|
Hayes 9-HFX - spørsmål i forbindelse med lufting
|
Hayes 9-HFX - spørsmål i forbindelse med lufting
08/07/2008 10:28
|
btm
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Selv om Pete's fotoroman er både om fattende og bra, mangler den litt info mot slutten. Spørsmålet mitt er; når bremsene er fyllt med ny bremseværske, og du er sikker på at det ikke er noe luft i systemet, i hvilken rekkefølge skal sprøyteflaske fjernes og luftenipler strammes? Oppe ved hendelen (som jeg er høyeste punkt i systemet), går jeg ut i fra at det bare er å fjerne evt. slange og stappe inn plugg. Men ved kalipperen, skal luftenippelen strammes før sprøyteflaska kobles fra, eller er det hipp som happ? Jeg heller mot første forslag 
btm
|
|
|
Lufting av Hayes 9-HFX - djevelens verk!
[Re: btm]
08/07/2008 19:01
|
btm
OP
Besatt
|
OP
Besatt
OK, da har jeg prøvd - flere ganger - og det funker bare ikke.  Følger Pete's oppskrift (men har bytta ut flaska med en sprøyte fra apoteket for lettere å pushe DOT 4 inn i slangen), fyller på med væske til det ikke kommer mer luft, skrur igjen, monterer bremseklosser og hjul (som jeg har tatt av for å unngå søl på klosser og skive), og alt virker veldig bra. Så snur jeg sykkelen, og etter 5 - 6 bremsepump er det null - 0 - bremser. Hva gjør jeg galt? Jeg passer på at hendelen er høyeste punkt under prosessen. Og det er da vel ikke noe annet en den lille plastperten som skal fjernes fra hendelen, ingen skruer som skal løsnes der? Jeg klarer ikke å se noen lekkasjer, men bremsevæska kan da ikke bare forsvinne.
btm
|
|
|
Re: Lufting av Hayes 9-HFX - djevelens verk!
08/07/2008 19:39
|
klean
Besatt
|
Besatt
Så snur jeg sykkelen, og etter 5 - 6 bremsepump er det null - 0 - bremser. Hva gjør jeg galt? Jeg passer på at hendelen er høyeste punkt under prosessen. Snur sykkelen? Som i til oppned? Skal helst ikke bremse med sykkelen stående oppned har jeg hørt, uten at det skapte problemer for meg før... Ellers høres det ut som du gjør det rett. Forsøk å dra litt Dot tilbake i sprøyta etter det ikke kommer mer luft ut ved hendelen. Kan være noe er fanget et sted...? Nippelen strammes før slangen fjernes, ja.
Andreas.
|
|
|
[Re: klean]
09/07/2008 06:40
|
btm
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Snur sykkelen? Som i til oppned? Var nok litt upresis der, ja. Under luftinga tok jeg av hjul og klosser, og hang sykkelen opp slik at bremsehendelen var høyeste punkt. Når jeg så var ferdig med prosessen (strammet nippel før slangen ble fjernet, ja), måtte jeg jo montere klosser og hjul før jeg kunne teste resultatet, og da tok jeg sykkelen ned av opphenget, satte den på hodet, satt på klosser og hjul, testet, alt virket bra, så snudde jeg sykkelen rett vei, og da forsvant all bremsekraft etter 5 - 6 pump på hendelen.
btm
|
|
|
09/07/2008 07:07
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
For at prosessen (som du antagelig må gjenta nå) skal gå litt fortere, kan jeg legge til at jeg aldri hang opp sykkelen i 45graders vinkel når jeg luftet mine Hayes.
Kan det være at når du tar av klossene, så presser du ut spacingen inne i kaliperen. Så lufter du, og du føler at du mister all bremsekraft fordi en del av bremsevesken går med på å legge klossene inntil skivene igjen når du pumper?
Prøv uten å ta av klossene.
Og vær tålmodig. Jeg har opplevd at luftbolber kommer opp en god stund etter at jeg har latt bremsevesken flyte igjennom systemet.
|
|
|
Lufting av Hayes 9-HFX - egentlig ganske greit!
[Re: Trygve_]
10/07/2008 06:58
|
btm
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Og da var det i orden, gitt  Og det var igrunn ikke noe hokuspokus, bare litt mer tålmodighet og mer bremsevæske gjennom systemet som skulle til. Lot klosser og hjul stå på denne gangen, og klarte meg uten søl. Testturen gikk til Fagervann, og nedkjøringen derfra må jo være en bra test på om bremsene er skikkelig lufta. Forøvrig en knall tur, selv om det blir litt mye grus mellom stiperlene.  Må skryte litt av Bikes&Boards her også. Var innom på vei hjem fra jobb igår, egentlig for å høre om de kunne lufte bremsene for meg samme dag, men det hadde de ikke tid til før tirsdag. Men Kristian på verkstedet holdt akkurat på å lufte et par Hayes på en annen sykkel, og lot meg komme inn og se og spørre og få tips. Fikk i tillegg med den nippelen som festes i luftehullet på hendelen som jeg manglet for å få komplettert mitt hjemmebygde luftesett (halv pris av Hayes sitt, og mye bedre. Tips til dette kom også fra Krisitan  ). Kort sagt; BaB har en høy stjerne hos meg. 
btm
|
|
|
Re: Lufting av Hayes 9-HFX - egentlig ganske greit
25/08/2008 16:46
|
fustler
Fersking
|
Fersking
mitt hjemmebygde luftesett (halv pris av Hayes sitt, og mye bedre. Tips til dette kom også fra Krisitan  ). Kort sagt; BaB har en høy stjerne hos meg. Kan du gi en liten innstruks på hvordan du har laget dette settet? Må kjøre en lufting, og det viser seg litt vanskelig å få tak på det originale settet. Samtidig som jeg er tilhenger av heimemekk
Redigert av fustler; 25/08/2008 17:57.
|
|
|
[Re: fustler]
25/08/2008 18:15
|
Dr.E
Avhengig
|
Avhengig
Du kjenner sikkert noen som jobber på sykehus. Spør dem om du kan få en infusjonsslange og en stor sprøyte. Du trenger egentlig ikke noe mer enn det (men da blir det litt søl på hendelen).
|
|
|
[Re: Dr.E]
25/08/2008 19:08
|
fustler
Fersking
|
Fersking
Takk. Har en kompis som er lege, så det skal jeg nok få ordnet.
|
|
|
[Re: fustler]
27/08/2008 08:59
|
btm
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Heisann! Jeg kjøpte en 50-60 ml sprøyte uten kanyle (er det ikke det spissen heter) på apoteket, kosta 5 kroner eller noe. Videre kjøpte jeg en halvmeter med blank, tynn slange på Torshov bilrekvisita, kappa til en liten bit som jeg festa mellom sprøyte og luftenippel på kalipper, og den andre festet jeg, ved hjelp av nippelen fra BaB, til hullet i hendelen og opp i en flaske som jeg festet på styret. Dette siste er ikke nødvendig for å få gjort jobben, men sparer deg for masse søl. Veldig greit. Lykke til. 
btm
|
|
|
17/09/2008 06:59
|
magic
Besatt
|
Besatt
Kan bekrefte at det går veldig mye bedre å lufte Hayes 9 med klosser og hjul på. Jeg prøvde først 3 ganger med full demontering (av med klosser og hjul), og etter 5-6 tak med bremsehendelen var det null bremsekraft. I går kveld luftet jeg uten demontering, og sannelig fikk jeg bremsekraft igjen  Bittelitt søl, men jeg fikk vel vasket bort det grøvste!
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
|
|