folk til å tenke over at dette kansje er et alternativ til bilen.
Folk vil være sunne, finner ut at det går ann å sykle til jobben, synes sykkelturen er morsom, blir med bedriftsidretslaget, kansje snuser på muligheten til å bli med på birken, og så er vi i gang.

Det er min teori, men i praksis så er nok svaret veldig individuellt, tross allt.

Trønder osv
Re: Hushovd & co årsak til at MTB er populært?? [Re: Espen J] #578287 10/07/2008 14:46
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Godt mulig, kollegene er ganske så på høyde med etappene og resultatene i TdF. Verre er det med MTB-marathon-VM .........

Ellers så har jeg ikke sett noen tendens til mere sykling til jobben siden jeg har flyttet inn på bruket.......ingen positive ringvirkninger.

Re: Hushovd & co årsak til at MTB er populært?? [Re: Tange] #578301 10/07/2008 15:42
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Poenget med artikkelen var vel at sykkelsporten har hatt en ganske enorm økning i løste lisenser, og at blant annet Tour-dekning og Thor og Kurt Asle og Gunn Rita har en del å si rundt dette. Dette høres ikke usannsynlig ut.

Om en generell økning i ikke-lisenserte syklister har noe med dette å gjøre vet jeg ikke. Tror Birken rekruterer flere enn TV-dekning, ennå.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Hushovd & co årsak til at MTB er populært?? [Re: gare] #578330 10/07/2008 17:30
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: gare
Det er også slik at butikkene selger mer hybrider og racere enn før, og det tyder også på at det er økende interesse for jobbsykling og landeveissykling generelt.

Med økende bensinpriser og bompengebetaling tror jeg trenden er på oppadgående, og det gavner oss som sykler uansett om det er på eller utenfor veien.
Jobbsyklingen skyter også fart fordi mange bedrifter seg nytten i at de ansatte beveger seg litt før jobben. Mange bedrifter legger etterhvert opp til bedre garderover og sykkeloppbevaring for de ansatte. Ganske lurt tror jeg. Tipper det får opp effektiviteten og ned sykefraværet jeg.

Re: Hushovd & co årsak til at MTB er populært?? [Re: engekri] #578376 10/07/2008 20:01
Muggen Offline
Fersking
Fersking
[/quote]Jobbsyklingen skyter også fart fordi mange bedrifter seg nytten i at de ansatte beveger seg litt før jobben. Mange bedrifter legger etterhvert opp til bedre garderover og sykkeloppbevaring for de ansatte. Ganske lurt tror jeg. Tipper det får opp effektiviteten og ned sykefraværet jeg. [/quote]

På "min" arbeidsplass gjør vi følgende:

- Vi har opprettet avtale med en lokal sykkellevrandør, hvor vi får "snill gutt pris".

- Vi lar alle faste ansatte handle sykkel/utstyr på kreditt inntill 20 000,- en gang året. Hvor de så blir trukket på lønn i 12 mnd etterpå.

- Vi har aktivitetskort, med pengepremier(2x2000,-/8x500,-), to ganger i året.

- Vi har låsbar sykkelparkering

- En aktiv sykkelgruppe i bedriftsidretten, som også sammen med en lokal sykkelklubb arrangerer et sykkelritt som omfavner alle (barn, ungdom og voksne). Gruppen har også faste treningsdager, samt treningsrom med bla spinning for vintertrening.

- Dekker startavgift på birken, samt drakter.

Hadde flere bedrifter lagt opp til dette, så hadde resultatet blitt enda bedre....

Re: Hushovd & co årsak til at MTB er populært?? [Re: Muggen] #578509 11/07/2008 07:46
gare Offline
More than words
More than words
Dette er jo så bra at du nesten må "oute" navnet på bedriften!

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Hushovd & co årsak til at MTB er populært?? [Re: gare] #578517 11/07/2008 08:14
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Var det ikke i fjor en sak i media om at bedrifter kan spare noen kroner i skatt ved å kjøpe inn sykler til de ansatte som er med i et bedriftslag?

Re: Hushovd & co årsak til at MTB er populært?? [Re: Muggen] #578521 11/07/2008 08:21
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Muggen

- Vi har opprettet avtale med en lokal sykkellevrandør, hvor vi får "snill gutt pris".

- Vi lar alle faste ansatte handle sykkel/utstyr på kreditt inntill 20 000,- en gang året. Hvor de så blir trukket på lønn i 12 mnd etterpå.

- En aktiv sykkelgruppe i bedriftsidretten, som også sammen med en lokal sykkelklubb arrangerer et sykkelritt som omfavner alle (barn, ungdom og voksne). Gruppen har også faste treningsdager, samt treningsrom med bla spinning for vintertrening.

Hadde flere bedrifter lagt opp til dette, så hadde resultatet blitt enda bedre....

Du vet at disse ytelsene fra din arbeidsgiver (birkebilletten og "lånet" spesielt) er skattepliktig på linje med lønn?
Dette burde absolutt vår miljøbevisste brune regjering gjøre noe med.

http://www.chainreactioncycles.com/Information.aspx?TranslationLargeID=34
As part of the ‘Green Transport Plan’ the UK Government has introduced the ‘Ride to work Scheme’. This scheme allows an employee to save income tax, national insurance and VAT up to 50% on the cost of a new bicycle to be used for commuting.

1. The Employer buys the Bicycle from Chain Reaction Cycles.

2. The Employer can claim back the VAT on the purchase.

3. The VAT free price of the Bicycle is divided by 12 and this amount is deducted from the Employees monthly salary via a Salary Sacrifice. Throughout these 12 months the employee is leasing the bicycle from the employer. The Employee is making additional savings as they will not pay any Income Tax or National Insurance on the amount of Salary reduction.

4. At the end of the 12 months hire agreement, the Employer may ‘sell’ the Bicycle to the Employee for an agreed fee.

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Hushovd & co årsak til at MTB er populært?? [Re: Øyvind V] #578527 11/07/2008 08:34
Arve05 Offline
Avhengig
Avhengig
Spbk Midt Norge ga ihvertfall sine 1100 ansatte sykler her i våres, men der måtte de ansatte skatte av verdien på syklene.

Har også hørt at noen bedrifter gir sine ansatte km godtgjørelse for å sykle til jobben, det er ihvertfall en grei gulrot.

Rational human beings do not base their decisions on reality but on their understanding of reality and the two are never the same
- George Soros
Re: Hushovd & co årsak til at MTB er populært?? [Re: Ynot] #578529 11/07/2008 08:38
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D
Jeg er litt opptatt av de enkle kausale sluttningene.
Flere solgte sykler + Flere innløste lisenser = Altså er sykling mer populært.

Er det så enkelt?

Hva med å se på konjunkturene i samfunnet. Folk har det meste og det de tror de mangler kan de godt kjøpe.
Et langt liv innen idrett og bla drift av helsestudioer har lært meg ett og annet.
Blant annet at feks tre ganger så mye salg av sesongkort på et helsestudio ikke betyr tre ganger så mange mennesker på trening. Jeg tror at mye av det samme prinsippet er gjeldende for all type trening. Folk "kjøper" seg god helse. Det er utrolig hva et medlemsskap i et helsebringende foretak kan gjøre med en persons selvtillit og helse uten at han faktisk benytter seg av det.

Kort oppsummert. Hvor mange av de som har kjøpt sykler bruker dem aktivt? Hvor mange av dem som innløser lisenser, bruker dem?

Dersom en ser på FINN.NO kan en lett få et inntrykk av at enkelte forsøker å kjøpe seg til bedre helse, men innser tidlig at det faktisk kreves hardt arbeid. Da må en gjerne kvitte seg med sykkelen som har stått ubrukt i garasjen eller i boden før den synker i verdi.
Det er utrolig hvor mange kneskadede 40 åringer som finnes.

For all del. Det er fullt mulig å bruke "klinisk skjønn". De daglige observasjonene på veiene og stiene rundt Oslo gir absolutt grunn til å tenke at sykling er populært og at populariteten stiger. Men gjerne ikke i like stor grad som salget av sykler FAKTISK skulle tilsi.

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Re: Hushovd & co årsak til at MTB er populært?? [Re: Ynot] #578715 11/07/2008 16:19
Nilsern Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Ynot
Sitat: Muggen

Du vet at disse ytelsene fra din arbeidsgiver (birkebilletten og "lånet" spesielt) er skattepliktig på linje med lønn?

