Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

OT: Longboard?

OT: Longboard? #569318 19/06/2008 08:39
S
Subs Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
S
Har noen asfaltetapper fra barnehage til jobb jeg ser for meg at det kan fungere bra med et longboard på disse strekningene. Er det noen her som har testet longboard og kan si noe om vanskelighetsgraden for å lære seg dette til basic bruk? Har kun tenkt å bruke det til transport, ikke triksing osv.

Fra før kjører jeg snowboard og har kjørt mountainboard (blandt annet i korketrekkeren), så jeg er ikke helt blank på det å stå sidelengs på et brett.

[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]

Re: OT: Longboard? [Re: Subs] #569397 19/06/2008 11:18
G
geronimo Offline
Entusiast
Entusiast
G
Longboard er fint til transport hvis det er bra asfalt. Det er stabile brett det er snakk om. Det vanskeligste er vel å bremse. Har du stått på mountainboard vil jeg tro at du kan lære longboard ganske raskt også!

Re: OT: Longboard? [Re: geronimo] #569437 19/06/2008 13:03
M
markus_kilsgaard Offline
Medlem
Medlem
M
Jeg longboarder en del. Bruker brettet til både transport og triksing. Det finnes mange forskjellige brettyper, blant annet desiderte commuter brett. Læringskurven er bratt, og hvis du er en god snowboarder tror jeg ikke det skal være vanskelig å lære seg longboarding fort.

Re: OT: Longboard? [Re: markus_kilsgaard] #569461 19/06/2008 13:48
S
Subs Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
S
Takk for svar, Markus - har du noen konkrete tips til ålrete brett til mitt bruk? Har skjønt at fleks er en faktor, så jeg veier ca 75 kg ettersom det sikkert har litt betydning.

Vil tro jeg vil foretrekke stabilitet og komfort som viktige faktorer. Om brettet ser ålreit ut så gjør heller ikke det noe.

Re: OT: Longboard? [Re: markus_kilsgaard] #569475 19/06/2008 14:07
Dan Offline
More than words
More than words
Hva er poenget med longboard? De ser ut som gamle tiders slalombrett, bare en del større. Mitt eget rullebrett (kjøpt i 1980 hvis jeg husker riktig) var av mer klassisk type og i den tidens normalstørrelse men funket veldig bra til transport (som var det jeg brukte det til siden jeg var håpløs på tricks). Er longboard tilsvarigheten til 29ers? En opphypet måte å lure folk til å kjøpe noe nytt, samtidig som man trekker estetisk konsensus fra gode proporsjoner over mot det bisarre?

Re: OT: Longboard? [Re: Dan] #569485 19/06/2008 14:44
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit

Vedlegg
25532-LongBoardAndLogo.jpg (87.33 KB, 95 nedlastinger)
Re: OT: Longboard? [Re: Dan] #569531 19/06/2008 16:31
M
markus_kilsgaard Offline
Medlem
Medlem
M
Argumentasjon/svada først: ICON_SMILE Longboarding er ikke noen ny greie som har blitt hypet opp for å bedre salgstallene til skateboardprodusentene. Grunnen til populariteten er den mye større komforten og stabiliteten men får fra et longboard kontra et slalomskateboard. Ellers så er den veldig "surfy" følelsen vanskelig å oppnå på et skateboard.

Anbefalinger deretter: Jeg kjører dette brettet Fibreflex pintail Det brettet blir kategorisert som et carve/cruise brett. Brettet har camber og masse flex, noe som hjelper til å få en skikkelig dyp carving sving. Brettet er også ganske stabilt i hastigheter opp til 60-65km/t. En modell uten camber, og mindre flex vil gi mer stabilitet Arbor Koa Rail Ellers finnes det mindre modeller som er enklere å ha med seg rundt. Sector 9 Rapa nui

Re: OT: Longboard? [Re: markus_kilsgaard] #569546 19/06/2008 17:06
S
Subs Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
S
Fiberflex brettet var jo riktig vakkert!

Hvordan er Daddies på frakt og leveringstid? Slik som dollaren nå så blir det jo ikke store summen med penger selv om man legger på norsk moms på kjøpet.

