Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkelklær

Sykkelklær #569572 19/06/2008 18:06
H
Hallo! Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Ettersom den norske sommeren ofte er relativt tragisk værmessig, trenger jeg noen sykkelklær som beskytter for vind og vær. Eneste jeg har nå er sykkelshortser, sykkeltrøyer og løse bein, knær og armer. Trenger en skikkelig jakke og bukse.

På jakkefronten er jeg ute etter noe som både er vindtett og vanntett, men som helst ikke er særlig tykk, slik at den kan brukes når det er litt varmt. Når det gjelder bukse vil jeg ha med seler og uten pute i baken ettersom jeg kommer til å ha sykkelshorts under. Også buksen bør være vindtett og vanntett.

Noen som har noen plagg de er veldig fornøyde med som anbefales? Kom også gjerne med tips til hvor jeg kan dra for å kjøpe det, helst i butikk (i Oslo) slik at jeg kan prøve før jeg kjøper. Selv om jeg ikke vil bruke enorme summer på sykkelklær, er jeg opptatt av at det skal vært noenlunde bra kvalitet da jeg ser på det som en investering som skal vare et par år.

Redigert av Hallo!; 19/06/2008 18:07.

Hilsen Håkon
Re: Sykkelklær [Re: Hallo!] #569780 20/06/2008 08:29
Snuffeldyret Offline
Avhengig
Avhengig
Norrønas regn/vinjakke er helt suveren. Finnes i både dame og herre utgave. Den har to lommer foran og en bak. Ikke hette. Med stramming nede. Er ultra lett og tynn, kan pakkes sammen til str bitte liten. Men hva modellen heter? Se det.... Den ligner litt på Bitihorn aero100 jk H.

Den var i sort og orange til herrer og min i dame modell er knallblå. Vet ikke om den finnes i andre farger. Tror jeg betalte 400 for den.

Snuffeldyret lever ikke lengre..
Re: Sykkelklær [Re: Snuffeldyret] #569951 20/06/2008 16:25
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Hoy,
Det er helt greit å bruke det samme tøyet man jogger og går på ski som når man sykler, det er unødvendig med et sett klær til hver aktivitet.

Ytterst trenger du noe som er vindtett, lett, puster godt, og tørker fort. Giordana, castelli, montane, norrøna, swix, birk, o.l. har slikt. Våt blir du uansett, enten fra innsida eller fra utsida, så goretex/vanntette plagg har strengt tatt ikke så mye for seg.

Som mellomplagg kan det være greit med ei tynn sykkelvarmejakke fra de samme produsentene, eller tynn ullfrottè, fleece, e.l.

Innerst kan du bruke ei sykkeltrøye og shorts, evt ekstra superundertøy, svettetøy, e.l. hvis det er skikkelig kaldt.

Antall lag tilpasser du til været, men du kommer langt med trøye, shorts, løse armer og knær, ei vindtett jakke, et mellomlag til kalde dager, og en bukse/tights med vindtett front til høst/vinterbruk.

Kan anbefale giordana jakke og tights, ikke vanntette, men vindtette og tørker fort.
T

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Sykkelklær [Re: Ynot] #569952 20/06/2008 16:47
H
Hallo! Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Takk for svar. Jo, som aktiv langrenssløper i NorgesCup gjennom flere år har jeg nok av treningstøy, men en vanntett jakke samt en sykkeljakke med litt lengre bakstykke enn på skijakker hadde nok gjort seg tenker jeg.

Hilsen Håkon
Re: Sykkelklær [Re: Hallo!] #569981 20/06/2008 18:21
mogens Offline
Besatt
Besatt
Jeg bruker nå en Goretex Paclite goretex-jakke som jeg er veldig fornøyd med. Den kan pakkes sammen og legges i en liten veske som fulgte med, som passer oppi en rygglomme på sykkeltrøyen. Den jeg har er veldig "racing-fit" - kort fremme og lang bak og small passform - så det er ikke plass til så mange lag under. Mest for (bergensk) sommerbruk. Men det finnes også tilsvarende som har litt videre passform.

Jeg hadde tidligere en annen goretex sykkeljakke fra Gore som var fôret, det ble egentlig ganske upraktisk og klamt. Mye greiere med en skalljakke som man regulerer med mellomlag under.

Som mellomplagg bruker jeg etter behov vanlig superundertøy, eventuelt en tynn fleece om vinteren.

