|
|
ROHLOFF
|
ROHLOFF
24/06/2008 15:55
|
progres
OP
Besatt
|
OP
Besatt
plukker fram en gammel tråd igjen; <"Det siste om Rohloff "Light" er at den kommer "i 2008 en gang"> Er det noen som kan informere litt om ståa her. Jeg kunne godt tenkt meg å prøve et slikt girsystem. Hva ligger prisen på ? Norsk leverandør ? Kunne Ole tenke seg å bygge hjulet ? Hvilke konsekvenser får det for krankvalg ?(om noen) Andre ting å tenke på før jeg evt moterer på en fulldemper? nysjerrig...
|
|
|
Re: ROHLOFF
[Re: progres]
24/06/2008 16:19
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette er vel igrunnen det siste. Jeg venter meg ikke noe før 2010, men man vet aldri:
Yes we are working on a newer, lighter up-speced version of the SPEEDHUB 500/14. There is currently no release date because We just arn´t satisfied until the product is damn near perfect. The Rohloff AG is a company which has built itself up over the last 20 years into one of the most innovative bicycle component manufacturers there is, we obviously do not want to risk our reputation by selling a product that hasn´t completed and withstood our rigorous R&D phase, proved itself and met our expectations.
At present there are only a select number of components completed as prototypes, definately not enough to build up one finished hub. We are not 100% happy with the designs of all parts and so prototypes of other components will just have to wait a while. We hope to be able to present a finished hand model at Eurobike this year in Friedrichshafen however I must stress that this is a target and by no means a fixed presentation date. This is obviously only realistic when we finish the designs in time to send the contracts out to finish the prototype components.
No matter when the prototypes are finished, the long and important R&D phase must still be carried out. It is important to remember that this stage of the process could take up to a year or so. We cannot rush this process as the area of intended use and the warranty/guarantee and possible restrictions will depend upon what feedback we recieve through this process. If the product fails here.......... we have to start over, so basically it comes when it arrives. Sorry.
We will definately not be designing a gearunit with less gears. There are other manufacturers which build gear hubs of this kind and we at Rohloff do not want to build products that other firms already have on the market.
As I said, the rumours of a lighter, smaller hub are true. This is however not just a lighter version of the tried and trusted 500/14 but a completely re-worked gear unit. A bit of fine tuning and so, so that it remains a trustworthy product and suitable for nearly all aspects of cycle sport. What I can tell you is what our expectations and targets are for this new gear-unit.
We hope to reduce it in weight by approximately 400 grams. We hope to increase the overall gear range to approximately 590%. The increments will remain evenly spaced, however slightly larger. The number of gears will remain 14. ....and it will definitely be smaller in overall size, however not yet possible to say how much smaller.
We are expecting that it will no longer be an appropriate alternative for tandem usage but its too early to tell. Thats all I can tell you all at the moment so hope this helps.
Om nye trigger shiftere så er det å lese:
All I can add to that is to say that we have worked together with another bicycle manufacture and they actually built a prototype shifter (ok, it was actually two shifters. One left for down-shifts and one right for up-shifts, or vice-versa if you like). Although this did work, it was large, heavy, complicated and slow. The manufacturer in question later dropped all notions of releasing this onto the market as a viable alternative to our shifter. The exact reasons why the project was terminated are unknown to myself.
|
|
|
[Re: supernalle]
24/06/2008 16:29
|
progres
OP
Besatt
|
OP
Besatt
ok hvis jeg skulle investere i nåværende 500/14 system - hva ville det bety i form av ombygninger / tilpasninger av sykkelen? bremseskiver / krank / skiftere /annet. hva inngår i "standardpakken til rohloff - hva må man supplere med og hva ligger norsk prisnivå på. Finnes der noen som kunne bygge opp et slik hjul?
|
|
|
24/06/2008 16:31
|
progres
OP
Besatt
|
OP
Besatt
.
