Noen som har latt seg friste til å benytte tilbudet fra Birkebeinerarrangementene om nettbasert treningsdagbok og coaching? Det fristes jo med både Kvålsvoll, Kaggestad og Røste, men jeg vil gjerne føle meg litt mer overbevist om kvalitet og nytteverdi før jeg betaler 449,- for dette...
Følgende ble sendt ut til alle startende i Nordsjørittet for noen dager siden: Huskeliste Nordsjørittet Korte hansker med gel 299,- Løse armer 299,- Løse ben 349,- Tynn regnjakke Santini 499,- Kort trøye m/3 lommer 499,- Vindvest 499,- Selebukse Santini CX 699,-
Stor flaske (1 liter) Zefal 49,- Miniverktøy BBB 99,- CO2 regulator m/2 stk luftpatroner 229,- Mini pumpe Blacburn 299,- Computer Mavic 9-funksjoner 299,- Skotrekk BBB Watherfleks 349,-
Samlet sum: 4467,-. Hendig nok "på tilbud" på Spinn i Sandnes ved utlevering av startnummer.
Noen gjør tydelig god butikk på de som tror de ikke er forberedt!
Hehe, ser at Birkebeineren også tilbyr pengene tilbake dersom ønsket tid ikke oppnås. Blir for dumt, folk drukner jo i "de beste treningstipsene til Birken".
KJøpte boka "Best i Birken"...full av fin treningsfilosofi. At man må trene kroppen i å hente energi fra fett. Men ikke noe om hvordan man trener kroppen til det.
Med fare for å framstå som gjerrig sunnmøring; Jeg var nesten på nippet til å bestille inntil jeg så prisen og det pr. mnd. Er det vanlig å betale for en treningsdagbok? Birken er et bra arrangement, men blir mer og mer pengemaskin. Synes jeg da.
Redigert av MTBea; 12/06/200809:04. Rediger grunn: måtte henge på en smiley for å ikke framstå som altfor ettellerannet...
Stine - rimelig godt kjent i Atlantis www.grenserittet.com - sommerens fineste sykkelritt! (x-MTBea)
Har ikke sett på den treningsdagboken, men hvis det stemmer at det er 449 kroner per måned så høres det veldig dyrt ut. Til den prisen kan man jo nesten forvente å få et individuelt tilpasset program fra en trener. Og hvis det skal være så lett å overføre data fra Polar-klokke til dagboken, hvorfor da ikke bare bruke treningsdagboken til Polar? Den er jo mer enn bra nok.
Jeg blei også veldig nysgjerrig på denne treningsdagboka, og kjørte gjennom demoen som ligger på nettet. Utifra hva jeg kunne se, ga den meg ikke noe mer innsikt i treningsteori eller annet enn det jeg kan fra før av, og mitt nivå er ikke veldig høyt. Fancy med grafiske fremstillinger og greier, men ikke stort bedre enn det jeg presterer i mitt selvutviklede regneark.
Ikke imponert, ikke av prisen heller.
Den garantien de opererer med blir jo nærmest latterlig.
Det er jo reint ran. Bjølsen Biking Supplies har tidligere tilbudt den autentiske treningsdagboken "Biking Class Hero". Fortsatt på lager, men prisene er doblet fram til Birken.
Les alt her! http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Board=21&Number=345757&Searchpage=2&Main=34442&Words=bj%F8lsen&topic=0&Search=true#Post345757
KJøpte boka "Best i Birken"...full av fin treningsfilosofi. At man må trene kroppen i å hente energi fra fett. Men ikke noe om hvordan man trener kroppen til det.
449,- er jo ikke mer enn hva men betaler for ett Crossmark-dekk på en god dag, så det er jo ikke akkurat noen stoor kostnad. Og i grunnen kunne det vært ok å få noe coaching på treningsopplegget. Med den "garantien" de gir, har man jo egentlig heller ingenting å tape..Samtidig må jeg være sikker på at dette gir meg noe mer enn Polars treningsprogram og Samdals "Best i Birken".
Noen som hadde noen erfaring med dette opplegget fra ifjor? Var på seminaret som birkebeinerarrangøren hadde på Idrettshøgskolen igår og der reklamerte Atle Kvålsvoll for opplegget.
Spørsmålet jeg stiller meg er om det er noe mer å hente ved bruk av dette, sammenlignet med å sette opp program selv å benytte et excel ark etc. Kan det være mer motiverendes å følge programet til birk eller blir det bare mas. Vært på 3.2x tallet på 2 siste rittene og litt struktur på treningen hadde kanskje hjulpet for å krympe 10, kanskje opp mot 20min på slutttiden på en ekstrem bra dag:) Aldri hatt noe treningsprogram på sykkel, har bare syklet det jeg har ønsket den dagen, dvs for meg feks lite intervall og mye langkjøring, så et program må på plass. men.. ferdiglaget treningsdagbok eller egenlaget i excel etc?
After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.
