Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Valg av sykkel - allround offroad -ca 10 -15 k

Valg av sykkel - allround offroad -ca 10 -15 k #570249 21/06/2008 16:27
espeNoob Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Heisann alle,

kort om meg:
jeg er ny her inne, men har lest en del her den siste tiden + litt i noen eldre utgaver av bladet og diverse online artikler, hjemmesider etc... Akkurat bestillt meg 2 års abonnement på bladet yes

Syklet mye tidligere, men de siste 2 årene har det kun blitt småturer... mye pga. at tiden har defnetivt kommet for å bytte ut min gode, gamle Scott Comp. racing fra 1995 ICON_BLUSH Den har fått mange mil på allt slags underlag og jeg har vært godt fornøyd med den. Fullt opp med LX hele veien og dempergaffel, men mye er slitt og jeg er ikke interessert i å koste på den mere nå...

Spørsmål til dere:
Jeg "ønsker" å brenne av ca 10.000 av feriepengene mine, men er villig til å nærme meg 15.000 for en virkelig god sykkel som er solid og holdbar om jeg skulle få større ambisjoner. Foreløpig er jeg mest interessert i å komme i bedre form og ha det morro i skogen samtidig, men på sikt har jeg lyst å utfordre meg selv til å stille i f.eks. grenserittet eller Birken. Sykler mest på asfalt og grus, noe sti og fjell/svaberg. Normalt variert bruk.

Har sett meg ut disse syklene, prisene er tilbud jeg har motatt i butikkene jeg har vært i:

#1: Wheeler - Eagle Comp LX - tilbud ca. 12.500
http://www.norbike.no/index.php?page=sho...rt&Itemid=1
(ikke prøvesyklet enda) Liker at allt er komplett LX over hele linja, Proff forhandler.

#2: Scott Scale 40 - pris ca. 13.000
http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=63026
prøvesyklet og kjente meg igjen i sittestilling, liker utseendet. Litt usikker på hvor bra kjøp den er - Hva jeg betaler for navnet kontra kvaliteten på utstyret... Proff forhandler.

#3: Giant XTC 0 Disc - pris ca. 10.000
http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=63094
Ikke prøvesyklet, litt usikker på å kjøpe på XXL, men virker som bra gaffel (samme som Scott) og girsystem for prisen? Giant lager vel bra rammer? Litt tung?

#4: Diamant Silver Cape / Nakamura Platinum core - pris Diamant ca. 12.000 (begge er veil. 15.000)
http://www.g-sport.no/gs/templates/Produkt.aspx?id=14438
http://intersport.no/no/Sykkel/Terrengsykkel/Sykkel-platinum-core/
Prøvesyklet Silver Cape'n - likte den godt, vekt/kvalitet, sittestilling, men usikker på gripshift og å kjøpe på G-sport / Sportshuset... Lest mye bra om denne sykkelen og virker heftig utstyrt! Favoritten så langt tror jeg.

#5: Hard rocx - Cambrium Disc SL - pris ca. 10.000
http://www.sykkelsport.no/index.php?page...&Itemid=527
Ikke prøvesyklet, ser bra ut, Ok vekt og utstyr. Bra sykkel for prisen? Proff forhandler.

Har noen av dere førstehåndserfaring med noen av disse modellene og har noen tips / tilbakemeldinger etter litt bruk? Kom også med andre modeller om dere mener det er flere som bør nevnes!
Og er type XXL / Super-G / Sportshuset ok å kjøpe av... ? Jeg holder sykkel i stand og vasker/smører etc. men vil nok sette bort sykkelen min ved reperasjoner i hovedsak. Er det smart å vente til utpå høsten, faller prisene mye?

Mye på en gang - men håper dere er tålmodige med en fersking ICON_SMILE

Scott Comp racing '95
...snart ny sykkel!
Re: Valg av sykkel - allround offroad -ca 10 -15 k [Re: espeNoob] #570357 21/06/2008 21:07
lexmyr Offline
Medlem
Medlem
Vil anbefale en Trek 6700. Denne vant 10.000-kroners-testen i Terrengsykkel nr. 12, prøv å få tak i bladet. Super sykkel til en super pris. Pris: 11.000. Om du da får litt penger til overs som du ikke vet hva du skal bruke til, kan du oppgradere kranken som er det eneste som trekker litt ned på papiret.

