|
|
Is there a doctor in da house?
|
Is there a doctor in da house?
02/07/2008 10:48
|
ToHee
OP
- så humla suser
|
OP
- så humla suser
Høyre hånden er mer eller mindre lam (Nei dette er ikke onanirelatert!), tommelen er verst, nesten ubrukelig. Fingertuppene er numne og "svakheten" strekker seg nesten opp til albuen. klarer nesten ikke kneppe igjen buksa, bake snus, skjære brød etc. Det er ikke vondt, med unntak av litt smerter i tommelen når jeg bøyer den. Har en snikende mistanke (som jeg sterkt prøver å fortrenge) om at dette er relatert til sykling. Dukket opp etter min jomfrutur på fulldemper i drammensmarka med El Jefe 20. mai der det var mye bremsing i utforkjøringene. Tenkte først at det var vanlig stølhet, men nå, etter en måned, tenker jeg at dette kanskje er en betennelse eller noe annet lumskt. Blir verre etter hver sykkeltur, men ikke voldsomt Legen går jeg ikke til med mindre det er snakk om 43 i feber eller avriving av lemmer. Tipper at det eneste svaret jeg ville fått hos den ubrukelige døgenikten av en kvakksalver er "du må hvile i seks til 12 ukers tid" og det er helt uaktuelt. Noen andre som har opplevd dette? Tips til dop?
Aron SK, NBNL
|
|
|
Re: Is there a doctor in da house?
[Re: ToHee]
02/07/2008 10:53
|
chalshus
More than words
|
More than words
Klinikk for alle?
NIMI?
Redigert av chalshus; 02/07/2008 10:54.
|
|
|
02/07/2008 10:54
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
GÅ TIL LEGEN. Seriøst. Det finnes kompetente leger også. Finn en på et privat legesenter som tar det seriøst og er flink. Det er jo bare tull å ikke gå til legen fordi det er man for tøff til når man beviselig har et problem som ikke forsvinner av seg selv etter noen dager. Ærlig talt! 
|
|
|
02/07/2008 10:55
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Tips til dop: Sunn fornuft. Råd: Kom deg til lege!
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: KnutAa]
02/07/2008 11:00
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Er det en eneste kvakksalver på banen? Alle sa jo "gå til legen".
|
|
|
[Re: Stein]
02/07/2008 11:35
|
ToHee
OP
- så humla suser
|
OP
- så humla suser
OK-OK! Point taken! Legetime er bestilt. Har ikke lyst til å ha et rart tunnel syndrom. Er nok i bunn og grunn angsten for nok en gang få stukket et rør inn i urinrøret eller kamera opp i tvåan som ligger til grunn for vegringen. Takk for wikipedia linken GogBozen, det var den som gjorde susen.
Aron SK, NBNL
|
|
|
02/07/2008 11:46
|
josse
|
Huff, huff. Dette høres ikke bra ut. Kom deg til lege snarest, og unngå ALL smerte under jobb, trening og aktivitet. Surfing på nettet går også inn under aktivitet. Smertestillende hjelper bare til med å lindre smerten slik at du forverrer skaden.
Forbered deg på at det kan ta lang tid å bli frisk, og ta det heller som en gledelig overraskelse om det er over på noen uker.
Selv var jeg gjennom et par slike runder, i 2001 og 2004. Jeg måtte totalt slutte å klatre etter dette, og jeg var en stund redd for at jeg aldri skulle bli helt bra og så for meg et liv på uføretrygd.
Jeg var gjennom to fysioterapeuter, akupunkur (noe jeg er svært skeptisk til) og diverse medisiner. Det som til slutt fungerte for meg var psykomotorisk fysioterapi, men det kan være trøblete å overtale legen til å skrive ut rekvisisjon på dette.
|
|
|
[Re: josse]
02/07/2008 13:22
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Heldigvis går det fint å klare seg uten å bake snus. Hvis legen din ikke er som du foventer så finn deg en annen. Leger er fine å ha når noe er feil. KTS er ikke noe morsomt, men høyst reellt. Rune Høydahl og min samboer (uten sammenligning forøvrig) har begge operert hendene for/mot dette.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
02/07/2008 13:37
|
pedalestrian
Fersking
|
Fersking
Høres plausibelt ut med Carpal Tunnel Syndrom. Har samme diagnose, dog ikke så voldsomme symptomer og i forbindelse med klatring, ikke sykling.
|
|
|
02/07/2008 13:38
|
s_maurseth
Entusiast
|
Entusiast
Jeg er ikke lege, men radiograf og dette hørtes ut som en kjent problemstilling med litt forbehold. Har du slått deg i nakken eller hodet? Kan høres ut som et lite prolaps i nakken, slik at nerverøttene er berørt.Litt lite å basere dette på, men ikke umulig. Prolaps kan forsåvidt opptre uten et traume så vidt jeg vet. Ville tatt en tur til Legen. Bare en tanke og et tips fra meg.
