Jeg har fått beskjed om å kjøre med slangeløse RR 2.25. Har pungtert i nesten hvert ritt i år med andre dekk, så nå går jeg tilbake på det som funka i Terrengsykkelrittet.
Har kjøpt meg Olympic, revo 1,5 og xtr nav. har jeg misforstått eller er det ikke slik at disse felgene i utgangspunktet er laget for å kjøre slangeløst med vanlige dekk, altså hverken UST eller tubeless ready?
Kan man kjøre med de sistnevnte på disse felgene med guffe?
Kan kjøre slangeløst på disse felgene, så lenge felgtapen som tetter er til stede. Bruker selv Racing Ralph(ikke tubeless versjonen) med guffe på disse felgene.
After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.
Takk for ditt svar. Mitt spørsmål er altså ikke om jeg kan kjøre slangeløst. Det vet jeg at jeg kan med vanlige dekk og guffe. Spørsmålet er om også UST dekk som er ment å brukes på UST felg kan benyttes på denne felgen med guffe?
Har vel egentlig fått svar på dette på Oslo Sportslager.
Lykke til på Bukkerittet for de heldige som skal delta.
Pil inn mot Lauvåsen har blitt flytta på, ble flytta samma dagen som jeg satte den ned..noen morer seg,,den inn mot andre terrengpartiet er også litt ute av kurs, håper og rette opp det i dag, vi som arrangerer bor 8-9 mil unna. viss du kommer på flere punkter som ikke er bra nok merka setter jeg stor pris på tips. Det har kommet en ny vei, den var der i fjord også, men første året gikk løype litt annerledes på Lauvåsen. Takk for tips!
Hvor stor del av tiden bruker man på å nå Lauvåsen sånn ca? Virker som det er omtrent halvveis, men det betyr jo ikke nødvendigvis at man er der etter to timer dersom totaltiden er rundt fire timer f.eks.
Noen som har erfaringer på dette fra tidligere?
(Ja, le-familie vil gjerne se en sliten far tråkke forbi. )
Mitt reisefølge og bilstiller LarsB skal bli igjen på skei, mens jeg dessverre må hjem lørdag. Noen som har plass tilbake til Oslo/Strømmen på lørdag? Kan ha med eget takstativ og dekker utg
Knut, PM eller 95273261
No added style
Re: Bukkerittet - tid til Lauvåsen
[Re: KnutAa]
#57600904/07/200809:19
Noen som trenger kurs i kjedereparering? Fire ganger fikk jeg muligheten under rittet i dag! Første gang rett før første mellomtid etter en liten time. Der kom det jammen meg en rytter med samme problem. Klarte å miste pinnen i lyngen, men fikk en av "nabo'n". Som takk for hjelpen hjalp jeg ham litt også før jeg kom meg avgårde. Noen kneiker senere røk det igjen. Deretter tok jeg det rimelig lungt i bakkene. Rett etter Dørja tok jeg igjen kona som gikk med kjedet i hånda, så da var det på'n igjen Kjempeartig løype! Jeg kommer igjen neste år, selv om de legger om den siste mila
Godt å høre at det er fler som sleit teknisk i dag, klarte å krølle kjedet etter at det spratt over. utrolig at det ikke røyk etter at jeg bøyde/brakk det tilbake! ellers et bra ritt med en knallløype! men merking er de ikke verdensmestere i... mange er nok lettere forbanna, og det med god grunn! elendig av arrangøren som ellers har gjort en meget god jobb! 3,38 blei tiden til slutt
Stor takk til Brumunddal SK for nok et knall Bukkeritt! Løypene var nogenlunde tørre og det var virkelig gøy å sykle i dag - hardt men gøy.
Ellers er det synd med manglende merking, kan ikke huske at det var så dårlig de to første årene. Håper ikke folk kjørte alt for feil - for min del husket jeg heldigvis løypa
Bjørn
[Re: bjorn]
#57638405/07/200819:20
En flott dag i fjellet - ble til og med solbrent på armene Men det antyder samtidig at treningsgrunnlaget er litt spinkelt. Det ble herlig tungt mot slutten. Krampe i begge beina etter Dørja, men det ga seg etter litt kaving i lyngen. Legger du til en punktering og to assist ble det ikke rare tida i mål, men hva gjør nå for makan til lekre stier!