Redigert av progres; 24/06/2008 16:32.
|
|
|
24/06/2008 17:18
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
ok hvis jeg skulle investere i nåværende 500/14 system - hva ville det bety i form av ombygninger / tilpasninger av sykkelen? bremseskiver / krank / skiftere /annet. hva inngår i "standardpakken til rohloff - hva må man supplere med og hva ligger norsk prisnivå på. Finnes der noen som kunne bygge opp et slik hjul? Du er nødt til å importere fra utlandet selv, så derfor finnes det ikke et norsk prisnivå. Shop på http://www.starbike.com/. Du vil ha svært lave driftsutgifter og meget høy andrehåndsverdi. Over tid er derfor dette det billigste driverket du kan ha. Ole kan helt klart bygge for deg (hvis du minner ham på at det er litt spesielle byggeregler for Rohloff). Han har bygd et av mine Rohloff-hjul med perfekt resultat. Hva du trenger av ekstrating finner du HER
|
|
|
24/06/2008 17:23
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En litt annen interessant ting fra Rohloff er:
We did toy a little with the idea of automatic gear shift system with electronics but we decided to leave this idea alone for a couple of reasons
|
|
|
24/06/2008 17:42
|
EgilS
More than words
|
More than words
Dette er vel igrunnen det siste. Jeg venter meg ikke noe før 2010, men man vet aldri: Betyr ikke "en gang i 2008" det samme som 2010 på "utviklerspråk"? 
|
|
|
[Re: EgilS]
24/06/2008 18:08
|
progres
OP
Besatt
|
OP
Besatt
en amatør på området trenger svar på følgende områder (selv etter søk på nettet) Utgangspungt = SC Blur , shimano xt bakbrems. 1)eksakt hvilken rohloff skal jeg bestille? cc/BB/eller OEM 2)må jeg bestille ny bremseskive? 3)Hvordan blir det med girskiftere ? 4)kan jeg kjøre med - og bruke - mer enn en klinge på fremgiret eller er dette et system dedikert for en-klinges krank? 5)Hva skal Ole ha for å bygge hjulet ?
|
|
|
25/06/2008 00:36
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Var det noe problem å følge linken jeg ga deg?
|
|
|
25/06/2008 06:43
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Utgangspungt = SC Blur , shimano xt bakbrems. 1)eksakt hvilken rohloff skal jeg bestille? cc/BB/eller OEM Bruk linken supernalle ga deg. Hvis det stemmer at Blur har IS2000 bremsefester og ikke har Horst link så ser det ut til at du skal ha Rohloff CC DB OEM med axle plate CC OEM2. (Jeg tar intet ansvar her, du må sjekke selv at dette stemmer). NB! Du må sjekke om Santa Cruz godtar at du monterer Speedhub i bremseskivefestet, den genererer nemlig et brukbart moment og det har skjedd at rammer har blitt skadet. 2)må jeg bestille ny bremseskive? Ja, Rohloff har egen standard. De lager skiver som passer til Shimano. 3)Hvordan blir det med girskiftere ? Du må bruke Rohloff gripskift (eller et eget grep hvor man dreier på hele grepet, leveres ikke av Rohloff). 4)kan jeg kjøre med - og bruke - mer enn en klinge på fremgiret eller er dette et system dedikert for en-klinges krank? Du kan nok det, men det er neppe nødvendig. 5)Hva skal Ole ha for å bygge hjulet ? Jeg tror han tar 500 for arbeid, men sjekk med Ole. 
Redigert av Arne_And; 25/06/2008 06:43.
|
|
|
[Re: Arne_And]
25/06/2008 07:16
|
progress
Fersking
|
Fersking
ikke problem med å følge linken s.nalle men jeg har et vaklende forhold til terminologien! Derfor. Takk A_A for klargjørende svar.
|
|
|
[Re: progress]
25/06/2008 07:50
|
FrederikS
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Fast-Bikes har bakhjul med Rohloff nav på lista. Men litt dårlig tegn at det ikke er pris eller lagerstatus. Siden de selger komplette sykler med Rohloffnav, burde de ha det andre man trenger også, girskiftere osv. http://www.fast-bikes.no/e-vendo.php?sho...p=665&c=665
/Frederik
|
|
|
25/06/2008 08:38
|
Arne_And
More than words
|
More than words
En bitteliten oppklaring: siden navet har variabel utveksling, så vil det i alle andre innstillinger enn 1:1 generere et moment mot ramma. Dette momentet må tas opp på et vis. Speedbone er en måte å gjøre dette på. Det festes i bremsefestet, men på en måte som gjør at du fortsatt kan bruke skivebremser. Du kobler så en "axle plate" (type avh. av sykkel) til Rohloffen, denne har et hakk som Speedbone passer inn i.