Når det gjelder hva som er skatte pliktig eller ikke, tror jeg du tar feil. Jeg mener at startsavgiften er ikke skattepliktig om de ansette stiller som lag under bedriftens navn. Samt at et kortsiktig rentefritt lån inntil på 1G fra arbeidsgiver, og som tilbakebetales innen 1 år, er en skattefri gode. 1G er vel rundt 40 000,-

Re: Hushovd & co årsak til at MTB er populært?? [Re: Nilsern] #578724 11/07/2008 16:47
EgilS Offline
More than words
More than words
1G = 70256,- fra og med 1. mai.

Re: Hushovd & co årsak til at MTB er populært?? [Re: EgilS] #578742 11/07/2008 18:31
K1neth Offline
Ivrig
Ivrig
Tror ikke TdF hjelper såå mye på terrengsyklingen. Birken derimot har blitt et mye bedre trekkplaster for feks Bedriftslag!

Re: Hushovd & co årsak til at MTB er populært?? [Re: K1neth] #578760 11/07/2008 19:41
Muggen Offline
Fersking
Fersking
For vår del er det Birken som er utslagsgivende, ikke Tdf. Av 153 ansatte, stiller 19 på Birken i år....kun pga dette opplegget som bedriften kjører opp mot birken. Av disse 19 er det kun 3 stykker som skjører 1 eller flere ritt utenom.

Som sagt over...vi er ikke skattepliktige på disse "ytelsene". "Lånet" trekkes av nettolønn i 12 mnd og det er en egenandel på 500,- på Birken(da holder de bilett og drakt)

Re: Hushovd & co årsak til at MTB er populært?? [Re: DagRS] #578799 11/07/2008 21:20
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: takkskarufaenmeg
...Flere solgte sykler + Flere innløste lisenser = Altså er sykling mer populært.

Er det så enkelt?
...
Kort oppsummert. Hvor mange av de som har kjøpt sykler bruker dem aktivt? Hvor mange av dem som innløser lisenser, bruker dem?
....

Du har to spørsmål her som får to helt ulike svar.
Hvor mange bruker syklene aktivt? Hva er det? bla bla bla. Du har rett i det du indirekte sier om at de fleste nye syklene blir brukt mindre enn de fortjener.

Lisenser derimot mener jeg er et ganske nøyaktig mål på aktivitet. Man løser en helårslisens hvis man er medlem i en sykkelklubb og regner med å delta i flere enn la oss si tre konkurranser i året. Det er selvsagt noen som faller fra i forbindelse med helårslisenser også, men de innløses i hovedsak av aktive konkurransesyklister. Ingen andre har bruk for dem.

Engangslisenser løses direkte i forbindelse med ritt av de som ikke har en helårslisens. Over 75% (etter husken) av birkendeltagerene løses enganglisens. Dette er direkte knyttet til aktiviteten. Du kan ikke kjøpe en engangslisens uten en konkurranse og du kan ikke konkurrere uten lisens.

De siste årene har det vært en sterk årlig økning i deltagelse i Scott/Nissan cup, det har blitt etablert tilsvarende cuper andre steder også. Klassiske turritt på landeveien som Enebakk Rundt blir fulltegnet og alle kjenner til køene for å melde seg på Birken.

Til sammen synes jeg det vitner om at det er en økende sykkelinteresse som kan måles med andre faktorer enn antall solgte sykler.

LarsB

Re: Hushovd & co årsak til at MTB er populært?? [Re: larsb] #578825 11/07/2008 22:10
hjort Offline
Entusiast
Entusiast
Det er klart en sammenheng mellom ønsket om helse, økende bensinpriser og fokus på c02 utslipp/miljø. Mange ønsker en annen utviking og bidrar på sin måte samtidig som de får en helsegevinst. Faren, som jeg selv har opplevd, er at ved å fokusere for mye på lengde, tid, utstyr osv skremmer man bort mange potensielle syklister.Terskelen blir for høy for mange unge røykere med dårlig økonomi og dårlig selvbilde.Fokuset må være på gleden og opplevelsen for å rekrutere flere syklister, At de tilfredse , feite og "gjeldsfrie" 40/50 åringene (meg selv innkludert) finner mening ved å oppleve kroppen/naturen på nytt er vel og bra. Men det er altfor mange unge der ute som foretrekker bil og en passiv tilværelse.

Jøss - det regner gitt !

Moderator  support