Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Løypeprofil

Løypeprofil #564012 08/06/2008 10:58
S
Sofagrisen Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
S
Som debutant i ramuerittet gjorde jeg den tabben å stole mye på løypeprofilen.

Kan ikke si at den stemmer helt. I følge profilen på nettsidene (og også her på terrengsykkel.no så skal nedoverbakkene til aas gård starte etter ca. 46/47 km. På min sykkelcomputer startet den først etter 56 km.Den første toppen der hvor raumetråkket tar av står det også skal komme etter ca. 27 km. på min computer kom den etter 37 km. Selv om det helt sikkert er noe feilvisning på min computer, så synes jeg dette var mye. I følge profilen starter også asfalten på ca 54 km, mens det i realiteten er etter ca. 61 km. Mellomtidene på hver 10 km. sto i følge min computer også ganske feil.

Dette påvirket uansett ikke mitt resultat siden jeg måtte bryte med ødelagt krank rett etter at jeg kom ut på asfalten. Men når du er ganske sliten og ser fram til litt "pause" og asfalt etter mye løs grus i løypa så var det lenge å vente før nedoverbakkene kom. Løpeprofilen bør derfor oppdateres litt, og mellomtidene kanskje plasseres litt mer korrekt.

Re: Raumerrittet - løypeprofil [Re: Sofagrisen] #564249 08/06/2008 20:00
bjorn Offline
Entusiast
Entusiast

I likhet med ganske mye annet ved dette rittet så er også "stigningsprofilen" amatørmessig laget og full av feil. Nedkjøringen etter Hakkim kommer etter ca. 56km og man er nede ved Aas gård ved ca. 60. Beskrivelsen av underlag er også helt på jordet - eksempelvis forteller den at det er totalt mindre enn en kilometer med asfalt på de første 54km (ved ca. 5km) - dette er sannelig den lengste kilometeren jeg har kjørt noen sinne, fra utgangen av Expo-området og til man tar av fra asfalt inn på grus fra veien mot Skedsmokorset. I følge den samme profilen er det også bare ett terrengparti på hele rittet, dette består av "trille+sti+trille" ved ca. 20km. Det er tydeligvis bare en vrangforestilling jeg og de fleste andre har at det er to distinkte terrengpartier + gruvelia, med grus i mellom.

Noen som har kikket på mellomtidene? "Plassering totalt" er jo i utgangspunktet sikkert en fin tanke, helt til man skjønner at denne inkluderer alle distanser, også de som kjører 62km og 36km. F.eks. har elite-vinner Kristian Torgersen aldri noen bedre total-plassering enn 22. Da blir nytteverdien av denne listen en "anelse" redusert.

Osv, osv. Ganske trist, ettersom dette ellers kunne vært et fint landeveisritt.

Bjørn
Re: Raumerrittet - løypeprofil [Re: bjorn] #564404 09/06/2008 07:06
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
De gjør nok det beste ut fra de ressursene de har, men har et par ting som de bør rette opp i framover.

For min del var det flere av de "15 km igjen"-type skiltene som ikke stemte med min computer i det hele tatt. I tillegg tok flere av de frivillige langs veien litt for lett på oppgaven sin (jeg startet i en sein klasse, så de var kanskje gått lei mot slutten av dagen):
- en slapp gjennom en bil i krysset nedenfor kirka, som holdt på å kjøre på meg og en annen kar.
- da vi nærmet oss exporama var jeg usikker på hvor løypa gikk (debuterte i år), og veiviserne satt bare i veikanten og slappet av. Jeg var heldig og gutset riktig på at jeg skulle ta inn til høyre på den nederste parkeringsplassen, men jeg så at to-tre andre syklister fortsatte videre opp asfalten før de måtte snu.

Moderator  support