Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

HT karbon selvbygg - trenger råd

HT karbon selvbygg - trenger råd #573726 29/06/2008 07:58
A
Astaroth Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Har nå, mye pga. en midlertidig bulende baklomme og mangel på kondis og selvinnsikt , bestemt meg for at det skal et karbonprosjekt inn i huset.

Jeg har fryktelig lite innsikt i denne high-end verdenen, og vender meg derfor til forumet for eminente råd og smekk på fingrene.

Det foreløpige målet med denne sykkelen er som følger:
Lav vekt, stisyklingskompabilitet, brukte deler og et feiende flott utseende.

Her er den foreløpige lista, det meste er ikke i hus enda så vil gjerne ha råd, synsinger og alternativer. Tar også imot fingerpeking og hånlatter med takk dersom noe ikke hører med i bygget i det hele tatt.
  • Ramme: Scott Scale 30
  • Bremser: Juicy Ultimate 160/140
  • Gaffel: RS Reba Team
  • Hjul: ZTR 355 + DT Swiss 240?
  • Stem: Bontrager XXX Lite Carbon?
  • Styre: ?
  • Gir: Full XTR ?
  • Kassett: XTR?
  • Krank: ?
  • Kjede: ?
  • Sete: SLR carbon?
  • Setepinne: ?

Det var vel det hele tror jeg, om jeg ikke har glemt noe latterlig opplagt ICON_SMILE Hvilken vekt tror dere jeg kan komme til å havne på her?

Har også litt lyst til å gå for carbon look'en (stem/styre/girshifter/krankarmer osv) men vet ikke helt hvordan det blir seende ut.. Blir det veldig cheesy?

Takk på forhånd ICON_SMILE

-Tarjei
Scott Scale 50 - 2006
Marin Mount Vision Pro - 2008
Re: HT karbon selvbygg - trenger råd [Re: Astaroth] #574238 30/06/2008 12:06
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Dette så jo ganske fullstendig ut.
Det siste først; Ja det ser ikke bra ut å klæsje på maskimalt med karbon bare fordi det er karbon. Det aluminium er billigere og bedre bør det brukes!!1

Var det meg ville jeg gått for XTR kranken siden den er lettere enn nesten alle karbonkranker og dessuten tåler alt og er lett å omgås.

Jeg foreslår videre Easton Monkelylite XC riserstyre med minst mulig rise, evt Salsa Promoto karbon. Disse matcher fint med Syntace F99 eller F139, som er lettere og bedre (?) enn Bontragerstemen til under halve prisen. (obs! subjektivt)

Kjede- Shimanos HG7701 Dura Ace er en no-brainer.

Det er det samme om du kjører full XTR eller SRAM XO (med XTR forgir) det funker knall likevel. Gripshift sparer endel penger om du kommer overens med det. Litt lettere er det også.

Setepinne, jeg synes Easton EC90 ser feit ut ICON_WINK

Om du ikke er fluevekter og kun vil sykle på grusen er 140 skive litt spedt. Om det faktisk er tilfelle kan du handle Avid Ultimate felgbremser i stedet ICON_WINK Jeg lurer på om Scale leveres med 180/160 men 160/160 er stort sett nok til normalbrukeren.

Pussig nok har jeg bare anbefalt saker jeg har betalt masse penger for selv, så ta det med en klype salt. Uansett går du ikke feil med deler på det nivået du skisserer her.

Lykke til

LarsB

Redigert av larsb; 30/06/2008 12:09.
Re: HT karbon selvbygg - trenger råd [Re: larsb] #574349 30/06/2008 16:35
K
kst Offline
Entusiast
Entusiast
K
Hva med en titan eller alu setepinne herfra?:

http://kadens.no/kcnc/setepinne.html

Re: HT karbon selvbygg - trenger råd [Re: kst] #574397 30/06/2008 19:10
A
Astaroth Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Takker for input!

Har også endt på XTR krank, da jeg har kikka litt på den jeg har nå og konkludert med at karbon ikke hadde sett veldig pent ut etter noen smekk i steinene.

