|
|
Grenserittet dekkvalg og trykk
|
Grenserittet dekkvalg og trykk
04/07/2008 13:26
|
hilmer
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Bruker for tiden RR med 2 psi trykk, men lurer paa aa montere Conti SS Twister slangkeloest med 50 bar. 50 bar er mye, men er det som anbefales...og er ogsaa det som maa til for skikkelig liten rullemotstand paa hard grus og asfalt. Twisteren har sideknotter som vil gi mer motstand ved lavere trykk. Jeg har ikke syklet grenserittet, sa jeg er usikker paa hvordan loypa er. Dette dekk/trykkvalget ville fungert i birken, men kanskje ikke raumerittet. Vil det fungere i Grenserittet?
|
|
|
Re: Grenserittet dekkvalg og trykk
[Re: hilmer]
05/07/2008 20:53
|
Beles
Entusiast
|
Entusiast
ved 2 psi punkterer du, og ved 50 bar smeller enten felgen eller dekket  (sorry, kunne ikke dy meg ;-) ) mvh, Beles
mvh, Beles
|
|
|
[Re: Beles]
06/07/2008 17:07
|
hilmer
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Vel, det gikk kanskje litt fort der. Forstår det som at ingen har noen innpill vedrørende Grenseritt-ruta. Lettere enn Birken? Lettere enn Raumerittet?
|
|
|
06/07/2008 17:42
|
SiljeKH
Fjellrev
|
Fjellrev
Jeg lurer også på div. ting i ft. Grense, håper det ikke gjør noe at jeg hijacker tråden din litt.
Er det noen som kan sammenligne stiene med noen stier i Oslo-området? Teknisk knot eller kan man peise på?
Jeg har Maxxis Crossmark på forhjulet og Maxxis Ignitor bak, er dette greit valg? Syklet litt sti i dag og Ignitorene sleit fært bare det var en rot i nærheten, men så var de våte da... er det mye røtter/stein?
Ellers andre innsill til rittet?
|
|
|
[Re: SiljeKH]
06/07/2008 17:55
|
front biker
Besatt
|
Besatt
Har bare syklet gr-rittet en gang, i fjor. Etter det jeg husker er det bare noen få og korte partier som kan beskrives som tekniske. Har noen vage minner om et myraktig parti som endte i en svaberglignende stigning der de fleste trillet. Og en god del gressbevokste stier/kjerreveier der mine 29" hjul trivdes godt. Og så var det en utforkjøring et lite stykke før innspurten som var morsom å rulle rett ut i, men hvor mange holdt igjen i høyre spor....
Oppsummert: mye opp ned, mye grus og asfalt, endel stier og gressbevokste kjerreveier. Og bittelitt tekniske partier, som ikke er for vanskelige. Litt a la Farrisrunden, men ikke så bratt opp og ned.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
06/07/2008 19:25
|
HaakonL
Tidligere hCon
|
Tidligere hCon
Ække no teknisk knot i Grenserittet, men folk hopper av sykkelen bare de ser en fyrstikk på bakken, så du kan regne med å gå de fleste stipartiene. Det er mange steder i Oslo man kan øve på det!  Når det gjelder dekk, så kommer det selvsagt an på været. Godvær = kjappe, kjappe grusdekk ala The Crow, Kenda Klimax eller lignende.
Haakon
|
|
|
[Re: HaakonL]
06/07/2008 19:51
|
SiljeKH
Fjellrev
|
Fjellrev
Nei,nei, da må jeg bunnyhoppe over de som går. Jeg blir nesten på gråten om jeg GÅ i stiene! Folk som går må vel skjønne at de må holde seg på en side? Eller er det så ille at de bare går midt i og ødelegger for folk som ikke er redd for fyrstikker?
Dette er mitt første ritt så er meldt å i turklasse...usj,
|
|
|
06/07/2008 19:57
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Tut og kjør med raske og lette dekk. Løypa er enkel og rask, men likevel mye mer variert enn Birken. Men 50 psi er bare tull uansett dekkvalg, med mindre du kjører cyclocross.
For min del kjører jeg akkurat samme oppsettet for Birken som Grenserittet. Jeg har kjørt Grenserittet to ganger på Maxxis Flyweight 330 og stiv gaffel, og det funker helt utmerket. I år ser det ut til at jeg blir med igjen, og da blir det stiv gaffel og Furious Fred 2.25. Regner med jeg kjører med 30 psi i dekka, og jeg veier drøyt 80 kilo.
