Med intensjoner om å være heiagjeng for hCon og andre kjente, kom jeg opp til Skeikampen i strålende solskinn på fredag ettermiddag. Lørdag morgen ble jeg revet med av den gode stemningen i startområdet, og plutselig var jeg påmeldt på Lillebukken 1,5 time før start. Det ble en fantastisk tur; været var herlig, tempoet i kjent livsnyterstil, og overalt var det mange hyggelige syklister! Fikk øvd på å bytte slange underveis, og kom i mål uten kramper, og med et stort smil om munnen - veldig fornøyd! I ettertid viser det seg at jeg tok min første (og sikkert eneste) puljeseier! Jippi!! (De to andre i puljen min måtte bryte, hehe). Tusen takk til arrangøren for et flott ritt - utrolig morsom løype, som i år var tørr og fin de fleste steder. Jeg sykler neste år også!
Etter 2 punkteringer og kjede kutt som måtte til for å løsne kjedet så var det ikke dørja som irriterte meg mest. Det var de jævla bola fluene. Men kan godt legge løypa en annen vei en dørja. liker helst å sykle. Takker for slangen jeg fikk!
Takk for et flott vær og fine forhold, håper løypa beholdes nedom Dørja selv om det er beinhardt og krampa lugget i beina for hvert skritt jeg tok opp bakken. Det er ikke så mange minuttene man er av sykkelen, selv om jeg forsåvidt er enig i at det er mest morsomt å sykle. Jeg tror rittet blir en attraksjon fattigere hvis dette partiet kuttes ut(på godt og vondt).
Må bare få hive meg på og rose Bukkerittet for en FANTASTISK trasé!
Syklet for første gang i år, og jeg kommer definitivt tilbake neste år! Og du søte milde så mye valuta jeg nå føler jeg har fått for min nye Spark 30. Rittet er jo som skreddersydd for den sykkelen! Har nå lært at fulldemperen bør ha litt mer luft i bakhjulet enn hardtailen, rett og slett fordi jeg kjører mer uforsiktig og gjerne med rumpa mer på setet. (Punkterte to ganger i Raumern, men ingen i Bukken.)
I tillegg er dette det eneste rittet hvor jeg har fått høflige "unskyld, kan jeg få passere ved en passende anledning" i steden for "HOLD HØYRE!!!!" Dette smitter, og man takker og bukker når man blir sluppet forbi selv også.
Hørte forøvrig noen "sutre" nede på parkeringen om at de stadig gledet seg til å komme ut på gruspartiene. Jeg følte det helt motsatt og syklet med et stort glis på alle stiene, og jublet inni meg når jeg så grusen svingte inn i skogen igjen.
Dette var moro! Jeg har vært med på mange ritt rundt i kongeriket både på landevei og i terreng, men dette var kjempegøy. Selv med en tid på 4.16 var jeg fortsatt ikke fysisk og psykisk nedbrutt. Måtte mekke kjedet en gang midt i en grusbakke (takk til han som stoppet og tilbudte seg kjedelåsen sin. Det var helt suverent gjort av deg, men jeg hadde ikke hjerte til å si ja takk. Det er vel mulig at du har hatt bruk for den selv). Merkingen var så som så, men det var nok likt for alle. Krampe fikk jeg kun når jeg gikk av sykkelen, nærmere bestemt opp bakken fra Dørja. Jeg hadde en koselig prat med en kar fra Rye der vedrørende karbonrammer og stive gaffler. Jeg hadde en fantastisk dag på min Vannicholas Tuareg, og kommer tilbake!
Ps Før start så jeg to-tre karer i voksen alder på Hard Rocx med karbongafler. Stakkars mennesker... Ds
Tja, reint bortsett fra at jeg er grundig misfornøyd med eget sluttresultat... jeg antar at det er dommen over Lux-en du spør etter? To punkteringer underveis og en girhendel som skrangla seg løs fra Matchmakeren på første stiparti får jeg skylde meg sjøl for. Og at jeg satte ny pers i å bruke lang tid på å fikse den ene punkteringa hjelper ikke på tida, heller. Jeg fikk heller ikke kjedet opp på størstedrevet bak, men det skyldes lite tid til innkjøring og finjustering før rittet. Min feil igjen.