Utenom klinisk sjekk, så er MR av nakken et alternativ til å få dette undersøkt.
Redigert av s_maurseth; 02/07/2008 13:39.
Bodø Bøddel hangaround
|
|
|
02/07/2008 14:36
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Høyre hånden er mer eller mindre lam (Nei dette er ikke onanirelatert!), tommelen er verst, nesten ubrukelig. Fingertuppene er numne og "svakheten" strekker seg nesten opp til albuen. klarer nesten ikke kneppe igjen buksa, bake snus, skjære brød etc. Det er ikke vondt, med unntak av litt smerter i tommelen når jeg bøyer den. Har en snikende mistanke (som jeg sterkt prøver å fortrenge) om at dette er relatert til sykling. Dukket opp etter min jomfrutur på fulldemper i drammensmarka med El Jefe 20. mai der det var mye bremsing i utforkjøringene. Tenkte først at det var vanlig stølhet, men nå, etter en måned, tenker jeg at dette kanskje er en betennelse eller noe annet lumskt. Blir verre etter hver sykkeltur, men ikke voldsomt Legen går jeg ikke til med mindre det er snakk om 43 i feber eller avriving av lemmer. Tipper at det eneste svaret jeg ville fått hos den ubrukelige døgenikten av en kvakksalver er "du må hvile i seks til 12 ukers tid" og det er helt uaktuelt. Noen andre som har opplevd dette? Tips til dop? Det er nok ikke karpaltunnelsyndrom når nummenheten strekker seg helt opp til albuen, men mekanismen er sannsynligvis den samme, avklemming av medianusnerven, bare litt lenger opp. Det kan være nesten hva som helst, en prolaps i nakken, et ekstra ribbein, thoracic aperture syndrom, avklemming i albueleddet, betennelse i en muskel som klemmer på nerven, betennelse i nerven, etc. Gå te dåkter`n eller legevakten og få en henvisning til Nevrologisk poliklinikk på nærmeste sykehus, de tar deg sikkert inn iløpet av et par uker og gjør nevrologisk undersøkelse, nevroelektrografi, og MR. http://en.wikipedia.org/wiki/Median_nerveT
|
|
|
[Re: Ynot]
02/07/2008 14:53
|
ToHee
OP
- så humla suser
|
OP
- så humla suser
Mange gode innspill med samme konklusjon: Gå til legen! Og det skal jeg. Fått time hos ny lege på fredag, snakket med han på telefon og han nevnte KTS som sannsynlig med de beskrivelser jeg kom med. Han sa også at jeg burde dempe bremsingen hvis jeg skulle sykle. Altså var han ikke fullt så pessimistisk i forhold til aktivitet som i innlegget lenger opp. Full pupp fra Goliaten og ned til Hans Hansensvei i morgen!
Aron SK, NBNL
|
|
|
02/07/2008 16:02
|
Astaroth
Entusiast
|
Entusiast
Ta to paracet og ring meg om 6-12 uker.  Høres fort ut som noe nerveklem eller lignende ja... Definitivt legetid.
-Tarjei Scott Scale 50 - 2006 Marin Mount Vision Pro - 2008
|
|
|
[Re: Arnebv]
02/07/2008 21:58
|
MadsL
Veteran
|
Veteran
Jeg er heller ikke lege, men her tror jeg det bare en ting som gjelder og det er kamera opp i tvåan.:)
|
|
|
[Re: MadsL]
04/07/2008 08:44
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Hallois. Jeg er ny her på forumet. Varierende ivrig på sykkel, litt avhengig av hva slags sykkel jeg har og hvor jeg bor. Nå er det full rulle for tiden  Mye gode tips her, særlig for den med "lege-angst". Jeg vil bare komme med en kort kommentar, og det er at du neppe behøver å være veldig bekymret. Unge, friske folk (jeg tar det som en forutsetning at opphavet til første innleg er det) får ektremt sjelden alvorlige, nevrologiske lidelser. Så sant det ikke er snakk om skader (prolapser/ryggbrudd osv). Jeg synes det høres ut som tung belastning på bindevev/muskler i arm/skulder som da vil hovne litt og klemme av nerver til underarm og hånd. Canalis carpi syndrom kommer helst over litt tid, progressivt og rammer i hovedsak kun tommel + pekefinger (kanskje litt "langemann"). For å stille sikker diagnose må man nok gjennom endel undersøkelser som nevnt over, så time hos egen lege er ikke dumt. Men hadde jeg opplevd det du beskriver, ville jeg nok bare tatt det piano i noen dager/uke, spist litt Ibux (det er ganske så trygt) og sett hva som skjedde. Nevrologer slenger ikke rundt seg med polikliniske timer, og det er ikke uvanlig med måneder i ventekø. Jeg veit det ganske godt, for jeg har jobbet som nevrolog selv for noen år siden :))
|
|
|
04/07/2008 08:50
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Men hadde jeg opplevd det du beskriver, ville jeg nok bare tatt det piano i noen dager/uke, Han har hatt problemet i ca 7 uker hvis jeg tolker innlegget rett: Dukket opp etter min jomfrutur på fulldemper i drammensmarka med El Jefe 20. mai På høy tid å gjøre noe mer enn å ta det piano! Hvis nerver klemmes av i 7 uker eller mer så skulle en tro det er fare for langvarige problemer?