Sitat fra testen i Terrengsykkel:
Quote:
Rett fra butikkgulvet er Trek 6700 en komplett sykkel som funker like bra til lange treningsturer, harde ritt og tekniske raid på stier. Sykkelen er rett og slett ferdig som den kommer. Ingen oppgraderinger er strengt tatt nødvendig.
I skogen leverer Trek-sykkelen varene i like stor grad som på papiret. Her er det ikke tatt noen snarveier. Trek har gjort hjemmeleksen når det gjelder geometri og rammerør. Sykkelen gir veldig godt fraspark og respons, og føles presis og leken på trange stier.

Eller så kan du velge en Trek 8000 til 14.000, den har jevnt over bedre komponenter som hjul, dekk, bremser, styre-stem-sete-setepinne, og gaffel. Etter min mening er det en nedgradering å gå fra SRAM X7/X9 til Shimano LX/XT, men det er det veldig delte meninger om, ikke vits å starte noen stor diskusjon her.

IKKE kjøp fra XXL, G-Sport og liknende drit. De har ikke peiling på sykkel, sikkert med noen unntak, men det er ikke vits å ta sjansen nå du har mye mye bedre alternativer. Nå vet ikke jeg hvor du bor, men i Oslo vil jeg anbefale Raske Sykler (Pilestredet 47) eller Spinn på Majorstua (Kirkeveien 40).

Lykke til!

Re: Valg av sykkel - allround offroad -ca 10 -15 k [Re: lexmyr] #570379 21/06/2008 21:42
MadsL Offline
Veteran
Veteran
Hei du.

Jeg tror du fint kan treffe på kjempeflinke folk på xxl og g-sport. Disse butikkene har også to års gratis service som kan være kjekt.
Når det er sagt må jeg innrømme at jeg er skeptisk til å handle i disse butikkene selv.:-) Man kan oppleve at "sykkelreparatøren er ikke her i dag", og det hjelper lite med gratis service hvis de ikke kan hjelpe deg. Men finner du drømmesykkelen i en av disse butikkene synes jeg ikke du skal la deg stoppe av det. I verste fall får du levere sykkelen på service i en annen sjappe og betale et par hundre kroner for det.

Jeg ville også tittet på Specialized Stumpjumper Comp Disc og diverse 29".
Specializeden fordi den ser bra ut, er godt utstyrt, har en meget bra ramme (sier de som har peiling). Jeg har aldri hørt noen si noe negativt om denne sykkelen, derimot tror jeg kanskje det er den sykkelen jeg har hørt mest skryt av for sykler i denne prisklassen. Canyon har også fått mye bra omtale her inne. Mye sykkel for pengene. Og tjueni-tommerne fordi det blir stadig mer populært. Jeg har testet det selv og ville gått for en 29" om jeg skulle hatt ny sykkel i dag. (Men så er jeg 1.94 også, da.)
I din prisklasse kan du f.eks titte på Everest som såvidt jeg vet var best i test. Kanskje ikke den peneste 29"ern, men mye sykkel for pengene. Og Shimano-gir for de som foretrekker det.

Lykke til.

Re: Valg av sykkel - allround offroad -ca 10 -15 k [Re: MadsL] #570403 21/06/2008 23:14
lexmyr Offline
Medlem
Medlem
Vel, folka på min lokale G-Sport sier f.eks. at en sykkel har "fullt XT-utstyr" når den bare har gir og hendel som er XT. Jeg har vært i butikken deres for å kjøpe andre sportsting (noe de er OK på, bare ikke sykkel), og de gangene jeg har vært i nærheten av sykkeldelen i butikken, og hørt hvordan de anbefaler sykler til uvitende kunder, hører jeg at de kommer med så sinnsykt mye svada og rent bullshit at jeg får lyst til å gripe inn.

En gang kom jeg og spurte etter en ventilhette til prestaventil, og han kom med en schräderventilhette. Når jeg sa at det var bilventilhette, prøvde han å overbevise meg om at det ikke var noen forskjell.

Det de stort sett snakker om når de skal anbefale sykler, er hvor mange gir det er og hvor lett den er. Om det er en 'avansert' kunde (utifra deres målestokk) nevner de kanskje til og med hvaslags girtype og hvilke innstillingsmuligheter som er på gaffelen, uten at de vet forskjellen på preload og rebound. Ikke et eneste ord om f.eks. stivhet i ramme, nav o.l., eller geometri.

