Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Hvordan få med dama?

Hvordan få med dama? #573850 29/06/2008 15:17
Kringon Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Morn Folkens.

Jeg har nettopp blitt bitt av syklebasillen ICON_SMILE Har bare tuslet rundt i skog og mark i oslo og omegn, men sykling blir bare bedre og bedre.

Sykler av og til med dama rundt i oslo/asker, men da kun som transport frem og tilbake mellom punkt A og B. Hvordan kan man få en jente til å bli bitt av syklebasillen?
F.eks: Hva slags sykkel kan man overraske sin bedre halvdel med? Selv ville jeg jo satt stor pris på en bra utstyrt/spekket sykkel som lyste MANN, men det er vel fordet jeg er mann...(av en eller annen grunn så ser utstyr med XTR mye bedre ut enn utstyr med XT....ikke det at jeg har bruk for kvalitetsforkjellen, men sånn er det med gutter. De vil ha det beste)

Uten å tenne noen likestillingsaktivister eller andre kjønnsforkjempere her inne: Hva er det som kan tiltrekke kvinner ved sykling? skal syklen lyse rosa? Hva er drømmesykkelen for en kvinne?

Dama sykler fortiden rundt på en peugot fra 1972. Fin og klassisk den, men den skrangler LITT for mye.

Redigert av Kringon; 29/06/2008 15:18.

Kringon
Re: Hvordan få med dama? [Re: Kringon] #573855 29/06/2008 15:29
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Omvendt psykologi.. Jeg fortalte damen om min nye flotte sykkel, og at jeg kanskje vurderte å bygge noe for henne, men hun måtte nøye seg med noe mye dårligere. Det ville hun ikke være med på! Når jeg nå får meg noe nytt vil hun ikke ha noe av det med mindre hun får noe tilsvarende ICON_WINK

Re: Hvordan få med dama? [Re: mtbmaniac] #573873 29/06/2008 16:15
Kringon Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Omvendt psykologi kan være en god hest å spille på det ICON_SMILE Har uansett bestemt meg for at jeg må ta det første skrittet å kjøpe en duganes sykkel til henne.

Fant en diamant sykkel som så passe bra ut. http://www.g-sport.no/gs/templates/Produkt.aspx?id=11838

Rosa og hvit er sikkert fine kombinasjoner. Tror ikke utstyret på den sykkelen henger med dog. :/

Noen som har noen forslag til en "feminin" sykkel?

Kringon
Re: Hvordan få med dama? [Re: Kringon] #573878 29/06/2008 16:41
A
Astaroth Offline
Entusiast
Entusiast
A
Jeg må igjen preke for Scott Contessa, som er helt nydelig, kommer i flere farger (og priser). XXL har de alle til en meget pen pris.

-Tarjei
Scott Scale 50 - 2006
Marin Mount Vision Pro - 2008
Re: Hvordan få med dama? [Re: Kringon] #573880 29/06/2008 16:45
Pete Offline
Popcornansvarlig
Popcornansvarlig
Litt om mine erfaringer med emnet:

Det er alfa og omega at hun faktisk har lyst til å sykle.
Selv hadde jeg så flaks at vi er ganske like i høyde og mål ellers, så Madammen kunne prøve seg litt på en av mine sykler først. Hun har alltid vært glad i å sykle, men det har først og fremst gått i kategorien "i sommerkjole med kurv på styret", men det viste seg at litt sti også falt i smak. Jeg tok derfor en bråsjans og bygde en sykkel i bursdagspresang. Ulempen her er at man fort kan føle et press på seg til å bruke presangen, noe som kom tydelig frem under en litt for ambisiøs tur på Skeikampen.

Er forutsetningene på plass er det viktig å starte pent og stille og ikke skremme vettet av sin bedre halvdel på første tur (og dette gjelder jo generelt med alle nybegynnere, den store forskjellen er at man skal dele seng og sofa med vedkommende også..)
Når vi så kom til enighet om at det var 1) gøy å være ute, 2) det var egentlig riktig så stas å bli både svett og møkkete og 3) at så fort man lærte seg å heve blikket litt og se litt lenger enn nærmeste stein så var det nesten utrolig hva man kunne få til bak et sykkelstyre, gikk resten av turen som en lek og hun har levd på den turen gjennom et helt svangerskap og gleder seg nå til hun kan finne frem sykkelen igjen om en tid. - og uansett har jeg fått nyvunnet og utvidet forståelse for at jeg til tider kan være riktig så oppslukt av hobbyen min.

