Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

dataproblemer - fysj og æsj

dataproblemer - fysj og æsj #574654 01/07/2008 09:16
heinrich Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
maskinen min er ikke helt frisk og trenger litt hjelp. Antakeligvis er det snakk om et virusangrep eller at annet styggedom har infisert maskinen, uten at jeg helt vet hva dette er. Jeg har og begått kardinalfeilen å installere flere antivirusprogrammer på en gang, uten at noen av de egentlig virker. Det virker og som ihvertfall ett av de er litt av grunnen bak problemene.

Anyway, jeg har forsøkt å reinstallere windows et par tre ganger uten nevneverdig hell. Det skal visstnok poppe opp en valgmulighet hvor en skal kunne reformatere maskinen og slette alt som er på den, og ende opp med orginaloppsettet. Denne valgmuligheten kommer heller aldri opp i løpet av installeringen. Videre har malwaret eller hva pokker det har forandret på systemrettighetene på maskinen slik at en verken kan legge til eller slette programmer (via delene i kontrollpanelet) eller for den saks skyld finne kontroll panelet i det hele tatt for tiden.

Spørsmålet blir da, hvordan får jeg maksinen min frisk? Den har vært ute en vinternatt før med ølbading og varme stunder i varmluftsovnen for tørk på listen over opplevde fadeser. All hjelp mottas med takk og bukk og ti ganger hurra.

Re: dataproblemer - fysj og æsj [Re: heinrich] #574658 01/07/2008 09:29
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Når du installerer med windows- (eller recovery-) CE-en, får du vel valget om å formatere? Ellers får du vel bare formatere disken manuelt, da. Evt. i en annen maskin.

Re: dataproblemer - fysj og æsj [Re: Stein] #574675 01/07/2008 10:00
MuddyBear Offline
Måsabjønn
Måsabjønn
Først må du nok sørge for at du har en kopi av alt du har lagret et annet sted; slik som adressebok, favoritter, desktoppen, dokumenter etc.

så er det å formatere harddisken, og starte på nytt.

Mange systember selges nå med Windows intalasjonsfilene på en egen partisjon; om dette er så for deg, vær litt forsiktig med hvilken partisjon du formaterer ICON_SMILE

Å rette opp en kraftig angrepet windows intsalasjon har jeg sjelden (faktisk aldri) sett fungere.

Re: dataproblemer - fysj og æsj [Re: heinrich] #574676 01/07/2008 10:02
supercaliber Offline
Übergrønnskolling
Übergrønnskolling
Du skal vanligvis trykke en f-tast under boot for å få opp reinnstallsjonsmulighet.

Denne infoen finner du i brukermanualen eller på de fleste dataforum.

Espen

Before I was blind, but now I can't see...
Re: dataproblemer - fysj og æsj [Re: heinrich] #574683 01/07/2008 10:10
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: heinrich
Jeg har og begått kardinalfeilen å installere flere antivirusprogrammer på en gang, uten at noen av de egentlig virker. Det virker og som ihvertfall ett av de er litt av grunnen bak problemene.

To antivirusprogrammer på samme maskin betyr svært ofte at du ikke har en fungerende maskin. Eksempelvis vil kombinasjonen Norton Antivirus og F-Secure nesten være umulig å løse uten å formatere.

Forsøk å start maskinen i sikkermodus og avinstaller begge programmene. Går dette greit kan du rydde opp litt ekstra ved å resette winsock til standard. Antivirusprogrammer skriver gjerne til denne og har du flere programmer så har de kanskje "tøyset" til winsock, men dette kan du rette ved å kjøre følgende kommando.

Trykk start -> kjør -> skriv cmd -> trykk enter -> gå til root av c: og skriv som følger:

netsh winsock reset catalog

Start maskinen på nytt.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: dataproblemer - fysj og æsj [Re: tmork] #574756 01/07/2008 12:15
Kringon Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Først av alt: hva slags maskin har du? hvis du har en Dell så er saken såre enkel iallefall. Finnes flere produsenter som legger inn en "recovery partisjon" som folk nevner her.

