|
kanal 24: misliker du syklister på veiene: NÅ
|
kanal 24: misliker du syklister på veiene: NÅ
15/06/2008 09:35
|
supercaliber
OP
Übergrønnskolling
|
OP
Übergrønnskolling
Kanal 24/Kanal Norge, kommer etter reklamen. Søndag kl 1135
Espen
Before I was blind, but now I can't see...
|
|
|
Re: kanal 24: misliker du syklister på veiene: NÅ
[Re: supercaliber]
15/06/2008 14:16
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
[Re: Andreas83]
15/06/2008 15:15
|
supercaliber
OP
Übergrønnskolling
|
OP
Übergrønnskolling
Det var ikke en debatt egentlig, men en intro hvor det beskrives at man kjører på en vei og koser seg i solskinnet, og plutselig må man bremse fordi noen er så breiale at de sykler i 20 km/t i veien, hvor irriterende er ikke det liksom. Og atpåtil er det en gang og sykkelsti i nærheten.
Det ble også tatt et eksempel med tre syklister i bredden.
Dette blir fulgt opp videre i et intervju med en mann fra statens vegvesen(i Agder?) som sier at syklistene må ta hensyn og gjerne bruke gang og sykkelstien. Han presiserer at syklistene har lov å være i veibanen, men at de er pålagt å ta hensyn. Ikke noe feil som ble sagt, men bare deler av virkeligheten/sannheten ble presentert.
Vegvesenmannen sa videre at siden syklistene hadde rett til å være i veibanen så hadde ikke bilsitene rett til å presse syklistene... og det er jo ikke usant.
Hele vinklingen på innslaget var negativt og ikke noe forsøk på å belyse de forskjellige sider av saken.
Skjønner i ettertid ikke hva programlederen ville med innslaget, virket mest som et surt oppstøt dandert med journalistisk staffasje.
Espen
Redigert av supercaliber; 15/06/2008 15:16. Rediger grunn: trykk tenk tal?
|
|
|
[Re: supercaliber]
15/06/2008 15:33
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Innlegget etter handlet om å fange ånder i glass, så jeg vet ikke hvor seriøst dette programmet var. Kanal24 er uansett en møkkakanal.
|
|
|
[Re: supernalle]
15/06/2008 18:33
|
MadsL
Veteran
|
Veteran
Innlegget etter handlet om å fange ånder i glass, så jeg vet ikke hvor seriøst dette programmet var. Kanal24 er uansett en møkkakanal.
og den har vel strengt tatt hatt navnet Radio Norge noen uker nå.
|
|
|
[Re: MadsL]
15/06/2008 18:44
|
Sebastian
Besatt
|
Besatt
Jeg syns syklister i veibanen er noe dritt når de ligger flere i bredden å ikke tar hensyn til bilene. jeg har selv beskyttet syklistene i alle år med argumenter som dårlig asfalt og grus på sykkelstier, men når de ligger 2-3 i bredden i 15-25 i 60/80 sonen er det J"#lig irriternde å kjøre bak når de viser null interesse av å flytte seg på rekke. Syklisten har helt sikkert rett til å bruke hele veibanen i akkurat den farten som passer dem, men skal de bli mere populære tror jeg løsningen er: Hold dere på sykkelstien alle dere som har mere enn 1" dekk og ikke skal tråkke på alt dere klarer (ja jeg ser stadig vekk folk på hybridsykkel/terrengsykkel i søndagsturtempo i veibanen på veier med sykkelsti), Legge dere på rekke dersom dere er flere og det kommer biler.
Sebastian Pedersen
|
|
|
[Re: Sebastian]
15/06/2008 19:11
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Hot Butter hadde en synthpop-hit på tidlig 70-tall. Noen som har hørt den..?
|
|
|
15/06/2008 19:43
|
supercaliber
OP
Übergrønnskolling
|
OP
Übergrønnskolling
Du som er kjekk gutt fra Vestfold har sikkert sykla gang- og sykkelstien mellom Bakkenteigen og Horten?
Der kom jeg på 2,1 tommer i fint driv og runda hekken rett før Borre(?). Der går sykkelstien gjennom et boligfelt med svinger og høye hekker. jeg lå godt i svingen rundt en hekk, og noen meter foran meg satt to 2-3 åringer og lekte med bøtte å spade...
