|
Råd om sykkeltrening til fersking
|
Råd om sykkeltrening til fersking
04/07/2008 14:24
|
Tklippen
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hei og hopp alle.
Etter mange år med latmannskap fant jeg impulsivt ut i august 07 at jeg måtte jo begynne og sykle. Har ikke vært i aktivitet på mange mange år før dette så starten ble noe alla en dødskonsekvens. Ingen regnet med at jeg skulle fortsette men det har jeg gjort i 1 år snart. Sykkelen jeg valgte er en Nakamura Platinum Disc hybridsykkel str 18 tommer. ( jeg er 172 cm høy)Har montert på Klikkpedaler og sykler med Sidi sykkelsko.
Begynte med en tur fra skedsmosenteret og hjem. hehe og ffant fort ut hvor elendig formen var, til og med i nedoverbakker. LOL Brukte ca 30 minutter og 4 pauser fra senteret på skedsmokorset og hjem til vareåsen som også ligger på skedsmo. Leste litt på nett og fant masse lesestoff. Begynte pent med noen runder på flatmark, før jeg forlenget ruten litt og litt. Lenge syklet jeg rundt oppi korset her der det egentlig bare var 1 motbakke hjem. Så kaldt dødsbakken, og den sykler jo de hardrause rett opp uten og puste noen ting samt at de har masse pulver igjen på toppen. I vinter holdt jeg formen på Avancia for så og dra til i våres.
Har nå forlenget ruten til fra Vardeåsen og rundt Fetsund og tilbake. Sykler da om lensene for så opp den bakken til brua og hjem igjen.
Sykler denne veldig greit men har lyst til og få mer fres i bakkene. Det er nok litt jobbing for og få til det men. Er en aktiv røyker og har kraftig overvekt (114 kg nå men veide 130 kg i fjor). klart og gå ned 15-16 kg til nå og skal mer ned. Ja ja...vet det ikke er lurt og røyke men det er ikke lett og slutte heller :-)
Til alle dere som har superpeil på sykling trenger jeg derfor litt råd. Har sykkelkomputer med GPS modul ( suunto T3) og har akkurat kjøpt Suunto T6C med GPS for litt mer info om turene. Turen min er på ca 3,6-3,8 mil og den bruker jeg ca 1 time og 50 minutter på. Har da snittpuls på ca 135-146 litt opp og ned over de 2 timene. I motbakkene blir pulsen oppmot 160-165 og da har jeg mer igjen på toppen, men puster ganske tungt og det piper litt i balongene i brystkassa. PÅ onsdag ble jeg regelmessig gruset i denne bakken, fra lillestrøm statoil og opp til skedsmoplatået og sånn vil jeg også forsere denne bakken snart håper jeg. Snittfarten på turene mine ligger på ca 16-19 km/t og jeg trenger egentlig ingen pauser heller på disse 2 timene. Mange sier jeg sykler for hardt, men ca 5 min etter jeg kommer hjem er jeg egentlig klar for sykling igjen. Har noe alla trimrus og føler meg høy når jeg kommer hjem og.
Så jeg setter pris på gode råd om forbedring av form og helse dog står vektreduksjon høyest i prioriteringene da jeg skal under 100 kg før nyttår :-D. Trenger og råd om næring på sykkelturene mine for det føles som om jeg går grisetom for energi midt på turen. Låra føles da litt tomme liksom, men klarer og presse på mer. Har med meg en flaske med MAxim drikk på turen, men den blir fort tom så jeg sparer og deler opp drikka på turen. På Suuntoen står det at jeg forbrenner 2200 kcal til 2500 kcal på en tur og på roedekurset jeg går på spiser jeg max 2200 kcal på en hel dag. Håper jo da at kroppen brenner opp fettlageret mitt for og få mer næring men det vet jeg egentlig ikke.he he. Spiser og en banan som regel eller noe med karbo og proteiner i når jeg kommer hjem og sykler ca 1 time etter middag.
Jeg har også tenkt på og kjøpe en sykkel til. En mountainbike og har falt for Nakamura Platinum Core 18 tommer. Noen synspunkter om disse to syklene mine? Trives egentlig godt på hybriden min på asfalt, men den får kraftige schmeller på grus og dumpete veier. Ned farseggen fikk den litt juling.
