|
Jobb for ingeniør i sykkelbransjen?
|
Jobb for ingeniør i sykkelbransjen?
07/06/2008 09:09
|
Espen J
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Har endelig blitt ferdig med bachlerorgraden min som maskiningeniør, og leter nå etter jobb. Lurer derfor på om noen vet hvordan jobbmarkedet for ingeniører er innen sykkelbransjen? Å flytte til usa er jeg lite sugen på,men europa er greit. Er bransjen mest ut etter erfarne forskere, eller tar de inn "vanlige" ingeniører også? finnes det et blad eller nettsted der sykkelrelaterte jobber er samla? er det noe annet jeg bør ha i bakholdet når jeg leter etter jobb innen denne bransjen?
Og ellers, hvis du som leser dette trenger en nyutdanna maskiningeniør til en stilling som ikke nødvendigvis er sykkelrelatert, men der du vil ha en sykkelinterisert medarbeider: send PM!
Trønder osv
|
|
|
Re: Jobb for ingeniør i sykkelbransjen?
[Re: Espen J]
07/06/2008 12:32
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Canyon er på jakt etter en ingeniør-praktikant ( Maschinenbau med "høy affinitet til sykkelsporten") til utviklingsavdelinga si. Sjekk nestsiste jobb i linken ... Martin
|
|
|
[Re: M@rtin]
07/06/2008 13:26
|
Espen J
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Ser det der. Høres morro ut, men mitt tyske ordforråd går ikke mye lengre enn "ich bin ein berlinerbolle", og i et engelskfiendtlig land som tyskland er kansje det et problem? eller er canyon så internasjonale at det bør gå greit? møtte samme problem når jeg prøvde å finne jobb hos ferrari og ducati...
Trønder osv
|
|
|
07/06/2008 14:01
|
Zimen
Avhengig
|
Avhengig
Er det mulig å få jobb hos de store ute i europa, som ferrari og ducati? Jeg vil tro det er mange som vil det, men har man kompetansen i rett stilling går det kanskje greit? Hadde jo vært gøy å jobbe for sykkel-selskaper som canyon. Lykke til med det!
|
|
|
07/06/2008 17:18
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
Har du ambisjoner om å jobbe i sykkelbransjen i europa, er det nok ikke et dumt trekk å lære seg litt mer enn en håndfull tyske gloser. Lykke til 
Jens
|
|
|
09/06/2008 21:08
|
henrikll
Medlem
|
Medlem
De tyskerne jeg treffer er ganske engelskkyndige - stort sett de + 30 og nedover har ganske peil på engelsk eller spansk og fransk fro den del men det skader jo ikke å lære seg et språl til eller to. . .
|
|
|
[Re: henrikll]
12/06/2008 17:14
|
Supernova
Ivrig
|
Ivrig
ja, men arbeidsspråket er vel neppe engelsk alikevel.
Ikke det at jeg har kjempepeil, er bygg/anlg mann selv. Jeg tviler på at du som nyutdannet på bachelor nivå for jobb i utvikling. Men i produksjon tipper jeg du har sjangser, men det skjer vel stort sett i Asia. Innkjøp og testing er det også mulig.
Er det HiO du har gått? Har en bedre halvdel som begynner på maskin til høsten.. Kan det anbefales?
Lykke til i jobbhuntingen!
"Now don't make me get off this bike!"
|
|
|
12/06/2008 17:22
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har endelig blitt ferdig med bachlerorgraden min som maskiningeniør, og leter nå etter jobb. Lurer derfor på om noen vet hvordan jobbmarkedet for ingeniører er innen sykkelbransjen? Å flytte til usa er jeg lite sugen på,men europa er greit. Er bransjen mest ut etter erfarne forskere, eller tar de inn "vanlige" ingeniører også? finnes det et blad eller nettsted der sykkelrelaterte jobber er samla? er det noe annet jeg bør ha i bakholdet når jeg leter etter jobb innen denne bransjen?
Og ellers, hvis du som leser dette trenger en nyutdanna maskiningeniør til en stilling som ikke nødvendigvis er sykkelrelatert, men der du vil ha en sykkelinterisert medarbeider: send PM! Hva er egentlig motivasjonen til å gå inn i sykkelbransjen? Noen spesiell type jobb du kunne tenkt deg? Produksjon, design, utvikling, salg? Hvilke segmenter? Rammeprodusent, markedsføringsselskap/sykkelmerke med outsourcet produksjon, komponentproduksjon?
Redigert av mtbmaniac; 12/06/2008 17:52.
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
12/06/2008 17:42
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
I Norge tror jeg ikke det er mange slike stillinger. Det nærmeste du kommer er nok som ansvarlig for noens "House brand", med oppgave å spesifisere rammer, utstyrsgrupper osv til modellene deres.
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
13/06/2008 12:33
|
Espen J
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Og ellers, hvis du som leser dette trenger en nyutdanna maskiningeniør til en stilling som ikke nødvendigvis er sykkelrelatert, men der du vil ha en sykkelinterisert medarbeider: send PM! Hva er egentlig motivasjonen til å gå inn i sykkelbransjen? Noen spesiell type jobb du kunne tenkt deg? Produksjon, design, utvikling, salg? Hvilke segmenter? Rammeprodusent, markedsføringsselskap/sykkelmerke med outsourcet produksjon, komponentproduksjon? Hadde jo vært morro å sjekket ut om man kunne ha hatt hobbyen sin som jobb, det var motivasjonen. Men nå ser det ut som at jeg er på vei inn i vannkraft-bransjen, så spørsmålet er vel sånn sett litt utgått. Og jeg er litt enig i en harley-entusiast i klassen, som fikk tilbud om å jobbe med harley'er,men som han takka nei til: "hvis man får hobbyen sin som jobb, er det plutselig ikke en hobby lengre", og jeg tror det er noe i det. Greit å skille mellom buissness and pleasure.
Trønder osv
|
|
|
|
|