Re: OT: Longboard? [Re: Subs] #569558 19/06/2008 17:24
M
markus_kilsgaard Offline
Medlem
Medlem
M
Daddies har same day shipping. Da jeg bestilte derfra fikk jeg brettet mitt i løpet av 1 uke. Husker ikke helt i farta hvor mye jeg betalte for frakt, tror det var rundt 25 dollar.

Re: OT: Longboard? [Re: markus_kilsgaard] #569631 19/06/2008 20:12
Knut L Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har ett Slipstream brett jeg er veldig fornøyd med. Jeg begynnte for 2 sesonger siden. Brukte vel en liten uke på å lære å bremse og sparke skikkelig fart. Da hadde jeg null erfaring fra noe med brett.
Jeg veier det samme som deg og er utrolig fornøyd med flexen i mitt brett. Har prøvd endel Sector9 brett, og litt div andre. De har alle sammen vært stivere en mitt, og jeg må di jeg digger den myke flexen i mitt. Behagelig å stå på, svinger godt og ser bra ut. Andre nybegynnere jeg har hat med har lånt litt stivere brett av kompiser, men alle har så langt (som nybegynnere) likt det mykere brettet mitt bedre.

Jeg bruker nesten bare brettet til transport i byen, og noen turer fra Voksenkollen i fint vær. Syntes brett er bedre til bytransport en sykkel da det ikke må låses noe sted, men sykkel går nok raskere.

Knut

Slash 9 - Remedy 9.9 - Stache 7 - Sawyer - District - WTP Envy
Jobber med Trek sykler
Re: OT: Longboard? [Re: larsb] #569634 19/06/2008 20:24
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: larsb

Nei, nei og nei Lars. Her er det trukket alt for mye estetisk konsensus fra gode proporsjoner over mot det bisarre!

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: OT: Longboard? [Re: MortenML] #569757 20/06/2008 07:28
S
Subs Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
S
Hvilken slipstream modell har du Knut?

Re: OT: Longboard? [Re: Subs] #569896 20/06/2008 12:54
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Skateboarding, ass! Blir nesten nostalgisk, jeg nå.

...Tror ikke jeg skal satse på et comeback med 100 Kg flodhest oppå et brett nå, dog. ICON_WINK

Re: OT: Longboard? [Re: Stein] #569954 20/06/2008 16:52
S
Subs Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
S
Sitat: Stein
Skateboarding, ass! Blir nesten nostalgisk, jeg nå.

...Tror ikke jeg skal satse på et comeback med 100 Kg flodhest oppå et brett nå, dog. ICON_WINK
'

Kom igjen da Stein, det koster ikke mer enn et av styrene dine :-)

Får jeg dilla ser jeg for meg at jeg skal starte et lite brettverksted i kjelleren.

Re: OT: Longboard? [Re: Subs] #569958 20/06/2008 17:24
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Haha. Tror min tid som skater er vel forbi.

...Og skulle jeg bli i tvil, kan jeg bare gå til speilet og se den sprukne (men heldigvis ikke misfargede) emaljen på begge fortennene mine etter at jeg fikk brettet rett i kjeften etter min første dropp i rampe for ...tja, 19 år siden. ICON_WINK

Re: OT: Longboard? [Re: Stein] #570154 21/06/2008 09:35
S
Simm Offline
Entusiast
Entusiast
S
Er nettopp det som er så genialt med Longboard..:
Man trenger ikke å satse fortenna på en rampe i et forsøk på "cred"..

Til og med oss snille barn av 70årenes forbud klarer å mestre et LB i fin stil etter kort læring..

stadig sta...
Re: OT: Longboard? [Re: Subs] #570234 21/06/2008 15:36
Knut L Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Subs
Hvilken slipstream modell har du Knut?

Jeg har Classic Pintale. Anbefales. Ikkeno DH brett, men takler den farten jeg får fra Voksenkollen helt fint, og er en drøm å cruise på.

Men det er nok for mykt for flodhester på 100kg. Passe til en på 75.

Knut

Jobber med Trek sykler
Re: OT: Longboard? [Re: Knut L] #570409 22/06/2008 00:22
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Har lurt på longboard i et par års tid, og lagt bak meg en mislykket tenåringskarriere som skater med stadig opprevne bukser og vonde håndledd. En venninne har longboard, og det slo meg at da burde jeg også greie det.

