Dette er etter min mening særdeles enkelt.
Det er etter mitt syn to hovedtyper tyver, du har den ene gruppen som tar den første og beste sykkelen for å f.eks komme seg fram til butikken for å rekke ølutsalget, og lett lar seg stoppe av en noenlunde god lås. Den andre gruppen er de som går etter de fete syklene, og ikke lar seg stoppe av en fet lås. Dette er gruppen som vil gjøre profitt på sykkeltyveriet, og er i stand til å knabbe en sykkel eller åpne en kjellerboddør raskere enn du har lyst til å vite.
Konklusjonen min er derfor (etter å ha mistet en fin sykkel sjøl fra kjelleren): Bor du i et befolket strøk, skal sykkelen enten stå inne i boligen, eller så skal den ha en olm atlet som kan avskrekke sykkeltyver på setet. Sykkelen skal aldri stå for seg sjøl, verken med lås eller tilsynelatende trygt i kjellerboden. Om WAF-hensyn (wife acceptancy factor) gir deg problemer med å ha sykkelen inne i leiligheten, så kjipt for deg, men kom ikke her og si at jeg ikke advarte deg på forhånd når du puttet sykkelen i boden.
Så for å oppsummere til trådstarter: Bruk heller pengene på å kjøpe deg et stativ eller lignende så du kan oppbevare sykkelen innomhus, samt skaff deg en sykkel på neste politiauksjon du kan bruke for å komme deg til Rimi. De eneste gangene jeg har lås på min sykkel er når den står rett utenfor inngangen her for å tørke seg etter å ha vært brukt på tur.
Redigert av perbl; 14/06/2008 23:12.