De kan lese så mye på speclista og kjenne så mye på vekta de vil, men de har ikke peiling på hvordan f.eks. geometri, annet enn setehøyde og stemlengde, påvirker sykkelens egenskaper i forskjellige situasjoner.

Dette er erfaringen jeg har fra min lokale butikk, kan godt hende noen G-Sport-butikker er bedre, men jeg ser ingen grunn til å satse på dem når man har alternativer, som sagt.

Re: Valg av sykkel - allround offroad -ca 10 -15 k [Re: lexmyr] #570565 22/06/2008 16:50
espeNoob Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Takker så mye for svar og tips om alternative sykler, ikke det at det gjorde valget mitt lettere, enda mere å velge blant, hehe, men kanskje jeg gjør et mere fornuftig valg! Vil ikke stresse det, syns det er såpass mye kroner så vil unngå impuls-kjøp eller bli "lurt".

Jeg er litt enig angående G-sport og lignende steder, og derfor jeg spurte (og er skeptisk til å handle der)... selvom jeg ikke kan så mye "sykkelspråk" så foretrekker jeg å snakke med noen som kan gi proffe tilbakemeldinger og kan skolere meg litt, og komme med litt objektive tips... men klart - det er ikke alltid like greit i.o.m. at de man snakker med har et produkt de ønsker å selge! Derfor jeg ville prøve her inne. Kjenner få i omgangskretsen som kan mye om dette.

Fikk litt sans både for den Specialized 29" til 15k, jeg er ca 188cm høy selv, så det det kanskje smart... men likte kanskje enda mere Trek 6700, spesiellt pga av pris... men også med tanke på testvinner-egenskaper og utseende. Jeg trenger også en ny sykkelbukse/hjelm og litt stæsj ved siden av, så blir fort dyrt totalt uansett.

Hvordan får jeg tak i Terrengsykkel nr. 12?

Jeg bor forresten i Fredrikstad, så de lokale forhandlerene som skal være bra er Gaarder sykkelsport, Sarpsborg sykkelsport og kanskje Nicolaysen og Din sykkel. Var innom Nicolaysen (som forhandler Trek her i byen) men så ingen Trek der som jeg husker nå. Ikke så langt til Oslo og omhegn, men greit å handle av lokale forhandlere for service etc. vil jeg tro.

Skal opp til Sarpsborg Sykkelsport til uka å teste Wheeler Eagle Comp LX, spent på den, men tror ikke jeg liker det nye systemet med giring med bremsehendel... hmmm... Får også undersøke rundt Trek og Specialized også siden de skal forhandle dette også. Har inntrykk av at han var veldig lysten på å selge Wheeler til meg, og ikke så mye annet - det var mest for pengene mente han!

Scott Comp racing '95
...snart ny sykkel!
Re: Valg av sykkel - allround offroad -ca 10 -15 k [Re: espeNoob] #570593 22/06/2008 17:54
lexmyr Offline
Medlem
Medlem
Sarpsborg Sykkelsport selger også Trek ICON_SMILE

Kombinert gir/brems (der du dytter hendelen opp og ned for å gire) er faktisk ganske greit når du blir vandt til det. Foretrekker SRAM hvor man girer med tommelen, men kombinert kommer på en annenplass.

Om du vil ha 29", hadde jeg tatt en Gary Fisher. Gary Fisher startet med 29", og er kjent for å lage de beste 29". Til ditt budsjett passer nok en Gary Fisher X-Caliber, pris 12.500,-. Finfin gaffel, bra komponenter til prisen.

Før du kjøper 29" vil jeg råde deg til å prøve en litt før du bestemmer deg. Kan være litt lite lekent og klumpete for mange, men dette er ofte en tilvenningssak, så ikke stol helt på førsteinntrykket heller.

Personlig ville jeg tatt en 6700 pga. pris versus komponenter og kvalitet/geometri på ramma.

Hvor du får tak i Terrengsykkel nr. 12 nå vet jeg ikke, men gå i en sykkelbutikk e.l. og spør om de har noe liggende.

Kom gjerne med fler spørsmål ICON_SMILE

Re: Valg av sykkel - allround offroad -ca 10 -15 k [Re: lexmyr] #570606 22/06/2008 18:07
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sitat: lexmyr
Gary Fisher startet med 29",

Nåja ... ICON_WINK Helt sikker?

