Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

OT: Defekt bremsekaliper på "nesten ny" Mazda

OT: Defekt bremsekaliper på "nesten ny" Mazda #572758 26/06/2008 17:15
T
torsteis Online OP
Tørr bak øra
OP Online
Tørr bak øra
T
Hei,

dette forumet består av drøssevis med nevenyttige mennesker, og sikkert noe med mer kompetanse enn meg på biler...

Settingen er som følger:
Jeg har en 3 1/2 år gammel Mazda6 (har enda ikke gått 50´ km). Jeg måtte ha den på verksted fordi det var bare dødgang i håndbrekket. Verkstedet (dvs. egentlig importøren) byttet etter endel diskusjon med meg håndbrekkvaier gratis, men i samme slengen fant de at bakre bremsekaliper var rusten og gåen "fordi den hadde kjørt i saltslaps hele vinteren".

Jeg mente at dette måtte da være noe som burde holde mye lengre en snaut 50´ km (særlig fordi de ikke fant noe galt når bilen var på service i fjor høst), men verkstedet (og impørtøren, ifølge verkstedet) er dypt og inderlig uenig. Både muntlige og skriftlig klage er avvist, og jeg måtte betale kontant for å få ut bilen igjen...

Er det noen bilkyndige her som kan si noe om de tror jeg har en sak? Bør en bremsekaliper holde mer enn 43´km og 3 1/2 år. Ifølge Forbrukerrådet bør bremser holde minst 5 år, mens bremseklosser er typiske slitedeler.

PS: Klagen min ble avvist fordi den ikke dekkes av garantien (selv om jeg reklamerte ihht. forbrukerkjøpsloven), samtidig som verkstedet bruker ordet reklamasjon flere ganger i svaret sitt. Ikke lett dette, med reklamasjon og garanti..

PS2: Snaut to uker etter reprasjonen hadde jeg ikke lenger bremser, og måtte taue bilen tilbake på verkstedet. "En pakning hadde gått" i kalipern de hadde skiftet. Drittverksted! Pakningen reparerte de gratis, men betale for tauingen jeg måtte gjøre for å komme til verkstedet var helt uaktuelt. Har ikke rukket å klage skriftlig enda.

Torstein.

Torstein
Re: OT: Defekt bremsekaliper på "nesten ny" Mazda [Re: torsteis] #572763 26/06/2008 17:25
GeirEivind Offline
Besatt
Besatt
Du kan jo høre med Mazda Norge,

Mazda Motor Norge
Telefon: 66 81 87 70

En ting er bremseklosser, men kaliprene bør da tåle norsk vinter i et tiår eller to.

Mazda har veldig godt rykte på seg for lite feil og god service, så det hørtes ikke ut som du er belemret med et typisk verksted.

Re: OT: Defekt bremsekaliper på "nesten ny" Mazda [Re: GeirEivind] #572772 26/06/2008 17:43
skibum Offline
Besatt
Besatt
Dette er jo helt avhengig av hvor mye bilen er brukt. En bremsekaliper som har vært ute i saltslaps og blir stående i 2-3 uker kan fort bli rusten og dårlig etter såpass kort tid.

Ellers ville jeg ringt mazda Norge, samt bare fyrt av en mail til forbrukerombudet for å høre deres synspunkter. Det koster lite, og kan fort bli verdt det ICON_SMILE

Espen

NOTS!
Re: OT: Defekt bremsekaliper på "nesten ny" Mazda [Re: skibum] #572788 26/06/2008 18:13
T
torsteis Online OP
Tørr bak øra
OP Online
Tørr bak øra
T
Bilen har gått 5-6000 etter servicen hvor de ikke fant noe galt på kaliperen, og har aldri stått stille 2-3 uker i slengen (men den har kanskje stått stille en dag eller to).

Jeg kan forsøke Mazda Norge, selvsagt, men verkstedet sa de hadde sjekket med importøren. Klagen på avslaget kommer uansett til å gå med kopi til Mazda Norge.