En annen måte er en lang, stygg plate jeg har glemt navnet på (tror den følger med navet uansett hvilken modell du bestiller). Den festes til ramma med noe a la en slangeklemme (ikke akkurat, men ligner litt) om jeg husker rett. Det er mer krøkkete å ta hjulet av og på med denne, så jeg anbefaler speedbone om det går.
|
|
|
25/06/2008 10:16
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så lenge du har bremsesivefester og skal bruke bremseskiver så skal du bruke speedbone. Det finnes også en annnen speedboneliknende sak som ikke produseres av Rohloff til andre kalipperfester. Du må selv finne ut av hvilke bremseskivefester du har.
En annen måte å forklare speedbone på er at du trenger et eller annet for å holde innmaten i navet fast med.
SC vil helt sikkert ikke godkjenne bruken av Rohloff fordi amerikanere ikke godkjenner "noen ting" i redsel for å bli saksøkt. Det eneste abre jeg ser ved å bruke speedhub på en SC blur er at linklagrene her er fislete. På SC blur så ryker de ganske stading, MEN GRUNNEN KAN ABSOLUTT VÆRE AT DE IKKE TÅLER ET NORSK VÆR MED REGN OG SØLE i stedet for Californisk vær (og at jeg til tider kjører ganske hardt). På intense er lagrene langt mer robuste og Ole Dogstar bytter ut sine lagre med vanntette lagre, Det kan være en ide å gjøre også på din sykkel uansett.
Hvor mye ekstra moment et Rohloffhjul lager kan diskuteres fordi all ekstra vekt sitter i navet (altså i midten av hjulet). Det var ikke noe stor overgang fra fiskesnelle.
Dette virker kanskje litt rotete og skremmende på deg, men det er egentlig ganske enkelt og du verden så mye enklere verden blir når du først har montert en Rohloff speedhub. Etterhvert blir du vant med å kunne gire med en gang og det er noe du aldri ønsker å gi fra deg igjen. Ikke vær redd for å kontakte meg og Arne_and (jeg tror jeg kan snakke på hans vegne) hvis det er mer du lurer på, enten her i tråden eller direkte ved personal message her på terrengsykkel.no
|
|
|
25/06/2008 10:19
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Støttes! Inngangsterskelen er litt høy (slik opplevde jeg det i alle fall), men når brikkene har falt på plass og sykkelen er klar så er det storveis! Bare spør når det er noe du lurer på.
|
|
|
25/06/2008 10:29
|
progress
Fersking
|
Fersking
er speedbone det samme som axle plate? hvis ikke hvordan ser det ut og hvor får jeg tak i det? starbike tar for hub'en, kjedestrammeren,axle plate ,cable clips + shimano ø160mm disk ca 6800 nok. Ikke verst. fast-bikes kan ikke si noe om pris inntil videre. om det enn ikke er nødvendig - kan man bruke flere klinger på kranken eller hvordan gjør dere dette ?
|
|
|
25/06/2008 10:42
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Dette bildet viser begge deler, Speedbone øverst, axle plate nederst:  Axle plate festes til hub-en slik:  Starbike selger Speedbone: http://www.starbike.com/php/product_info.php?lang=en&pid=5245Forøvrig vil jeg anbefale external mech, jeg tror det er nødvendig med skivebremser? Speebhub-en kan festes til kablene på to måter, med klips (som du ser litt av i bildet over) og med en ekstern mekanisme, "external mech". Her ser du et bilde med den festet til hub-en:  Du kan lett skru den av hub-en, og gjør det litt enklere å ta hjulet av og på. Den følger med når du bestiller riktig versjon.
Redigert av Arne_And; 25/06/2008 10:42.
|
|
|
25/06/2008 10:50
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Noen flere ting å vurdere når du likevel bestiller: Spesialverktøy for å løsne bakre drev, se forøvrig beskrivelse her (forøvrig et nyttig nettsted for diverse Rohloff-spørsmål). Oljeskift-kit, evt suppler med ekstra renseolje og girboksolje. De store boksene er dyre, men rekker til ca 40 år++. Kanskje supernalle kan selge deg en dose av hver type? Eller du kan kjøpe endel av de mindre flaskene.
Redigert av Arne_And; 25/06/2008 10:51.
|
|
|
25/06/2008 10:59
|
Arne_And
More than words
|
More than words
om det enn ikke er nødvendig - kan man bruke flere klinger på kranken eller hvordan gjør dere dette ? Jeg tror du kan det, kjedestrammeren sikrer vel at kjedet ikke hopper av bak, og fremgiret foran. Jeg kjører med standard Shimano XT krank med ett drev pluss slagring foran, og det gir meg tilstrekkelig girspenn. Merk at du får nesten like stort spenn som i et standard Shimano 9x3-system (22-44 foran, 11-34 bak), du mister i praksis ca ett gir. MERK: Rohloff har strenge regler for tillatte utvekslingsforhold, går du ut over dette mister du garantien. Dersom du bruker minsteklinga foran så bryter du det med god margin med standard drev (16T). Se mer om dette her. Jeg har valgt 34T foran og 16T bak (mest fordi da kunne jeg beholde slagringen og bakkeklaringen) og bryter disse reglene noe. Siden jeg hverken er toppidrettsutøver eller har den montert på tandem bekymrer det meg lite.
|
|
|
25/06/2008 11:14
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Enda mer info du ikke har bedt om... Monkey bone er et alternativ til Speedbone, hvis bremsene dine har PM-fester. Litt penere, litt lettere, men de fører den ikke hos Starbike. Mer info her. Speedgoat m.fl. fører Monkey bone, og de har Speedhub m.m. Verdt å sammenligne prisene nå som dollaren er så billig.
Redigert av Arne_And; 25/06/2008 11:19.
|
|
|
25/06/2008 12:06
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nice, Arne_And. Monkey bone het det ja.... si hva slags brems du har så skal vi fortelle om du skal ha Monkey bone eller speedbone. Du skal uansett ha en OEM2 plate.
Det er mulig å bruke flere klinger forran, men det er som Arne_And antyder unødvendig. Det kommer an på hvilken konfigurasjon du har på kjedegiret ditt, så kommer du enten litt over eller litt under.... når man tenker på at mange velger å skru av minsteklinga så er det et lett valg. Det er stort nok spenn på Rohloff og de 14 girene er absolutt mange nok. Husk at mange av de 27 girene på et kjedegir også er ganske like, mens andre steder er det umulig å hoppe mindre enn 17% opp eller ned. Rohloff har jevne steg på 13,6%, også dette en fordel i forhold til kjedegir.
|
|
|
25/06/2008 12:43
|
progress
Fersking
|
Fersking
utmerket info. har: shimano xt bakbrems kommet fran til at følgende må bestilles R. speedbone (8550) R.sprocket remover(8501) R.speedhub(8025) R.chain tensioner(8250) R.axle plate ccoem2 (8227) R.cable clip x3 (5200) R.disc rotor (8281) .............SUM 904 E Kan dere bekrefte at dette blir riktig ???
|
|
|
25/06/2008 12:56
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Det ser riktig ut for meg, men ingen garanti! Jeg ville: - Sammenlignet pris med Speedgoat - Bestilt sett for oljeskift - Kjøpt en ny fremklinge av single speed-type, dvs uten klatrespor for giring (vet ikke om det er strengt nødvendig). Eksempel. - Vurdert Threaded Spindle fremfor QR (men jeg vet ikke om det vil passe i ramma). EDIT: det burde gi en stivere innfesting, men sykkelen blir 24 mm bredere... Tror både QR og TS funker til vanlige dropouts.
Redigert av Arne_And; 25/06/2008 13:05.
|
|
|
25/06/2008 13:27
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg regner med at du også mener Arne_And sin informasjon også er utmerket.
Jeg bruker ikke shimano-bremser, men mener å huske at det er PM-fester på dem. Kan noen bekrefte dette?
Du kan uansett bruke speedbone, men vil spare en del vekt på å bruke Monkey bone (hvis PM-fester).
Forøvrig har jeg ikke noe til overs for kabelstrømpene til Rohloff. Jeg har byttet dem med Nokon, men dette kan du tenke på over tid.
En annen ting var at jeg først kjørte med chain guide, men har nå tatt av den. Kjedet har enda ikke hoppet av, men det er klart at en chain suck suger like mye her som på kjedegir.
Husk også at eikelengdene ikke er lette å få tak i i Norge. Jeg fikk Spinn storo til å kjøpe inn en pakke. De er sikkert glade for å bli kvitt noen flere. De solgte dem for 7 kroner stykke inklusive nipler (den prisen skal også du forlange). Finn ut hva slags felg du har og enten KJØP eiker på forhånd fra spinn storo hvis det er den lengden du skal ha eller bestill med i bestillingen. Det som kalles Rohloff eiker er egentlig Sapim, fungerer det også.
Regn også ut hvilke "tannhjul" du skal bruke forran og bak. Skal du heller ha et annet tannhjul bak enn det 16T som sitter på så bør du ta det i samme bestilling. Jeg har gått fra å ha minst mulig tannhjul forran og bak til størst mulig (med ca samme utveksling) (Takk tmork for fint innspill på det området).