Vel, jeg satte med vilje (som nevnt) opp bakdemperen relativt "straff". Jeg var derfor ikke i nærheten av å bruke all vandring underveis, men til gjengjeld var den kvikk og fin på grusen og i klatringer (ProPedal på), og ga tilstrekkelig med komfort på stiene (ProPedal av). Jeg ville sannsynligvis blitt mer sliten med hardtail.
Ramma er relativt lang og lav, sittestillingen derfor sporty. Jeg satte den opp med et 63 cm bredt styre med liten oppsving (istedenfor flatt med klatrehåndtak) for ikke å bli så anspent i ryggen, siden det var et så langt, krevende ritt. Lett å manøvrere i tekniske partier.
Dessverre ville etterhvert ikke bakbremshendelen sprette tilbake til utgangsposisjonen etter bremsing uten å dyttes ut, men dette er et ikke ukjent Formula Oro-problem. Dessuten syntes jeg gaffelen pakka seg veldig på slutten, og jeg har en rar fornemmelse av at det skyldes enorme mengder støv og dritt på pakningene.
Dessverre ville etterhvert ikke bakbremshendelen sprette tilbake til utgangsposisjonen etter bremsing uten å dyttes ut, men dette er et ikke ukjent Formula Oro-problem.
Samme her. Det er dessuten de vanskeligst justerte bremsene jeg har eid så langt -> det blir liksom aldri helt bra, alltid bittelitt subbing eller piping.
Ellers kan jeg røpe at min Scott Spark Custom på 8805 gram ikke hjalp meg nevneverdig med tiden, men herlighet for et rittverktøy! Et bakdekk som ikke ville holde på luften er bare min egen skyld, men det kostet litt tid og en god del griseri å legge i slange. Brukte også tid på å feste et styre som løsnet og en del annet småtteri.
Trekker jeg ifra et kvarter på mekking (brukte lenger tid enn som så) , så syklet jeg 25 minutter fortere enn i fjor. Det er lov, det?
Har også samme problem med Oro'en, med hendel som ikke vil helt tilbake til utgangspunktet. Har skiftet master piston, men fremdeles ikke helt bra. Så at gummipakningen som sto på stempelet var noe asymmetrisk. Skal denne stå noen bestemt vei? På Craft MTB 6-dagers måtte jeg ha fingre både foran og bak hendlen for å klemme inn og dytte ut. Har vurdert om jeg skal strekke litt i fjøra som dytter stempelet ut.
Ellers er det positiv tilbakemelding fra rittledelsen om omlegging av løypa i Dørja området. Tror det er nødvendig for å få opp deltakelsen, slik at rittet overlever på sikt.
Har sporlogg fra nokia sportstracker men har en gammel versjon som ikke laster opp til samfunnet. Og det krasjet når jeg skulle oppgradere. Skal legge det ut neste uke i hvertfall gpx når jeg får tilgang på fast linje
Sporlogg fra rittet er vedlagt. Bortsett fra et par hopp ut i lyngen skulle den være ganske nøyaktig.
Pass på å endre filnavn fra bukken.gpx.txt til bukken.gpx når du lagrer den. Dette er en flott dagstur med masse fine stier.
Etter Fagerhøi på vei tilbake anbefales det å finne en alternativ trase. Sikkert noen her inne som kan anbefale noen ruter, jeg er dessverre ikke så kjent på Skei (ennå).
For de som ønsker så kan min rute fra Motionbased brukes til å gå gjennom løypa på alle mulige måter både på Google Maps og Google Earth m.m. kun ved å klikke på linken.
