Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Rockshox Monarch 4.2 lekkasje?

Rockshox Monarch 4.2 lekkasje? #575120 02/07/2008 10:35
DarthSnah Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Hepp

Jeg har akkurat fått meg en 08 modell Canyon ES 8 med blant annet en RockShox Monarch 4.2 bakdemper. Jeg trykker den vanligvis opp til rundt 180-200 psi (10-13,5 bar om du vil) for å få ønsket sag/ytelse. Problemet er at jeg syns demperen mister trykket sitt en tanke for fort. Etter litt over en uke detter trykket ca 25%. En kompis av meg opplevde det samme med en Pearl han hadde - er dette vanlig med RockShox evt luftdempere generelt?

Eller er det rett og slett en luftdemperbrukers lodd her i livet at man alltid må ha demperpumpe med seg?

Ellers er sykkelen bra den - heia kænjån!

All hail Megatron!!
Re: Rockshox Monarch 4.2 lekkasje? [Re: DarthSnah] #575125 02/07/2008 10:48
OveR Offline
Apartheidmotstander
Apartheidmotstander
Når du pumper opp demperen er trykket målt korrekt. Når du skrur på pumpa neste gang så slipper demperen ut litt luft som da blir stående i pumpeslangen og det ser ut som demperen har mistet luft. Kan det være dette som skjer?

mvh OveR

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Re: Rockshox Monarch 4.2 lekkasje? [Re: DarthSnah] #575131 02/07/2008 10:52
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Det er blitt rapportert en del problemer med utette bakdempere av typen RockShox Pearl og Monarch bl.a. på mtbr.com og det tyske Canyon-forumet .

Du kan eventuelt sjekke selv om den mister luft ved å holde den kjapt under vann og se om det bobler opp (sørg for tilstrekkelig trykk i utgangspunktet).

I så fall opplagt en reklamasjonssak for enten de norske RockShox-distributørene eller Canyon.

Martin

Re: Rockshox Monarch 4.2 lekkasje? [Re: M@rtin] #575174 02/07/2008 13:13
DarthSnah Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Takk for respons

OveR: Volumet i demperpumpa er så lite at man nok ikke klarer å miste 25% på det.

M@rtin: hadde en liten vaskerunde på psykkelen i går og da begynte det å boble mellom stempelet og demperhuset. Det lekker definitivt.

Men hvis det er en garantisak, hvordan forholder norske RockShox seg til varer som er importert fra utlandet - er de kjipe?
Jeg er lite lysten på å sende demperen tilbake til Deutschland for å si det pent.

All hail Megatron!!

Moderator  support