Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fyflate for en jungel ! in needs of help.

Fyflate for en jungel ! in needs of help. #564177 08/06/2008 18:34
B
BigBab Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Hei.
Jeg er ny bruker her på forumet og har i det siste fått en økende interesse for sykling i skogen.
Jeg vurderer også å kjøpe meg en ny sykkel til neste år, men før jeg kommer ditt må jeg finne en sykkel som trigger godfølelsen.

Og her begynner jungel eventyret:
Sist jeg kjøpte sykkel var DBS det eneste riktige og modellen het Kilimanjaro;)

I dag er det hauger av sykkelmerker og del-produsenter samt et utall forskjellige sykkeltyper til forskjellig bruk (antar jeg).
Det er også nok forskjellige dempesystemer og prisklasser til at jeg trenger litt hjelp.
Trenger jeg en XC sykkel, en dirtbike, hardtale eller fulldemper eller kanskje en 29"er? Slopestyle var vel det siste jeg leste om før jeg bestemte meg for å spørre her.

Kunne noen enten pekt meg til en side med info om alle forskjellige typer av sykler og bruksområder etc, eller skrevet inn en post og forklart litt hva som er forskjellen på alle disse "nye sykkel typene".

Ønske:
Hadde vært kult med en "info" side på terrengsykkel.no som gir en oversikt over type sykkel/bruksområde slik at nye brukere kan sette seg inn i hva som passer for dem.

Mvh
Mogwaii

Forrest Gump sitert i Norge:
"Livet er som en kebab, du vet aldri hva du faar"
Re: Fyflate for en jungel ! in needs of help. [Re: BigBab] #564189 08/06/2008 18:52
erlendr Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Om du vet hvor du vil sykle og hva budsjettet ditt er, vil det være mye lettere å gi et svar på hva du har å velge i.

Re: Fyflate for en jungel ! in needs of help. [Re: erlendr] #564196 08/06/2008 18:59
B
BigBab Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Type sykling:
Fra parkeringsplassen og opp i skogen, rundt i skogen og ned fra skogen til parkeringsplassen enten om det er sti eller grusvei.
Budsjett.. alt mellom 5 og 15 tusen.

Forresten, hva har en sykkel til 35tusen på en til 20 bortsett fra noen gram vekt her og der ??

Forrest Gump sitert i Norge:
"Livet er som en kebab, du vet aldri hva du faar"
Re: Fyflate for en jungel ! in needs of help. [Re: BigBab] #564212 08/06/2008 19:22
Mylla Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Når du skal kjøpe sykkel må du nok velge to av disse tre: lett, sterk, billig. Glem den den tredje ;-)

"Don`t loose your temper, nobody wants it."
Re: Fyflate for en jungel ! in needs of help. [Re: BigBab] #564233 08/06/2008 19:45
erlendr Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Til sti og grusvei i den prisklassen ville jeg sett på en hardtail eller en brukt fulldempet (ettersom fulldempere i prisklassen under 15000 ofte har et relativt lavt ustyrsnivå).

Hardtail eller fulldemper er for mange en smakssak, som første skikkelige stisykkel ville jeg nok ha startet med en god hardtail til rundt 10000. Så får du se etterhvert som ferdighetsnivået, lysten og interessen stiger om du ønsker å ta steget opp til fulldemper. Innen den tid vet du nok akkurat hva du trenger. Blir du god teknisk på en hardtail vil du ofte få mer ut av en fulldemper.

Det er vanskelig å svare på hva en sykkel til 35000 har i forhold til en til 20000, det kommer an på type sykkel. Generelt sett kan man si at prisen øker når kvaliteten på komponentene øker, vekten går ned og innstillingsmulighetene er flere/bedre. Forskjellene blir naturlig nok mindre jo høyere prisen blir.

Ellers finnes det flere tråder på forumet med sykkelanbefalinger, de kan være nyttige straks du har snervet ned litt hva du er ute etter og pris.

