Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Et eller annet dritt med forhjulet

Et eller annet dritt med forhjulet #577535 08/07/2008 18:29
H
Hallo! Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Har i det siste ergret med grønn over at forhjulet ikke ruller slik jeg synes det skal. Når jeg holder opp forhjulet ser det ut som om det er kast i hjulet litt sideveis og høydemessig. Når jeg ser nærmere på avstanden fra felgen til bremseklossen (har v-brems), ser jeg at kastet i felgen er så minimalt at det må være kast i selve dekket også. Dekket er av typen Python UST og det sitter på en Bontrager Race Lite UST-felg.

På vei nedover fra Tryvann for en halvtime siden la jeg dog merke til en ting. Når jeg bremset litt med forbremsen hørte jeg en takfast subbelyd, hvor det virket tydelig at bremsen tok litt ekstra på et punkt på forhjulet på hver runde. Rett før jeg stopper, altså når jeg nesten har bremset helt opp, merker jeg at det dirrer litt ekstra, dette er kun de siste 4-5 meterne før jeg stopper helt opp.

Noen som kjenner igjen problemet, evt. har nok kunnskap til å stille en diagnose og fortelle meg hva som er galt og hva som må fikses? Jeg er langt ifra en ekspert selv, men regner med at jeg kan utelukke noen feil med bremsen. Den tar tak i felgen på begge sider samtidig, treffer bare felg og er ikke borti noe dekk. Er det som jeg synes er et lite kast i felgen nok til at den ujevne bremsingen? Og hva med kastet i dekket?

Hilsen Håkon
Re: Et eller annet dritt med forhjulet [Re: Hallo!] #577568 08/07/2008 19:48
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Hvordan føles eikene? Er de stramme og fine?

Om du løfter opp hjulet så den kan snurre fritt og gir det litt fart snurrer det lett og pent rundt uten å ta borti på noe sted da?
(evt kan du forsøke å holde bremsen inne til den nesten tar og se om den subber noe sted da)

Når det gjelder dekket så hjelper det kanskje å pumpe opp til maxtrykk for at ting skal falle på plass og heller slippe ut til du får ønsket trykk. Har funket fint for meg tidligere, dog uten UST felg..

Hilsen,

Thomas

Re: Et eller annet dritt med forhjulet [Re: Hallo!] #577573 08/07/2008 20:00
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Hallo!
På vei nedover fra Tryvann for en halvtime siden la jeg dog merke til en ting. Når jeg bremset litt med forbremsen hørte jeg en takfast subbelyd, hvor det virket tydelig at bremsen tok litt ekstra på et punkt på forhjulet på hver runde. Rett før jeg stopper, altså når jeg nesten har bremset helt opp, merker jeg at det dirrer litt ekstra, dette er kun de siste 4-5 meterne før jeg stopper helt opp.

Akkurat det trenger ikke å være kast i hjulet. Det kan like gjerne være bremseklossene som må justeres slik at de får litt mer "toe-in", altså at de tar tidligere i forkant enn i bakkant.

Re: Et eller annet dritt med forhjulet [Re: Brumm] #577595 08/07/2008 20:41
H
Hallo! Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Ja, dekket snurrer fint, eikene føles fine. Bremser littegrann, og kan nå slå fast at det ikke er noe kast i hjulet sideveis eller i høyden. Det er det lett å slå fast ved å se på felgen ift bremseklossen når hjulet snurrer fritt.

Har prøvd alle triks på dekket, pumpet mye opp, pumpet lite og dratt det ut i kantene, såpevann, osv, men er fortsatt litt kast i dekket. Er fryktelig irriterende, har mest lyst å levere inn sykkelen til verksted, men ser ikke hva de kan gjøre med det som ikke jeg kan.

Ang. bremsen, at de bør gripe litt i forkant var nytt for meg. Hvor vinkling er det snakk om?

Hilsen Håkon
Re: Et eller annet dritt med forhjulet [Re: Hallo!] #577611 08/07/2008 21:00
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Hallo!
Ang. bremsen, at de bør gripe litt i forkant var nytt for meg. Hvor vinkling er det snakk om?

Hvis du løsner klossen litt og setter inn et kontokort mellom felgen og bakkanten av klossen før du strammer igjen så pleier det å bli passe. Det er altså snakk om ca en millimeter. Dette trikset har veldig mye å si for hyling i våte felgbremser også. Hyling er jo bare en mer høyfrekvent variant av den nappingen du føler.

Re: Et eller annet dritt med forhjulet [Re: Dan] #577614 08/07/2008 21:03
H
Hallo! Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Okey, skjønner. Takk for nyttig tips. Det skal definitivt testes etter jobb i morgen!

Hilsen Håkon

Moderator  support