Noen som skal delta på denne, eller har erfaringer fra i fjor?
Finner ingen egen tråd om denne her på forumet. Leser i tråden fra i fjor at det var diskusjoner om at løypa måtte legges om pga villreinen, men ser ut som om dette ikke har blitt noe av.
Vurderer å delta, kun pga turopplevelsen. (Og for å få kjørt klatrelårene noen uker før birkebeineren)
Re: Sykkelenern Oppdal 9. august
[Re: simson]
#57424430/06/200812:14
Kjørte det ifjor, trur det e samme løype i år som i fjor faktisk. Rittet føyer seg vel inn i rekken av grusritt, endel klatring, og et stiparti som er mer krevende enn det du finner i birken. Alt i alt en bra gjennomkjøring før birken. Ganske helftig nedkjøring på slutten med høøøye hastigheter var.
Du taper ikke så mye på å delta tror jeg, bare husk å ikke kjør i fotoboks på vei til Oppdal slik som meg...
facebook.com/secondhandsessions
[Re: hJürg1]
#57426830/06/200812:56
Jeg mener å ha sett dette en eller annen plass (kanskje da jeg meldte meg på?) Har du sykla Aursjørittet 08 eller Sykkelenern 07 på under 2:50, er du automatisk i første pulje. Hvis du ikke har de resultatene å vise til, men andre resultater som du mener gjør deg kvalifisert, må du kontakte arrangøren og dokumentere det/de aktuelle resultatene.
Du blir automatisk seedet til elitepulja om du syklet fjorårets Sykkelenern eller årets Aursjørittet på under 2t og 50min. Arrangøren informerer videre om at du også kan seede deg opp på andre resultater som skulle tilsi dette nivået.
[Re: Dr.No]
#59014209/08/200818:39
Løypa var utrolig flott, og arrangementet var veldig bra. Men det er to ting de bør rette på til neste år: 1) Toaletter ved start/mål. Var langt å gå til toalett med mindre man ville betale 5 kroner inne på Aunasenteret; 2) Slanger for spyling av sykkel.
Noen som syns at de brukte lengre tid i år enn i fjor? Løypa var jo noen kilometer lengre i år, men syns allikevel at det tok på gitt...
Jeg vil anslå løpet til å være rundt 10-15 minutter lengre i år enn det var i fjor. Dels pga. de ekstra kilometrene på slutten, og dels pga. motvinden på fjellet. Det var ihvertfall mange av de jeg kjenner til (inkludert meg selv) som brukte minst ti minutter mer i år.
Dette var mitt første ritt noen gang og ble i det minste ikke sist! Syntes løypetraseen var veldig bra, og likte godt stipartiet i midten. Sykler en del sti og det var lett å se at det er mange som bare sykler grus og landevei. Knep mange plasser på tur opp mot toppen av stipartiet. Får trene mer til neste år, sånn at jeg klarer å komme meg opp til stipartiet 15-20min raskere og ikke bli totalt stuck i køen ned stien fra høyeste punkt.
Som nybegynner var jeg overrasket over hvor mye stigning det faktisk var etter stipartiet. Det var tunge mil i ganske stiv motvind. Er det forresten noen "gentleman's agreement" om å ligge på hjul når man tar igjen folk? Selv lå jeg vel ikke en meter på hjul der, men syntes det var vell mange (fra andre aldersklasser) som kom bakfra og hengte på hjul i opptil 3-4km uten å ta en eneste føring. Ellers må jeg si det var kjempestemning i løypa! Artig med litt publikum på fjellet og andre deltagere som passerte meg hadde ofte oppmuntrende ord.
Blir nesten garantert start i Sykkelener'n til neste år også, og da er det naturlige målet å komme godt under 4timer. Må også si at jeg er imponert over hvor mange spreke "gamlinger" som stilte opp godt å se at folk holder seg i form!! Varmer et fysioterapihjerte
Kan ikke si meg mer enig. Det var også mitt første ritt og jeg ble positivt overrasket over hvor mange hyggelige folk som arrangerte (delte ut mat:-)) og så på løpet. Jeg var også overrasket over hvor humpete det var på vei ned terrengpartiet. Skikkelig sliten i armene der.
Merket at "gamlekara" og de litt tyngre rytterne kom meget sterkt på flatene etter terrengpartiet. Jeg prøvde å henge på en kar, men han ble litt sur, så jeg droppa det. Var veldig tungt å sykle alene, så mange "tog" bare suste forbi. Er det noen av de mer erfarne som kan si noe om hva som er gjeldende politikk på det?
Alt i alt en kjempefin opplevelse på tross av litt småsurt vær!
Det er da helt vanlig å henge på andre, så å bli sur kun for det er litt sært. Nå forventes det at man er med å bidrar selv og ikke bare henger på, men hvis man blir tatt igjen så har man kanskje ikke all verdens å bidra med?