Men gode sykler lager han, ja. ICON_SMILE

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Valg av sykkel - allround offroad -ca 10 -15 k [Re: Hæ?] #570616 22/06/2008 18:20
lexmyr Offline
Medlem
Medlem
Doh, var litt gjetting det der ICON_WINK

Men de er ihvertfall godt kjente for gode 29ers.

Re: Valg av sykkel - allround offroad -ca 10 -15 k [Re: lexmyr] #570665 22/06/2008 20:01
taggen Offline
Entusiast
Entusiast
Handlet selv 29" Gary Fisher her i vår. Jeg er 183 cm og stortrives med sykkelen. Skal ikke påstå at jeg sykler hverken fortere eller bedre med en 29", men det spiller ikke så mye rolle. Men jeg føler at den er mer riktig for meg iallefall. Sikkert bare hodet mitt men jeg føler at jeg tørr mer i bakkene nå, både ned og opp.

----------------------------------------------------
Scott Spark Expert 29`2012
GT Pantera med ymse utstyr
Scott speedster 30

Re: Valg av sykkel - allround offroad -ca 10 -15 k [Re: taggen] #570780 23/06/2008 07:50
espeNoob Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Takker igjen, morro at dere kommer med hjelp og tips - setter stor pris på det! yes

Kjenner jeg er sugen på å testsykle en 29" nå etter å ha lest litt om det... Gary Fisher X-cal må jeg prøve! Ikke så mange prosenter av tiden jeg vil være i dypeste skauen på de mest tekniske partiene, men vil gjerne ha en sykkel som tåler det og føles riktig der også.
Syns også Trek 69'er høres ut som et meget tiltalende konsept, men ikke lest annet enn fra produsenten enda. Litt over min pris kanskje, men så grom ut: Trek 69

Først blir det vel å teste Wheeler Eagle comp LX... og gjerne Trek 6700 om den er å oppdrive og den Hard rocx Cambrium Disc SL. De er litt rimeligere.

Tipper jeg kan bli fornøyd med de aller fleste av syklene jeg har tenkt på til mitt bruk og kunnskapsnivå, men vil gjerne prøve å se om noen gir den "lille" ekstra godfølelsen. Jeg merker også at jo mer jeg leser her inne og ser av tester etc. jo mere ønsker jeg å benytte meg av en "proff" forhandler og ikke en generell kjedebutikk. Blir litt påvirket, hehe!

Scott Comp racing '95
...snart ny sykkel!
Re: Valg av sykkel - allround offroad -ca 10 -15 k [Re: espeNoob] #570835 23/06/2008 09:21
Ynot Offline
Besatt
Besatt

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Valg av sykkel - allround offroad -ca 10 -15 k [Re: Ynot] #570916 23/06/2008 11:46
espeNoob Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for den ICON_SMILE Den så heftig ut og bra utstyrt ut i fra det jeg kan bedømme - men aldri hørt om merket før, fant lite på nettet / forumet... skal google litt

Scott Comp racing '95
...snart ny sykkel!
Re: Valg av sykkel - allround offroad -ca 10 -15 k [Re: espeNoob] #570918 23/06/2008 11:53
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Full Dynamix er Battaglin sitt terrengmerke. Har eget verdenscup-team med bl.a. Kessiakoff på laget. Sjekk ut www.cyclefactory.com

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Valg av sykkel - allround offroad -ca 10 -15 k [Re: Hæ?] #570980 23/06/2008 13:45
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Skal vel gå ann å få Trek 8000 innenfor den prisgrensa også. Veldig lik Trek 6700, men litt oppgradert her og der. Synes selv den er litt penere enn 6700, om det er viktig.

Trønder osv
Re: Valg av sykkel - allround offroad -ca 10 -15 k [Re: Espen J] #570988 23/06/2008 14:12
espeNoob Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Trek 8000 så meget pen ut, litt dyr, men med et godt tilbud fra forhandleren er den innafor ICON_WINK

Det finnes så utrolig mye å velge imellom, blir ikke lett det her! Føler snart at ingen i den første posten min frister like mye lenger, hehe.