Ellers kan jeg anbefale en jakke fra Gore i Windstopper N2S som er veldig grei. N2S står for Next To Skin, så man kan ha den rett på kroppen, men jeg har somregel ett eller to lag under, bruker den mest på høst og vår. Man kan ta av ermene så den blir kortermet. Den tåler ikke så mye regn, men puster bedre enn Goretex. Og den er smal nok i passformen til at den ikke fungerer som bremse-fallskjerm når det går fort.

Bukse derimot...synes det er vanskelig å finne noe som er komfortabelt og vanntett. Har en goretex sykkelbukse men synes det er ukomfortabelt å sykle med. Bruker somregel heller lange ben selv om det regner, om det ikke er alt for kaldt.

Re: Sykkelklær [Re: mogens] #570018 20/06/2008 20:29
Johannes(MCK) Offline
Avhengig
Avhengig
Har en gul bike tec regn og vindjakke. veldig fornøyd med den. kunne pustet bedre men til 500kr er den veldig bra!

Fart og høy tråkkfrekvens løser mange problemer...
Re: Sykkelklær [Re: Johannes(MCK)] #570029 20/06/2008 20:52
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Noen som har erfaring med Sportful-jakka som koster 299 på XXL?

Er for det meste en godværssyklist, og har ikke knallgod råd, så frister å gå for en rimelig løsning. Men hvis den ikke er i nærheten av å kunne puste er det uaktuelt...

Og er det noen rimelige regntrekk til MTB-sko som kan anbefales?

Re: Sykkelklær [Re: Snuffeldyret] #570873 23/06/2008 10:27
Klaus A. Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Snuffeldyret
Norrønas regn/vinjakke er helt suveren. Finnes i både dame og herre utgave. Den har to lommer foran og en bak. Ikke hette. Med stramming nede. Er ultra lett og tynn, kan pakkes sammen til str bitte liten. Men hva modellen heter? Se det.... Den ligner litt på Bitihorn aero100 jk H.

Den var i sort og orange til herrer og min i dame modell er knallblå. Vet ikke om den finnes i andre farger. Tror jeg betalte 400 for den.
Enig her. Har dette settet selv og er meget godt fornøyd. Var ute på en 2t sykkeltur i går, i masse regn, men ikke noe spesielt våt ICON_SMILE

Redigert av Klaus A.; 23/06/2008 10:40.

mvh.
Klaus A.
Re: Sykkelklær [Re: Klaus A.] #571122 23/06/2008 19:22
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Kjøpte meg en Gonso Hurricane jakke/vest på fastbikes til 420kr som jeg er veldig fornøyd med.
Den tar liten plass (pakkes ned i lomma bak på jakken) og om det blir for varmt (jeg sykler ofte med sekk) kan man ta av armene (og samtidig få bedre lufting i ryggen).

Den er ikke vanntett, men jeg synes den er mer vannavvisende enn jeg trodde.

Har kun noen måneders erfaring fra bruk, men ser ikke bort fra at den kan bli brukt utover sen-høsten for jeg synes tykkere jakker fort blir for varme om man sykler med sekk.

Hilsen,

Thomas

Re: Sykkelklær [Re: Brumm] #571395 24/06/2008 09:27
Supernova Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg bruker Hagløfs Lim, som er laget i paclite.
Dette er ikke en "sykkeljakke", men jeg synes selv at snittet passer utmerket. "halepartiet" dekker det det bør dekke.

Denne får enkelt plass i baklomma, koster rundt 2200 på G-sport
Veier kun 197g hvis jeg ikke tar feil
De har en annorak også i limserien, den skilter med at den er verdens lettetste gore-texjakke.

Slitestyrken er helt ok, men man bør vel unngå lange turer med 90liters sekk og slikt..

"Now don't make me get off this bike!"
Re: Sykkelklær [Re: Supernova] #571410 24/06/2008 09:57
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Nå har jeg testet Norønna`s sin hybridjakke i drittvær og er meget hæppy.

Den beskytte mot vind og regn og puste bedre en noen andre jakke jeg har eied.

Helt supert.

#Pedalenkrs
Re: Sykkelklær [Re: RobG] #571413 24/06/2008 10:00
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Men Rob da: Det skrives happy, ikke hæppy. Happy er engelsk for glad vet du. ICON_LAUGH

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Sykkelklær [Re: MortenML] #571451 24/06/2008 11:15
G
gepe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Hva skal du med overtrekksbukse utenpå sykkelbuksa? Det fungerer helt fint ned til 5 grader å kjøre med kort selebukse og løse bein. Har noen fra Sportful som har vindtett stoff rundt knærne og som ellers har littegrann foring. Ikke var de spesielt dyre heller.

Moderator  support