I tillegg er dette det eneste rittet hvor jeg har fått høflige "unskyld, kan jeg få passere ved en passende anledning" i steden for "HOLD HØYRE!!!!" Dette smitter, og man takker og bukker når man blir sluppet forbi selv også.
Det tror jeg var meg gitt. Takk til alle som slapp meg fram. Det var mye hjelpsomme ryttere i Bukkerittet.
Derimot deler jeg ut hyseklask til rytter i 50-60 årene som støtet skikkelig og la seg foran fire-fem mann inn i et terrengparti og ikke kunne sykle fortere enn maks 6 km/t utenfor grusen. Samme uestetiske rytter trenger å sy igjen sprekken i bukserompa før neste tur i friluft.
Traseen var flott og hadde jeg hatt bedre tid til å nyte utsikten ...
Nedkjøringen til Dørja gitt helt greit, og labbingen opp igjen er ikke noe å klage for. Jeg skal ikke sutre om de finner en annen flott trase forbi der, men det er ikke mye å klage over heller. Dårlig merking merket jeg ikke noe til.
Klage skal jeg derimot over egen innsats. Satset friskt på å henge på en ok gruppe opp til første terrengpartiet. Men kjente fort at det var lite sammenheng mellom hva pulsklokka viste og hva kroppen skrek. Første halvtimen tømte meg for krefter for de neste par timene der jeg bare måtte kjøre så billig som mulig mens jeg spiste gel og drakk energiguffedrikk. Det gikk i skikkelig turisttempo på grusen og i "liv-snyter" tempo på stiene.
Jeg kviknet litt til den siste delen og kjørte inn mange hjelpsomme ryttere som flyttet seg. I tillegg hadde jeg et par "dueller" som jeg gikk seirende ut av. Godt mulig at "motstanderene" ikke viste om det en gang, men det er sånn som holder meg litt motivert.
Uansett er 4:19 myyye lengre enn 3:22 (Raumerrittet) Jeg kommer tilbake!
Jeg syklet bukkerittet for 2 gang i år, men møte veggen etter 45 km og måtte gi meg etter 55km med kramper over nesten over alt i beina samt kramper i magen. Men stiller til neste år da mye bedre trent....
Redigert av edmann; 07/07/200822:47.
Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride
Jeg var i mål området for å levere brikka og ta i mot han jeg en kamarat som for første gang og gjennomførte. Men han synes det var tungt men gøy. Men til neste år skal jeg gjennomføre og med still.
Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride
Derimot deler jeg ut hyseklask til rytter i 50-60 årene som støtet skikkelig og la seg foran fire-fem mann inn i et terrengparti og ikke kunne sykle fortere enn maks 6 km/t utenfor grusen. Samme uestetiske rytter trenger å sy igjen sprekken i bukserompa før neste tur i friluft.
Jeg tror hyseklasket virket, for han ble observert helt bak sammen med oss kjedeteknikere. Det var ikke måte på til hull - kunne neste se drøvelen hans bakfra
Sitat: larsb
Traseen var flott og hadde jeg hatt bedre tid til å nyte utsikten ...
Glemte igjen en Camelbak drikkesekk, blå, med CO2-patroner og Park Tools verktøy i den bittelille lommen. Tror den ble forlagt inne i restauranten da vi spiste noen gram av den utroooolig kjipe pastaen de serverte etter rittet.
...maten var faktisk enda jævligere i år enn i fjor. Da lærte vi at vi aldri skal på på et Thonhotell igjen, så i år hadde vi leilighet.
Måtte bare si det. Og hvis noen har drikkesekken vil jeg gjerne ha den tilbake.
Etter årets flotteste/tøffeste ritt,hvor jeg var så jæ... nedi kjeller`n på slutten,var det bare helt nydelig å få servert pasta ,etter målgang.Gourmet middag tok vi senere i Lillehammer. All kred til arrangøren av Bukkerittet!
Yes, pastaen var helt fin den - har sjelden spist så mye på så kort tid. At de serverer et slikt måltid er jo strålende service når det tar 2,5-3 timer å komme seg hjem.