Når det gjelder sykkelvalg tror jeg det kan være veldig lurt å ikke overdrive. Masse dempere og overdådige gir kan som sagt bidra til et opplevd forventningspress til at sykkelen skal brukes, og i tillegg kan det bli mye teknologi å forholde seg til for ei som har mer enn nok med å holde seg på stien. Uansett bør det være viktigere at sykkelen er riktig i størrelse og funksjon enn at den er rosa og hvit, men man skal jo ikke undervurdere viktigheten av en sykkel som ser fin ut (selv har "vi" vel brukt adskillige timer på å finne sykkeldeler som harmonerer såvel funksjonsmessig som estetisk..) - husk også at ikke alle jenter er lidenskapelig opptatt av at alt mellom himmel og jord skal være rosa..

Stine i full fart ICON_SMILE

Recovery-mode
Re: Hvordan få med dama? [Re: Pete] #573901 29/06/2008 17:43
Kringon Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Vel: Det er alfa og omega at dama har lyst til å sykle, og det har hun også ICON_SMILE

Syns den contessa modellen til scott var helt konge. Får jo den i en rekke farger og utstyrsnivåer.

Utfordringen ligger i å få overbevist min bedre halvdel om at jeg ikke løper fra henne hvis vi sykler samtidig utenfor asfalt. Med en sykkel som tåler en sten her og en sten der så blir det atskillig lettere å argumentere for ICON_TONGUE

Takk for god respons folkens ICON_SMILE Happy Cycling

Kringon
Re: Hvordan få med dama? [Re: Kringon] #573910 29/06/2008 18:05
L
lph Offline
Avhengig
Avhengig
L
fra en som ikke sykler sti, men som riktignok sykler mye, og er jente:

For å ta en gigantisk generalisering: ikke alle jenter liker rosa - noen vil heller dødd enn å ha noe rosa - men alle jenter liker en fiiin sykkel. En elegant og lekker sykkel, som ser stilig og tøff ut, men ikke glorete ut.

For å ta enda en gigantisk generalisering: jenter liker ting som funker, men som ikke gir prestasjonsangst. "Gode nok" gir og komponenter, men ikke top-of-the-line hvis hun er nybegynner.

Og for å snakke helt for meg sjøl - røde sykler er kulest. ICON_LAUGH

Re: Hvordan få med dama? [Re: lph] #573912 29/06/2008 18:15
Kringon Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Godt med litt "insider" info. Har funnet sykkelen som jeg tror dama vil like. Er ikke "top of the line", men greit nok for en som sansynligvis kommer til å sykle mest til parken med meg og vennene sine ICON_SMILE

Må si meg enig sykkelfargen din. Har selv kjøpt en rød sykkel: blir ikke bedre enn rød:

Redigert av Kringon; 29/06/2008 18:16.

Kringon
Re: Hvordan få med dama? [Re: Kringon] #573938 29/06/2008 19:28
SnorreL Offline
Ivrig
Ivrig
Min samboer, som har blitt riktig så ivrig på sti (og i Hafjell), syntes alt ble så meget bedre da hun fikk fulldemper.

Jeg anbefaler også fulldemper fordi tekniske utfordringer ofte blir enklere med boing i begge ender. Det synes både jeg og samboer`n.

Lykke til med prosjektet.

Re: Hvordan få med dama? [Re: Kringon] #573945 29/06/2008 19:36
Hege_ Offline
Fersking
Fersking
Sitat: Kringon

skal syklen lyse rosa? Hva er drømmesykkelen for en kvinne?

Jeg har en nyinnkjøpt sølvgrå herresykkel..

Redigert av Hege_; 29/06/2008 19:38.
Re: Hvordan få med dama? [Re: Hege_] #573992 29/06/2008 20:55
Lemond Offline
Entusiast
Entusiast
Personlig har jeg tro på sykkelklær. Ny sykkelbukse til fruen fikk i allefall fart på spinningen.

