Hei,
dette forumet består av drøssevis med nevenyttige mennesker, og sikkert noe med mer kompetanse enn meg på biler...
Settingen er som følger:
Jeg har en 3 1/2 år gammel Mazda6 (har enda ikke gått 50´ km). Jeg måtte ha den på verksted fordi det var bare dødgang i håndbrekket. Verkstedet (dvs. egentlig importøren) byttet etter endel diskusjon med meg håndbrekkvaier gratis, men i samme slengen fant de at bakre bremsekaliper var rusten og gåen "fordi den hadde kjørt i saltslaps hele vinteren".
Jeg mente at dette måtte da være noe som burde holde mye lengre en snaut 50´ km (særlig fordi de ikke fant noe galt når bilen var på service i fjor høst), men verkstedet (og impørtøren, ifølge verkstedet) er dypt og inderlig uenig. Både muntlige og skriftlig klage er avvist, og jeg måtte betale kontant for å få ut bilen igjen...
Er det noen bilkyndige her som kan si noe om de tror jeg har en sak? Bør en bremsekaliper holde mer enn 43´km og 3 1/2 år. Ifølge
Forbrukerrådet bør bremser holde minst 5 år, mens bremseklosser er typiske slitedeler.
PS: Klagen min ble avvist fordi den ikke dekkes av garantien (selv om jeg reklamerte ihht. forbrukerkjøpsloven), samtidig som verkstedet bruker ordet reklamasjon flere ganger i svaret sitt. Ikke lett dette, med reklamasjon og garanti..
PS2: Snaut to uker etter reprasjonen hadde jeg ikke lenger bremser, og måtte taue bilen tilbake på verkstedet. "En pakning hadde gått" i kalipern de hadde skiftet. Drittverksted! Pakningen reparerte de gratis, men betale for tauingen jeg måtte gjøre for å komme til verkstedet var helt uaktuelt. Har ikke rukket å klage skriftlig enda.
Torstein.