Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kranklager med plast låsehylse !

Kranklager med plast låsehylse ! #567550 15/06/2008 15:11
A
Anomyn Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
A
Det kadde kommet merkbart slark i Shimano-kranklageret på jobbsykkelen, en gammel sliter fra ca 1994, med Shimano STX 3x7 utstyrsgruppe. Orginallageret fra den var ny, nå med et utall tusen km bak seg, skulle av...

Krankarmboltene satt hardt, og var rust i endene av boltene. Et dårlig varsel.
Krankarmene (firkantinnfesting) satt utrolig hardt. Et titalls vintre eller mer i salt setter sine spor. Men det gikk.

Så var det kranklageret. Venstre side først. Låse"mutter" av stål, ser det ut til. Umulig å rikke (neida, jeg skrudde riktig vei...)
Da gikk jeg over til venstre side: Shimanoverktøyet gikk inn, jeg vred rundt. Det hylte litt, jeg fikk det en omdreining eller så rundt, men så knakk låsehylsen "mutteren". Den var av kunststoff!

Antar jeg kan borre et par små hull i den, uten å komme nær gjengene i selve krankhuset, og så få det ut bit for bit.

Første gang jeg er borti kranklagere med kunstoff låsehylse.
Noen som vet mer om slike kranklagere?

Redigert av Anomyn; 15/06/2008 15:14.
Re: Kranklager med plast låsehylse ! [Re: Anomyn] #567553 15/06/2008 15:16
Knut L Offline
Ringrev
Ringrev
Ganske vanlig med en kunststoff eller plast hylse på den ene siden på rimligere lagre.
Om den sitter fast og du har ødelagt sporet til verktøyet er det bare å være kreativ å skjære, bøye, frese, borre, hamre og slå så du får den ut uten å ødelegge gjengene i ramma. Du skal jo ha nytt lager, så ikke så nøye om den plastsaken går fyken.

Knut

Slash 9 - Remedy 9.9 - Stache 7 - Sawyer - District - WTP Envy
Jobber med Trek sykler
Re: Kranklager med plast låsehylse ! [Re: Knut L] #567558 15/06/2008 15:30
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Shimano har sånne plasthylser på alle lagere som er vanlig å levere med ferdige sykler. Deres aller vanligste firkanlager nå, UN54, har også det.
Metall tilhører unntaket heller enn regelen når det gjelder Shimano.

For å få den ut kan du bruke et baufilblad og skjære den i to, og så forsiktig presse eller slå et lite skrujern inn og presse det vekk fra gjengene i krankhuset.
Husk at en oppfrisking av gjengene kan være en fordel etter en slik operasjon.

Re: Kranklager med plast låsehylse ! [Re: Vanilla Ninja] #567577 15/06/2008 16:25
npvk_x Offline
Entusiast
Entusiast
en fin varm gassflamme kan enkelt bremme/smelte bort slike ekle ting.

Gt Zaskar.. K2 Zum - "hybrid"..
Re: Kranklager med plast låsehylse ! [Re: Vanilla Ninja] #568627 17/06/2008 17:48
A
Anomyn Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
A
Sitat: Vanilla Ninja

Shimano har sånne plasthylser på alle lagere som er vanlig å levere med ferdige sykler. Deres aller vanligste firkanlager nå, UN54, har også det.
Metall tilhører unntaket heller enn regelen når det gjelder Shimano.

Da har vel jeg vært heldig som har sluppet unna plastlåsehylsene på XT-lagerne jeg har vært skrudd ut før.

Godt at RF og SKB ikke farer med slikt plasttøys.
Sitat: Vanilla Ninja

For å få den ut kan du bruke et baufilblad og skjære den i to, og så forsiktig presse eller slå et lite skrujern inn og presse det vekk fra gjengene i krankhuset.
Husk at en oppfrisking av gjengene kan være en fordel etter en slik operasjon.