La gå at merkingen var litt slapp og at avslutningen er lite attraktiv, Bukkerittet er det beste du kan gjøre første lørdagen i juli. Og tyngste.
[Re: bjorn]
#57639205/07/200819:28
Slutter meg til den store takken til Brumundal SK også. Merkingen var minimalistisk, men konsekvent og det dukket heldigvis opp et merkebånd hver gang jeg begynte å tvile. Den siste mila er det hardeste jeg har vært borti på sykkel.
Hit skal jeg igjen, og da retter jeg opp et par taktiske småfeil og trener litt på grus også, og vips har jeg tettet luken på 10 min opp til deg! De fleste andre raskingene i M30 burde trene mer på sti...
Var det dårlig merking idag? Det merket ikke jeg noe til.
Planen for å kjøre riktig er egentlig ganske enkel. Det er bare å ikke svinge inn på stikkveier som skjærer ut til høyre og venstre hvis det ikke står noe.
Jeg merket hvertfall ingen kryss hvor vi skulle svinge til høyre/venstre hvor det ikke var merking...
Instagram: @oivindbjerkseth
[Re: KnutAa]
#57643905/07/200820:38
Det var stort sett bra, men noen få steder det manglet/var utydelig. Eksempelvis var en ung fremadstormende Ceres-rytter rett foran meg på vei "den naturlige veien" der man kommer inn på grusen opp fra Dørja, dvs. rett frem/skrått høyre, og ikke skarpt opp venstre. Et merkebånd hang i krysset, men dette sa ikke så mye om retningen. Jeg fikk hoiet han inn på rett spor, men det ville ikke forundret meg om andre kjørte feil i det krysset.
Å jo da. Det var nok flere som kjørte feil der ja. Jeg havnet ca 10 minutter ned den bakken og ble pent nødt til å klatre tilbake igjen. Det var vanvittig surt, tapte iallefall 20 minutter på det og en plass blant de 15 beste i klassen. Tror nok lederen i M30 var enda surere- fra å være klar nr 1 tapte han 50 minutter iflg ham selv- og seieren.
Det er skandaløst at det ikke var merket bedre der. Man burde ikke være nødt til å ha syklet løpet før for å komme seg igjennom! Ellers var jo dette et fantastisk løp. Herregud for noen stier. Å fin trening da! Dørja bør bort ved neste revisjon. Hva skal man gjøre nedi der da?
Fantastisk ritt, med en stenhard avslutning. Siste mila gikk jeg tom + krevendes opp/ned Dørja. Ser nå at en lettere avslutning kan gi flere bedre opplevelse, men samtidig skiller dette partiet mye som jo er positivt. Men kom i mål på en tid jeg er fornøyd med. Fantastiske stier. Tror favoritten er den opp/ned til varden. Minimalt med kø på stiene skapte fin flyt.
Eneste minus var at Øistein gikk i rundt og brakk et bein i handa. Når det gjelder merkingen syntes jeg at den var bra, men jeg syklet for 2 år siden og husker det meste av løypen. Men gruseveien etter Dørja, ble vi også ståendes noen sekunder og lure hvilken vei, men en stol og ATV i veien gjorde også den forstålig. Men klart et band over veien hadde drept enhver tvil.
Takk til dalafolket for bra arrangemang. Restene av rittene blir lek nå, men også kjedligere.
Var det dårlig merking idag? Det merket ikke jeg noe til.
Planen for å kjøre riktig er egentlig ganske enkel. Det er bare å ikke svinge inn på stikkveier som skjærer ut til høyre og venstre hvis det ikke står noe.
Jeg merket hvertfall ingen kryss hvor vi skulle svinge til høyre/venstre hvor det ikke var merking...
Ja, enig i den. Men det er nok enklere når en har kjørt løypa før. Selv holdt jeg på å dra avgårde i feil retning i et kryss der det stod 2 vakter (ble bare ca 20m i feil retning da)
Denne løypa er helt konge, selv om den busta en av Notubes Race felgene mine
Herlig trase, masse sol, hyggelige syklister og flott utsikt. Rent sykkelmessig var dette skikkelig nedtur for meg. Jeg ødela setepinnen min ganske tidlig (slik at setet lett tiltet seg bakover). Jeg fikk ikke sittet avslappet på setet, og kompenserte nok litt med beina. Krampa kom dermed etter bare 35km, og jeg kjørte de siste 40 med krampe foran og bak. Måtte ligge i lyngen flere ganger, og til og med tusle i noen av grusbakkene. Grusomt.