Er svintakknemmelig for gode råd som kan hjelpe meg videre. Har ingen planer om Birken eller slike selvmordforsøk enda he he bare så det er sagt. For på 9 mil bruker jeg vel da ca 5 timer minst hvis jeg overlever turen da.
God sommer til dere alle :-)
Redigert av Tklippen; 04/07/2008 14:30.
Tråkk til du spyr....da har man trent hardt nok :-) Specialized Stumpjumper Expert Carbon Marathon 17" Garmon Edge 800
|
|
|
Re: Råd om sykkeltrening til fersking
[Re: Tklippen]
06/07/2008 19:55
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Hva med å bytte ut sportsdrikken med vann? Og heller spise helt normal mat før turen?
Siden du sykler en tur på under to timer, bør det kunne være mulig å la kroppen hente ut den energien som ligger i det siste måltidet ditt.
Jeg er kun amatør, så har virkelig ikke peil, men innbiller meg at det er bedre å venne kroppen til denne typen å hente ut energi på, enn at den alltid skal ha en kjapp tilførsel av hurtige karboer.
Pleide å bruke sportsdrikk på treningsturene selv før, men bestemte meg for å bytte ut dette med vann og heller spise riktig før turen. Føler at jeg har fått bedre treningsframgang av dette. (Har nå kun sportsdrikk på de lengste turene, på 4-5 timer).
I tillegg bør du kanskje ha mer enn én flaske med drikke på turen. To timer med en tung sykkeltur kan kreve en del væske, og det kan derfor være en fordel om du har 1.5l vann på sykkelen, så unngår du å bli dehydrert.
|
|
|
[Re: simson]
07/07/2008 06:24
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Støtter innspillet om mer drikke på treningsturene. En 0,7-flaske pr time er fint. Væske er viktig for forbrenningen. Og jeg må jo ha lov til å si (takk Arne Scheie) at røykekutt vil føre til at du holder ut lenger på sykkelsetet og dermed også lettere vil kunne nå vektreduksjonsmålet ditt 
|
|
|
[Re: Christian_a]
07/07/2008 11:14
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Må nok støtte opp om om de andre som anbefaler røykeslutt, du kommer til å merke en så hurtig forbedring på formen at jeg tror det vil være utrolig mye lettere for deg å slutte nå enn det eventuelt har vært tidligere (hvis du har forsøkt å slutte tidligere da).
Her snakker jeg nemlig av erfaring, for snart 5 år siden sluttetn jeg å røyke etter å ha røyka ca 20 om dagen i 7 år (jeg begynte sent). Jeg kombinerte stor satsing på trening og lesing av boke "Endelig ikke - røyker" av Carr. Jeg hadde forsøkt å slutte før uten å klare det, men denne gangen gikk det faktisk veldig greit. Boka var veldig hjelp og det samme var den store effektøkningen jeg fikk av treninga.
Ikke hør på vennene dine som syns du trener for hardt, det gjør du nok ikke. Hard trening er den beste måten å bli i bedre form og gå ned i vekt på. Alt du hører om moderat trening og intensitet er tull med mindre du trener 5 - 7 dager i uken. Da kan 2 - 3 økter være rolige, ellers er det bare å gi jernet (det er jo dessuten mye morsommere).
Utifra høyden syns jeg syklene høres litt store ut. Jeg er 1.92 og sykler på 19,5 tommer. Ellers tror jeg sykkelvalgene er veldig bra, det som teller er at du føler deg hjemme på de.
Jeg tror også at du kan droppe energidrikk under treningsøktene, men er enig i at du bør drikke mer enn en flaske med vann på to timer. Pass på å få noe å spise ca 1,5 til 2 timer før treningsøkta. Har det gått mer enn to timer siden siste måltid vil du gå tom.
|
|
|
07/07/2008 11:19
|
gepe
Entusiast
|
Entusiast
På turer under to timer trenger man egentlig ikke så mye mat. Trening på relativt høy intensitet passer ikke alltid så godt sammen med slanking, men hvis du får i deg litt mat før turen (f.eks. en brødskive eller to) og litt underveis (f.eks. en banan), i tillegg til mat rett etterpå, så burde det egentlig gå bra. Høres ut som om du drikker for lite, med den intensiteten du kjører på så bør du nok ha med deg to flasker. 0,75 liter (en flaske) i timen er en grei tommelfingerregel.