Re: Hvordan få med dama? [Re: Lemond] #574026 29/06/2008 21:53
Loki Offline
Besatt
Besatt
Jeg vil bare henvise til lignende tråd:

http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Board=19&Number=552369

og melde at KTLs første kommentar er helt korrekt. Virkningen løp ut etter 10-12 dager.

Re: Hvordan få med dama? [Re: Hege_] #574079 30/06/2008 07:56
Kringon Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: Hege_

skal syklen lyse rosa? Hva er drømmesykkelen for en kvinne?

Jeg har en nyinnkjøpt sølvgrå herresykkel..

Mener ikke å generalisere eller stigmatisere noen , men jeg er selv en sucker for sterke farger når det gjelder ting jeg ikke har peiling på ICON_TONGUE

Sitat: Loki
Jeg vil bare henvise til lignende tråd:

http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Board=19&Number=552369

og melde at KTLs første kommentar er helt korrekt. Virkningen løp ut etter 10-12 dager.

Det hørtes jo litt kjipt ut. Får satse på at hun kommer frem til bruksområder for sykkelen der hun stortrives ICON_SMILE

Redigert av Kringon; 30/06/2008 07:57.

Kringon
Re: Hvordan få med dama? [Re: Kringon] #574083 30/06/2008 08:03
Snuffeldyret Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg hadde en sykkel periode i mine glade ungdomsår, da hadde jeg en sølvfarget Cannondale. Så ble jeg gammel og røyk på en bolle i ovnen ICON_BLUSH , da hadde jeg en rød 10 000kr HR.

I fjor kjøpte jeg en ROSA Kona Lisa HT, veldig fin og akkurat passe slik at jeg ikke får vondt i nakken.
I år har jeg kjøpt en HR ramme race 6 i karbon. Nå runkepelles det over en lav sko, delene bør være hakket hvassere en gubbens. Det bør matche i farger osv... tommelopp

Så jeg personlig mener at sykkelen har myye å si. Det er ok å ha en sykkel som funker, som er lett og rask. I tillegg tør jeg påstå at sykkeltøyet også har mye å si. Det å ha en ordentlig(og dyr) bukse er viktig.

Og drar du ut på sykkeltur med henne, pass på å ikke dra på i bakkene(sykle bak eller ved siden av), ikke velg de mest kronglete stiene først og ikke vær for belærende. Det funker nemlig ikke så godt(ikke for meg ihvertfall)..
Og velg gjerne dager med fint vær i starten, gjørme i trynet er ikke ok på de første turene.

Uansett; Lykke til! Kanskje sees vi på tur snart?

Snuffeldyret lever ikke lengre..
Re: Hvordan få med dama? [Re: Kringon] #574084 30/06/2008 08:04
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg bygde i vinter ny sykkel til kona. Før var hun aldri å se på en sykkel. Nå sykler hun så fort hun har tid.

http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.p...true#Post514124

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Hvordan få med dama? [Re: MortenML] #574088 30/06/2008 08:10
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har også bygd et par sykler til kona, den hun har nå synes hun er knall! Hun har faktisk selv bedt om at vi skal skaffe barnevakt en kveld denne uka så vi kan stikke ut og sykle noen runder i SSNM løypa! Morsomt :-)

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Hvordan få med dama? [Re: MortenML] #574089 30/06/2008 08:12
Kringon Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Snuffeldyret: Så snart jeg får dama på en ålreit sykkel så skal jeg følge tipsene dine. Prøver også å gjøre det når vi er ute å sykler til vanlig. Er jo aldri fett å være på tur med bedre trente folk som alltid skal henge 500m forran å briefe. Dukker nok opp på en "rolig utflukt" ICON_SMILE

deCadence: Konge sykkel du bygde til kona di. Ikke rart hun ble storfornøyd med en slik sykkel ICON_SMILE

Kringon
Re: Hvordan få med dama? [Re: Kringon] #574105 30/06/2008 08:39
supercaliber Offline
Übergrønnskolling
Übergrønnskolling
Jeg sitter nå med brødskiver med leverpostei skåret i bittesmå biter som jeg ikke skal spise selv.
Kjøkkenbenken er full av deler jeg ikke har tid til å skifte.