Nytt spørsmål:
Han ene selgeren på Sarpsborg sykkelsport mente at det var en stor fordel at allt utstyret på sykkelen var komplett fra samme serie.. er det sant? Jeg syns det høres logisk ut. Min gamle sykkel, som er mitt vurderingsgrunnlag, har komplett LX hele veien, og det har funket bra i lang tid... men er det noen kjente problemer med mix av diverse systemer, eller går det meste bra ?

Oppe i huet mitt føler jeg meg tryggere på f.eks Wheeler Eagle med fullt LX og Full dynamics med XT all the way, enn en mix. Men det har kanskje med min begrensede kunnskap og at jeg er mest kjent og vant med shimanos serie ICON_SMILE Er vel mange meninger om dette, men vil gjerne høre om dere har noen input...

Scott Comp racing '95
...snart ny sykkel!
Re: Valg av sykkel - allround offroad -ca 10 -15 k [Re: espeNoob] #571059 23/06/2008 17:13
B
Berzerk Offline
Ringrev
Ringrev
B
Har selv tittet på en full dynamix og later til å være et knalltilbud. Som nevnt er det XT all the way + fulcrum hjulsett og reba race gaffel til 10 lapper.

Håper noen har tenkt å teste den ut og gi tilbakmelding ICON_SMILE

Re: Valg av sykkel - allround offroad -ca 10 -15 k [Re: espeNoob] #571071 23/06/2008 17:54
E
ekr Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
E
Har vært gjennom samme runden din med masse grundig research, og hadde egentlig bestemt for en Hard Rocx Cambrium Disc SL: https://kjellsykkel.secure.flexiweb.no/html/productview/20053820/ (10 000 blank på tilbud), men bråombestemte meg i butikken og kjøpte en Everest Climber Pro i stedet: http://www.oslosportslager.no/product/0/8486/427000/Everest_Climber_Pro.html (9000 på tilbud).

Om det var et bra kjøp vil tiden vise...(Noen som har noen erfaring med den Everest'en? Dette er forresten ikke et forsøk på å kuppe tråden). Det jeg egentlig ville si er at det er sinnsykt mange sykler der ute, minst like mange meninger, og at for en gjennomsnittssykelist her kanskje meningsforskjellene større enn de faktiske forskjellene.

Det var kanskje ikke verdens meste konstruktive innlegg. Men har selv merket hvor lett det er å la seg rive med i sportsutstyrhysteriet. Hvis du legger igjen 10-15 lapper i en butikk med flinke folk går du nok ut med en veldig bra sykkel:) Og for å bidra litt til butikkdiskusjonen: Jeg har veldig bra erfaringer med oslo sportslager, i hvertfall når det gjelder fjellutstyr og ski. Så spørs det om de holder mål på sykkelfronten..

Lykke til!

Re: Valg av sykkel - allround offroad -ca 10 -15 k [Re: Berzerk] #571250 23/06/2008 22:32
espeNoob Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Sitat: Berzerk
Har selv tittet på en full dynamix og later til å være et knalltilbud. Som nevnt er det XT all the way + fulcrum hjulsett og reba race gaffel til 10 lapper.

Håper noen har tenkt å teste den ut og gi tilbakmelding ICON_SMILE

Det eneste jeg ser på som svakt punkt utifra det jeg kan bedømme er vekta, litt tyngre enn de andre modellene jeg har sett på.

Men jeg har bestemt meg for å dra å se på denne og teste en liten runde. Om den gir et godt inntrykk så er det overhengende fare for innkjøp ICON_SMILE

Scott Comp racing '95
...snart ny sykkel!
Re: Valg av sykkel - allround offroad -ca 10 -15 k [Re: ekr] #571254 23/06/2008 22:42
espeNoob Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Sitat: ekr
Har vært gjennom samme runden din med masse grundig research, og hadde egentlig bestemt for en Hard Rocx Cambrium Disc SL: https://kjellsykkel.secure.flexiweb.no/html/productview/20053820/ (10 000 blank på tilbud), men bråombestemte meg i butikken og kjøpte en Everest Climber Pro i stedet: http://www.oslosportslager.no/product/0/8486/427000/Everest_Climber_Pro.html (9000 på tilbud).

Om det var et bra kjøp vil tiden vise...(Noen som har noen erfaring med den Everest'en? Dette er forresten ikke et forsøk på å kuppe tråden). Det jeg egentlig ville si er at det er sinnsykt mange sykler der ute, minst like mange meninger, og at for en gjennomsnittssykelist her kanskje meningsforskjellene større enn de faktiske forskjellene.