Monkeylite - tror ikke det, etter å ha lest denne så er jeg litt skeptisk.. Dessuten er jeg sterkt partisk til flate styrer, både pga. vekt og vane ICON_SMILE
FSA flat carbon er jo ganske billig, og lett, og gode testresultater. Noen motsigelser?

Stem, jeg er herved overbevist. 99/119g er jo knall.

Kjede, herved listet.

XTR/SRAM, har heller ikke helt bestemt meg.. Får se hva som dukker opp til mest fornuftig pris ICON_SMILE

Setepinne, jeg skal veie hva jeg har og se. Ellers er Easton notert som en kandidat. Med mindre jeg sparer endel på å skifte til karbon, bruker jeg nok en av de alu-pinnene jeg har.

160/140'ene har jeg alt, fordi jeg fikk etpar så og si nye til 2000kr. I verste fall får jeg bare gå opp en skivestørrelse bak - men man bruker vel mindre kraft på bakbrems enn forbrems? Jeg er 70kg og sykler nok definitivt mest på grus, men Hobo Skeletor får seg da en runde i ny og ne.

Går noe galt med bygget så har jeg nå iallfall noen å skylde på ICON_WINK

Hm, hvorfor kan jeg ikke redigere den originale posten?

-Tarjei
Scott Scale 50 - 2006
Re: HT karbon selvbygg - trenger råd [Re: Astaroth] #574428 30/06/2008 20:03
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Hei!

Testen av styrer er et par år gammel nå, Easton kjører nå med nano-hypet karbon i de dyrere komponentene sine, det var ganske nytt i 06. Det bør ikke være noen fare her nå om det har vært det før. Min innsigelse mot FSA er bare at det er for kort for min smak. Derfor satte jeg opp Salsa som alternativ. Det er flatt, lett og kjempebredt og kan kappes til passe lengde. Finnes i 5,11 og 17 graders vinkel. Men bevares FSA er sikkert supert.

Selvsagt bruker man det man har. Jeg har kjørt med 160/140 selv og ikke hatt problemer med det overhodet.

Du er sikkert over tidsfristen for å redigere innlegget ditt.

LarsB

Re: HT karbon selvbygg - trenger råd [Re: larsb] #574473 30/06/2008 21:14
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Salsa karbonstyret er så myke at det er nesten rart at de ikke knekker. Kjente på et slik styre på en sykkel, og det flekset flere cm nedover når jeg trykket ned. Helt perverst! Tror sannelig jeg vil ha et sånt på Hard O'en for å få litt skikkelig fjæring.

Ole.

Re: HT karbon selvbygg - trenger råd [Re: Ole] #574783 01/07/2008 13:20
A
Astaroth Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Noen som har prøvd noe sånt? Fryktelig nyskjerrig, men finner ikke noe mer info rundt det. Stort sett bare bukkestyrer som kommer med integrert stem, ser det ut til...
Allikevel billig nok til at det hadde vært spennende å prøve ICON_SMILE

-Tarjei
Scott Scale 50 - 2006
Re: HT karbon selvbygg - trenger råd [Re: Astaroth] #574785 01/07/2008 13:29
EgilS Offline
More than words
More than words
140 mm skive funker helt fint bak, selv for en på 70 kg og som sykler en del terreng. Det er kun ved de lengste nedkjøringene du egentlig vil savne noe større.

Re: HT karbon selvbygg - trenger råd [Re: Astaroth] #574804 01/07/2008 14:02
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: Astaroth
Noen som har prøvd noe sånt? Fryktelig nyskjerrig, men finner ikke noe mer info rundt det. Stort sett bare bukkestyrer som kommer med integrert stem, ser det ut til...
Allikevel billig nok til at det hadde vært spennende å prøve ICON_SMILE

Integrert styre tror jeg er en skikkelig dårlig ide!!1
Du er totalt uten justeringsmuligheter og ender med et tyngre svakere og dårligere oppsett. Du kan glemme montering av lykt og evt. computer må stå helt ute ved bremsene.

Fordelen er selvsagt at det er i karbon og ser skikkelig dyrt ut.

LarsB

Moderator  support