Og hvor er dama i mitt liv? Ute på stien selvfølgelig, med nye deler på sykkelen sin.

clown

Det er lett å få dem til å begynne, men det er ikke så lett å få dem til å slutte ICON_SMILE

Before I was blind, but now I can't see...
Re: Hvordan få med dama? [Re: supercaliber] #574110 30/06/2008 08:53
Kringon Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Hehe. Sånn kan det gå når man har smårollinger ICON_SMILE Planlegger å skaffe en av de selv i nærmeste fremtid.

Fikk en super plan til hvordan jeg kan forlove meg med kvinnen i mitt liv: Alle vil jo ha en flott og STOR diamant når gubben går ned på kne! Det er vanskelig å skaffe seg en større diamant enn denne ICON_SMILE (iallefall på min lønning)

KAN jo hende at det blir skivebom, og da er det vel best å ha "the real thing/ring" i bakhånd ICON_WINK

Redigert av Kringon; 30/06/2008 08:54.

Kringon
Re: Hvordan få med dama? [Re: Kringon] #574117 30/06/2008 09:09
supercaliber Offline
Übergrønnskolling
Übergrønnskolling
Kanskje du unngår skivebom ved å skaffe en med skivebrems ICON_WINK

Before I was blind, but now I can't see...
Re: Hvordan få med dama? [Re: supercaliber] #574119 30/06/2008 09:12
Snuffeldyret Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: supercaliber
Kanskje du unngår skivebom ved å skaffe en med skivebrems ICON_WINK

Vel, for min del må jeg få si; jeg hater skivebremser. De må kalibreres i tide og utide, de piper og hyler og neiognei. Vurderer meget sterkt å sette v-bremser på min nyinnkjøpte ramme!

Re: Hvordan få med dama? [Re: Snuffeldyret] #574122 30/06/2008 09:20
SnorreL Offline
Ivrig
Ivrig
Du bør heller lære deg å montere skivebremsene dine korrekt, evt få hjelp av noen som kan det. ICON_SMILE

Re: Hvordan få med dama? [Re: SnorreL] #574127 30/06/2008 09:27
Snuffeldyret Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: lybs
Du bør heller lære deg å montere skivebremsene dine ordentlig, evt få hjelp av noen som kan det. ICON_SMILE

Siden tråden var om hvordan få dama til å sykle mer/på sti, så for min del inngår ikke mekking som en faktor som får meg til å sykle mer. Jeg vil ha ferdig mekket sykkel! (Nå kan det jo hende at jeg begynner å mekke selv etterhvert.)

Det skal ikke være verre å komme seg ut på tur enn å hente sykkelen ut fra kjelleren.
Nå har jeg sykkelmekaniker ICON_SMILE , men siden vi har to unger er det ikke så ofte han kan bli med på turerene mine. Og når bremsene skriker ute i terrenget dah...

Re: Hvordan få med dama? [Re: Kringon] #574129 30/06/2008 09:32
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Fikk en super plan til hvordan jeg kan forlove meg med kvinnen i mitt liv: Alle vil jo ha en flott og STOR diamant når gubben går ned på kne! Det er vanskelig å skaffe seg en større diamant enn denne ICON_SMILE (iallefall på min lønning)

Når jeg fridde til kona mi, fikk hun både diamant til å ha på fingeren, og denne sykkelrammen som jeg senere bygde opp til henne - med custom dekaler for hennes (forhåpentligvis) nye navn. Heldigvis sa hun ja.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Hvordan få med dama? [Re: Snuffeldyret] #574133 30/06/2008 09:33
SnorreL Offline
Ivrig
Ivrig
Gode bremser er noe min dame setter pris på. God bremsekraft uansett forhold samt pålitelighet på turer der ikke jeg er med. Ergo skivebremser.

Nesten alle skivebremser hyler litt når de er våte uten at det er av betydning for de fleste når de skal velge mellom skive- og v-bremser.