Merket at "gamlekara" og de litt tyngre rytterne kom meget sterkt på flatene etter terrengpartiet. Jeg prøvde å henge på en kar, men han ble litt sur, så jeg droppa det. Var veldig tungt å sykle alene, så mange "tog" bare suste forbi. Er det noen av de mer erfarne som kan si noe om hva som er gjeldende politikk på det?
Grupperinger på turritt, og kanskje spesielt terrengritt, er en dynamisk greie hvor noen kommer opp, andre blir tatt igjen, og atter andre slipper.
Det viktigste når man sitter i en gruppe er etter min mening at man kjører jevnt og forutsigbart. Dvs minimalt med sideveis vingling, og minimalt med fartsendringer som ikke er resultat av terrenget.
Det vanligste i gruppekjøring på grus/terrengritt er at man ligger på ei rekke, og fører (dvs. ligger først i rekka) fra et halvt til et par minutter, før man går til side og slipper seg ned til bakerste posisjon i rekka.
Den vanligste feilen i gruppekjøring er at man akselererer når man kommer opp i front. Dette oppleves som rykkete kjøring av de bak i gruppa, og bør unngås. Ellers syns jeg det er en fin ting å skryte litt av de andre i gruppa når de har vært oppe og ført. Det gir gjerne god stemning.
Ellers så er det en egen artikkel om gruppekjøring i siste nr. av TERRENGSYKKEL.
For oss som ikke er med blant "tureliten" er det jo ikke så store grupper som vi kan være med på, stort sett blir det en del mindre grupper/enkeltsyklister. Når jeg henger meg på noen så opplever jeg ofte at de foran ikke slipper seg ned, dvs det er jo ikke en etablert gruppe som sykler. Jeg bruker da å kjøre meg opp foran og sier at jeg for ta min del, det funker bra. Så kan man jo prøve å etablere gruppekjøring.
Rational human beings do not base their decisions on reality but on their understanding of reality and the two are never the same - George Soros
Noen som syns at de brukte lengre tid i år enn i fjor? Løypa var jo noen kilometer lengre i år, men syns allikevel at det tok på gitt...
Jeg vil anslå løpet til å være rundt 10-15 minutter lengre i år enn det var i fjor. Dels pga. de ekstra kilometrene på slutten, og dels pga. motvinden på fjellet. Det var ihvertfall mange av de jeg kjenner til (inkludert meg selv) som brukte minst ti minutter mer i år.
Det høres bra ut Da er jeg vel i rute. Som det sies her så er det vel ikke noe fast politikk med grupper, min erfaring er at hvis jeg blir tatt igjenn av en gruppe så klarer jeg maks å holde farten noen hundre meter før jeg faller av..og hvis jeg tar igjenn noen så holder de for lav fart til å gi noen hjelp slik at jeg kjører forbi uansett med en gang... Bli spennende å se hvordan det fungerer på birken i år nå når man ligger i pulje uavhengig av klasse,kun avhengig av seeding..
facebook.com/secondhandsessions
[Re: EgilS]
#59093911/08/200813:13
Det er da helt vanlig å henge på andre, så å bli sur kun for det er litt sært. Nå forventes det at man er med å bidrar selv og ikke bare henger på, men hvis man blir tatt igjen så har man kanskje ikke all verdens å bidra med?
Hehe, det er nok ganske sant, var ikke mye å bidra med mot slutten nei.
[Re: Arve05]
#59094011/08/200813:15
Ble ikke sur nei... Men i sykkelener'n var det jo en del partier på noen minutter mellom småkneikene på de siste tre mila. Jeg oppfattet det som at en del kom bakfra og "hvilte" bak meg fram til kneika og syklet lett forbi. Hadde faktisk greit tempo mellom kneikene, men litt lite juice i beina til å tråkke 103kg oppover gitt Neste år må matchvekta ned til 95kg og litt mer lungekapasitet må på plass Hadde rimelig tunnelsyn der han mannen med hjåen sto
Skjønner at folk blir hekta på det her! Sinnsyk endorfinrus etter målgang og latterlig adrenalinrus ned den siste bakken da computerern viste over 70km/t
Debuterte med tur-ritt for min del nå i helga og ble kjempesliten.Sykler ikke mye og ble egentlig overasket over at så mange var så gode. Burde kanskje holdt meg til trim-turen, men en gang må jo bli den første man forsøker seg på litt distanse. Mitt spørsmål til en av dere som er mer erfarne på område: Er Oppdal-traseen brattere enn Birken ?? Har sturdert løypeprofilen og Birken er vel litt mer opp-ned, men kanskje ikke så lange motbakker som i startfasen av Sykkeleneren ?