Kjenner meg overhodet ikke igjen i at du må gå i stipartiene, så vidt jeg husker er det det ene partiet med svaberg bratt oppover nokså tidlig i løpet at de fleste går av. For øvrig tror jeg at jeg sykla greit gjennom alt begge gangene jeg har vært med.
Jeg er for øvrig en av dem som lar meg irritere av disse skrikhalsene som må lage store poenger av at folk foran dem hindrer dem i terrengpartiene. Dette blir det mast om underveis i rittene, og ikke minst når en skal understreke her på forumet at en virkelig er terrengsyklist og ikke grusbanker. Hvis dere er så gode til å sykle, hvordan kan det ha seg at dere ligger baki feltet sammen med dem som hopper av om de ser en fyrstikk på bakken?
sv
|
|
|
[Re: svegar]
06/07/2008 20:05
|
SiljeKH
Fjellrev
|
Fjellrev
Hehe, det er litt sant Svegar..er jeg pokker til stisyklist så bør jeg vel havne foran de som går..
Gleder meg litt nå merker jeg!
|
|
|
06/07/2008 20:22
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I de første puljene er det lite kø i terrenget, og de fleste sykler gjennom det aller meste. Lenger bak er det ofte kø da folk hopper av sykkelen så fort de ser litt terreng. Rittet preges av mange mosjonister. Så løsningen er da og få seg en tidlig startpulje. Hvis man er i god nok form da.
Underlaget på dette rittet er ofte litt ujevnt. Så ikke ha for mye luft i dekka. 30 - 35 psi er passe for de aller fleste. Dekk som Crossmark, Racing Ralph el. er sikre gode valg.
|
|
|
06/07/2008 20:30
|
HaakonL
Tidligere hCon
|
Tidligere hCon
Jeg er for øvrig en av dem som lar meg irritere av disse skrikhalsene som må lage store poenger av at folk foran dem hindrer dem i terrengpartiene. Dette blir det mast om underveis i rittene, og ikke minst når en skal understreke her på forumet at en virkelig er terrengsyklist og ikke grusbanker. Hvis dere er så gode til å sykle, hvordan kan det ha seg at dere ligger baki feltet sammen med dem som hopper av om de ser en fyrstikk på bakken? Noen kan vel være gode til å sykle i terrenget men ikke på grusen? Burde ikke være så vanskelig å tenke seg det selv. I Grenserittet er det aldri et problem å sykle forbi folk når de sitter på sykkelen, men så fort noen tar seg fram på føttene er de visst fritatt fra den uskrevne regelen om å holde seg på siden. Det må da være lov til å bli irritert av det?
Haakon
|
|
|
[Re: ]
07/07/2008 05:53
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Nå er det vel ikke så enkelt som at det bare er å holde høyre hvis man skal gå og holde venstre hvis man skal sykle. Noen går av i god tid og holder høyre slik at de bak må forbi på venstre, noen prøver å sykle over evne og kælver, noen kommer bak og må stoppe fordi han foran ligger på ryggen, noen halvgode prøver å gå forbi noen mindre gode, og så videre. Skal en stor mengde gjennom en flaskehals er det ikke mulig å unngå kø. Skal du ha sjanse til å få syklet i terrengpartiene, må du også være rask på grusen - så enkelt er det!
|
|
|
07/07/2008 06:49
|
Terskel
Entusiast
|
Entusiast
Dette er mitt første ritt så er meldt å i turklasse...usj,
Det er ennå tid frem til rittet. Ta kontakt med arrangøren og kom deg over i aldersklasse.
Øyvind
|
|
|
[Re: Terskel]
07/07/2008 07:03
|
hilmer
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Enig at et trykk paa 50 er mye - faktisk 2x det jeg vanligvis bruker (paa andre dekk)....men, det er det som anbefales av continental. Det er ogsaa det som foeles best paa grus/asfalt - faar ta meg en testtur etter ferien...og hvis det blir gaatt i de tekniske partiene saa kan man kanskje optimalisere for asfalt og grus?
|
|
|
[Re: ]
07/07/2008 09:38
|
Char
Fersking
|
Fersking
Da slenger jeg inn et ferskingspørsmål her: Hvorfor er det ikke flere som bruker (solide) hybridsykler i slike ritt? Så lenge det er mest grus og asfalt bør man vel kunne tjene på å kunne tråkke tungt og ha mye luft i de store, fine dekkene? Eller?
