|
Knekke lyder fra setepinne
|
Knekke lyder fra setepinne
11/06/2008 20:21
|
bk
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Hei Trenger råd ang ulyder rundt setepinnen. Byttet setepinne for noen uker siden da min karbo pinne knakk. Kjøpte meg en Thomson elite 330. Som er kortere enn karbon pinnen. Den ble monter og alt ok. Justerte så pinnen noe opp , så beg det å komme knekke lyder fra setepinneområdet. Justerer jeg pinnen ned så forsvinner ulyden. Er det en tommelfinger regel på hvor mye av pinnen som skal være nede i ramma?? Er ikke sete skrudd godt nok fast ? Er det pinnen , sete eller rammen som klager over belastningen?? Alle forslag taes imot med takk 
|
|
|
Re: Knekke lyder fra setepinne
[Re: bk]
11/06/2008 20:27
|
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sjekk dette først: Nedre del av setepinnen må gå under nedre det av topprørets treffpunkt mot seterør. Gjør den ikke det MÅ du bytte til en lengre setepinne.
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
[Re: MortenML]
12/06/2008 08:34
|
Kenneth R
Kjedelig å være avhengig, ass
|
Kjedelig å være avhengig, ass
Hvis du blander grease og carbonpasta, så får du Kenneth R seatpost grease. Fettet ungår knirk, mens carbon pastaen gjør at det ikke sklir. Har du bare carbon pasta, vil du få knirk, men har du bare grease, så vil den sansyneligvis skli.
|
|
|
12/06/2008 08:42
|
pettersg
Fersking
|
Fersking
Knirker på samme måte på min thomson elite.
|
|
|
12/06/2008 09:09
|
bk
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Sjekk dette først: Nedre del av setepinnen må gå under nedre det av topprørets treffpunkt mot seterør. Gjør den ikke det MÅ du bytte til en lengre setepinne. Sjekket pinnen nå og den går 2-3 cm på undersiden av undre del av topprøret. Prøver med litt fett. Syntes at lyden er noe mere enn knirk, men kan ta feil, det er ikke førtste gang 
|
|
|
12/06/2008 10:01
|
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ok, her er hva jeg har gjort:
Jeg har titanpinne, noe som vanligvis ikke går ubemerket hen rent lydmessig, den KNIRKER. Det jeg har gjort er å tørke pinnen helt ren og gi den en omgang med slipepapir (240) på rørbiten som går under seteklemma. Har tørket og rengjort seterøret innvendig også. Smurte på et tynt, jeg gjentar, tynt lag kobberpasta på pinnen. Puttet det på plass og strammet opp klemma litt mer enn jeg hadde fra før (9 Nm), men innenfor toleransegrensa. LYDLØST!
Hvis jeg ikke husker helt feil så har Thomsonpinnene noen mikromillimeter mindre diameter enn andre pinner, noe som kan forklare klikk og knirk.
Hvis ikke dette hjelper kan det være setet som knirker, da oftest i overgangen mellom plasten/karbonet og rails. Sprut inn en dæsj med olje og det blir stille, -en stund.
Redigert av deCadence; 12/06/2008 10:07.
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
12/06/2008 13:23
|
bk
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Hei Takk for innspill. Dette skal prøves så fort som det er mulig. Tilbakemelding kommer. Takk for hjelpen så langt.  Ok, her er hva jeg har gjort:
Jeg har titanpinne, noe som vanligvis ikke går ubemerket hen rent lydmessig, den KNIRKER. Det jeg har gjort er å tørke pinnen helt ren og gi den en omgang med slipepapir (240) på rørbiten som går under seteklemma. Har tørket og rengjort seterøret innvendig også. Smurte på et tynt, jeg gjentar, tynt lag kobberpasta på pinnen. Puttet det på plass og strammet opp klemma litt mer enn jeg hadde fra før (9 Nm), men innenfor toleransegrensa. LYDLØST!
Hvis jeg ikke husker helt feil så har Thomsonpinnene noen mikromillimeter mindre diameter enn andre pinner, noe som kan forklare klikk og knirk.
Hvis ikke dette hjelper kan det være setet som knirker, da oftest i overgangen mellom plasten/karbonet og rails. Sprut inn en dæsj med olje og det blir stille, -en stund.
|
|
|
14/06/2008 13:16
|
bk
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Nå har jeg vasket setepinnen og pinnehullet, smurt litt, tørket godt, syklet en tur på 2t, og gjett hva???? Null knirk. Trodde ikke en pinne kunne bråke/knirke så mye. Takk for hjelp  Hei Takk for innspill. Dette skal prøves så fort som det er mulig. Tilbakemelding kommer. Takk for hjelpen så langt.  Ok, her er hva jeg har gjort:
Redigert av bk; 14/06/2008 13:17.
|
|
|
14/06/2008 13:20
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Nå har jeg vasket setepinnen og pinnehullet, smurt litt, tørket godt, syklet en tur på 2t, og gjett hva???? Null knirk. Trodde ikke en pinne kunne bråke/knirke så mye. Lyden av "GneKK GneKK" er nok til å borre hull i hjernebarken. Tenker det var godt å bli kvitt ja.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: tmork]
14/06/2008 13:29
|
bk
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Det bråket så vannvittig at jeg trodde den eller ramma skulle knekke!! Satt litt forsiktig på den noen ganger ja  Nå har jeg vasket setepinnen og pinnehullet, smurt litt, tørket godt, syklet en tur på 2t, og gjett hva???? Null knirk. Trodde ikke en pinne kunne bråke/knirke så mye. Lyden av "GneKK GneKK" er nok til å borre hull i hjernebarken. Tenker det var godt å bli kvitt ja.
|
|
|
|
|