Høres ellers ut som om du trener litt i "lapskaussonen". De som trener 3 - 4 ganger i uka og mer får normalt raskere framgang ved å skille tydelig mellom harde og lette økter. Hvis man trener 1 - 2 ganger i uka så gjør det kanskje ikke så mye å blande alt sammen i en økt, men du kan jo prøve å ta det enda litt roligere på flatene/nedover og heller tråkke på litt mer oppover.
Syklene er sikkert bra de. Dobbeltsjekk at terrengsykkel i str. 18'' er passe for deg. Det er kanskje en str. for stort? Jeg er også 172 cm, og trives bra på en 17''. Større terrengsykkel enn det ville jeg bare vurdert hvis den utelukkende skulle brukes til å kjøre fort på grus.
Redigert av gepe; 07/07/2008 11:23.
|
|
|
[Re: gepe]
07/07/2008 11:33
|
Tklippen
OP
Medlem
|
OP
Medlem
WOW....tusen takk for masse gode råd. Setter pris på det alle sammen.
Skal prøve som dere sier og ha 2 flasker vann med i stedet for denne MAxidrikkgreia litt fremover. Ble litt mye kos i syden så jeg må griseslakte lovehandelsa litt før kursstart igjen.
17 tommer følte jeg var altfor liten da jeg kjentes ut som en skoleelev på første benkerad. PÅ Hybriden føler jeg 18 er helt ok. Trives veldig godt på den hvis jeg har fått justert den riktig da. Men hybriden er ikke helt kul i litt knattar og knøs...blir masse rare lyder i den. he he.
Lapskaustrening. he he.. forstod det som at jeg trener veldig forskjellig på turene mine.
Nok en gang takk for rådene, og hvis noen skulle ha en Platinum core eller Platinum HT 18 tommer for salg så vennligst si ifra ;-)
Tråkk til du spyr....da har man trent hardt nok :-) Specialized Stumpjumper Expert Carbon Marathon 17" Garmon Edge 800
|
|
|
[Re: sigmund1]
07/07/2008 11:50
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Utifra høyden syns jeg syklene høres litt store ut. Jeg er 1.92 og sykler på 19,5 tommer. Hmm. Nå er det jo mange faktorer som har betydning når det gjelder valg av rammestørrelse, men dette synes jeg høres veldig feil ut. Jeg er selv 193 cm og bruker 21"-22" sykler. Tør ikke tenke på setepinne, setback og stem om jeg skulle syklet på en 19,5" 
|
|
|
[Re: Tgabriel]
07/07/2008 12:00
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Nå skal det siet at Nakamura og Diamants 18-tommere er ganske så korte. Mens broderns(Sigmund1) Trek 19,5 er veldig lang. Jeg tror 18" på Diamant er passe for deg. Forøvrig er jeg enig med folket her. Gi jernet når du trener. Evt tren litt oftere. Da bør du trene noen kortere og hardere økter og noen lenger og roligere. På de to timers-turene du gjør nå kan du sannsynligvis ha mer igjen for å enten kjøre enda hardere generellt hele tiden, eller ta det roligere på flatene å sykle enda fortere i bakkene.