Dagens morsomste: Jeg fikk krampe i Dørja! Jeg sto midt i elva da den satt tak, og jeg kom meg ikke av flekken...Noen som har prøvd å tøye vekk krampe foran og bak i låret med vann til knærne? Ikke lett!
Første gangen jeg sykler dette rittet, første 30km gikk som en drøm men etter en 40km så begynnte jeg å gå tom og prøvde å rette på dette ved å hive ned med ekstra mye gel og redbull jeg hadde på ramma. Resulterte i en voldsom kvalme som ikke gav seg før neste drikkestasjon hvor jeg fikk hivd ned noen beger med vann. Hadde litt for sterk sportsdrikk i camelbacken som ikke gjorde ting bedre. Fikk etterhvert besøk av Odd erik(oddefa) og syklet resten av rittet sammen. Utrolig flott ritt i flott natur. Ikke noe som kan sammenlignes. Er ikke den som sykler mest sti og mer teknisk terreng til vanlig, men fikk det til å flyte temmelig bra igår. Gå partiet opp fra Dørja kan nok droppes med hell, blir litt for langt parti hvor man ikke kan sykle. Men at man måtte ut i elva var igår bare avkjølende og godt. Er nok påmeldt her til neste år også:)
After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.
Som jomfru-deltaker i Bukkerittet må jeg si at det ga mersmak. Jeg synes store deler av traseen er kjempfin med raske flyt-stier og korte gruspartier. Ved å veksle mellom sti og grus setter løypa krav til både sti-ferdigheter og hardtråkket på grus. Jeg fikk nesten litt flash-back til Craft MTB 6-dagers, da løypene var av ”nesten” samme karakter.
En positiv overraskelse på Bukkerittet var at høydemeter angivelse og avstand stemte med klokka mi, det gjorde de aldri på Craft MTB.
Jeg synes avslutningen ned Dørja ikke har noe i rittet å gjøre, trilling av sykkel og smale stier som ikke gjør det mulig å passere er ikke dette rittet verdig. På en sykkeltur er det helt kurant å sykle Dørja, men ikke på ritt. Synes dette trekker ned på totalvurderingen. Det finnes mange andre muligheter i dette området.
Som ”gamling” startet jeg 10:15 og ser på resultatlistene at jeg passerte minst 92 deltakere i klassene som startet 10:00. Dersom fordelingen mellom sti og grus er 50%, må jeg ha passert 46 deltakere på sti. Synes det kan være vanskelig å passere, da det noen ganger er behagelig å ligge bak i et litt lavere tempo. Andre ganger kan det være vanskelig siden jeg ser at den som ligger foran faktisk ikke har noe sted å vike. Noen er flinke til å legge seg til siden, mens andre er i ritt-modus og hører ingenting. Er seedet start løsningen for å minimere konflikter?
Jeg har som tidligere nevnt ikke syklet rittet før, men hadde ingen problemer med å finne løypa. Synes merkingen var helt grei.
Litt OT til slutt: Min Spark-10 har nå gått over 88 mil på ritt i år og fungerer fremdeles meget bra. Har kun skiftet kjede og 2 par bremseklosser. Er utrolig fornøyd med denne sykkelen og anbefaler den til ”alle”.
Slenger meg på her. Fantastisk flott ritt med noen utmerkete stier. Får vi bare fjernet avslutningen ned i elva og gåingen oppover etterpå er det tilnærmet perfekt. Har sjelden vært så fysisk sliten, så takk til dere som jeg kjørte sammen med store deler (jeg hadde blå Autobahn-skjorte). Imponert over Trippelbirker over her. Det var sikkert deg jeg vekslet noen ord med? Tar deg neste år!
Som førstegangsstartende syns jeg merkinga til tider var litt slapp. Var flere ganger jeg stusset på om jeg var på rett vei. Dere har garrantert fått nokk Shimano-merkebåndruller. BRUK DE!
Når krampa satt inn 10km før mål ble Dørja et helvette. Regner med det er andre muligheter med sti inn imot mål. 10 min med gåing på slutten var kanskje ikke mitt drømmescenario.
Ellers så ga Skeikampen mersmak, synd Aslak ikke hadde mer trøkk å gå på når gruppa trengte det mest.