Ja, jo. Men hvordan få inn et baufilblad der? Det som skjedde var at jeg brukte standard spesifisert Shimano krank-ut/inn-skruer-verktøy. Den typen uten fast håndtak, beregnet på fastnøkkel eller skiftnøkkel. Tok i hard, og litt skjeft antagelig, slik at den ytre del av plasthylsen sprakk, og falt av. I to -tre deler. Resten av hylsen sitter nå igjen i krankhuset.

Har en gassboks med brennerhode liggende ett eller annet sted i kjelleren ... :-)
Kommer vel til å lukte brent lagerfett. Tar det utendørs, tenker jeg.

Redigert av Anomyn; 17/06/2008 17:48.
Re: Kranklager med plast låsehylse ! [Re: Anomyn] #568637 17/06/2008 18:19
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
De bruker plasthylse fordi det er billig, lett og funker.

Dette har vært i åresvis, og er ikke noe stress.

/Are Nicolai
Re: Kranklager med plast låsehylse ! [Re: Anomyn] #569292 19/06/2008 07:36
K
krank Offline
Fersking
Fersking
K
Jeg ser du tar venstre siden to ganger,, og at du første gangen gav opp.
Jeg regner med at det er høyre du begynte med og det er her lageret egentlig er skrudd fast. Hvis det sitter godt fast kan det med fordel brukes litt varme på undersiden av kranklageret da alu utvider seg mer enn stål ( bruk propanbrenner).
Du skrur hele lageret ut fra høyre side.
Plastforingen på venstre side er bare en støtte og trenger bare å skrus litt fastere nn du klarer med fingrene. Når lageret er ute skjønner du hvordan du skal kappe med baufilblad og fjerne den..
Tidligere lagre var skrudd fast på høyre side og lagerklaringen ble justert på venstre side. Dette er heldigvis nå erstattet av hele kassetter...

lykke til med jobben,,

Re: Kranklager med plast låsehylse ! [Re: krank] #569348 19/06/2008 09:30
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg vet ikke hvor mye propanbrenner jeg ville brukt på sykkelen, for sterk varme gjør at aluminium endrer egenskaper og mister styrke. I farta husker jeg ikke hvilke temperaturer det er snakk om, men jeg ville i det lengste unngått å bruke åpen flamme på en aluminiumsramme.

Re: Kranklager med plast låsehylse ! [Re: Vanilla Ninja] #569418 19/06/2008 12:16
Arne_And Offline
More than words
More than words
Helle kokende vann er kanskje bedre? Trygg temperatur, og kanskje nok til å få effekten?

Re: Kranklager med plast låsehylse ! [Re: krank] #569957 20/06/2008 17:06
A
Anomyn Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
A
Sitat: krank
Jeg ser du tar venstre siden to ganger,, og at du første gangen gav opp.
Jeg regner med at det er høyre du begynte med og det er her lageret egentlig er skrudd fast.
.
.

Ja. Selvsagt. Det ble en liten skrivefeil der.
Ved demontering av kranklagere begynner jeg med høyre side, siden det er høyre side som strammes SIST ved montering av kranklager.
Plast-låsemutteren (den ytre delen, med spor innvendig for verktøy), gikk i småbiter.

SÅ gikk jeg over til venstre side. Siste utveg. Der var lager-skru-hylsen heldigvis av realt metall.
Brukte et BBB kraftig krankvektøy fra XXL. Verktøy, kraftig håndtak og stabiliserings-bolt til å skru inn i krankarmbolt-hullet integrert. Smart sak.
Jeg tok i hardt, og hardere enn hardt. Til slutt begynte håndtaket på BBB-verktøyet å bøye seg(!) Trodde det var umulig.

Da tok jeg standard Shimano-krankverktøyet jeg hadde (typen uten håndtak), fant frem en større rørtang med låseanordning, tok så "stabiliseringsbolten" fra BBB-verktøyet, tredde på en diger "washer", dvs. større enn hullet i Shimanoverktøyet. Skrudde bolten inn i akslingen i kranklagret, slik at det holdt Shimano-lager-"pipen" på plass. Det ble stabilt og godt. Og tok i hardere enn hardt igjen. Det rikket seg ikke.
Jeg sto til og med på rørtanga og husket, uten at lageret løsnet!

