Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjelp - Hvilke dekk bør jeg velge??

Hjelp - Hvilke dekk bør jeg velge?? #570979 23/06/2008 13:45
capreynolds Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Hei
Jeg er ganske nybegynner på sykkel og trenger noen dekktips ICON_SMILE
Hovedsakelig skal det være dekk som funker bra i mosjonsritt som birkebeineren, vestmarkrittet o.l
Jeg trener for det meste i vestmarka. Dvs litt asfalt, litt grus og litt terreng/stier.

Frem til nå har jeg bare brukt de dekkene som satt på når jeg kjøpte sykkelen: MaxxLite 310. De virker, for meg, veldig tynne..(??) men jeg syns de har fungert ganske bra. Noen punkteringer har det blitt, men sånn er det vel uansett. Videre virker de veldig raske.
MaxxLite 310: http://www.maxxis.com/PRODUCTS/BICYCLE/product_detail.asp?id=300

Jeg leste i birken magasinet at Maxxis CrossMark kunne være fine alternativer. http://www.maxxis.com/PRODUCTS/BICYCLE/product_detail.asp?id=2345
Noen som har erfaring med disse, eventuelt begge disse typene?

For alt jeg vet kan det hende at den typen dekk jeg bruker nå er et bra valg. Vil jeg tape mye tid på å velge en grovere dekktype, eller er det nødvendig med tanke på hva jeg bruker de til? Vil det bli mindre sjans for punkteringer med et annet dekkvalg?
I det hele tatt, jeg har lite peil så tips mottas med takk ICON_SMILE

capreynolds

Redigert av capreynolds; 23/06/2008 18:18.
Re: Hjelp - Hvilke dekk bør jeg velge?? [Re: capreynolds] #571079 23/06/2008 18:09
S
simen1201 Offline
Fersking
Fersking
S
Har ikke prøvd disse dekkene, men de skal være veldig bra, og ikke minst de letteste dekkene i verden med knaster (etter hva Maxxis sier). Hadde jeg vært deg ville jeg fortsatt på disse.
Mulig du har litt lite trykk i dekkene, som ofte kan føre til punktering, så det kan være en løsning og heve trykket litt (hvis dette er en faktor).

Simen

Re: Hjelp - Hvilke dekk bør jeg velge?? [Re: capreynolds] #571351 24/06/2008 08:30
Snuffeldyret Offline
Avhengig
Avhengig
Maxxlitene er raske på fin grus og asfalt. Det finnes nok bedre dekk i terreng. Jeg ser at desto tyngre du er desto mer sjangse for punkteringer. Jeg har syklet siden midten av mai og enda ikke punktert! (nå har vel det litt med vekt å gjøre og litt med pysetendenser å gjøre.)

Raske Roger er et bra knastedekk som mange skryter av.
Ser ikke noen grunn til å bytte dekk dersom du er fornøyd med de du har? I birken tror jeg du klarer deg greit med Maxxlitene, tror kanskje jeg ville valgt noen andre til Vestmarksrittet. Grunnet mer terreng og lengden på rittet(kjipt å måtte fikse punkteringer og tape tid på et så kort ritt).

Detter bare synsing fra min side, men jeg er strålende fornøyd med Maxxlitene mine(forøvrig har Gunn Rita slike og)!

Snuffeldyret lever ikke lengre..
Re: Hjelp - Hvilke dekk bør jeg velge?? [Re: Snuffeldyret] #571357 24/06/2008 08:42
olechr Offline
More than words
More than words
Hvor tung er du? I ritt som vestmarkrittet mener jeg maxlite er et ikke tema på dekk fronten. Særlig nå som det har regnet en del også. Du vil ha dårlig feste og stor sjangse for punktering. Maxxlite er et dekk som egner seg for lette ryttere på grus.

De andre dekkene du nevner vil være et mye bedre allround dekk. Som vil være mye tryggere å sitte bedre i terrenget.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hjelp - Hvilke dekk bør jeg velge?? [Re: capreynolds] #571373 24/06/2008 08:58
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
Sitat: capreynolds
Hei
Jeg er ganske nybegynner på sykkel og trenger noen dekktips ICON_SMILE

(...)

Vil det bli mindre sjans for punkteringer med et annet dekkvalg?
I det hele tatt, jeg har lite peil så tips mottas med takk ICON_SMILE

capreynolds

Crossmark er et bra valg på lik linje med mange andre dekk som veier mellom 450 og 550 gram med passe mye mønster, tykkere sidevegger og egnet gummiblanding. Nybegynnere har ingenting på maxxis 310 å gjøre fordi dette sinker dem vanvittig i terrenget, mangedobler punkteringsrisikoen og kveler læringsmulighetene i terreng.

De beste kjører på dette fordi de foretrekker å punktere i framfor å miste et par plasser der teten avgjøres. Blant dem er det avgjørende å kunne riste av seg folk i de bratteste klatringene, komme først inn i stipartiene osv, men slik er det ikke for resten av oss. Normalen er da at man ligger i grupper bortover på grus og vei, egen fart i klatringer og fullstendig oppløsning i stipartiene. Dekkvalg og litt stiferdigheter kan kutte ned tiden for nybegynnere drastisk i turrittene, mens det tar årevis med trening å hente inn samme antall minutter på grusen.

Det terrengsykkelbladet som kommer snart har testet de fleste aktuelle dekk, så her kan du få tips.

No added style
Re: Hjelp - Hvilke dekk bør jeg velge?? [Re: capreynolds] #571385 24/06/2008 09:12
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Som Knut nevnte: Det kommende Terrengsykkel nr. 14 inneholder test av følgende dekk:

Maxxis Crossmark, Conti Race King, Michelin XCR Dry, Schwalbe Racing Ralph, Kenda Karma, Intense System 2, Bontrager XDX, Specialized FastTrak LK, Specialized Captain, Maxxis 330, Schwalbe Furious Fred, Maxxis Ardent, Maxxis Advantage, Specialized Eskar, Schwalbe Nobby Nic, Kenda NEvegal, Intense System 4, Conti Rubber Queen, Schwalbe Big Betty, WTB Stout.

Gaute
Re: Hjelp - Hvilke dekk bør jeg velge?? [Re: gauter] #571422 24/06/2008 10:23
capreynolds Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Takk for mange gode svar! ICON_SMILE
Eneste grunnen til at jeg sykler på maxxlite er fordi det var dekkene som stod på sykkelen når jeg kjøpte den.. jeg har faktisk lagt merke til at den "glipper" litt i terrenget og i skarpe svinger på grus i høy fart. Jeg har vel egentlig bare trodd at det var meg som ikke var helt konge på sykkel enda.. men skjønner jo nå at det er mulig å få dekk med bedre kjøreegenskaper i disse partiene.

Mulig jeg går for Maxxis Crossmark da.. Med mindre jeg finner et bedre dekkvalg før lørdag (vestmarkrittet). Men jeg har skjønt at jeg må få byttet dekk før den tid.. Får kjøpe dette Terrensykkelbaldet. Det finnes i alle kiosker?

Til de som lurer på vekt så er jeg ganske lett. 73kg pleier jeg å ligge på.. Vil det si at jeg burde ha 37psi i dekket? Er ikke det bare 2.6 BAR eller noe sånt? (noen som har en trykktabell?) Tror jeg pleier å presse inn 3-3.2 BAR. Kanskje i overkant for meg da?

Punkteringssikre dekk vil jeg foretrekke lett over dekk som ruller litt bedre. Får jeg samtidig bedre grep er det bare pluss selvsagt. Som nevnt syns jeg mins MaxxLite virker noe "tynne", og med litt for mye luft i dekkene er det kanskje ikke rart jeg har flere punkteringer i terrenget i år? (Har også 2 punkteringer på litt humpete asfalt. lol ICON_SMILE )

Re: Hjelp - Hvilke dekk bør jeg velge?? [Re: capreynolds] #571425 24/06/2008 10:28
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
37psi høres mye ut. På grus/hardt underlag ligger jeg på 30psi. Når jeg i tillegg skal ha grep på røtter og stein stopper manometeret på 24-26psi. Jeg veier 85kg.

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Hjelp - Hvilke dekk bør jeg velge?? [Re: MortenML] #571428 24/06/2008 10:35
capreynolds Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Okai, har lest at dekktrykket skal ligge på ca vekt/2 = psi.
For meg da 36.5psi.. er dette feil asså? (Forresten, noen som har en tabell som viser psi omgjort til BAR?)

Re: Hjelp - Hvilke dekk bør jeg velge?? [Re: capreynolds] #571432 24/06/2008 10:42
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
Crossmark vil gi deg en helt annen opplevelse av terrengsykling og er et bra valg.

Trykk: Eksperimenter og lær deg til å kjenne med å klemme på dekket om det er passe. Hver rytter og dekk har ulike preferanser. Solide dekk kan kjøres med lavere trykk enn lette tulledekk. Så lavt trykk som mulig uten at man får gjennomslagspunkteringer og slår ned på felgen er et slags tips. Mer trykk i bakdekket enn fordekket er også nokså allment akseptert.

No added style
Re: Hjelp - Hvilke dekk bør jeg velge?? [Re: capreynolds] #571438 24/06/2008 10:48
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Okai, har lest at dekktrykket skal ligge på ca vekt/2 = psi.
For meg da 36.5psi.. er dette feil asså? (Forresten, noen som har en tabell som viser psi omgjort til BAR?)

Det betyr i så fall at jeg skal ha 42psi i mine dekk. Tror ikke det.

PSI > BAR : http://www.centauro-owners.com/articles/psibar.html

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Hjelp - Hvilke dekk bør jeg velge?? [Re: MortenML] #571774 24/06/2008 22:33
capreynolds Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Okai. Jeg kan ikke noe om dette. Var bare et sitat jeg fant av Rune Høydahl (pluss liknende kommentarer fra andre på birkenforumet):

"Finn ett dekk som er relativt lett og som triller bra. Dvs at det ikke må være for mange grove knaster da disse vil vri seg og senker farten + at de ofte er tunge Vi i Team Etto Høydahl hadde kjempe bra erfaring med Michelin Dry 2 under marathon ritt i fjor Vekt? Vekta på rytteren spiller inn. Er du tung må du sykle med mer luft en en lett rytter da det er letter å få gjennomslag Men mange pumper også for mye luft i dekken. Sykkelen vil da bli stumpete og den vil trille dårligere. Også lettere å få kutt i dekket med mye luft Jeg veier ca 75 kg og under Birken bruker jeg ca 3 BAR (40-45 psi)"

- Rune Høydahl

Han veier litt mer enn meg, så jeg burde da ligge på ca 40 psi, eller 2.8 BAR. I birken asså. I vestmarkrittet, kanskje noe lavere? Takk for linken til psi-bar kalkisen forresten! ICON_SMILE

Re: Hjelp - Hvilke dekk bør jeg velge?? [Re: capreynolds] #571925 25/06/2008 09:24
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
På Crossmark vil jeg si at 40 psi er for mye. Selv veier jeg ca 68-70kg, og ville vel gått for mindre enn 35 psi i ritt på det dekket, sannsynligvis ned mot 30.

Trasé, underlag og egen teknikk kan tas med i vurderinga for å finne rett trykk, kanskje kan du justere trykket litt opp for å føle deg sikrere mot punktering.

Gaute
Re: Hjelp - Hvilke dekk bør jeg velge?? [Re: gauter] #572008 25/06/2008 11:42
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: gauter
Som Knut nevnte: Det kommende Terrengsykkel nr. 14 inneholder test av følgende dekk:

Maxxis Crossmark, Conti Race King, Michelin XCR Dry, Schwalbe Racing Ralph, Kenda Karma, Intense System 2, Bontrager XDX, Specialized FastTrak LK, Specialized Captain, Maxxis 330, Schwalbe Furious Fred, Maxxis Ardent, Maxxis Advantage, Specialized Eskar, Schwalbe Nobby Nic, Kenda NEvegal, Intense System 4, Conti Rubber Queen, Schwalbe Big Betty, WTB Stout.

Av nysgjerrighet: Hvorfor ingen Hutchinson-dekk? Python og Piranha ser ut til å være ganske utbredt (mer enn enkelte av de som er nevnt over), og kunne vært interessant og lest en sammenligning.

Var det prioritering fra deres side, var ikke Hutchinson-importøren med på leken, eller ligger det andre grunner bak?

Re: Hjelp - Hvilke dekk bør jeg velge?? [Re: simson] #572010 25/06/2008 11:47
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Selv om det mangler på Gautes oversikt er Python så definitivt med i testen...

Re: Hjelp - Hvilke dekk bør jeg velge?? [Re: Oystein L] #572040 25/06/2008 12:34
Snuffeldyret Offline
Avhengig
Avhengig
Sagt i en sykkelbutikk i Kongsberg; Høsjinsån pythån? Nei vi selger bare bra dekk her....

Med andre ord ikke et altfor velkjent dekk?

Snuffeldyret lever ikke lengre..
Re: Hjelp - Hvilke dekk bør jeg velge?? [Re: Snuffeldyret] #572094 25/06/2008 14:03
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Javisst, klassikeren Hutchinson Python er så absolutt med i testen, det falt visst ut i min oversikt. ICON_BLUSH

Quote:
Med andre ord ikke et altfor velkjent dekk?

Jo, det er et veldig kjent dekk mange sverger til, og har i årevis gått for å være grusdekk nr. 1. Antallet sykler med Python var overveldende på de lange ritta her til lands for noen få år sida. I de siste åra har mange andre produsenter kommet med dekk som har vippa Python ned fra "grustronen", mens Hutchinson kanskje har hvilt litt på Python-laurbæra(?), uten å komme opp med særlig mange nye, spennende modeller.

Like fullt, Python hevder seg fortsatt fra i denne kategorien av dekk.

Gaute
Re: Hjelp - Hvilke dekk bør jeg velge?? [Re: gauter] #572100 25/06/2008 14:09
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Det eneste jeg savnet var vredestein...

Re: Hjelp - Hvilke dekk bør jeg velge?? [Re: capreynolds] #572145 25/06/2008 16:19
Harald_D Offline
Avhengig
Avhengig
Hvorfor i himmelens navn ble Michelin XC DRY og ikke XCR Dry2 testet??

Harald D

Re: Hjelp - Hvilke dekk bør jeg velge?? [Re: Harald_D] #572176 25/06/2008 17:53
Pluto Offline
Avhengig
Avhengig
Det lurer jeg også på, antok at det var en skrivefeil i bladet???

Re: Hjelp - Hvilke dekk bør jeg velge?? [Re: simson] #572440 26/06/2008 07:59
okl Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: simson
Sitat: gauter

Av nysgjerrighet: Hvorfor ingen Hutchinson-dekk? Python og Piranha ser ut til å være ganske utbredt (mer enn enkelte av de som er nevnt over), og kunne vært interessant og lest en sammenligning.

Var det prioritering fra deres side, var ikke Hutchinson-importøren med på leken, eller ligger det andre grunner bak?

Så jeg feil i bladet, tro? Mener det var 18 dekk til test, mens det her er listet 21 + Python = 22. Maxxis 330 så jeg ikke noe til i bladet, i hvert fall. Ble noen tester utelatt i bladet av en eller annen grunn?

Øystein

Re: Hjelp - Hvilke dekk bør jeg velge?? [Re: okl] #572512 26/06/2008 09:45
H
harald_2 Offline
Heia Storm!
Heia Storm!
H
WTB dekket er vel heller ikke bladet? Var det ikke det som var defenisjonen på klissete, Trond?

Stian

Redigert av harald_2; 26/06/2008 09:52. Rediger grunn: Feil navn (gaute/Trond)

Gammel ringrev.
Kleiva Pedal Pushers will never die!!

Re: Hjelp - Hvilke dekk bør jeg velge?? [Re: harald_2] #572694 26/06/2008 14:16
capreynolds Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Da ble det Racing Ralph for min del. Takker for alle tips ICON_SMILE

Re: Hjelp - Hvilke dekk bør jeg velge?? [Re: capreynolds] #572925 27/06/2008 06:48
K
kennywild Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
De michelin XC 2 som er testet i bladet, er det det samme som Michelin XCDry2?

Re: Hjelp - Hvilke dekk bør jeg velge?? [Re: capreynolds] #572934 27/06/2008 07:12
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K

Bra valg! Ruller fantastisk og jeg har til dags dato ikke punktert på mine RR.

Re: Hjelp - Hvilke dekk bør jeg velge?? [Re: kennywild] #572942 27/06/2008 07:33
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: kennywild
De michelin XC 2 som er testet i bladet, er det det samme som Michelin XCDry2?

Nei, det er helt andre dekk

Re: Hjelp - Hvilke dekk bør jeg velge?? [Re: capreynolds] #572951 27/06/2008 08:08
Ynot Offline
Besatt
Besatt

Husk å gå for 2.4-versjonen, større volum=lavere dekktrykk=bedre grep & støtdemping, men ruller like bra, straffen er 100gr økt vekt som i det store og hele betyr lite.
T

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Hjelp - Hvilke dekk bør jeg velge?? [Re: Ynot] #573818 29/06/2008 13:20
capreynolds Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Mulig jeg har hatt uflaks da, for jeg punkterte 2 ganger under vestmarkrittet på RR dekkene. frown

Re: Hjelp - Hvilke dekk bør jeg velge?? [Re: capreynolds] #573836 29/06/2008 14:46
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Hvilket dekktrykk kjørte du med (ca.)? Jeg kjørte med halvharde Crossmark 2.1, og punkterte ikke i det hele tatt. Så mange folk med sykkel på hodet langs de verste stenpartiene på Vestmarkrittet. I ritt må man absolutt avpasse dekktrykk etter forholdene. Er det steinete, må man innfinne seg med høyere trykk, mener nå jeg. Hadde INGEN problemer med grepet på mine Crossmark, og de rullet som fy. Viktig å fylle såpass med luft at sideknastene ikke tar borti på grus ICON_WINK

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hjelp - Hvilke dekk bør jeg velge?? [Re: capreynolds] #573843 29/06/2008 14:53
Johannes(MCK) Offline
Avhengig
Avhengig
Mulig jeg har hatt uflaks da, for jeg punkterte 2 ganger under vestmarkrittet på RR dekkene. frown

Oi! har ikke i år i det hele tatt i år på RR

Fart og høy tråkkfrekvens løser mange problemer...

Moderator  support