|
|
|
[Re: Arne_And]
04/07/2008 08:58
|
skibum
Besatt
|
Besatt
Men hadde jeg opplevd det du beskriver, ville jeg nok bare tatt det piano i noen dager/uke, Han har hatt problemet i ca 7 uker hvis jeg tolker innlegget rett: Dukket opp etter min jomfrutur på fulldemper i drammensmarka med El Jefe 20. mai På høy tid å gjøre noe mer enn å ta det piano! Hvis nerver klemmes av i 7 uker eller mer så skulle en tro det er fare for langvarige problemer? Det skal jo sies at han ikke akkurat har tatt det "piano" (hvor kommer dette fra forresten? Er piano avslappende?)i perioden, og at det kan være akkurat det han trenger...
|
|
|
[Re: skibum]
04/07/2008 09:04
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Det skal jo sies at han ikke akkurat har tatt det "piano" (hvor kommer dette fra forresten? Er piano avslappende?)i perioden, og at det kan være akkurat det han trenger...
http://en.wikipedia.org/wiki/Dynamics_(music) Martin
|
|
|
04/07/2008 09:07
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Godt mulig. Det jeg reagerte på var at det implisitt sies at legebesøk ikke er nødvendig, se an litt først, men jeg tenker at det er på tide med legebesøk etter 7 uker med plager.
|
|
|
04/07/2008 09:08
|
gare
More than words
|
More than words
Men hadde jeg opplevd det du beskriver, ville jeg nok bare tatt det piano i noen dager/uke, Han har hatt problemet i ca 7 uker hvis jeg tolker innlegget rett: Dukket opp etter min jomfrutur på fulldemper i drammensmarka med El Jefe 20. mai På høy tid å gjøre noe mer enn å ta det piano! Hvis nerver klemmes av i 7 uker eller mer så skulle en tro det er fare for langvarige problemer? Det skal jo sies at han ikke akkurat har tatt det "piano" (hvor kommer dette fra forresten? Er piano avslappende?)i perioden, og at det kan være akkurat det han trenger... Piano er musikkspråk for rolig/lavt og har gått et stykke utenfor musikkbegrepsverdenen. Vi snakker jo sjelden om å ta det fortissimo z.b. Når det gjelder avklemming av nerver er det noe skit(since you are a layman, I will explain it to you in technical terms), og selv om det er lite trolig at det har vært en avklemming i 7 uker, så er det ikke uvanlig at en episode med avklemming av nerver gir symptomer som kan strekke seg over flere måneder(litt som en kamerat av meg som syklet T-O for noen år siden uten noen trening whatsoever, og sleit med fingrene i tre måneder), den gode nyheten er at den typen nerveskade veldig ofte blir helt bra igjen, men det er klart. Det avhenger av årsaksforhold, grad av skade, og om man fjerner årsaken raskt nok. Se det, helgardering på slutten gitt. Dæng tok det altså litt for piano, og ble slått av musikkinteressert tysker, som i god tradisjon går ad fontes uten å legge ut noe større om hvordan og hva 
Redigert av gare; 04/07/2008 09:09. Rediger grunn: slått, igjen...