Men gutta, åssen bremser dere en sånn slede av et brett? Spesielt når man snakker om fryktelig høye hastigheter de faktisk kan oppnå?

Ellers ser Sector 9 420 Pin ut som en passende kul start på longboard-karrieren. Eller hva?

NOTS
Re: OT: Longboard? [Re: HaraldW] #570455 22/06/2008 09:34
S
Simm Offline
Entusiast
Entusiast
S
Det er tre måter (minst..;) å bremse et longboard...eller strengt tatt å stoppe på...
1. Ved å sette den ene foten ned i bakken/asfalten samtidig som den andre er på brette og styrer. -Krever endel øvelse, men er ikke veldig vanskelig.

2. Hoppe av i fart og fortsette med å løpe. -Dette er tildels enkelt og man til og med stoppe brettet.. Dette fungere dårlig i svært stor fart..(av åpenbare årsaker..;)

3. Ved å ha såkalte "sliding gloves" -dvs hansker med "pucker"- kan man sette en eller begge hendene ned i asfalten samtidig som man har begge bena på brettet...Krever mye trening for de fleste vil jeg tro.. ICON_WINK

Et eksempel http://www.youtube.com/watch?v=OlqgJYUZGzg

Simen

stadig sta...
Re: OT: Longboard? [Re: Simm] #570476 22/06/2008 10:56
S
Subs Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
S
Nå har jeg undersøkt litt utstyr fra daddies, og snakket litt med Dan der. Det er jo akkurat som med sykkel dette. En drøss med forskjellig utstyr til forskjellig bruk. Jeg oppgav mine preferanser, som at jeg kjører brett om vinteren, skal bruke brettet primært til transport og cruising og kanskje litt carving. Så, her er pakka: Fibreflex 44" pintail med 180 Randal trucks og Abec 11 Gumballs 76 mm med 81A gummi. Jepp, skikkelig inne i dette nå. Sjokkgrønne hjul gjør susen for en som ikke vil stikke seg ut..... Skjønt det toget har vel gått uansett om man kommer på brett i byen i min alder.

Re: OT: Longboard? [Re: Subs] #570623 22/06/2008 18:29
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Konge! Kikket på nesten samme kombo som du har plukket ut; hold oss orientert! Om en ukes skal du etter alle solemerker suse avgårde på longboard.

NOTS
Re: OT: Longboard? [Re: Subs] #570652 22/06/2008 19:38
G
Geita Offline
Medlem
Medlem
G
http://www.daddiesboardshop.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=1113

Noen som kan fortelle om de største forskjellene mellom Fibreflex 44" til Subs og dette?

Jepp, skikkelig inne i dette nå.

For jeg har fortsatt null peil, men en kompis i Sverige kunne kjøpe med et Sector 9 420 til meg.

Re: OT: Longboard? [Re: Subs] #570659 22/06/2008 19:50
Knut L Offline
Ringrev
Ringrev
Nå har jeg undersøkt litt utstyr fra daddies, og snakket litt med Dan der. Det er jo akkurat som med sykkel dette. En drøss med forskjellig utstyr til forskjellig bruk. Jeg oppgav mine preferanser, som at jeg kjører brett om vinteren, skal bruke brettet primært til transport og cruising og kanskje litt carving. Så, her er pakka: Fibreflex 44" pintail med 180 Randal trucks og Abec 11 Gumballs 76 mm med 81A gummi. Jepp, skikkelig inne i dette nå. Sjokkgrønne hjul gjør susen for en som ikke vil stikke seg ut..... Skjønt det toget har vel gått uansett om man kommer på brett i byen i min alder.

Dette er de samme truckene og hjula som jeg har. De svinger fantastisk godt og sitter bra. Tror plata jeg har er ganske lik den fiberflexplata, og samme str. Go for it! Det er moro. Når det slutter å regne.

Jeg bremser bare med foten i bakken. Det funker fint. Men nødbremsing utgår, og man må planlegge. Jeg har kræsja med både bil og lastebil, men begge gangene var det fordi de ikke overholdt vikeplikten. komentaren fra bilisten var "Oj, du kom jammen fort". Da tok han seg bare tid til å rulle ned ruta, og kjørte videre. I prosessen kjørte han over brettet mitt så det knakk også. Så ta det med ro, og se/tenk framover.