|
|
|
[Re: Char]
07/07/2008 10:53
|
Tyrihans
Entusiast
|
Entusiast
For min del vil dekkvalg avgjøres av vær/føreforhold.Tørt føre:Swalbe Fast Fred bak/Michelin XCR dry2 fram(griper godt på tørr grus) Blir det regnvær og bløtt i de tekniske partiene satser jeg på Maxxis Crossmark(Gode allround dekk). Ekstremt vått :Swalbe Nobby Nick . Understreker at dette valget er basert på mine "begrensede" erfaringer som terrengsyklist. 
|
|
|
[Re: Char]
07/07/2008 11:29
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Da slenger jeg inn et ferskingspørsmål her: Hvorfor er det ikke flere som bruker (solide) hybridsykler i slike ritt? Så lenge det er mest grus og asfalt bør man vel kunne tjene på å kunne tråkke tungt og ha mye luft i de store, fine dekkene? Eller? Tråkke tungt fikser du med giret vettu  Ellers er det slik at de fleste nå en gang har en terrengsykkel. Det er også slik at de beste ikke har råd til å ta det rolig i terrenget for å kunne bruke en hybrid. Da kommer de på etterskudd. Det er likevel alltid noen som stille på sykkelcross sykkel for å kjøre mest effektivt på grusstrekkene. Problemet er bare det at de aldri vinner. Det er alltid en rytter på terrengsykkel på toppen av pallen. Selv så lite terreng det er i Birken, Grenserittet og Raumerrittet. LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
07/07/2008 20:52
|
pet1
Entusiast
|
Entusiast
Det er også slik at de beste ikke har råd til å ta det rolig i terrenget for å kunne bruke en hybrid. Da kommer de på etterskudd. Det er likevel alltid noen som stille på sykkelcross sykkel for å kjøre mest effektivt på grusstrekkene. Problemet er bare det at de aldri vinner. Det er alltid en rytter på terrengsykkel på toppen av pallen. Selv så lite terreng det er i Birken, Grenserittet og Raumerrittet. Tror du ikke dette har noe med at det er større fordel å henge på når det går fort? På raske partier hvor det går lynfort kan en henge på sykkelkrosseren med sin mtb, mens det i mer krevende terreng ikke er så mye å tjene på å henge.
|
|
|
[Re: pet1]
07/07/2008 21:03
|
rob1
Avhengig
|
Avhengig
Har havnet ett par ganger sammen med en på CX i Grenserittet.Der det er litt rufsete underlag blir han rett og slett kjørt fra.Men på gode veier er det jo bra.Men summasummarum blir han nok kjørt fra.Skal likt å sett han som sykler fortere på cx ned mot Lilledalskroken enn på mtb.Trur neppe det går?
fart før ferdighet
|
|
|
07/07/2008 21:28
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Det er likevel alltid noen som stille på sykkelcross sykkel for å kjøre mest effektivt på grusstrekkene. Problemet er bare det at de aldri vinner. Det er alltid en rytter på terrengsykkel på toppen av pallen. Selv så lite terreng det er i Birken, Grenserittet og Raumerrittet.
LarsB
Mja, jeg kjenner nå til minst to tilfeller av klasseseier i Birken, i M25 og M35, der vinneren har kjørt sykkelcross, så det kan jo ikke være helt håpløst å kjøre på heller. Jeg kjenner derimot ikke ETT ENESTE tilfelle der noen har vunnet på 29'er. Skjønterudeneller!!? sv
|
|
|
07/07/2008 21:51
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Jeg skjønte den, og river meg i håret! Jeg tenkte på Rune Høydal, men mente han tapte innspurten i ballettbakken pga. sykkelcross. Tilfellene der man har vunnet på slik redskap kjenner jeg ikke til. Beklager vranglæren alle sammen. Likevel er det ikke vanlig, og jeg tror at man skal være en svært god syklist for å klare å utnytte en sykkelcross til sin egen fordel om man kjemper i toppen. Som listefyll har jeg mere troen på det. Fordi det ikke går like friskt i terrenget grunnet kø, og fordi solokjøring på grusen oftere er et tema (i alle fall for meg) Siden ingen har vunnet på 29" gir jeg opp de planene. Satser på 3:30 og merke i stedet i år. Eller kanskje singlespeed  LarsB
Redigert av larsb; 07/07/2008 21:52.