Jeg har prøvd en demo av den treningsdagboka de selger, og synes det var for omfattende. Orker ikke sitte i timesvis for å legge inn ditt og datt etter hver trening, og da er mye av vitsen borte. Sikkert ypperlig for folk som ikke har annet å holde på med, men jeg synes f.eks. Polar Pro Trainer gir meg mer enn nok, og den er kjapp og enkel å oppdatere. PPT sammen med penn og papir holder i massevis for mitt bruk i hvertfall.
Men det kan jo være at man får råd underveis her da, og det kan jo være et pluss. På den andre siden: Synes jeg ser Kvålsvoll og compani sitte og nilese totusen treningslogger på nett som de skal kommentere. Blir vel mye "Bra jobba, men prøv å kjør litt hardere" og "Flott, intervaller er bra".
Noen som har latt seg friste til å benytte tilbudet fra Birkebeinerarrangementene om nettbasert treningsdagbok og coaching? Det fristes jo med både Kvålsvoll, Kaggestad og Røste, men jeg vil gjerne føle meg litt mer overbevist om kvalitet og nytteverdi før jeg betaler 449,- for dette...
Jeg gikk på "smellen" og betalte 449,- for dette i fjor. Jeg prøvde å bruke det noen ganger, men det var svært lite brukervennlig og jeg gav opp, samt at det var vanskelig å følge opplegget slavisk på grunn av tid, småbarn etc. med andre ord NOK 449-utavvinduet....
Holder meg til mitt eget opplegg og polar-training.
Aldri hatt noe treningsprogram på sykkel, har bare syklet det jeg har ønsket den dagen, dvs for meg feks lite intervall og mye langkjøring, så et program må på plass. men.. ferdiglaget treningsdagbok eller egenlaget i excel etc?
Forslag: Kjør intervall + bruk pengene på en pulsklokke med programvare for PC (billigste alternativ - Garmin forerunner 50 som jeg har sjøl). Les litt om trening her på forumet.
Da går jeg for egen komponert treningsskjema basert på anbefalinger jeg har plukket opp, og innkjøp av pulsklokke med soner. Har en Polar klokke idag men er enkleste modell så kan kun lagre en own-sone og ingen mulighet å trekke ut data til pc. takker for tilbakemeldinger
Redigert av anerz; 01/05/200906:56.
After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.
Kjøpte dette treningsopplegget i fjor og fulgte det de siste 3 mnd før birken. Resultatet ble at jeg følte meg i kjempeform på grenserittet, og helt død og tung i ukene frem til birken og på selve rittet. I år har jeg slurvet mye mer med ditto enda værre resultat. Nå har jeg kjøpt treningsprogrammet igjen, for å ha et opplegg jeg kan følge.
Merker jeg snuser litt på Birkentilbuet for denne treningsdagboka. Drøyt åtte hundre kroner for et år er selvfølgelig litt penger, så det er greit å vite om dette er noe å bruke penger på eller ikke.
Ingen andre som har brukt dette opplegget før? Kan man fks forandre antall timer i uken hvis man finner ut at man har tid til flere eller færre timer underveis? Kan man følge dette opplegget uten en polar pulsklokke som kan overføre direkte til pc. (Om det holder med å legge inn dette manuelt) osv osv
Hadde vært fint med noen tilbakemeldinger fra folk med litt erfaring fra dette.
Jeg er sikker på at om man leser seg litt opp på generell utholdenhet/idrettsteori, har trent litt opp gjennom årene og lytter til gode råd og tips f.eks her på forumet så har man et utmerket grunnlag for å lage et bedre og langt mer motiverende opplegg enn det treningsdagboka til Birken klarer.
Re: Birkebeiner treningsdagbok
[Re: Ole M]
#80513904/09/200916:44
Jeg prøvde også dette tilbudet i fjor, men "regimet" er såpass strikt at det ikke passet for meg, men er man uten samboer, barn, jobb og bikkje tror jeg opplegget er bra....
Ingen andre som har brukt dette opplegget før? Kan man fks forandre antall timer i uken hvis man finner ut at man har tid til flere eller færre timer underveis? Kan man følge dette opplegget uten en polar pulsklokke som kan overføre direkte til pc. (Om det holder med å legge inn dette manuelt)
1) Jeg har brukt treningsdagboken i ca 1 år. Veldig fornøyd da jeg har fått struktur i treningen i forhold til harde og lette økter.
2) Økter som er lagt inn i treningsdagboken er foreslåtte økter, dvs at man kan endre alt etter som man vil. Treningsdagboken gir deg bare et forslag som bør følges, men som enkelt kan tilpasses ved behov. Merk: Jeg har endret oppsettet for august-trening da jeg syklet både Grenserittet og CykelVasan og mente at jeg trengte litt mer hvile i enkelte perioder.
3) Man kan enkelt logge manuelt inn treningsøkten via nettsiden. Dvs at man kan benytte hvilken som helst pulsklokke man vil, men systemet følger 5-soneinndelingen til olympiatoppen.
Bilde 1 viser treningsoversikt for den enkelte måned, mens bilde 2 viser den enkelte økt (her legger man inn hva man vil av informasjon).
Redigert av Foxhill; 04/09/200917:18. Rediger grunn: Info om ritt
"It never gets easier, you just go faster." Greg LeMond