Då er det klart for Styrkeprøven. Sjølv har eg stått i heile kveld og delt ut startnummer. Min favoritt er nummer 145. Singlespeed militærsykkel av heavy duty stål.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Det var flere til dels sterkt overvektige personer ute på veien også. En dame med et enormt alterspeil syklet med digre vesker i tillegg. De imponerte meg mer enn den friske unge fyren i uniform og med militærsykkel. Forøvrig, med eget matopplegg og egne følgebiler syntes jeg rittet fungerte greit.
Vi hadde også eget matopplegg og følgebiler, men svingte innom noen av de offiselle matstasjonene for å fylle flasker. Syns da det fungerte utmerket der!? Selvfølgelig ikke noe å belage seg på hvis man skal sykle skikkelig fort, men helt prima på et ritt som uansett er så langt.
Det hører med til historien at karen på militærsykkel går på Krigsskolen. Ett døgn før Styrkeprøven startet hadde han avsluttet en åtte dagers øvelse, hvor han kun hadde inntatt vann, samt at han var sterkt søvndeprivert. Han hadde tatt av 12 kilo under denne øvelsen. Døgnet før styrkeprøven sov han. Ble vekt hver fjerde time for å få mat av sine kolleger. Han hadde egen følgebil fra Krigsskolen, samt at de var jevnlig i kontakt med medisinsk ekspertise. I følge hans følgebilsjåfør har han en psyke utenom det vanlige. Jeg kjørte følgebil for et lag på tolv syklister (rolig tur). Møtte ham flere ganger. Etter målgang lute jeg på om han kanskje skulle ta fri på mandag. Han så egentlig ikke noen grunn til det. Han virket å være i uforskammet bra form og i godt humør. Turen var visstnok en del av et prosjekt for å se hvilke anstrengelser kroppen kan utsettes for.
Søk på startnr i resultatlista så får en navn, og siden fyren går på krigsskolen så kan det vel ikke være helt umulig å få fyren i tale (om han ikke sover fremdeles)