Re: Fyflate for en jungel ! in needs of help. [Re: BigBab] #564297 08/06/2008 21:01
front biker Offline
Besatt
Besatt
Sitat: BigBab
Type sykling:
Fra parkeringsplassen og opp i skogen, rundt i skogen og ned fra skogen til parkeringsplassen enten om det er sti eller grusvei.
Budsjett.. alt mellom 5 og 15 tusen.

Du må vel gjøre et hovedvalg: sti eller grus? Skal du satse på mye utforkjøring på sti eller mye steinete stier og tekniske partier, må det bli en fulldempet. Er det mer allround sti, grus, trening, bør du kjøpe en "stiv bak" (hard tail) m/demper foran.

Jeg har tre hard tails Kjører mest grus, men liker meg i terreng. To av syklene brukes en del til litt røff stikjøring. Det sliter hardt på dem og det rister fært for den stakkars rytteren... Vurderer en fulldempet, ikke for tung, men plass i boden og en viss gjerrighet har stoppet planene inntil videre.

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Fyflate for en jungel ! in needs of help. [Re: front biker] #564309 08/06/2008 21:13
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
Sitat: front biker

Skal du satse på mye utforkjøring på sti eller mye steinete stier og tekniske partier, må det bli en fulldempet.

Det er eg ikkje akkurat einig i.
Det er ingen som helst problem å dundre ned steinrøyser med hardtail (altså ikkje stort større "problem" enn det er med fs). Men der det er veldig teknisk, kan det ofte vere meir avslappande og/eller raskare å bruke fulldemper.

Som første stisykkel, ville eg absolutt anbefalt ein hardtail. Eg trur teknikken har godt av det også.

Men det treng ikkje nødvendigvis vere ein griselett racinghardtail. Og det er gjerne også unødvendig med eit tungt drog med rørsett frå dirtsykler også.

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: Fyflate for en jungel ! in needs of help. [Re: Arnebv] #564311 08/06/2008 21:16
U
UrbanFreeride Offline
Medlem
Medlem
U
Sats på en spretten liten singlespeed hardtail!:D
Som du kan putte i sekken på vei opp, og kjøre fra alle med på vei ned!
Billige er de også.

Go Big, or Go Home!
Re: Fyflate for en jungel ! in needs of help. [Re: UrbanFreeride] #564313 08/06/2008 21:18
erlendr Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Singlespeed er vel strengt tatt for de spesielt interesserte..

Re: Fyflate for en jungel ! in needs of help. [Re: erlendr] #564315 08/06/2008 21:20
U
UrbanFreeride Offline
Medlem
Medlem
U
Hvem sa at jeg ikke er spesiell ... ? ;-)

Redigert av UrbanFreeride; 08/06/2008 21:21.

Go Big, or Go Home!
Re: Fyflate for en jungel ! in needs of help. [Re: UrbanFreeride] #564335 08/06/2008 21:43
K1neth Offline
Ivrig
Ivrig
Hardtail: Diamant Silver Cape eller Trek sykkelen som var med i Terrengsykkels test tidligere.

Fulldempet: Mongoose Teocali Super ( Om du velger å kjøpe min etter endt sesong)

Ellers så kan du velge GT Force 2.0.

Skal du stille i ritt ville jeg gått for HT, er du livsnyter som skal la deg imponere av marka kjøp fulldemper, tror du har litt igjen for det.

Hva veier du, høyde?

Re: Fyflate for en jungel ! in needs of help. [Re: K1neth] #564424 09/06/2008 08:10
Loki Offline
Besatt
Besatt
Legg på en tusenlapp og kjøp denne:

http://www.trek.no/varekatalog/display.aspx?menuid=2040&prodid=179

(Prisen på nettsida er 1000 spenn for høy.)

He took the road less travelled, but somehow won out in the end

Moderator  support