Etter det sykler jeg kun i veibanen, så kan du irritere deg litt mens barna leker trygt på gang- og sykkelstien
Espen
|
|
|
[Re: Tgabriel]
15/06/2008 19:49
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Hot Butter hadde en sythpop-hit på tidlig 70-tall. Noen som har hørt den..? Spør Pete, det er han som er popcornansvarlig ... 
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
15/06/2008 19:55
|
skibum
Besatt
|
Besatt
Her lurer jeg på en tinge Sebastian, hvordan er det enklere for deg å komme forbi syklistene når de ligger på rekke?
Er det plass til å kjøre forbi de, vil det faktisk ta 1/3 av strekningen om de ligger 3 i bredden i forhold til 1... Kjører du forbi når det kommer bil i mot fordi de ligger på rekke er dette ikke bare svært ubehagelig for syklistene, men det minsker marginene for en seriøs ulykke betraktelig.
Argumentet med dårlig veibane/grus på sykkelstiene er det dårligste argumentet jeg hører for syklister i veibanen. Vi sykler der fordi på fortauet utgjør vi en fare for de som går der med hund/barnevogn/småbarn osv. Sykkelsti som er sammenhengende lang nok til en treningstur, det skal man lete lenge etter her til lands!
|
|
|
[Re: Hæ?]
15/06/2008 20:01
|
Pete
Popcornansvarlig
|
Popcornansvarlig
Hepp! (klikk på frk. Popcorn)
Recovery-mode
|
|
|
[Re: skibum]
15/06/2008 20:08
|
skedsmo
Snill og blid
|
Snill og blid
Jeg hang meg opp i at programlederen avsluttet seansen med at syklistene i alle fall må ta hensyn.
Stein
|
|
|
15/06/2008 22:16
|
GeirEivind
Besatt
|
Besatt
Jeg syns syklister i veibanen er noe dritt når de ligger flere i bredden å ikke tar hensyn til bilene. jeg har selv beskyttet syklistene i alle år med argumenter som dårlig asfalt og grus på sykkelstier, men når de ligger 2-3 i bredden i 15-25 i 60/80 sonen er det J"#lig irriternde å kjøre bak når de viser null interesse av å flytte seg på rekke. Å sykle i tønsberg er hasardiøst. Syklet fra sentrum og til Barkåker noen ganger, og aldri har jeg blitt tutet mer på enn da. Jeg som enslig syklist som sykler på hvitstripen følte ikke jeg akkurat var så i veien, men neida. Det var nesten kriminellt at de måtte kjøre litt ut i andre veibanen som absolutt ikke var trafikk på. Det var selvsagt ingen gang og sykkelsti å se på mange kilometer - for det har jo ikke frp'erne i tønsberg tenkt på. Her i Grimstad driver folk å legger tømmerstokker over gang og sykkelstien, noe som har sendt meg til himmels på raceren en gang. Og derfor er jeg noget skeptisk til den. Sykler dog på 1.5 bredde vei og her tuter ikke folk, er bare noen med visse tyske biler som tror de eier veien, og derfor kjører på min halvdel av veien når jeg kommer for å demonstere det.
|
|
|
[Re: skibum]
16/06/2008 18:34
|
Fossi
Avhengig
|
Avhengig
Sykle på veier som har mindre trafikk da vel. Er jo mange fine riks og kommunale veier som ikke har tungtransport eller mye trafikk. Disse veien ligger jo ofte i finere omgivelser og er artigere å sykle på da de har mer svinger og er mer kupert. Møter stadig folk på sykkel i bedagelig tempo langs E 39 for tida og det er mildt sagt jævelig irriterende
Bikeless no more
If you ain't a cowboy, you ain't nothing.
|
|
|
[Re: Fossi]
16/06/2008 23:39
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
og det er mildt sagt jævelig irriterende Jeg kan aldri huske at jeg har irritert meg over syklister som sykler lovlig. Det er altså forskjell på folk.