|
|
|
08/07/2008 14:54
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Neida, Rune H vant på sykkelcross i 2005, og Thomas Sundal vant på ca. samme tid på sykkelcross. Dette er de jeg kjenner til, men det kan jo være flere. Diskusjonen blir nok litt den samme som med stiv gaffel; om du planlegger å kjempe om klasseseieren mot mål trenger du nok utstyr som kan kjøres hardt nedover. Om du derimot ligger litt bak, må du ha det oppsettet som ganske enkelt er raskest fra A til B. I mitt tilfelle har det hittil vært lett hardtail med stiv gaffel, men jeg småleiker litt med tanken om å teste min egen kråsser litt sånn for moro skyld. Har fått på'n jålete Racing Ralph i den frekke 1.35-dimensjonen, men foreløpig er det litt for stukete på humpete underlag. Skal teste litt til. sv
|
|
|
08/07/2008 16:10
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
<klipp> Det er likevel alltid noen som stille på sykkelcross sykkel for å kjøre mest effektivt på grusstrekkene. Problemet er bare det at de aldri vinner. Det er alltid en rytter på terrengsykkel på toppen av pallen. Selv så lite terreng det er i Birken, Grenserittet og Raumerrittet.
LarsB
Det spøres selvfølgelig om feil sykkelvalg er eneste orsak eller om det f.eks er mangel på habile cycloryttere. I 'lignende' type (terreng)ritt i utlandet skjer det titt og ofte(?) at en cyclocrosser tar knekken på terrengsyklene.
|
|
|
08/07/2008 17:28
|
oivindg
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bare for å spore helt av, her. Hvor får du tak i sånne stativ som du har satt sykkelen i? Øivind
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
|
[Re: oivindg]
08/07/2008 18:30
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Grattis Øyvind kakemann!
Da er årets rittdekk på plass på Hardtailen. Det ble Crossmark. Et ypperlig dekk til de fleste ritt og de fleste fører. Et safe og sikkert valg. Ruller godt. Bra volum, og sitter greit i terrenget. Kjørte mest på Stan's i fjor. Men ønsker litt mere grep i svingene på løs grus.
Kjører med slanger og ca. 35 psi. Jeg veier 85 kg. Klarer ikke å få de tette med guffe på mine 317-felger.
|
|
|
08/07/2008 18:43
|
lrm
Maratonmannen
|
Maratonmannen
Neida, Rune H vant på sykkelcross i 2005, og Thomas Sundal vant på ca. samme tid på sykkelcross. Dette er de jeg kjenner til, men det kan jo være flere.
Rune vant kanskje klassen sin det året, men han var ikke raskest over fjellet. For jeg kjørte noen min. raskere en han på min Scott Scale. Så mener at en terreng sykkel er det raskest på alle marathon rittene i norge.
|
|
|
[Re: oivindg]
08/07/2008 18:54
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Bare for å spore helt av, her. Hvor får du tak i sånne stativ som du har satt sykkelen i? Øivind Fåes hos Shimano Pro-forhandlere her i Norge. Funker kurant, men ikke mer. En 29er med tjukke dekk får navet for høyt for å passe opp i (Dan - enda en ulempe med 29ere!). Martin
|
|
|
[Re: M@rtin]
08/07/2008 19:38
|
oivindg
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En 29er med tjukke dekk får navet for høyt for å passe opp i (Dan - enda en ulempe med 29ere!). Det er jo akkurat derfor jeg holder meg unna 29"-hjul bak!  Øivind
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
|
[Re: lrm]
08/07/2008 21:17
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Neida, Rune H vant på sykkelcross i 2005, og Thomas Sundal vant på ca. samme tid på sykkelcross. Dette er de jeg kjenner til, men det kan jo være flere.
Rune vant kanskje klassen sin det året, men han var ikke raskest over fjellet. For jeg kjørte noen min. raskere en han på min Scott Scale. Så mener at en terreng sykkel er det raskest på alle marathon rittene i norge. Jeg tror også terrengsykkel er raskest, men dette er muligens likevel et litt smalt statistisk grunnlag? Kanskje du rett og slett var litt bedre? Mitt poeng var bare at sykkelkross har vist seg å være et helt OK valg, og det er ikke gitt at terrengsykkel er raskere. Og Rune H kjørte på cx igjen i fjor, til tross for uttrykt skepsis etter det første året. Tror ikke han gjør det bare for moro skyld, han mener vel det er bra? Vel, jeg tror fortsatt terrengsykkel er raskest, men kommer tilbake med litt grunnforskning om dette. sv
|
|
|
09/07/2008 20:32
|
rob1
Avhengig
|
Avhengig
Kan du ikke rett og slett bare sykle gjennom Grenserittet i sommer på 2 forskjellige dager?En dag med cx og en dag med mtb med stiv gaffel.God trening blir det og 
fart før ferdighet
|
|
|
|
|