Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Låsing av sykkel

Låsing av sykkel #567336 14/06/2008 20:56
Kringon Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Er det noen her som har noen geniale tips hvordan man kan enkelt låse sykkelen sin?

blir litt teit å kjøpe deler for å spare maks på vekt når man kjøper låser som veier 2-3kg tilsammen.

Har sett denne saken hos zefal. Ser jo ut som en grei løsning på de erstatningene til quick release hendlene der du må ha et verktøy for å få de til å fungere. Noen som har testet dette?

Har kjøpt meg en kraftig spiral lås fra Abus og har en gammel svær ledd lås type tung.

Enjoy! Kringon

Kringon
Re: Låsing av sykkel [Re: Kringon] #567342 14/06/2008 21:23
Dan Offline
More than words
More than words
Når man bruker mye penger på sykkelen så kan man jo bruke en god del penger på låser også. Cluet er jo nemlig å ha *mange* låser. To låser hjemme (hvis man ikke kan ta inn sykkelen i huset), to låser på jobben, en lås ved Rimi, en lås hos kjæresten (hvis ikke man allerede bor sammen), osv. Kort og godt, vekten på en lås er ikke et problem så lenge låsen henger igjen på stedet etter at du har låst opp sykkelen.

Re: Låsing av sykkel [Re: Dan] #567344 14/06/2008 21:30
Kringon Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Ikke et dårlig forslag. Blir en god del låser etterhvert ICON_TONGUE Hender det at de blir klippet bort? f.eks utenfor Rimi?

Kringon
Re: Låsing av sykkel [Re: Kringon] #567373 14/06/2008 23:09
perbl Offline
More than words
More than words
Dette er etter min mening særdeles enkelt.

Det er etter mitt syn to hovedtyper tyver, du har den ene gruppen som tar den første og beste sykkelen for å f.eks komme seg fram til butikken for å rekke ølutsalget, og lett lar seg stoppe av en noenlunde god lås. Den andre gruppen er de som går etter de fete syklene, og ikke lar seg stoppe av en fet lås. Dette er gruppen som vil gjøre profitt på sykkeltyveriet, og er i stand til å knabbe en sykkel eller åpne en kjellerboddør raskere enn du har lyst til å vite.

Konklusjonen min er derfor (etter å ha mistet en fin sykkel sjøl fra kjelleren): Bor du i et befolket strøk, skal sykkelen enten stå inne i boligen, eller så skal den ha en olm atlet som kan avskrekke sykkeltyver på setet. Sykkelen skal aldri stå for seg sjøl, verken med lås eller tilsynelatende trygt i kjellerboden. Om WAF-hensyn (wife acceptancy factor) gir deg problemer med å ha sykkelen inne i leiligheten, så kjipt for deg, men kom ikke her og si at jeg ikke advarte deg på forhånd når du puttet sykkelen i boden.

Så for å oppsummere til trådstarter: Bruk heller pengene på å kjøpe deg et stativ eller lignende så du kan oppbevare sykkelen innomhus, samt skaff deg en sykkel på neste politiauksjon du kan bruke for å komme deg til Rimi. De eneste gangene jeg har lås på min sykkel er når den står rett utenfor inngangen her for å tørke seg etter å ha vært brukt på tur.

Redigert av perbl; 14/06/2008 23:12.

Per B.
Re: Låsing av sykkel [Re: perbl] #573271 27/06/2008 19:21
Kringon Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Konge svar perbl ICON_SMILE Nå har det seg slik at jeg har litt WAF og ta hensyn til, så da er det ikke aktuelt å la den stå inne i leiligheten, MEN: Jeg låser sykkelen med 3 forskjellige låser hver kveld i bakgården der jeg kan se den fra vinduet. I tillegg er den overvåket med et webkamera ut vinduet. (selvfølgelig med motion detektor så jeg ikke fyller harddisken med crap).

Hvis noen prøver seg på å stjele sykkelen, så sendes det en sms straks til telefonen min/mail. (det skjer jo selvfølgelig at noen bare er borte ved sykkelen og da får jeg jo en falsk alarm :p)

Redigert av Kringon; 27/06/2008 19:22.

Kringon
Re: Låsing av sykkel [Re: Kringon] #573283 27/06/2008 19:48
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Hmm.. Jeg pleier alltid å ha med sykkelen inn på Rimi jeg..
På jobben liker den å stå på kontoret og se på at jeg jobber (og sørger også for at jeg får dobbeltkontoret for meg selv ICON_WINK

Kringon: Hvordan fungerer kameraet om kvelden/natta når det er mørkt? Det jeg har sett av webkamera har ikke akkurat vært det man ser på CSI ;-)

Thomas

Re: Låsing av sykkel [Re: Brumm] #573345 27/06/2008 22:08
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Brumm

Det jeg har sett av webkamera har ikke akkurat vært det man ser på CSI ;-)

Det er ikkje kameraet det kjem an på. Du må berre legge litt penger i eit bra redigeringsprogram som har "enhance" og "anti-blur"-funksjonalitet. Om det i tillegg har "night vision", er du sikra sylskarpe resultat uansett forhold og kvalitet på kameraet.

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: Låsing av sykkel [Re: Arnebv] #573361 27/06/2008 23:17
lexmyr Offline
Medlem
Medlem
Sitat: Arnebv
Sitat: Brumm

Det jeg har sett av webkamera har ikke akkurat vært det man ser på CSI ;-)

Det er ikkje kameraet det kjem an på. Du må berre legge litt penger i eit bra redigeringsprogram som har "enhance" og "anti-blur"-funksjonalitet. Om det i tillegg har "night vision", er du sikra sylskarpe resultat uansett forhold og kvalitet på kameraet.

Haha ICON_LAUGH

Re: Låsing av sykkel [Re: perbl] #573385 28/06/2008 06:29
skibum Offline
Besatt
Besatt
Sitat: perbl
...
Så for å oppsummere til trådstarter: Bruk heller pengene på å kjøpe deg et stativ eller lignende så du kan oppbevare sykkelen innomhus...

Eller du kan bruke pengene på å smøre kona slik at hun tillater at sykkelen står inne ICON_TONGUE

Espen

NOTS!
Re: Låsing av sykkel [Re: skibum] #573636 28/06/2008 21:16
Gråtoner Offline
Medlem
Medlem
Sjekk ut linken http://www.student.uit.no/aissm/. Her står det mye om hvilke låser
som holder mål og ulike stativ, samt en masse annet om sykkeltyveri.
Var selv med og testet en del av låsene når jeg studerte i Tromsø.

Det er ikke jeg som er treig, det er de andre som er for raske...
Re: Låsing av sykkel [Re: Gråtoner] #573729 29/06/2008 08:06
A
Astaroth Offline
Entusiast
Entusiast
A
Morsomt - jeg har to sånne ICON_SMILE Setet blir like fort borte dog.

-Tarjei
Scott Scale 50 - 2006
Marin Mount Vision Pro - 2008
Re: Låsing av sykkel [Re: Astaroth] #573770 29/06/2008 10:53
Kringon Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Vel: Når det gjelder natt og kamera, så skal det jo sies at det ikke er av de aller beste. Min bakgård er opplyst så jeg får duganes bilder, men jeg skulle gitt mye for en enhance funksjon ICON_TONGUE

Har ikke testet noen spesielle "nightvision" funksjoner. Satt dette opp for en måneds tid siden så det er relativt lyst ute om natten. Jeg kan teste litt i "pitch black" og se hvordan det fungerer ICON_SMILE

Kringon

Moderator  support