Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nye eiker til wtb SpeedDisc

Nye eiker til wtb SpeedDisc #576947 07/07/2008 12:18
Nilsemann Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Har kjørt i stykker et par eiker på felgene mine og trenger nye. Felgene er av type wtb SpeedDisc.

Står noe nummer på de og: 15-559 /537 ERD

Hvilke eiker trenger jeg? Hvor får jeg kjøpt de? Må jeg kjøpe et helt sett eller enkelteiker. Er de vanskelig å sette på?

Newbie
Re: Nye eiker til wtb SpeedDisc [Re: Nilsemann] #576977 07/07/2008 13:36
KamAxel Offline
Ringrev
Ringrev
http://www.dtswiss.com/ har en eikekalkulator der du finner lengden på eikene du trenger. Da må du også finne ut hvilket nav du har, eller iallefall eikehulldiameteren på navet. Denne diameteren skriver du inn, sammen med ERD (effective rim diameter) og hvor mange kryss du har på hver side. Det vanlige er 3-kryss (at eikene går under-under-over og over-over-under). Da får du ut en lengde for eiker på henholdsvis høyre og venstre side. Rund av til nærmeste hele mm, og kjøp eiker enten på cyclecomponents eller på din lokale sjappe.

Det aller enkleste er å gå til den lokale sjappa og kjøpe eiker der. De burde klare å finne riktig lengde og type til ditt hjul. Hvis du vil fikse hjulet selv kan de sikkert gi deg noen tips.

Det kan være litt tidkrevende å rette et hjul selv, men det går fint. Siden du har fått ødelagt noen eiker kan det høres ut som om hjulet ditt var litt lite stramt fra før. Da kan det være skade på andre eiker også, men i utgangspunktet skal det være mulig å bytte ut bare de eikene som har røket. Det er ikke vankelig å sette inn nye eiker, men det som er den vanskelige delen er å rette og stramme opp hjulet etterpå.

En god eikenøkkel er viktig, og et rettestativ er fint hvis du vil gjøre jobben selv.

-Amund-

Ja til mykere trær, og måtte sykkeltyver brenne! [Linket bilde fra freesmileys.org]

Moderator  support