Det kommer vel an på hva du vil med sykkelen din. Hvis du skifter deler etterhvert som de slites er det jo ikke noe galt i å gå et hakk eller to opp. Når det er sagt vil du sikkert få mer for pengene hvis du kjøper en komplett sykkel. I mine øyne kan det ikke sammenlignes direkte (økonomimessig) å oppgradere litt etter litt og å kjøpe komplett sykkel. Den nye sykkelen må du jo også bytte deler på etterhvert.
Jeg ville ha følt litt på hvordan sykkelen kjennes ut å sykle på til ditt bruk. Jeg har selv en GT Avalanche 0.5 og er veldig fornøyd med geometrien i den til stibruk. Jeg tror geometrien er den samme for alle modellene, men det er mulig rammematerialet (og dermed vekten) er ulikt.
Jeg har etterhvert oppgradert det meste untatt gaffelen, og det er den jeg er minst fornøyd med nå. Jeg kunne sikkert ha fått "mer igjen" hvis jeg hadde ventet litt og kjøpt en dyrere sykkel, men da hadde jeg ikke hatt det så moro som jeg har hatt det i mellomtiden.
Om det står LX, X7, Deore, XT eller hva som helst på delene så mener jeg at det ikke vil endre følelsen i sykkelen nevneverdig (gjelder ikke bremser). Da blir det mest å kjøpe bling for blings skyld. Jeg sier ikke dermed at det er noe galt i det.
Mitt råd er å bytte ut deler etterhvert hvis du er fornøyd med geometrien slik sykkelen står nå. Lag deg en liste med ting du er misfornøyd med og se hvor mye det vil koste. Gaffel er en ting jeg ville ha prioritert høyt. Det er bare at det er den dyreste enkeltkomponenten å oppgradere også. Derfor jeg ikke har byttet ennå.
Litt sprikende innlegg dette, men jeg håper du får noe ut av det.
-Amund-