Lykke til. Se forresten treningsprogrammene i bladet Terrengsykkel.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
07/07/2008 13:27
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Trenger og råd om næring på sykkelturene mine for det føles som om jeg går grisetom for energi midt på turen. Låra føles da litt tomme liksom, men klarer og presse på mer. Har med meg en flaske med MAxim drikk på turen, men den blir fort tom så jeg sparer og deler opp drikka på turen. På Suuntoen står det at jeg forbrenner 2200 kcal til 2500 kcal på en tur og på roedekurset jeg går på spiser jeg max 2200 kcal på en hel dag. Håper jo da at kroppen brenner opp fettlageret mitt for og få mer næring men det vet jeg egentlig ikke.he he. Skal ikke påstå at jeg er noen ekspert på ernæring, men en ting som er verdt å tenke på er mengden mat ift hvor mye og hardt du trener. Hvis du spiser 2200 kcal, men forbrenner 4-5000 på dager med trening, kan det bli et for stort gap. Du kan da risikere at kroppen tror at du sulter den, og dermed tviholder på alt den får av mat og lagrer det som fett. I tillegg vil et for stort gap føre til at kroppen går løs på muskelmassen for å hente nødvendig energi på trening. Og muskelmasse er viktig både for forbrenningen, men selvsagt også får syklinga. Spis sunt, spis ofte og spis nok 
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
07/07/2008 13:37
|
RobG
(Formerly Fux)
|
(Formerly Fux)
Det må nesten vere en del smaks sak, når det gjelder sykkelstørrelse. Jeg har aldri eied noe større en 17.5 toms ramme (sykler nå på 16 toms) der man bruker det har vel en del å si. (er også 172cm lav) Jeg har en teroi på at vi i " sexy lubben " klassen, har kropper som er flink til å bruker næring på en spasomelig måte. Jeg drikke og spiser mindre en flere jeg sykler sammen med uten å går tom. Når jeg syklet colourline tur (21 mil) mistet jeg begge vanflaskene i første bakken og syklet 10 mil før jeg fikk en ny flaske. Klart jeg kunne helt sikkert har fått en bedre resutalt med drikke, men kjenne flere som måtte har gitt seg i den situasjon. Jeg hadde en spise tidsplan som gikk på en hel vaffelplate i timen og klarte å legge på meg 2 kilo iløpet av det helgen! Trener jeg under 2-2.5 timer, så spiser jeg heller bra et par timer før og fornuftig rett etter endt trening. På lang tur på 3.5-4 timer har jeg som regel en banan og en skive, eller bolle i baklommen. Estatte kveldsmat med proteinshake på harde dager og frokost dagen etter er noe som har også gitt resultater. Jeg er veldig glad i sjokolade, dette spiser jeg fortsatt, men begrenset til helgene. Jeg ser det slik at, hvis jeg er litt streng med meg selv i ukedagene, så fortjene jeg en belønning i helgene. der er tross alt flere dager i uken, en helg  Når du spiser middag. Vent med porsjon nr.2 før den første har sunket litt. Jeg klarte å spise ganske mye før, selv om jeg var egentig mett. Jeg ble flinkere til å kjenne at jeg er mett tiligere en før, sånn at jeg slippe å ligge rett ut etter middag. En ting jeg har lest er at noen av oss mangle en homon som sier ifra når man er stappa på folk flest, så jeg har rett å slett bevistgjort hodet til å registrere før sprekkepunktet. Til slutt vil jeg si at uansett vilket type mat man legge seg på for å slanke seg (man bør legge om kostholdet livet ut om man vil bli og forblir slank,en slankekur er bare tull spør du meg), så er det vikig å vite at rema1000 metoden av å spise mindre kalorier en man bruker er selve oppskriften til å lykkes. Det som jeg synest er morsom er at jeg nå ikke trenger å ser på vektbegrensninger på utstyr, og det å sykler sammen med kameratene blir enda mer morro, da de slippe å venter på meg og mer krutt i beinene gir også bedre tekniske ferdigheter opp den kneika du har aldri klart før......... Lykke til, og stå på. dette vil du ikke angre på! Mvh, Rob (fra sexy lubben, til rittsykelst)
#Pedalenkrs
|
|
|
[Re: RobG]
07/07/2008 13:42
|
RobG
(Formerly Fux)
|
(Formerly Fux)
Glemt å si at bare det å ligge et par hundre kalorier under det du bruker er nok for at kiloene raser.
Jeg bruk(t)e også, spis ofte og sundt metoden. Jeg klare rett å slett ikke hopper over frokost for eks. Jeg har en tro på at kroppen har lett å sette seg over i hvilemodus om man hopper over måltider.
#Pedalenkrs
|
|
|
[Re: RobG]
07/07/2008 14:21
|
Kajen
Avhengig
|
Avhengig
Synes du har fått masse bra råd, men har ett innspill til maximdrikken din!
Når du trener og svetter masse blir det ofte overskudd av salter og andre sånne ting i kroppen din, derfor lønner det seg egentlig å drikke rent vann mens du trener som hardest. Hvis du føler at du forblir veldig tørst og tisser masse etter trening drikk en halvliter med farris e.l. før du fyller på med mer vann. Da kan det hende du har fått litt underskudd på salter igjen. Husk at kroppen har ca 70 % vann i seg, ikke sportsdrikke!!