Det var kanskje ikke verdens meste konstruktive innlegg. Men har selv merket hvor lett det er å la seg rive med i sportsutstyrhysteriet. Hvis du legger igjen 10-15 lapper i en butikk med flinke folk går du nok ut med en veldig bra sykkel:) Og for å bidra litt til butikkdiskusjonen: Jeg har veldig bra erfaringer med oslo sportslager, i hvertfall når det gjelder fjellutstyr og ski. Så spørs det om de holder mål på sykkelfronten..

Lykke til!

Takk for innlegget. Jeg skjønner godt hva du mener, hehe, føler jeg har bestemt meg og ombestemt meg mange ganger allerede. Jeg vil tro at alle modellene jeg har tenkt på fungerer utmerket for meg, og man vet vel ikke 100% før man har prøvd sykkelen over en viss tid og på diverse underlag.

De små nyansene og forskjellene på de forskjellige alternativene klarer jeg nok ikke å gjenkjenne med min lille erfaring og nivået jeg er på. Prøver å fokusere på å finne en solid ramme, en sittestilling/førsteinntrykk som er bra og bra slitedeler fra en kjent leverandør samt en god dempegaffel. Så får farger og navn komme i andre rekke, selvom det er lett å blir "forført" av en tiltalende sykkel.

Vil gjerne ha lav vekt, men har lest flere steder at vekten ikke er avgjørende for sykkelfølelsen, men mere rammekonstruksjon og stivhet / responsen den gir til syklisten.

Scott Comp racing '95
...snart ny sykkel!
Re: Valg av sykkel - allround offroad -ca 10 -15 k [Re: espeNoob] #571258 23/06/2008 22:47
espeNoob Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Suverent forum forresten! yes

Veldig fornøyd med informasjonen jeg har funnet i andre tråder og ikke minst responsen jeg har fått i denne tråden!

Gleder meg til å motta mitt første nummer av Terrengsykkel i posten.

Scott Comp racing '95
...snart ny sykkel!
Re: Valg av sykkel - allround offroad -ca 10 -15 k [Re: espeNoob] #571391 24/06/2008 09:22
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Litt usikker på om det hjelper deg nede i Fredrikstad, men tar du sommerferie opp til trivelige trøndelag, mener jeg å huske at en kompis fikk Trek 8000 for 13 000 på sportsbua her i byen

Trønder osv
Re: Valg av sykkel - allround offroad -ca 10 -15 k [Re: Espen J] #571683 24/06/2008 19:58
espeNoob Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Hei igjen,

nå var jeg på besøk i hos bikeshop i Horten idag for å sjekke ut Full dynamix R4.0 - og jammen endte jeg ikke om med den... hadde tenkt å sjekke ut flere andre modeller, bl.a. Trek og Wheeler hos andre forhandlere, men ble ikke sånn. Jeg hadde veldig trua på denne full dynamix sykkelen i teorien etter jeg sammenlignet med de andre aktuelle modellene - hvor mye sykkel og kvalitetsdeler jeg fikk pr krone - og når jeg likte både utseendet og syklefølelsen i praksis så slo jeg til! Det eneste jeg var "bekymret" for var vekta, men syns den ga en god følelse og god styrerespons. Virket kvikk og lett manuvrerbar!

Utrolig hyggelige folk og bra service på butikken selv om pågangen var stor om dagen. Vært ute min første sykkeltur nå - min første med sko og klikk-pedaler (om det heter så) - ikke så lett, hehe, men morro var det! kommer nok til å velte noen ganger ICON_WINK

Hadde kanskje vært greit å sammenlignet enda flere modeller, men sykle-abstinensene ble for store, må bare komme meg ut å sykle!! ICON_SMILE

Scott Comp racing '95
...snart ny sykkel!
Re: Valg av sykkel - allround offroad -ca 10 -15 k [Re: espeNoob] #571719 24/06/2008 20:58
MadsL Offline
Veteran
Veteran
Grattis med fin sykkel. Ser ut som et usedvanlig bra kjøp. 12kg er da ikke så ille?

