Jeg skal bytte stem fra 120mm til 100mm (-10gr) XTR sjaltere til Sram Attack (-65gr) Kutte holker (-8gr) Modifisere steklemme (-3gr) Modifisere DA gir (-5gr) Bytte XTR krank til noe lettere, CB Cobalt 2x9 eller Middleburn RS8 med AC lager 2x9 (-65gr) Bytte fra Kenda Karma til The Crow (-106gr) Bytte KCNC kjede til KMC 10SL (-15gr) Modifisere bremsene Alu/titan bolter og "shave" bort deler av adapterne (-35gr)
=(-312gr)
=8510gr
Så står muligens nytt hjulsett for tur: AC nav, Revo eiker, alu nipler og Notubes ZTR Race felg ca. 1250gr (-228gr)
Når jeg tenker meg om skal det ikke være noe problem å få sykkelen under 8kg med samme ramme og gaffel. Får se litt hvordan lommeboken reagerer på det da.....:P
Ikke for å være vanskelig nå, men er motivasjonen for å bytte bort XTR-kranken kun det å senke vekta?
Er det noen av "oppgraderingene" dine som gir noen funksjonell vinning? Hvor mye fortere vil du sykle på en sykkel på f.eks. 8,3 kontra en på 8,5 kg? Gramma blir jo etterhvert ganske dyre her nå...
Ellers kan det nevnes at f.eks. Scwalbe Rocket Ron i 2,1" (rett over 400 g/stk) kan se ut som et bra alternativ hvis du vil ha lette dekk som også har bra grep på annet enn fast grus. For ordens skyld: Jeg har ikke prøvd Rocket Ron. Ennå.
Ikke for å være vanskelig nå, men er motivasjonen for å bytte bort XTR-kranken kun det å senke vekta?
Er det noen av "oppgraderingene" dine som gir noen funksjonell vinning? Hvor mye fortere vil du sykle på en sykkel på f.eks. 8,3 kontra en på 8,5 kg? Gramma blir jo etterhvert ganske dyre her nå...
Ellers kan det nevnes at f.eks. Scwalbe Rocket Ron i 2,1" (rett over 400 g/stk) kan se ut som et bra alternativ hvis du vil ha lette dekk som også har bra grep på annet enn fast grus. For ordens skyld: Jeg har ikke prøvd Rocket Ron. Ennå.
Selvfølgelig vil jeg ikke merke stor forskjell på 8,5kg og 8,3kg. Men det har seg faktisk sånn at jeg liker å bygge lette og fine sykler, og mange av de modifiserigene jeg gjør koster faktisk ingenting ( barbering av krankgir, seteklemme, klingger og kutting av holker).
XTR kranken byttes fordi jeg kun ønsker 2 klinger (29-44), og når jeg kun trenger to klinger tar jeg med som en bonus at jeg kan bruke DA framgir. Noe som tilsier 60gr vektsbesparelse i forhold til XTR 970. XTR kan ikke brukes med DA gir, så dermed blir det å bytte krank;)
Utvekslingen på bildet er 26-42, kunne gjerne vært 28-42. Bildet er lånt fra et annet forum. 24-42 ville gitt et alt for stort sprang. Hvorfor blir det så mye shimsing med en XTR-krank, da?
Redigert av ThB; 22/12/200814:50. Rediger grunn: 26T var det, gitt
Var det jeg tenkte, ja. Om man kan feste 28t på minstedrevet sin plass og storedrevet på mellomdrevet sin plass funker det vel. I mitt tilfelle med 29-44 måtte jeg ha storedrevet på mellomdrevets plass og mellomdrevet shimset utenfor storedrevet om du skjønner?
Hvis du ser nøye på bildet, ser du at det er laget shims av ei gammel storklinge. Både 28T, 29T og 30T minsteklinge finnes hos Starbike. Du får sjekke det.