Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Skivebrems foran og felgbrems bak?

Skivebrems foran og felgbrems bak? #569077 18/06/2008 16:22
N
nesten Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
N
Har en cyclocross (Kona Jake) med cantileverbremser foran og bak. Siden det blir en del bremsing hver dag skulle jeg ønske jeg hadde like gode bremser som terrengsykkelen min med hydrauliske skivebremser.

Siden det ikke er skivebremsfeste på ramma, vurderer jeg å bytte gaffel og nav foran og sette på Avid BB7 Road skivebrems? Er litt redd for lite fortsigbar fordeling mellom bremsekraft foran og bak.

Er det en god idé, eller er jeg på jordet? Burde jeg heller kjøpe nytt rammesett (f.eks. Salsa La Cruz) og slutte å tulle? clown

mvh

Re: Skivebrems foran og felgbrems bak? [Re: nesten] #569278 19/06/2008 07:12
O
oysandr Offline
Avhengig
Avhengig
O
Hva med skivebrems foran og magura hydraulisk felgbrems bak?

Tror forøvrig ikke du skal bekymre deg for lite forutsigbar bremsekraft foran/bak da det uansett er lite bremsekraft som behøves bak sammenliknet med foran, har en slik kombinasjon selv som fungerer knirkefritt ICON_SMILE

Take Care!
Re: Skivebrems foran og felgbrems bak? [Re: oysandr] #569303 19/06/2008 08:06
N
nesten Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
N
Godt forslag men jeg har bukkehornstyre med STI-hendler (Tiagra), og da kan jeg ikke bruke hydrauliske bremser.

I den grad fordelingen av bremsekraft er forutsigbar i dag, så er det fordi den er like dårlig, eller god, både bake og framme.

Kommer nok til å prøve med mekanisk skivebrems foran.

Sykler ned fra Kyvannet til byen hver dag, og da går det en del bremsekloss hvis man skal følge fartsgrensa...

mvh

Redigert av nesten; 19/06/2008 08:07. Rediger grunn: Glemte en setning
Re: Skivebrems foran og felgbrems bak? [Re: oysandr] #569306 19/06/2008 08:08
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Du kan jo se litt på dette
http://www.therapycomponents.com/BRAKETHERAPY.htm , http://www.woodmancomponents.com/catalog/categorie.php?cat=dis&lang=en
http://www.a2zcomponents.com/OLD-web/Adapter/adap01.htm . Vet dog ikke hvor bra det funker.

Letteste er vel bare å kjøpe adapter, gøyeste og beste er vel å kjøpe ny ramme.

Redigert av Andreas83; 19/06/2008 08:11.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Skivebrems foran og felgbrems bak? [Re: nesten] #569308 19/06/2008 08:09
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bare det å bytte til V-bremser + "travel-agent" vil gi deg en klar forbedring i bremsekraft (i tillegg til at det ikke velter feriebudsjettet)..

Re: Skivebrems foran og felgbrems bak? [Re: Oystein L] #569313 19/06/2008 08:24
gare Offline
More than words
More than words
Uten å vite hvordan ferebudsjettet er, så koster en Bontrager gaffel veilendende 300 dollar i USA, og uten å ha sjekket så nøye med prisen på BB7, så er det ikke så enormt kostbart med en sånn brems.

Gaffel

Jeg har den gaffelen på min Lemond Poprad, og er godt fornøyd med skivebremser på den.

Det går sikkert an å bytte til v-brems med dertilhørende reise-agent(fnis), og det er helt sikkert rimeligere, så alt i alt er det et godt tips det også.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Skivebrems foran og felgbrems bak? [Re: Oystein L] #569328 19/06/2008 08:57
E
endres Offline
Medlem
Medlem
E
Sitat: Oystein L
Bare det å bytte til V-bremser + "travel-agent" vil gi deg en klar forbedring i bremsekraft (i tillegg til at det ikke velter feriebudsjettet)..

Jeg ville heller sett på flexen i systemet, bremsklosser og lengden på tverrkabelen: http://www.sheldonbrown.com/cantilever-geometry.html

Min erfaring er at v-bremser har mye dårligere modulasjon enn cantilever som er riktig satt opp. Jeg har ingen problemer med å generere så mye bremsekraft at jeg går over styret med cantilever bremser.

Jacob

Re: Skivebrems foran og felgbrems bak? [Re: nesten] #569427 19/06/2008 12:33
Gøss Offline
Entusiast
Entusiast
At det skal være et problem å ha skivebrems foran og felgbrems bak kan jeg overhodet ikke skjønne. Jeg tenker i alle fall på helt forskjellige ting når jeg bruker for- og bakbrems, og forventer også helt forskjellige reaksjoner.

Men hvis du har lyst til å kjøpe deg en ny ramme så synes jeg absolutt du skal det ICON_SMILE

Dress me up in stitches.
Re: Skivebrems foran og felgbrems bak? [Re: Gøss] #569429 19/06/2008 12:37
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Bare å kjøre på med skive foran og vanlig brems bak. Ikke noe problem med det i det hele tatt, bortsett fra litt forskjellig feel i hendel. Det er uansett frambremsen som bremser mest, ergo er det kjekt å ha den beste bremsen foran.

Stilpolitiet vil sikkert ha dette til å være uholdbart, men funker det så funker det.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Skivebrems foran og felgbrems bak? [Re: RazeFaze] #569728 20/06/2008 05:57
N
nesten Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
N
Stilpolitiet? Landeveiens interiørdesignere? ;-)

Det blir nok skivebrems foran og canti bak. Med en adapter bak mister jeg festehullene til både skjerm og bagasjebærer, og det er ikke sikkert det er plass til festebraketten til sykkelvogna heller. (Dette er en jobb-og-tur-sykkel).

Budsjettet er ikke fastsatt, men det burde gå an å klemme inn et nytt hjul, gaffel og skivebrems i hvertfall.

Kikket på speedgoat.com: Winwood karbongaffel, hjul med Mavic A317 felg og deore nav, samt BB5 eller BB7 Road skivebrems.

Kom gjerne med forslag!

Takk for alle gode tips

Moderator  support