Knut

Jobber med Trek sykler
Re: OT: Longboard? [Re: Knut L] #570867 23/06/2008 10:19
S
Subs Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
S
Kjører du på spesielle steder i Oslo Knut? Om du drar ut for å kun kjøre på brettet mener jeg. Frognerseteren virker litt hardcore for meg, men over torshovdalen virker det som det er noen fine strekninger?

Re: OT: Longboard? [Re: Subs] #571088 23/06/2008 18:24
Knut L Offline
Ringrev
Ringrev
I tillegg til å kjøre de fleste steder jeg skal, til National fra Marienlyst hver dag det er jobb og fint vær, og fra kollen som er "hardcore" så var min første tur fra Hovseter å sånn stort sett langs banen ned igjen til Majorstua. Nå syntes jeg turen er litt kjedelig, men for en nybegynner er den suveren, og du kan øve deg å bli flink til å bremse. Bakkene er ikke så bratte, og det er ganske breit fortau stort sett hele veien, eller vei uten noe særlig trafikk.

Tren på å bremse! Stå å brems der du syntes det er passe å bare rulle ned/bortover i starten. Kjenn hvor på foten du skal legge trykket, hvordan du skal stå med fremste foten mens du bremser, hvordan foten blir dratt inn til brettet når du bremser hardere osv. Gjør du dette i en bakke du tør rulle rett ned blir du ikke skremt om du ikke klarer bremse. Antagelig går det sakte nok til at du bare kan løpe når du mister kontrollen.

Ellers er turen fra Storo/Nydalen langs Akerselva nedover en klassiker for chill cruising og nybegynnere. Jeg kjørte denne turen maaange ganger første året. Du møter noen bakker som kansje er litt bratte første turen, men du kan øve på å bremse, eller gå ned. Bakken ved Mølleparken er f.eks ganske skummel. Tar jeg ikke fra toppen ennå.

Om det er lite biler (som det blir nå i ferien) er det ganske fint fra Tåsen og ned til Ila, videre ned til elva og til Grønland. Kan sikkert begynner ennå lenger opp også, selv om jeg ikke har prøvd det.

God tur og lykke til.

Knut

Jobber med Trek sykler
Re: OT: Longboard? [Re: Knut L] #571304 24/06/2008 06:50
S
Subs Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
S
Takk for det, bestiller pakka i slutten av uka. Skal definitivt trene på bremsing fra dag en :-)

Skal ta turen til Nydalen etterhvert da, kjenner jo forsåvidt den strekningen godt fra før, og mener å huske at det er mange fine slakke bakker der i tillegg til enkelte med litt mer helling.

Kommer tilbake med rapport når alt er i hus!

Edit: Da er bestillingen sendt! Hva har jeg gjort? Sjekket på forumet til asfaltsurfer.com og funnet ut at det faktisk er 2 brukere i samme aldersklasse som meg selv - da er det håp faktisk. Bildet gir en ganske riktig fremstilling av setupet rent visuelt, selv om jeg er usikker på om truckene og hjulene er nøyaktig de samme.

Redigert av Subs; 24/06/2008 11:48.

Re: OT: Longboard? [Re: Subs] #574497 30/06/2008 21:50
M
mowgli Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
M
Halla Subs.. Ble helt inspirert av deg å tenker å bestille longboard av samme type og oppsett som deg i og med at jeg ønsker å bruke det til de samme tinga..
Lurte på hva du betalte i frakt for å få sendt brettet og om du har fått det enda??

Re: OT: Longboard? [Re: Subs] #574530 30/06/2008 23:58
Lyn-Peder Offline
Toppturist
Toppturist
Hva har jeg gjort? Sjekket på forumet til asfaltsurfer.com og funnet ut at det faktisk er 2 brukere i samme aldersklasse som meg selv - da er det håp faktisk.

Det er da aldri forsent å begynne å leke ICON_WINK !? Longboard gir deilig kick og surfefølelse, uten behov for tre timer annmars på barmark for å finne surfbar sløsj ICON_LAUGH

Happy ride!

Mvh Håvard som er blitt 29år og en anselig mengde måneder

...vil gjøre sine feil selv!
Fjørå Singletrack Camp

Moderator  support