|
|
|
Treningsfrustrasjon
|
Treningsfrustrasjon
08/06/2008 19:45
|
brumbrum
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Noen som har noen tips? Jeg trener og trener men det virker som om kroppen ikke responderer på treningen. Frustrerende å trene uten at tiden på ritt blir noe bedre. yklet raumerrittet på 4t og 40 min, hadde egentlig regnet ut at jeg burde klart det under 4 timer ift hvilke tider jeg har på trening. Skjønner at dette sikkert er komplisert og avhengig av hvordan/hvor mye jeg trener, men kanskje noen har vært borti tilsvarende og har noen tips.
Hard Rocx Helium Ovrep Salsa Moto Rapido Salsa Mamacita 29"
Practise to perfection.
|
|
|
Re: Treningsfrustrasjon
[Re: brumbrum]
08/06/2008 20:12
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Tja. Vanskelig å si noe som helst, da du ikke forteller hvordan du trener. Og hvor ofte. Er du godt trent, eller er du frustrert vil-bli-bedre-raskest-mulig syklist? Og trener du planmessig eller i skippertak? Kort og generelt - få god kvalitet på treningene dine ved å styre intensitet. Trenger du kondisjon, tren minst en økt i uka med intervall. Og ha minst en langøkt i uka på lav intensitet. Tren lystbetont. Og for all del - SØRG FOR NOK RESTITUSJON!
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: ]
08/06/2008 21:57
|
brumbrum
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Takk for svar. Jeg er nok ikke den frustrerte skal på pallen syklisten men ønsker selvfølgelig å forbedre tiden min hver gang jeg sykler et ritt. Når dette ikke skjer blir jeg frustret.
I tilleg bruker jeg lang tid på å få kroppen ned i turtall etter et ritt eller harde treninger. Etter raumern i går så kjentes det ut som om brystet skulle eksplodere hver gang hjerte slo ( altså når jeg la meg). I dag er det helt fint.
Hvor mye jeg trener er litt opp og ned, er nok ikke den som har best kontinuitet på treningene men heller ikke den som kun tar skipper tak.
Ellers takker jeg for svar og gode råd.
Practise to perfection.
|
|
|
09/06/2008 08:24
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Syklet du rittet alene, eller hang du på noen grupper underveis? Kan utgjøre en veldig stor forskjell på tida.
Et annet spørsmål: Passer du på å kjøre ned kroppen etter ritt/harde treninger? For min del føler jeg at jeg blir mye bedre og kjappere restituert hvis jeg avslutter hard trening med minst 15-20 min roligere sykling, for å få ut syre av muskulaturen.
|
|
|
[Re: simson]
09/06/2008 09:04
|
brumbrum
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Det føltes som jeg syklet alene:-) Neida, klarte stort sett å henge på noen grupper. Poenget er at jeg har samme km tid nå som for 2 år siden og frutsrerende at den ikke synker litt hvertfall. Spesielt når andre jeg sykler med som begynte å sykle i fjor tar innpå med over en halv time på et ritt.
Har aldri praktisert å kjøre ned kroppen etter ritt eller hard trening, det må jeg prøve. Takk for tips.
Practise to perfection.
|
|
|
09/06/2008 09:37
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Føler veldig med deg - er i akkurat samme situasjon selv. Stilte helt uttrent til Birken i 2006. Hadde en tur til kikut på en 13.5 kilos terrengsykkel og litt by-sykkel sykling, og 30 rolig jogg på hver annen dag på stranden...meldte meg på mandag, og var med på lørdag.. Kom inn til 4.02. Etter det kjøpte jeg ny sykkel på 8-9 kilo, trente minst 3 dager i uken - stort sett mer. I 2007 kom jeg inn til 4.10 på Birken, og kom ikke til mål i Raumerittet (gikk over styret). I fjor syklet jeg mye kort og hardt, og noen få litt lengre turer. I år har jeg syklet mer terreng og mer halv-langt (1-2 kikutturer fra man-fre) og lengre stiturer i helgene. Spinning hele vinteren. På raumerittet sa det stopp etter gruvelia-nedkjøringen - stivnet helt...måtte sette ned tempoet for å holde krampene unna. Kom inn til 3.41 som vel tilsvarer 4 timer i birken. Frustrerende!!! Det eneste positive er at jeg har begynt å trene, og er i mye bedre form enn tidligere....men null forbedring i ritt. Pusten har forøvrig aldri vært det som stopper meg i ritt, heller ikke da jeg var utrent.
|
|
|
[Re: hilmer]
09/06/2008 10:21
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har ikke oppskriften, men jeg kan jo fortelle hva jeg har hatt bra erfaring med i år kontra i fjor. Forrige sesong hadde jeg anledning til å sykle så mye jeg ville, noe jeg også gjorde. Mange turer, veldig mye på sti og de fleste halvhardt tempo. I sum ga det svært liten effekt på formen.
I år har jeg syklet mye bakkeintervall (typisk en tur til Tryvann, Grefsenkollen eller Skjennungstua i tilnærmet maks tempo), mens stiturene har vært ganske rolige. Lange grusturer (som Kikut) har jeg foreløpig ikke prioritert i hele tatt. Antall økter har vært 2-5 per uke (minus noen perioder med skader og sykdom). Har i tillegg syklet noen ritt.
Formen har blitt markert bedre. Ikke minst merker jeg det på sti hvor jeg klarer å holde mye høyere tempo, jeg greier flere crux enn tidligere og har generelt mye bedre flyt i terrenget.
|
|
|
[Re: hilmer]
09/06/2008 10:25
|
brumbrum
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Nå er det 4 gang jeg skal sykle birken i år, og håper selvfølgelig på at tiden skal forbedres. Den har vært stabilt dårlig de siste tre ganger. Føler jeg trener mye men tidene blir desverre ikke bedre. Det jeg går utfra nå er snitt km tid. Har forsøkt å forandre trening men føler ikke at noe skjer. Tidligere kjørte jeg hardt hver eneste gang jeg var ute og trente. Da følte jeg at jeg hadde krutt i beina men de gode tidene uteble. Så begynte jeg å kjøre mere rolige lengre turer, men nå føler jeg ikke det skjer noe i det hele tatt og de gode tidene fortsetter å være fraværende. Trener 3-5 ganger i uken, og variert sykkeltrening men ikke går jeg ned i vekt og ikke blir jeg i noe bedre form. Mine sykkelkompiser forbedrer tidene sine til min store frustrasjon.
Practise to perfection.
|
|
|
|
|
|
|