|
|
|
[Re: Fossi]
17/06/2008 06:09
|
Simm
Entusiast
|
Entusiast
Sykle på veier som har mindre trafikk da vel. Er jo mange fine riks og kommunale veier som ikke har tungtransport eller mye trafikk. Disse veien ligger jo ofte i finere omgivelser og er artigere å sykle på da de har mer svinger og er mer kupert. Møter stadig folk på sykkel i bedagelig tempo langs E 39 for tida og det er mildt sagt jævelig irriterende Jeg møter stadig bilister på veien og det er mildt sagt jæv(e)lig irriterende.. Kan ikke du heller kjøre på veien når det er mindre syklister der ? For min del sykler jeg der jeg må.. Jeg tror langt de fleste syklister har lært seg at norske billister er blant de verste og farligste sjåførene som finnes i Europa, sett fra en tohjulings synspunkt.. Derfor sykler jeg helst i skogen..Dessverre må jeg komme meg TIL skogen også.. Forøvrig kan jeg bekrefte det som sies om Tønsberg og omegn..Er helt utrolig hvor mye tuting og hasardiøs nærkjøring jeg opplever der.. Mange som ønsker å bli drapsmann der nede..
stadig sta...
|
|
|
[Re: Simm]
17/06/2008 07:02
|
Dan
More than words
|
More than words
Forøvrig kan jeg bekrefte det som sies om Tønsberg og omegn..Er helt utrolig hvor mye tuting og hasardiøs nærkjøring jeg opplever der.. Da foreslår jeg en helmetcam-aksjon. Monter et kamera på setepinnen, rettet bakover, slik at man ser bilen som kommer, man ser føreren og man ser hvilken avstand han holder og om han gjør noen sprell som f eks å tute. Med mange nok filmsnutter så har man en sak overfor politiet og/eller media.
|
|
|
[Re: Dan]
17/06/2008 08:58
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Forøvrig kan jeg bekrefte det som sies om Tønsberg og omegn..Er helt utrolig hvor mye tuting og hasardiøs nærkjøring jeg opplever der.. Da foreslår jeg en helmetcam-aksjon. Monter et kamera på setepinnen, rettet bakover, slik at man ser bilen som kommer, man ser føreren og man ser hvilken avstand han holder og om han gjør noen sprell som f eks å tute. Med mange nok filmsnutter så har man en sak overfor politiet og/eller media. Jeg har vært innpå tanken selv, men du får ikke bevist avstanden til sykkelen din og det er et problem. Tutingen kan du kanskje få bevist. Dessuten er jeg usikker på jussen her. At du har et kamera på sykkelen kan (kanskje) tolkes på den måten at du sykler kun for å "ta" bilistene og det tror jeg ikke holder spesielt bra i en rettsak. Men jeg kan jo ikke dette. Hvis det er noen jurister her så kunne det vært fint å få noen ord her. Jeg syklet forøvrig fra Oslo til Kristiansand en sommer (med oppakning) for noen år siden og savnet da et slikt kamera. Da kunne jeg (kanskje) dratt flere hundre inn for retten samtidig.
|
|
|
17/06/2008 09:12
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
Dere får kjempe videre uten meg. Jeg holdt ut lenge, men kastet inn håndklet og solgte raceren. Man må være selektiv med hvilke saker man er villig til å dø for...
No added style
|
|
|
17/06/2008 09:35
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg har vært innpå tanken selv, men du får ikke bevist avstanden til sykkelen din og det er et problem. Tutingen kan du kanskje få bevist. Tutingen tror jeg er vanskeligere, siden man jo kan legge på lydeffekter i ettertid. Men med vidvinkel, slik at bakhjulet vises, så bør det være mulig å se om en bil ligger nærmere enn en meter. Dessuten er jeg usikker på jussen her. At du har et kamera på sykkelen kan (kanskje) tolkes på den måten at du sykler kun for å "ta" bilistene og det tror jeg ikke holder spesielt bra i en rettsak. Så lenge filmen viser at du ikke gjør noe annet enn å sykle pent langs kanten av veien og uten å bygge opp kø så har jeg vanskelig for å se at det skulle kunne tolkes som at du er ute for å ta bilister. Selvfølgelig er du det, siden du har kamera på sykkelen, men det er ikke noe i din sykling som framprovoserer sterkere reaksjoner enn det ville ha vært uten kameraet.
|
|
|
|
|