Søndagen skulle brukes til å teste ut det jeg tror er E6-stien. Kjørte fra Grinda i retning Ullevållseter.
Plutselig hørte jeg et "pistolskudd" og i samme sekund var jeg på bakfelgen.
Kjapt kunne jeg konstatere at guffa ikke hadde noe å bidra med. En ca 3 cm lang revne i sideveggen åpenbarte seg.
Tanken på å skulle trille ned til Sognsvann var ikke særlig tiltalende så det var opp med sekken for å se hva som kunne gjøres. Etter å ha tømt ut det som var igjen av guffe i dekket følte jeg meg sikker på at en slange ikke ville bidra noe særlig i lengden da den ville tyte ut og punktere.
Den ene sokken ble brukt til å tørke vekk guffa rundt kuttet på innsiden av dekket. Deretter var det fram med den største lappen i lappesakene. På med lapp, inn med slange, på med dekk og pumpe opp.
Selv med lavt trykk var det en real bul der lappen ble presset ut av dekket, men det så ut til å holde. Trillet stien ned til Sognsvann og syklet forsiktig hjem. Heldigvis uten andre problemer.
Dekket var Racing Ralph i 29x2.25 - ikke UST. Dekket var brukt ca 10 timer.
Nå skal nye dekk på og jeg tenker Crossmark 2,1 UST eller Intense System 29 29x2.25. Det siste er klart tyngst med sine ca 875 gram. Crossmark ligger på drøye 600 gram om jeg ikke tar feil.
Bruken fremover blir røfflig 75% grus og resten sti.
Synspunkter på dekkvalg?
Sykkelen er en Niner Air 9.
Her er reperasjonen: