|
|
Kranklager ødelagt av sykkelverksted?
|
Kranklager ødelagt av sykkelverksted?
08/06/2008 18:17
|
thedole
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Dette er fortsettelsen til denne tråden hvor jeg er på desperat leting etter noen til å presse inn styrelager og frese/montere kranklager. Den gode nyheten er at jeg fikk det lokale sykkelverkstedet til å gjøre dette ganske kjapt alikevel. De sa når jeg leverte ramma på lørdag at den ikke var klar før på torsdag. Jeg satt igjen ramma og sjekket litt rundt. Fant ut at et annet verksted kunne ta den på mandag. Dro for å hente ramma igjen men da ble han litt sur og sa at han akkurat hadde sendt den avgårde og at den kom til å være ferdig før torsdag og at han ringte når den var klar. Oki, godt det skjer noe tenkte jeg og rakk akkurat hjem før han ringte og sa jeg kunne hente den kl 13:00. Litt underlig at den plutselig var så fort ferdig men supert var det iallefall!! Jeg fikk tatt meg en kjapp matbit og dro i retur for å hente ramma. Og da kommer den dårlige nyheten, slik så det ut når jeg kom hjem og skulle montere ramma: Er dette kranklageret klart for den lokale gjenvinningsstasjonen eller kan det være mulig å redde det ved å skru det av og "rette det ut". Litt skuffa når jeg kom hjem og så det der, klar som jeg var for å montere sykkel og ut på prøvetur. Viste seg å være flere ting jeg manglet før det blir prøvetur men dette var det sureste...
|
|
|
Re: Kranklager ødelagt av sykkelverksted?
[Re: thedole]
08/06/2008 19:05
|
thedole
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Fant en link som Arnebv la ut i en annen tråd til park-tools guide til montering av eksterne kranklager og da ble det ganske åpenbart hva det jeg trodde var den lokale sykkelguruen (nyinnflytta) Har gjort galt. Det er 68mm krankhus på ramma mi og han har ikke brukt en eneste spacer når det skal sitte en på 2,5mm på hver side. Så han har da prøvd å komprimere lageret med 5mm. Blir helt frustrert jeg, er det sånt man kan forvente når man leverer sykkelen sin til "fagfolk" for å få det gjort ordentlig? Hadde ikke lyst til å legge ut butikkens navn men, er det noen som har erfaringer med Askim sykkelsenter? Trodde det var et trygt sted å levere ting jeg..
|
|
|
08/06/2008 19:09
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Her har butikken vært "uheldig" med monteringen, og bør ordne opp når de blir gjort oppmerksom på tabben.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: tmork]
08/06/2008 19:32
|
thedole
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Skal innom der imorgen. Han skulle bestille en dempegaffel pumpe til meg også så jeg skulle innom uansett. Lageret kommer ikke ifra han da det opprinnelig var ment å monteres før fast bike sendte ting til meg men det ble ikke sånn. Ser ut til å ta en stund før jeg får begynt opptrening ifra slabbedask til grenserytter gitt..
|
|
|
08/06/2008 19:42
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du må i hvert fall få butikken til å sette på nødvendig antall avstandsringer. Det plastrøret de har komprimert er det ikke så farlig med, selv om lagrene kan bli litt mer utsatt for vann når det mangler. Det trengs i hvert fall ikke for å klare å montere kranken rett.
|
|
|
08/06/2008 19:45
|
Arnebv
Besatt
|
Besatt
Det er 68mm krankhus på ramma mi og han har ikke brukt en eneste spacer når det skal sitte en på 2,5mm på hver side. Om du ikkje har E-type krankgir, noko du sannsynlegvis ikkje har, skal du ha 1 stk 2,5mm spacer på ikkje-drevsida og 2 stk 2,5mm spacer på drevsida. Forøvrig er det jo heilt skandaløst at ein verkstedfyr på ein butikk kan ha hodet så hinsides langt opp i revva at ein ikkje berre gjer feil, men trekker til med så stor kraft at lageret går til helvete, lenge etter at det burde ringt ørten kirkeklokker om at her gjer ein noko feil. Fekk du ikkje med spacere frå fast-bikes når du kjøpte lager og ramme?
|
|
|
08/06/2008 19:58
|
Pete
Popcornansvarlig
|
Popcornansvarlig
Fant en link som Arnebv la ut i en annen tråd til park-tools guide til montering av eksterne kranklager og da ble det ganske åpenbart hva det jeg trodde var den lokale sykkelguruen (nyinnflytta) Har gjort galt. Det er 68mm krankhus på ramma mi og han har ikke brukt en eneste spacer når det skal sitte en på 2,5mm på hver side. Så han har da prøvd å komprimere lageret med 5mm. Blir helt frustrert jeg, er det sånt man kan forvente når man leverer sykkelen sin til "fagfolk" for å få det gjort ordentlig? Hadde ikke lyst til å legge ut butikkens navn men, er det noen som har erfaringer med Askim sykkelsenter? Trodde det var et trygt sted å levere ting jeg.. Du kan jo skrive ut denne serviceinstruksjonen og gi den til verkstedfyren, så får han det til neste gang. Det virker som om enkelte tror vi legger disse oppi eskene med deler sånn bare for moroskyld. /Peter Shimano-selger
Recovery-mode
|
|
|
[Re: Pete]
08/06/2008 20:10
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Når jeg har deg på tråden Pete... Kan man slenge på en ekstra spacer for å endre kjedelinjen? Eller er dette unødvendig, feil eller begge deler?
|
|
|
08/06/2008 20:14
|
heinrich
Besatt
|
Besatt
hehe, jeg lurte veldig på hvorfor den ene krankarmen på den splitt nye xtr kranken min for andre gang løsnet og roterte fritt rundt og rundt uavhengig av den andre og akslingen - men likevel slik at den ikke falt av. Løsningen var jo selvsagt at den var totalt feilmontert - kranken altså - tilsvarende som over med manglende spacere og annet snacks. Det fine dog var at jeg ble garantert ny krank om det på sikt skulle bli noe problemer - og det uten at jeg sa noe en gang. På den annen side er tilliten min til verkstedet på bunn etter to av to kranker de har montert har vært feilmontert (som strengt tatt er en liten prestasjon imo) og gjentatte reperasjoner utover det jeg har sagt de kan gjøre - type; "om NOE må byttes som vil koste meg penger, og med det mener jeg hva som helst, SKAL DERE RINGE MEG OG FÅ DET KLARERT!" hvor en møter opp og voila - gratis service kostet plutselig 600 kroner, eller noe som skulle koste 250 koster 500 fordi de har byttet klosser og. Jeg er her klar over man kan kreve å få ting tilbake til orginal stand uten kostnad. Sum summarum er vel ihvertfall at jeg har mistet nesten all tro på enkelte på det verkstedet både med tanke på kompetanse og omløp i øvre del av kroppen anngår. Servicegarantien er ihvertfall helt ubrukelig da den innebærer at girstramming og en generell overlook, mens alt annet arbeid må en betale for (og hvor alt av slitedeler i varierende grad er mildt sagt noe overpriset)
|
|
|
08/06/2008 20:15
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er dette i Askim? Var innom på en sykkelbutikk der for et par uker siden. Ble ikke særlig imponert, generelt lite vennlig betjening.
Redigert av mtbmaniac; 08/06/2008 20:16.
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
08/06/2008 20:24
|
thedole
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Fikk med spacere ifra fast-bikes ja og de ble også levert til verkstedet og han sto og titta på dem da jeg var der og leverte ting. For å forsikre seg om at de var med trodde jeg, men det var antagelig fordi han ikke skjønte hva det var fornoe..
Heinrich: samme verksted du snakker om eller?
Er i askim ja, ikke spesiellt imponert jeg heller men jeg trodde de var kompetente i det minste om det manglet litt på instillningen.
|
|
|
08/06/2008 20:37
|
Arnebv
Besatt
|
Besatt
Det er på grunn av slike ting som dette at enkelte (meg inkludert) gjer absolutt alt på sykkelen sjølv. Etter kvart har eg lært korleis det skal gjerast også og det kostar meg kun ein øl per mekkesession, og knapt nok det (+evnt deler sjølvsagt).
|
|
|
[Re: Arnebv]
08/06/2008 20:46
|
thedole
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Ja jeg er også gjør det selv typen egentlig, akkurat vært mye banning sverting og pils i forbindelse med bilmekking. Men i og med at jeg ikke hadde verktøy til dette, og var ivrig etter å få sykkelen igang fortest mulig. Har ikke noen annen sykkel(som er komplett) og burde begynne å trene litt til grenserittet(status sofapotet foreløpig) så lot jeg fagfolket gjøre dette.. Blir innkjøp av verktøy isteden etterhvert ja.. Hvor kjøper man slikt til en grei penge forresten.
Redigert av thedole; 08/06/2008 20:46.
|
|
|
08/06/2008 20:57
|
Arnebv
Besatt
|
Besatt
Ein godt utstyrt sykkelsjappe bør ha det meste av slikt. Etter min erfaring frå kristiansandsområdet, er det ingen som har ein dritt, bortsett frå til eige bruk, men alle andre stadar i Norge må jo vere betre... CC er grei å handle frå, men litt småtreig om det hastar. Av norske har eg god erfaring med å handle frå Bikes and Board og Oslo sportslager på nett Ser forøvrig ut som at feks sykkelkomponenter og fast-bikes også har verktøy
|
|
|
[Re: jens fredrik]
08/06/2008 20:59
|
Pete
Popcornansvarlig
|
Popcornansvarlig
Når jeg har deg på tråden Pete... Kan man slenge på en ekstra spacer for å endre kjedelinjen? Eller er dette unødvendig, feil eller begge deler? Joda, det er fullt mulig å endre på kjedelinjen om du vil, men den totale bredden på krankhus/spacere/krankgirplate/kjedekasse(!) må være den samme (ref. skisse i serviceinstruksjonen jeg linka til lenger opp)
Recovery-mode
|
|
|
08/06/2008 21:04
|
Arnebv
Besatt
|
Besatt
Når jeg har deg på tråden Pete... Kan man slenge på en ekstra spacer for å endre kjedelinjen? Eller er dette unødvendig, feil eller begge deler? Joda, det er fullt mulig å endre på kjedelinjen om du vil, men den totale bredden på krankhus/spacere/krankgirplate/kjedekasse(!) må være den samme (ref. skisse i serviceinstruksjonen jeg linka til lenger opp) Så Jens F kan vel då altså ikkje berre slenge på ekstra spacere, men han kan flytte på dei som er der (venstre/høgre) (?)
|
|
|
08/06/2008 21:07
|
Pete
Popcornansvarlig
|
Popcornansvarlig
Ja, det er fullt mulig. Det er ikke rakettforskning det her - det eneste spacerene gjør er å fylle opp plassen på akslingen så venstre krankarm griper på riktig sted uten at det blir slark. (Men hvorfor man vil ha en krank som er "ute av senter" er et annet spørsmål)
Recovery-mode
|
|
|
08/06/2008 21:08
|
Pete
Popcornansvarlig
|
Popcornansvarlig
Ja jeg er også gjør det selv typen egentlig, akkurat vært mye banning sverting og pils i forbindelse med bilmekking. Men i og med at jeg ikke hadde verktøy til dette, og var ivrig etter å få sykkelen igang fortest mulig. Har ikke noen annen sykkel(som er komplett) og burde begynne å trene litt til grenserittet(status sofapotet foreløpig) så lot jeg fagfolket gjøre dette.. Blir innkjøp av verktøy isteden etterhvert ja.. Hvor kjøper man slikt til en grei penge forresten. For å mele min egen kake litt her kan jeg jo opplyse om at det stort sett over alt burde være mulig å få tak i PROs verktøykoffert som inneholder stort sett alt du trenger for å skru sammen en Shimano-utstyrt sykkel. /Peter Shimano-selger
Recovery-mode
|
|
|
08/06/2008 21:11
|
thedole
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Mange takk for supre svar. Gruer meg som en skambanket hund til å gå innom sjappa og vise frem verket hans, er elendig på konfrontasjoner.
Men håper han har vett på å være ydmyk og kommer opp med en måte å kompensere meg litt for at mitt klin nye kranklager ser ut som om bikkja har fått leke med det før det ble montert.
Skjønner fremdeles ikke hvordan folk som gjør sånt kan leve av å skru sykkel. Blir vel berget av att den gemene hop vet enda mindre om sykkel enn det de gjør. Hvis dette var gjort for noen andre og krank installert ville de vel kosa seg med en krank som nesten ikke ville gått rundt(til plasten var slitt ned) og en kjedelinje som var helt på trynet med de komplikasjoner det medfører.
|
|
|
08/06/2008 21:18
|
Pete
Popcornansvarlig
|
Popcornansvarlig
Uten spacerene på plass ville du aldri fått det til å virke: Det mangler 7,5mm spacere, så det ville blitt enten en venstre krankarm som måtte tvinges forbi sporet den skal monteres i (javngodt med å ødelegge hele stasen) eller 7,5mm sideveis slark, og jeg har vodt for å tro at det er bra for kranken. Dessuten ser det ut til at du hadde blitt nødt til å bruke slegge for å dytte akslingen gjennom lageret..
Recovery-mode
|
|
|
08/06/2008 21:22
|
thedole
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Var visst mange supre svar her jeg ikke så også fordi de kom mens jeg skrev.. Så den PRO verktøykofferten hos fast-bikes ihvertfall hvis den er et trygt valg så kansje den skal havne på ønskelista. Selv om det blir mye dobbelt opp da så blir det vel en upgrade ifra diverse biltema verktøy o.l 
|
|
|
08/06/2008 21:29
|
thedole
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Uten spacerene på plass ville du aldri fått det til å virke: Det mangler 7,5mm spacere, så det ville blitt enten en venstre krankarm som måtte tvinges forbi sporet den skal monteres i (javngodt med å ødelegge hele stasen) eller 7,5mm sideveis slark, og jeg har vodt for å tro at det er bra for kranken. Dessuten ser det ut til at du hadde blitt nødt til å bruke slegge for å dytte akslingen gjennom lageret.. Det lille faktum at akslingen blir litt i lengste laget overså jeg galant i forbifarten, 7,5mm slark blir vel litt i overkant romslig ja. Kansje man fikk presset venstre krankarm en 3-4mm for langt ved bruk av sleggemetoder e.l og overbevist kunden om at den slarken som er igjen da "skal være der for at kranken skal gå så fritt som mulig" Ville ikke overrasket meg lenger..
|
|
|
08/06/2008 22:39
|
heinrich
Besatt
|
Besatt
nope, er nok ikke det samme verkstedet det er snakk om 
|
|
|
[Re: heinrich]
09/06/2008 11:37
|
thedole
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Skummelt at det er flere slike plasser der ute.
Leverte den inn rundt åpningstid idag og sa at han hadde vært litt "uheldig" ved montering av kranklageret. Og at han hadde glemt disse og ga ham spacerne. Han sa han skulle ordne det mest sannsynlig iløpet av dagen. Er litt spent på om det blir riktig denne gangen. Kranklageret er jo maltraktert uansett men..
|
|
|
09/06/2008 12:12
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Husk at den plasthylsa ikke nødvendigvis må være der. Du burde i alle tilfelle kjøpe deg riktig verktøy for slike kranklager og ta ut lageret for å sjekke at krankhuset er tørt og rent i løpet av sesongen. Hvis du gjør det trenger du ikke ekstra forsegling.
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
09/06/2008 13:26
|
thedole
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Verktøy skal bestilles uansett og om jeg som du sier åpner opp og sjekker iblant. Og da gjerne etter spesiellt utsatte turer med mye gjørme og dritt så burde det vel gå greit. Håper bare mannen ikke finner på noe mere rart..
|
|
|
14/06/2008 17:36
|
thedole
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Blir aldri helt ferdig med denne tråden jeg, begynner å minne mere om en blogg enn en forum tråd kansje men det får nå være så.
Det som har skjedd siden sist er følgende. Mannen fra verkstedet ringer meg for å høre "hvor jeg ville ha de ringene". Jaja, trodde det var standard egentlig jeg men det er nå greit. "en på venstre og to på høyre sa jeg. Og når jeg hentet sykkelen så sto de slik. Så langt så godt.
Kom hjem og den plasthylsa var fortsatt i veien, skal vel ikke behøve å bruke makt for å få kranken rundt uten kjedet på. Så jeg bestemte meg for å bare vente til verktøyet kom så jeg kunne skru av lageret og fjerne hele skiten.
Mottok verktøy for å skru kranklager idag og skrudde av lageret og hva ser jeg. Jeg var redd for det og frykten viste seg å være begrunnet. Krankhuset har like tjukt og ujavnt lag med lakk enda som det det hadde når jeg mottok ramma, så det har ikke vært noen fres i nærheten av den ramma. Og gjengene på ene sida tror jeg har fått litt hard medfart for de er trege som fy.
ER DET MULIG.. Har ikke villet konfrontere fyren før for alle kan jo gjøre feil, men her er det jo åpenbart at han ikke vet hva han driver med i det hele tatt. Tror jeg må gjøre som Pete sa og skrive ut den service instruksjonen han linket til før i tråden og gi han den.
Er det galt å spørre om pengene tilbake her? Vet ikke om jeg vil at fyren skal skru mer på sykkelen min jeg, snart er det ikke bare et kranklager som er ødelagt men gjengene i ramma ser ut til å være på vei samme veien de om han får fortsette...
|
|
|
14/06/2008 17:51
|
supercaliber
Übergrønnskolling
|
Übergrønnskolling
Pengene igjen og gratis oppfriskning av gjengene, HVIS det er innenfor hans kompetanseområde.
E
Before I was blind, but now I can't see...
|
|
|
[Re: supercaliber]
14/06/2008 17:54
|
KamAxel
Ringrev
|
Ringrev
Hvis han har riktig gjengeverktøy trenger han vel ikke mer kompetanse enn for å skru i en skrue. Mulig det var poenget ditt  -Amund-
Ja til mykere trær, og måtte sykkeltyver brenne!
|
|
|
[Re: KamAxel]
15/06/2008 08:22
|
Knut L
Ringrev
|
Ringrev
Sikker på at han i det heletatt har gjenge/freseverktøy da? Det er rimelig dyrt verktøy, men alikevel noe enhver sykkelbutikk med verksted som tar på seg sånne jobber bør ha.
Knut
Slash 9 - Remedy 9.9 - Stache 7 - Sawyer - District - WTP Envy Jobber med Trek sykler
|
|
|
|
|