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
04/07/2008 09:10
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Jeg overså det, syv uker er ganske lenge ja. Har man en plage over 2 mnd regnes den som kronisk. Det ironiske er at folk med kroniske plager ofte må vente lenger på time hos spesialist. Alle innflammasjoner opprettholdes om utløsende aktivitet opprettholdes. Får man feks en betennelse i achilles-senen fordi man løper for mye (litt søkt eks kanskje), og bare fortsetter å løpe, blir man ikke bra. Enkelt og greit. Mitt poeng var at dersom vedkommende ikke har gått på trynet og skadet nakke, skuldre eller armer, er det neppe snakk om noe alvorlig. Men noe så banalt og kanskje kjedelig som en inflammasjon. Det er nok i utg pkt bare hvile, betennelsesdemp. medik og opptrening som funker. Kroniske plager er det værre å bli kvitt. Men som nevnt, eksakt diagnose krever supplerende undersøkelser.
|
|
|
04/07/2008 09:32
|
StigB
Señor
|
Señor
Artig sak dette her, jeg hadde den samme runden i fjor sommer. Nummenhet i tommel, pekefinger og langfinger som strakk seg opp i under, overarm og skulder. Nedsatt styrke og en del tryningser der jeg ikke hadde kraft eller følelse i samme arm.
Etter MR ble det konstantert slitasjeskader som ga trang passaje høyt i nakken som i sin tur klemte av og irriterte nervebanene. Etter nøye opptrening holdes det i sjakk og plager meg svært sjeldent nå. Med mye hodevridning kommer symptomene tilbake.
Etter å ha sett hele tråden føyer jeg meg inn i rekken med råd om legebesøk og MR av nakke skulder. Det var min manuelle terrapaut som sa stopp, med beskjed om at det måtte MR bilder til for å finne årsaken. Hans anntydning stemte med MR resultatet.
7 uker er for lang tid med nerveutfall.
Redigert av StigB; 04/07/2008 09:39.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
[Re: StigB]
04/07/2008 21:44
|
ToHee
OP
- så humla suser
|
OP
- så humla suser
Da har jeg vært hos legen, og han var jo faktisk en hyggelig fyr. Han henviste meg sporenstreks til nevrologen. Han kjente "the man/woman" in charge på sykehuset personlig, og mente at det skulle gå an å skvise meg inn før jeg skal på ferie. Sykling gjør egentlig ikke vondt. Den enkle statiske bremsebevegelsen går av seg selv, men det er det å vri om nøkkelen, skifte kanal på tv'n og hundrevis av andre hverdagslige ting som nå gjøres bedre med venstre hånd. Etter en deilig tur i skogen i går med El Jefe & co, var det i dag så ille at jeg måtte overlate grillingen til samboeren, ikke nok krefter til å klemme klypa sammen når jeg skulle snu de deilige Botswanabiffene. Måtte i steden ligge i solsengen med en pils og høre på Pixies..
Doktoren sa ingenting om å holde meg i ro, og jeg spurte ikke heller..
Aron SK, NBNL
|
|
|
04/07/2008 21:56
|
SiljeKH
Fjellrev
|
Fjellrev
Men da er hjulene i gang og det er bra. Jeg skal ta tak i mine kneproblemer og. Å ja og igår, toget var selvsagt forsinket og en av Drammens noget rare skikkelser approachet meg selvsagt, tok et annet tog for å slippe denne fyren... Jeg tiltrekker meg veldig mye merkelig, både i skogen og i mer urbane strøk
|
|
|
[Re: SiljeKH]
04/07/2008 22:46
|
ToHee
OP
- så humla suser
|
OP
- så humla suser
Helt enig! De andre fire gutta som var på tur i Drammen i går er noen orntli' snålinger.
Aron SK, NBNL
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
04/07/2008 23:29
|
old but bald
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Heldigvis går det fint å klare seg uten å bake snus. Putter man snusboksen i veske under setet på sykkelen så får man ferdigbakte porsjoner etter en god økt på røff sti. Må dog være nesten full eske for at de ikke skal bli for små, seriøst : det funker!
|
|
|
05/07/2008 11:28
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Helt enig! De andre fire gutta som var på tur i Drammen i går er noen orntli' snålinger. Er det fordi vi ikke bremser istykker dekka og hendene våre at vi er snålinger?  *knegg knegg* Do må få deg sokk på staaaaget, da slipper du å bremse så mye..!
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
[Re: Ripen]
07/08/2008 11:36
|
ToHee
OP
- så humla suser
|
OP
- så humla suser
Update: Den bråkjekke legen som skulle skvise meg inn hos nevrologen før ferien, klarte selvfølgelig ikke det. Derimot fikk jeg brev fra sykehuset datert 15/7 at det var 4 mnd ventetid og at jeg ville få nærmere innkalling på høsten. Har sjekket fritt sykehusvalg, men ingen andre sykehus i rimelig nærhet kan få meg inn kjappere.
Tre uker ferie uten sykling har hjulpet en god del på symptomene, men nummenheten/svakheten i tommel, pekefinger og langemann er der i aller høyeste grad.
Noen som vet om private nevrologer/sykehus på østlandet som tar seg av slikt?
Aron SK, NBNL
|
|
|
|
|