Re: Valg av sykkel - allround offroad -ca 10 -15 k [Re: MadsL] #571785 24/06/2008 23:24
B
Berzerk Offline
Ringrev
Ringrev
B
Gratulerer så meget, vurderer den sterkt selv ICON_SMILE

Endelig noen som kan komme med tilbakemeldinger på denne doningen.

Re: Valg av sykkel - allround offroad -ca 10 -15 k [Re: espeNoob] #587443 05/08/2008 08:11
P
Palm Offline
Medlem
Medlem
P
Heisann,

Akkurat som espeNoob er jeg helt fersk her i forumet. Begynte å sykle terreng først nå i vår, og slutter meg 100% til espeNoob i at dette forumet er gull verdt for oss ferskingene. Har med interesse fulgt denne tråden, da jeg allerede har lyst til å utvide sykkelparken min, og sikter inn mot samme prisleie som espeNoob. Kjøpte en Merida Carmel HFS Disc til 7999,-, nå i mai, men det var før jeg overhodet hadde prøvd å sykle i skogen. Nå er jeg hektet så det holder, utstyrshysteriet har tatt meg, og i løpet av høsten/vinteren har jeg lyst til å supplere med en dedikert terrengsykkel, og heller la Merida'en gjøre jobben som hverdags- og vintersykkel.

Men det jeg stusser på er denne innbitte motstanden mot kjedebutikker. Dersom man på forhånd vet hvilken sykkel man skal ha, spiller det vel ingen rolle hvor man kjøper den? For det første er det jo ikke sånn at kvaliteten på en og samme sykkel er dårligere i kjedebutikker. For det andre får man 3 års gratis service både hos G-Sport, Intersport og XXL. Og dette er et helt vesentlig poeng for ferskinger som meg, som knapt kan gjøre annet enn den helt grunnleggende mekkingen selv. Ta Trondheim der jeg bor som eksempel, der har vi Hank Sport, som er notorisk berømt for å gi elendig service. Kjøper du en sykkel der, justerer de kun girene dine etter en måned, that's it! Men på Axel Bruun derimot, som hører til Sport1-kjeden, får du gratis service i 3 år, og må kun betale for delene. Og senest i går måtte jeg innom med sykkelen for å få skiftet en girhendel som var brukket, og så for meg å måtte punge ut med 599,- som et nytt sett koster. Men etter at jeg hadde forklart hvordan det skjedde mente sjefen på verkstedet at dette helt klart var en reklamasjon. Det er sjappa si, det!

Pål

Pål

Re: Valg av sykkel - allround offroad -ca 10 -15 k [Re: Palm] #587470 05/08/2008 09:05
A
Astaroth Offline
Entusiast
Entusiast
A
XXL er vel ikke stort å klage på i så fall - de har vel såvidt jeg husker både gratis service de 3(!) første årene, og livstids-rammebrekkasje-garanti. Klikk. I tillegg så er det fryktelig billig der.

-Tarjei
Scott Scale 50 - 2006
Marin Mount Vision Pro - 2008
Re: Valg av sykkel - allround offroad -ca 10 -15 k [Re: Astaroth] #587523 05/08/2008 10:16
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Rammebrekkasjegarantien til XXL er noe G-Sport har kjørt i årevis, og noe jeg tror er et relativt risikofritt PR-stunt. De utelukker forresten karbonrammer fra garantien. Jeg tror de omtrent aldri trenger å erstatte en ramme, da billige alurammer som regel er såpass overbygd at det skal ekstremt mye til før de går i stykker. Rammebrekkasje forekommer vel mest på high-end sykler som:
1. Er bygget helt på grensen får å få best mulig vekt i forhold til ønsket bruk.
2. Brukes av syklister som er i stand til å utfordre syklenes konstruksjon gjennom bruken sin.

At en gjennomsnitlig sykkelkjøper ser på rammegarantien som en "bonus" blir helt feil, da de kjøper en relativt tung og solid sykkel som aldri vil være i nærheten av å brekke ved deres bruk.

Annet enn det synes jeg det er helt fint at de tilbyr billige sykler til folket, men det er ren gambling å be om råd i XXL etter min erfaring. Noen har peil, andre har ikke filla peil. Går du i dedikerte sykkelbutikker har man ofte bedre muligheter for gode råd, men ikke alltid... Hva er løsningen? Intens e-plukking, nerding og forumbruk ICON_SMILE

Moderator  support