Jeg ser du tar venstre siden to ganger,, og at du første gangen gav opp.
Jeg regner med at det er høyre du begynte med og det er her lageret egentlig er skrudd fast.
.
.
Ja. Selvsagt. Det ble en liten skrivefeil der.
Ved demontering av kranklagere begynner jeg med høyre side, siden det er høyre side som strammes SIST ved montering av kranklager.
Plast-låsemutteren (den ytre delen, med spor innvendig for verktøy), gikk i småbiter.
SÅ gikk jeg over til venstre side. Siste utveg. Der var lager-skru-hylsen heldigvis av realt metall.
Brukte et BBB kraftig krankvektøy fra XXL. Verktøy, kraftig håndtak og stabiliserings-bolt til å skru inn i krankarmbolt-hullet integrert. Smart sak.
Jeg tok i hardt, og hardere enn hardt. Til slutt begynte håndtaket på BBB-verktøyet å bøye seg(!) Trodde det var umulig.
Da tok jeg standard Shimano-krankverktøyet jeg hadde (typen uten håndtak), fant frem en større rørtang med låseanordning, tok så "stabiliseringsbolten" fra BBB-verktøyet, tredde på en diger "washer", dvs. større enn hullet i Shimanoverktøyet. Skrudde bolten inn i akslingen i kranklagret, slik at det holdt Shimano-lager-"pipen" på plass. Det ble stabilt og godt. Og tok i hardere enn hardt igjen. Det rikket seg ikke.
Jeg sto til og med på rørtanga og husket, uten at lageret løsnet!
Siste utveg: dro ut på byggeplassen utenfor her, fant en halmeterlang 2" x 4", og skred til verket.
Slo og slo, hardere og hardere på rørtanga, til ingen nytte (skrudde riktig veg, ja, det er høyregjenger på venstre siden).
Til slutt tenkte jeg, at jeg slår enda hardere, inntil noe må gi seg. Enten jeg, kranklageret eller sykkelrammen.
Trebjelken begynte å flise opp. Etter mange uforsvarlig harde slag begynte lagerlåsehylsen å løsne. Noen få grader pr. slag. Så mere. Til slutt kom lageret ut på venstre side. En rustklump!Aldri sett maken. Nå må dem j....u slutte å salte så jævlig på sykkelvegene her i byen...
På høyre siden satt nå bare restene av plastlåsehylsen igjen. Inn med baufil, saget den forsiktig i to deler, bendte litt med skrutrekker, og ut kom den.
Gjengene innvendig i krankhuset var fulle av rust. Tok det ny-gamle XT-lageret som skulle inn, med stålhylser i begge ender. Sprøyet godt med rustløser, og skrudde inn, i krankhuset, frem og tilbake. På begge sider. Til slutt hadde jeg renset opp gjengene godt på begge sider.
Fant ut at også hele ramma var full av rust også. Det var flak av rust i kranklagerhuset, antagelig løsnet fra rørveggene i ramme innvendig.
Tok en tur ned på Bil-xtra på Ullevål Stadion, kjøpte 1/2 liter Owatrol til kr. 149,-. Så til apoteket og kjøpte em 20 ml plastsyringe og en lang 1,1 mm nål. Groveste de hadde.
Demonterte sykkelen, sprøytet inn Owatrol i alle rør. Tapet igjen hull. Fylte på mer, tapet krankhus og ramme-gaffelrøret.(gaffelrøret, på selve gaffelen, altså, DET var rustent innvendig, det!)
Dreide rammen rundt utallige ganger, frem og tilbake for å få fordelt Owatrolen inne i alle rør. Lot det stå og trenge inn, tok så etter et par timer av teipen, tømte overskytende olje ut av rammen, tørket godt ut av krankhuset, og satte rammen til tørk.
Remonterer sykkelen om noen dager, avhengig av tørkeforholdene ute. Med ny-gammelt XT-lager (eldre type) med firkantinnfesting. Og et nytt 3 mm dreneringshull borret på undersiden av krankhuset....
Jobbsykkelen blir klar for noen år til.
Skal ikke klage på det billige Shimano-lageret der. Det har holdt i 14 - 15 år. Utallige tusen km. Rart at det forsatt gikk rundt, en rustklump som det var blitt.
Fritt etter Winston Shurchill: "Aldri før har det blitt slått så hard med en 2" x 4" for å løsne et kranklager".
-
Owatrol, ja.
En tidligere tråd her, som omtaler "forhåndspreparering" av en Surly Instigator stålramme, beskriver anvendelse av linolje mot rust. Innvendig.
Har aldri prøvd det, men jeg har brukt Owatrol mot rust på biler.
Owatrol trenger godt inn, "binder" eksisterende rust, og etterlater en relativt MYK overflate. Som ikke er lakkbar. Men jeg skal ikke lakke rammen innvendig. så det er helt ok.
Noen andre typer "rust-eatere", derimot, etterlater en hard overflate. Som kan lakkeres.
Tyntflytende Tectyl antirustmidler beskytter nok mot rust, men trenger ikke så godt inn, synes jeg.
Enten liker man Owatrol, eller så liker man det ikke. Smaken er som baken.
Det gikk nok ikke med mer enn et par desiliter Owatrol til hele rammen.