Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Må man ha poplock på en poplock gaffel?

Må man ha poplock på en poplock gaffel? #563057 05/06/2008 15:34
thedole Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Hei
Jeg bestillte meg en Reba SL sammen med en No Saint Angel ramme hos fast bikes. Bestillte ikke denne poplock fjernkontroll saken i den tro at jeg da bare ikke hadde mulighet til å låse demperen ifra styret. Han ringte meg og sa jeg måtte ha en slik, stemmer det?

Hvordan pleier det å være med pakkesporingsnr derifra forresten? Skal man vente på hentelapp så blir det jo vinter før man får hentet ting... ICON_WINK

Re: Må man ha poplock på en poplock gaffel? [Re: thedole] #563065 05/06/2008 15:55
L
langen Offline
Besatt
Besatt
L
Hvis gaffelen er laget for poplock bør du det ja. Dette pga at Motion Control enheten er fjærbelastet, og uten poplock spretter den tilbake i åpen (eller var det låst??) stilling.
Hos gafler uten poplock er derimot ikke låse-knotten fjærbelastet, så knotten blir i den stillingen man vrir den til.

Edit: Det er en enkel sak å bytte Motion Control enhet hvis du vil bytte fra en som er fjærbelastet til en som ikke er det. Bare spør Pete og meg ICON_LAUGH

Redigert av langen; 05/06/2008 15:57.

-Magnus
Re: Må man ha poplock på en poplock gaffel? [Re: langen] #563071 05/06/2008 16:08
thedole Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Aha, takk for svar. Da ble jeg litt klokere. Så med den Motion Control enheten som sitter der så har man enten stiv gaffel eller en uten mulighet for å låse den hvis man ikke har den spaken på styret da!? Jeg tok med en sånn spak jeg så da er det egentlig ikke et problem, var bare nysgjerrig på hvordan ting funket.

Re: Må man ha poplock på en poplock gaffel? [Re: thedole] #563126 05/06/2008 19:40
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
Har du gaffel med spindel (aka beregna for poplock), er gaffelen åpen heile tida

Motion Control-enheten (MC) du har på reba'n kan feks byttes i denne, som har justering på gaffelbeinet.

Eg har kjørt med revelation med pop lock MC i eit par år uten pop-locken, då eg aldri følte behov for den.

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: Må man ha poplock på en poplock gaffel? [Re: Arnebv] #563164 05/06/2008 20:51
thedole Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Og da ble det enda klarere. ICON_SMILE
Hadde egentlig tenkt til å la poplock være poplock jeg og ikke bruke noen tid energi (og penger) på å gjøre den funksjonell, siden jeg aldri helt har følt behovet for å låse demperen. Men det blir nok til at jeg bruker den poplock'en alikevel når den alt er bestillt. Kan jo hende det er litt stas! Sånn første uka ihvertfall? ICON_WINK

Takk for gode svar til dere begge!

Re: Må man ha poplock på en poplock gaffel? [Re: thedole] #563179 05/06/2008 21:03
Pete Offline
Popcornansvarlig
Popcornansvarlig
På en Reba jeg hadde monterte jeg på en liten bit av en girwire (med klumpen) på en girwirejusteringsknott i motholdet på krona sånn at jeg med litt fikling fikk justert kompresjonen. Detta funka helt fint frem til jeg bytta MC-enhet med Langen (som hadde ikke-Poplock-versjonen, men ville ha fjernstyring)

Recovery-mode

Moderator  support