Siste utveg: dro ut på byggeplassen utenfor her, fant en halmeterlang 2" x 4", og skred til verket.
Slo og slo, hardere og hardere på rørtanga, til ingen nytte (skrudde riktig veg, ja, det er høyregjenger på venstre siden).

Til slutt tenkte jeg, at jeg slår enda hardere, inntil noe må gi seg. Enten jeg, kranklageret eller sykkelrammen.
Trebjelken begynte å flise opp. Etter mange uforsvarlig harde slag begynte lagerlåsehylsen å løsne. Noen få grader pr. slag. Så mere. Til slutt kom lageret ut på venstre side. En rustklump!Aldri sett maken. Nå må dem j....u slutte å salte så jævlig på sykkelvegene her i byen...

På høyre siden satt nå bare restene av plastlåsehylsen igjen. Inn med baufil, saget den forsiktig i to deler, bendte litt med skrutrekker, og ut kom den.

Gjengene innvendig i krankhuset var fulle av rust. Tok det ny-gamle XT-lageret som skulle inn, med stålhylser i begge ender. Sprøyet godt med rustløser, og skrudde inn, i krankhuset, frem og tilbake. På begge sider. Til slutt hadde jeg renset opp gjengene godt på begge sider.

Fant ut at også hele ramma var full av rust også. Det var flak av rust i kranklagerhuset, antagelig løsnet fra rørveggene i ramme innvendig.
Tok en tur ned på Bil-xtra på Ullevål Stadion, kjøpte 1/2 liter Owatrol til kr. 149,-. Så til apoteket og kjøpte em 20 ml plastsyringe og en lang 1,1 mm nål. Groveste de hadde.

Demonterte sykkelen, sprøytet inn Owatrol i alle rør. Tapet igjen hull. Fylte på mer, tapet krankhus og ramme-gaffelrøret.(gaffelrøret, på selve gaffelen, altså, DET var rustent innvendig, det!)
Dreide rammen rundt utallige ganger, frem og tilbake for å få fordelt Owatrolen inne i alle rør. Lot det stå og trenge inn, tok så etter et par timer av teipen, tømte overskytende olje ut av rammen, tørket godt ut av krankhuset, og satte rammen til tørk.
Remonterer sykkelen om noen dager, avhengig av tørkeforholdene ute. Med ny-gammelt XT-lager (eldre type) med firkantinnfesting. Og et nytt 3 mm dreneringshull borret på undersiden av krankhuset....
Jobbsykkelen blir klar for noen år til.

Skal ikke klage på det billige Shimano-lageret der. Det har holdt i 14 - 15 år. Utallige tusen km. Rart at det forsatt gikk rundt, en rustklump som det var blitt.

Fritt etter Winston Shurchill: "Aldri før har det blitt slått så hard med en 2" x 4" for å løsne et kranklager".
-

Owatrol, ja.
En tidligere tråd her, som omtaler "forhåndspreparering" av en Surly Instigator stålramme, beskriver anvendelse av linolje mot rust. Innvendig.

Har aldri prøvd det, men jeg har brukt Owatrol mot rust på biler.
Owatrol trenger godt inn, "binder" eksisterende rust, og etterlater en relativt MYK overflate. Som ikke er lakkbar. Men jeg skal ikke lakke rammen innvendig. så det er helt ok.
Noen andre typer "rust-eatere", derimot, etterlater en hard overflate. Som kan lakkeres.

Tyntflytende Tectyl antirustmidler beskytter nok mot rust, men trenger ikke så godt inn, synes jeg.
Enten liker man Owatrol, eller så liker man det ikke. Smaken er som baken.
Det gikk nok ikke med mer enn et par desiliter Owatrol til hele rammen.

Redigert av Anomyn; 20/06/2008 17:11.
Re: Kranklager med plast låsehylse ! [Re: Anomyn] #570739 22/06/2008 23:56
thedole Offline
Medlem
Medlem
Min samboers bestefar som er gammel sjøulk og mekaniker sverger også til owatrol som "rustfighter" etter langtidstesting til sjøs mot andre ting som skal være "supert".

Moderator  support