Og jeg har sjekket med Forbrukerrådet, de er etter min beskrivelse per telefon enig med meg, men problemet er bare at verkstedet gir katten i hva både jeg og Forbrukerrådet sier:)

Redigert av torsteis; 26/06/2008 18:15. Rediger grunn: Glemte Forbrukerrådet

Torstein
Re: OT: Defekt bremsekaliper på "nesten ny" Mazda [Re: torsteis] #572799 26/06/2008 18:33
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Jeg er av oppfattningen av at Mazda er nokså opptatt av sitt rykte, så hvis du sender et brev eller ringer og henviser til samtalen med Forbrukerrådet så er du kanskje nærmere en løsning.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: OT: Defekt bremsekaliper på "nesten ny" Mazda [Re: Andreas83] #572811 26/06/2008 19:26
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Bremsekalipere har forventet levetid i godt over fem år ved normal bruk, vel? Hvis ja, så gir forbrukerkjøpsloven deg medhold og da skal det ikke være noe å lure på.

Ut på tur!

Re: OT: Defekt bremsekaliper på "nesten ny" Mazda [Re: Supermann] #572816 26/06/2008 19:39
T
torsteis Online OP
Tørr bak øra
OP Online
Tørr bak øra
T
Sitat: Supermann
Bremsekalipere har forventet levetid i godt over fem år ved normal bruk, vel? Hvis ja, så gir forbrukerkjøpsloven deg medhold og da skal det ikke være noe å lure på.

Det er det som er mitt argument også, men det er ikke verkstedet enige i. Garanti er ikke noe argument her, den er på tre år og har gått ut. Forbrukerkjøpsloven gir meg en mulighet til å reklamere, men utifra svadasvaret jeg fikk tilbake har ikke verkstedet skjønt forskjellen på reklamasjon ihht. til forbrukerkjøpsloven og mazdas 3 års garanti.

Problemet er at iom. jeg måtte betale for å få ut bilen må jeg få de til å innrømme dette og betale meg penger tilbake. Litt vanskeligere enn å holde tilbake penger...

Så, bilmekanikere: Er forventet levetid på bremsekalipere mer enn 5 år? Jeg har veldig lyst til å kjøre dette videre, men det hadde verdt flott med en "faglig" uttalelse fra noen som har mer peiling på bil en meg. Kaliperne til mine Hope skiver har ihvertfall holdt mer enn 5 år ICON_SMILE

Torstein
Re: OT: Defekt bremsekaliper på "nesten ny" Mazda [Re: torsteis] #572820 26/06/2008 20:03
B
biffo Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: torsteis
Hei,

Settingen er som følger:
Jeg har en 3 1/2 år gammel Mazda6 (har enda ikke gått 50´ km). Jeg måtte ha den på verksted fordi det var bare dødgang i håndbrekket. Verkstedet (dvs. egentlig importøren) byttet etter endel diskusjon med meg håndbrekkvaier gratis, men i samme slengen fant de at bakre bremsekaliper var rusten og gåen "fordi den hadde kjørt i saltslaps hele vinteren".

PS2: Snaut to uker etter reprasjonen hadde jeg ikke lenger bremser, og måtte taue bilen tilbake på verkstedet. "En pakning hadde gått" i kalipern de hadde skiftet. Drittverksted! Pakningen reparerte de gratis, men betale for tauingen jeg måtte gjøre for å komme til verkstedet var helt uaktuelt. Har ikke rukket å klage skriftlig enda.

Torstein.

Skiver bak og bytrafikk er dessverre en dårlig kombinasjon. Jeg tok garantiutløpstest på min RAV4 og da fant NAF ujevn bremseeffekt bak. NAF mente Toyota skulle bytte caliper, men toyota hadde et eller annet triks på lur som fikset dette uten å bytte caliper.

At caliperen går i stykker etter to uker er jo skremmende, det høres ut som du har fått en renovert del, og ikke en ny!

Biffo

Moderator  support