Hvis dette ikke er tilfellet så gjøres dette enkelt via en CD med et OS på (regner med at du vil kjøre Windows XP?)

Her er en nettisde som forklarer litt med teskje metoden hvordan du kan installere og reformatere maskinen din med en Windows XP CD. (Hvis du har problem med å få bootet fra cd´en så sjekk at BIOS´en din er satt opp til å boote fra CD-ROM driven først og ikke harddisken).

Pass på å ha backup av det du vil ha med deg videre + unngå å slette/formatere partisjoner du ikke vet hva er.

Hvis du har mistet windows XP cd´en, men fortsatt har lisensnøkkelen din så kan du jo laste ned et image på nettet og brenne det ut. Pass bare på at det finnes en del modifiserte versjoner av Windows Xp på forskjellige torrent sider.

Lykke til!

Redigert av Kringon; 01/07/2008 12:17.

Kringon
Re: dataproblemer - fysj og æsj [Re: Kringon] #574791 01/07/2008 13:34
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt
Husk å ta en viruskontroll av alt du tar backup av, før du legger dette inn på den ny-installerte maskina ICON_WINK

Det kan være en fordel å kjøre f.eks. et "housecall" fra Trend Micro sin hjemmeside først, og se hva den sier.
Er mulig at det er alle antivirusprogrammene dine som tuller til maskinen. Mange antivirusprogrammer har en realtime engine som scanner alle filer og alle handlinger du som bruker utfører.
Hvis du har flere programmer som forsøker å scanne ting i realtime, og som legger inn "handles" på filer før du får direkte access, så kan dette skape rimelig spesiel oppførsell.

Et totalt scan fra f.eks. housecall som resulterer i "null virus" kan være en indikasjon på at det er antivirusprogrammene man må se om man kan få fjernet uten å reformatere.

Det andre som er viktig, er å kun installere antivirusprogramvare du har hørt om, eller som er komersielle aktører. Ikke takk ja til antivirus via annonser på internett. Mange av disse er spyware/adware/ransomware.

Re: dataproblemer - fysj og æsj [Re: Trygve_] #574815 01/07/2008 14:37
F
fredrik.I Offline
Fersking
Fersking
F
når du har 2 antivirus innstalert vil de jobbe mot hverandre. de ser på hverandre som virus. så de bruker så og si alt av kreft pcn din er i stand til og yte..

Var borte i dette selv en gang, hadde flaks og kom meg i oppgavebehandlinga. og avslutte prossesene som tilhærte et av antivirus programmene jeg hadde.

Hvilke programmer har du innstalert? norton og avast?

Re: dataproblemer - fysj og æsj [Re: fredrik.I] #576178 04/07/2008 19:24
heinrich Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
glemte helt denne tråden jeg og har vært på fonna. Er ikke hjemme nå, men skal lese gjennom alt og oppdatere infoen fra min side asap zulu når jeg kommer hjem. Det jeg husker i farten er:

ja dell, men hurtigmetoden funket ikke, men kan prøve igjen om jeg får et tips om hva det var igjen. f12 ved oppstart?

har ikke to, men tre når jeg tenker meg om. F secure, avast og macafee, eller er det fire? eeeeh, vet ikke helt. salig rot med litt for mange kokker.

igjen, skal oppdatere infoen når jeg kommer hjem i morgen, ellers tusen takk for all tilbakemeldinger og hjelp så langt

Re: dataproblemer - fysj og æsj [Re: heinrich] #576214 04/07/2008 21:36
Kringon Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
MEST sannsynlig så har du fortsatt recoverypartisjonen din inntakt (med mindre du har kløna fært når du har formatert hdd´en din).

Mener å huske at det var CTRL + f11 på min dell inspiron 9300, men dette finner du enkelt ved et google søk på "system restore" og din dell maskin.

Lykke til !

PS: hvis du gjenopretter maskinen til fabrikkinstillinger så slipper du ALT mas med å skulle kløne deg til å avinstallere en hel haug med antivirusprogrammer. Tar mest sannsynlig kortest tid og er den sunneste løsningen for din laptop (så lenge du har backup av dine data)

Kringon

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå