Det finnes jo utallige ulike typer fett/smøring/oljer å velge mellom.
Ikke meningen å kuppe tråden, men heller prøve å "klargjøre" litt hvor man bør bruke de ulike produktene.
Selv har jeg i et par år brukt lithium grease på de fleste flater som skal ha en type fett av noe slag. Jeg har brukt det på styrelager, seterør/setepinne, pedaler, kranklager (både inni lageret og på selve gjengene), og tiltenkt det brukt på nav (har bare aldri surret meg til å gjøre noe med navene).
Utenom dette har jeg brukt en eller annen olje på kjede, evnt TF2 spray, den er også brukt til å spraye litt på girvekslere, inni girhendler og skruer, altså ting jeg vil gå fungere smoooth eller ikke ruste (men som ikke skal ha type fett av noe slag).
Så har jeg blitt fortalt at man f.eks på nav og krank bør bruke litt tykkere og mer vannbestandig saker enn lithium grease.
Kjøpte da Pedros Syngrease, (
http://www.pedros.com/products_bikecare.htm ) som er litt tykkere saker.
Men, hva bør egentlig brukes hvor og hvorfor?Hvilket type produkt er best egnet på steder som:
-Krank (på gjenger når man skrur inn lager): gått fra lithium til syngrease (pedros)
-Krank (inni lageret/på krankarmene når man setter de inn i krankhuset): selv gått fra lithium til syngrease (pedros)
-Nav:-Pedaler: selv gått fra lithium til syngrease (pedros)
-Setepinne/seterør (for å unngå knirk tenker jeg): bruker selv lithium eller ingenting
-Styrelager/gaffelrør: bruker lithium selv
-Mellom stem og gaffel: (bruker aldri noe her selv)
-Mellom styre og stem: (bruker aldri noe her selv)
Og mens vi er i gang - bruker folk noe som helst på gaffelbena (innerbenet tenker jeg da)og på bakdempere?
Skal/bør de ha noe som helst smøring etter vask?