Hvis du spiser vanlig mat får du i deg ganske mye salt og elektrolytter. De fleste har gjerne ett overskudd av dette. Fersk frukt som ananas, appelsin, eple o.l. inneholder masse av det gode sukkeret, vitaminer, elektrolytter(salter) og annet som kroppen bruker til å hente seg inn etter en hard økt. Det er lurt å spise rett etter trening.
Som Fux sier er det lurt å spise lite og ofte slik at kroppen stadig holder forbrenningen oppe, det er ofte det lureste for oss som har kropper som alltid sparer til den store sultekatastrofen.
Jeg ville også satset for fullt i treningsøktene, bare pass på at du ikke mister motivasjonen. Den er din viktigste samarbeidspartner til treningen er blitt vane. Ikke forkuser så mye på maten i starten, kroppen din vil fortelle deg hva den vil ha når den skjønner at treningen ikke er midlertidig.
Husk også at middag idag egentlig er ett festmåltid. Ofte er frokost, lunch og mellommåltidene viktigere fordi disse består oftere av lange karbohydrater(grovt brød, knekkebrød, frukt, vann, salat, osv.) som kroppen forbruker litt forskjellig utover dagen, men som også holder tarmsystemet igang.
Legg merke til om du går oftere på do(toer'n) når du spiser mer fiber og frukt. Middagene bør bestå av mye protein, litt riktig fett og fiber, siden karbohydratene fordeles oftest til de små måltidene.
Jeg var lei av å være i crappy form etter ett års svangerskapspermisjon så jeg fant meg en ny hobby i våres. Det ble stisykling og har gått ned nærmere 15 cm rundt magen!! Jeg hadde jo en fordel at jeg har trent masse idrett jevnt gjennom hele livet, så mye lå latent i kroppen, men det er søren meg tøft å finne motivasjonen før en ser resultater!!!
Lykke til og ikke glem å ha det gøy!!!
Ny sesong nye muligheter!
|
|
|
[Re: Kajen]
07/07/2008 14:31
|
Beles
Entusiast
|
Entusiast
Når du trener og svetter masse blir det ofte overskudd av salter og andre sånne ting i kroppen din, Du mener kanskje underskudd, ikke overskudd? Beles
mvh, Beles
|
|
|
[Re: Beles]
07/07/2008 14:52
|
Kajen
Avhengig
|
Avhengig
Nei egentlig ikke... Grunnen til at man føler tørstheten er at forholdet mellom vannet og saltene blir forskjøvet. Når jeg er dårlig form og svetter, svetter jeg mye salter og lite væske. Jeg blir ikke "våt" men får et lag med sandpapir på huden liksom. Da hjelper det ikke å drikke vann etterpå så da må jeg drikke farris eller litt gatorate for hente meg inn.
Nå som jeg begynner å komme i god form svetter jeg masse vann, og får ikke dette lage med sand på huden, så da holder det fint med vanlig vann.
Det er ikke så logisk er enig i det. Kan hende jeg har misforstått, er jo ingen ekspert;)
|
|
|
07/07/2008 16:24
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En mountainbike og har falt for Nakamura Platinum Core 18 tommer. Jeg vil gi deg en sykkelanbefaling, men vil samtidig si at andre er uenig med meg- Det er nok likevel verdt å lese det jeg skriver. Spar heller titusen til og kjøp deg en high-end FULLDEMPER sykkel fra USA. Det gjør syklingen langt mer morsomt spesielt for en nybegynner. Dette gjelder selv om du skulle bare sykle på grusveier. Dumper i veien blir derfor noe man ikke tenker spesielt mye over lenger, samt at man får en langt lavere terskel til stisykling. Dette blir selvfølgelig en sykkel som man ikke kan parkere fra seg utenfor Rimi, men da får du heller den sykkelen du har fra før til det. Et forslag er denne: http://www.santacruzmtb.com/blurlt/ Når det gjelder vektreduksjonen din så er den virkelig imponerende. Fedme har forøvrig passer røyking i USA som den største helserisikoen, og en kombinasjon er ikke bra. Anaerobisk trening er uansett den beste treningen å gå ned i fett på. Slik trening tar heller ikke så lang tid (men det er hard trening). Du har jo en fin flatstrekke uten særlig biler fra jernbaneovergangen ved lensene til riksveien. Men gjør aldri dette uten minst en hviledag imellom. Suppler med vekttrening. Istedet for å telle kalorier så bytt ut endel karbohydrater med fett, evt. noe mer protein også. Gjør du det så klarer du ikke dytte i deg så mange kalorier uten at du tvangsspiser, for å holde på fettet. Spis når du er sulten og ikke tell måltider. Sykling i aerobisk tempo er lite effektivt for å miste fett, som jo må være målet, med mindre du trener svært mye. Det som er beskrevet over gjør også at du beholder musklene, noe som egentlig er svært viktig (selv om det ikke har all verdens å si på metabolismen). Teller du kalorier så er det 99,99% sikkert at du mister muskler også. Ha det i bakholdet. Husk forøvrig å spise protein i hvert eneste måltid du spiser.