Send også en mail til nettbutikken og forsikre deg om at du får den nye lasergrafikken på speedhuben, den er så fantastisk mye mer sexy enn med klistremerke. Det vil også være en garanti for at du får siste versjon av speedhuben (det har vært svært få og små endringer opp gjennom tiden, men dog). Du trenger ikke være jåle for å ønske det. Du sparer forøvrig svært lite på å ha blank farge, men hvis det er det du ønsker så go for it.
Når jeg ser bestillingen din, så ser jeg en grov feil. Du har jo glemt å bestille t-skjorte. Forøvrig ser det veldig bra ut. Men husk at vi ikke vil stå ansvarlig for din bestilling. Men etter min dømmekraft så ser det bra ut. Du trenger forøvrig en torxtrekker for å bytte axleplaten. Rohloff har sin egen (8504) og den kan jeg anbefale (men har du et torx-sett så trenger du ikke). Forøvring har Rohloff sitt eget verktøysett som jeg kjøpte med en gang og det angrer jeg ikke et sekund på. Siden det er Rohloff speedhub du skal bruke det på så bruker man det sjelden, men der er alt man trenger. Der følger det også med en omgang renseolje og olje (samt sprocket removeren). Enten sett 8500 eller 8700. Du kommer også garantert til å angre på at du ikke kjøpte med mer renseolje og olje. Det går veldig lite av det hver gang og du bytter utrolig sjelden, men årene går fort (og bekymringsløst).
Forresten skal du ikke ha 13T hvis du bestiller ekstra drev, siden dette er offset. Drevene til Rohloff er dessuten geniale på den måten at de kan brukes på begge sider.
Redigert av supernalle; 25/06/2008 13:38.
|
|
|
25/06/2008 13:33
|
progres
OP
Besatt
|
OP
Besatt
"regner med at du også mener Arne_And sin informasjon også er utmerket" - selvføgelig. Det var 268mm eikere ? Hvilken kvalitwt /viskositet er det på oljen? Er det så spesielt at ikke vanlig ATF olje skulle kunne gå?
|
|
|
25/06/2008 13:38
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvilken kvalitwt /viskositet er det på oljen? Er det så spesielt at ikke vanlig ATF olje skulle kunne gå?
Bruk KUN Rohloff sin olje, ellers vil du ødelegge navet. Det er blant annet noen nylondeler der du ikke ønsker å ødelegge. Hva eikelengden er kommer an på hvilken felg du har og skal bruke.
|
|
|
25/06/2008 13:38
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Du må bruke Rohloff sin egen olje, ellers risikerer du at pakninger går heden. Renseoljen må også være Rohloff sin egen.
Eiker er et godt poeng, jeg slet virkelig med å finne eiker som var korte nok og samtidig tynne nok til at Ole ville bruke dem på Notubes Flow. Er eikene for tykke blir ikke hjulet like holdbart, motsatt av hva man kanskje skulle tro. Tynne eiker leveres sjelden så korte som du trenger. Jeg endte opp med Wheelsmith DB14 2.0-1.7-2.0mm. Husker ikke lenger hvilken nettbutikk jeg brukte.
|
|
|
25/06/2008 13:44
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bike-components.com selger DT supercomp i riktige lengder (og da blir det maksimalt). Ikke vær redd for å bruke tynne eiker, det vil uansett være sterkere enn de aller fleste ikke-Rohloff hjul. En liten advarsel; Bike-components er ikke en like bra nettbutikk som starbike. Starbike er en krembutikk med knall kundeservice. Sapim fungerer fint(også på flow, du må kanskje etterstramme om 15 år), men husk at Ole er en jåle. Selv om det ikke blir et ultraperfekt hjul så vil du alikevel sykle med et hjul som bedre enn 99,99% prosent av befolkningen. Ole blir nok ganske lei seg, men det skal være mulig å trøste ham med en sixpack med øl. Igjen, hva slags felg har du?
Redigert av supernalle; 25/06/2008 13:59. Rediger grunn: Advarsel
|
|
|
25/06/2008 17:31
|
progres
OP
Besatt
|
OP
Besatt
flere felger å velge mellom men jeg tenkte å kjøpe en ny til dette prosjektet - og overlate til Ole å bestemme dette. Men han tar ikke i mot PM'er !
|
|
|
25/06/2008 17:32
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Prøv epost: i n f o @ d o g s t a r . n o