Hvis man bare sykler rolig rundt på grus og snille stier i pent vær er det greit med v-bremser, men til mer krevende stisykling er ikke det et godt alternativ. Bare se på hva folk på forumet her kjører med.

Dette er mitt syn, du kan jo være av en annen oppfatning.

God tur uansett. ICON_SMILE

PS: Faren min sykler på en sykkel fra 1939 som han synes er den beste sykkelen, uavhengig av at utviklingen har gått videre. ICON_WINK

Redigert av lybs; 30/06/2008 09:42. Rediger grunn: Sykkel fra 1939
Re: Hvordan få med dama? [Re: Snuffeldyret] #574134 30/06/2008 09:37
Kringon Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Selvfølgelig må mekaniker følge med sykkelen. Det er jo det minste problemet IMO.

Tror hun begynner å varme til tanken på en ordentlig sykkel. Knep hun i å stoppe forran et butikkvindu uten et eneste klesplagg i her forleden. Viste hun også bildene noen hadde lagt ut av en "Jentetur" i østmarka. Sa at det sikkert var litt for mye å begynne med. Vanskelig og slikt (satser på omvendt psykologi her).

Skal bli spennende å se om hun suser ned en og annen bakke her og der etterhvert ICON_SMILE

Kringon
Re: Hvordan få med dama? [Re: parob] #574137 30/06/2008 09:40
Kringon Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Quote:
Når jeg fridde til kona mi, fikk hun både diamant til å ha på fingeren, og denne sykkelrammen som jeg senere bygde opp til henne - med custom dekaler for hennes (forhåpentligvis) nye navn. Heldigvis sa hun ja.

Så metoden er utprøvd og funnet suksessfull i gitte tilfeller ICON_TONGUE Det er jo betryggende...kanskje

Kringon
Re: Hvordan få med dama? [Re: SnorreL] #574141 30/06/2008 09:56
jk_racing Offline
Entusiast
Entusiast
Skive bremser lager lyder ja når de blir våte. Men mister langt ifra like mye bremse kraft som v-bremser gjør når de blir våte.

Og så er jeg så heldig at dama skal bli med meg til åre mayhemfestival og sykle:) Begynte med noen milde små turer på fløyen i bergen. Så dro jeg henne med på litt røffere, ettervert jeg så at hun mestret det.

Så bestemte hun seg for å joine oss gutta til åre ICON_SMILE Så lenge man ikke presser noe på i løypene går det fint. Heller sykle rolig og vise hvordan og hvor man burde sykle.

Har som oftest merket av hvis man drar med seg en som er litt newbie, og du peiser bare på. Øker det kanskje litt for mye selvtilliten til den andre, (Noen ganger) og det kan da gå gale.

Siden han ser på deg og du får det til å så lett ut. For deg.
Som sagt ta det heller easy, og ta deg tid til å forklare og vise istedet for å bare bombe igjennom alle løyper man vet om.

Begynn på vanlige grus veier. Sitt ned og nyt naturen. Løyper med masse fine utsikter kan inspirere de fleste. For meg er fin natur veldig motiverende. Så ta noen greie små stier ettervert osv osv. Merker fort da om det utvikles interesse.

Re: Hvordan få med dama? [Re: jk_racing] #574145 30/06/2008 10:02
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Jeg liker skivebremshyl/brøl. Man kan faktisk, hvis man sykler i gjeng, lage en skivebrems-symfoni! Det er nyyydelig.

Videre er det veldig praktisk å hyle-bremse litt når man kommer i rasende fart på singeltracken i Gaustadskogen for å varsle gående, her-kommer-jeg! (jada, jeg er generelt forsiktig med å nære oppunder syklisthatet...men den stien er så rasende festlig i høyt tempo!)

Re: Hvordan få med dama? [Re: SiljeKH] #574166 30/06/2008 10:19
Snuffeldyret Offline
Avhengig
Avhengig
Hmmm, kanskje jeg burde beholde hylebremsene i stedenfor å rope?

Siden jeg har to barn i oppfinnsomalderen, har jeg opparbeidet en ganske god utestemme. Denne stemmen har hittil holdt når jeg treffe på andre i løypa bigsmile!

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support