|
|
|
[Re: Beles]
08/07/2008 07:08
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Når du trener og svetter masse blir det ofte overskudd av salter og andre sånne ting i kroppen din, Du mener kanskje underskudd, ikke overskudd? Beles Det blir vel underskudd ja... Kroppen mister både vann og salt når man svetter, men andelen vann er størst. Når salt forsvinner ut via svetten, holder kroppen på vannet inne i cellene for å utlikne konsentrasjonsforskjellen (den vil helst ha samme salt/vann-forhold utenfor og inne i cellene). Dette kan i verste fall føre til at cellene svulmer opp på grunn av saltmangel (og det er IKKE bra). Man må derfor sørge for å erstatte saltet når man svetter mye. Sportsdrikk (sikkert også Maxim) inneholder elektrolytter, og er godt egnet til å etterfylle salt. Når det er fryktelig varmt kan man ta oppi litt ekstra salt, og mer vann.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
08/07/2008 09:55
|
Kajen
Avhengig
|
Avhengig
Ja enig med du! Men jeg vil forsatt si at det er mulig med ett overskudd av salter, ved at osmosen over i cellene ikke går fordi konsentrasjone av elektrolytter i cytoplasma og i blodet er tilnærmet lik. Da vil du ha ett underskudd av vann, ikke salter. Omvendt ville gitt som du sier, oppblåste sprekkeferdige celler, noe som ikke er veldig heldig. Men uansett så er det jo reguleringen av ADH(anti-diuretisk(?)-hormon) som gir tørstheltsfølelsen. Jeg synes ikke det er dumt å drikke sportsdrikk, men det inneholder også masse sukker i tillaget(hvitt sukker) form, og for en som slanker seg er ikke det det beste, når en kan velge andre like gode alternativer. Springvann, farris og frukt er minst like-, om ikke bedre erstatninger synes nå jeg. Men takker for gode motargumenter  Viktig å ha perspektiv:)
|
|
|
[Re: Kajen]
15/07/2008 22:31
|
Tklippen
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Tusen takk for alle rådene som kommer inn her. Må nok lese dette flere ganger tror jeg. Ang. min spising så går jeg fast på Grethe Roedekurs også samtidig så spiser bare sundt og 5-6 måltider om dagen med grovbrød, vita lett margarin og frukt og grønt. Prøvde og skifte ut fra sportsdrikk til vann på denne 2 timer + turen. Da føltes det ut som om det ble næringsstopp halvveis. Ikke mer futt igjen etter lensebakkene i Fetsund. Drakk vann hele veien og spiste kornblanding og banan 1 time før turen også. Tror ikke jeg bare brant fett da gitt. Virka faktisk som om jeg forbrant vekk hjernekapasiteten også. He he. 2 dager etter tok jeg en hardere tur på 1 time i stedet der jeg klemte til mye mer futt. Ser da på flotte kurver at den korte turen ble mye mer effektiv enn den lange hjerneslakterturen jeg hadde. Ikke gikk jeg tom så fort heller og økte snittpulsen fra 137 på 2 timersturen til 146 på timesrunden. Blitt helt gira på syklinga og kommer til og kjøpe en sykkel til men vet ikke hva. Skal sjekke denne http://www.santacruzmtb.com/blurlt/ men gynger ikke heldempa fælt med en 114 kg tung dude oppå? Liker helst de stive jeg...i alle fall på asfalt og fine grusveier.
|
|
|
|
|