Jag vill bara rekomendera er, mina Norska bröder, att inte missa detta tillfälle att i grannlandet i öst delta i en händelse av rang inom den inofficiella cykelvärlden. Jag var själv med i systerversionen "Tour de Retard", som gick av stapeln i Stockholm, 2007. Det är värt all smärta, all smuts, alla punkteringar för den gemnskap man upplever och den glädje i sadeln man får smaka på! Den här tävlingen genomförs bara vartannat år, på repektive ort. Följ länken och anmäl eder, jag själv må vara svensk men jag bor i Oslo och jag kommer köra!
Kanske kan man rent av skapa en norsk variant till 2009?
Singlespeed eller tejpet gir! Hvorfor vil noen seg selv så vondt?
Du har ikke testet singlespeed over lengre strekninger altså? Jeg vil si sjarmen med ett gir på langtur i ukjent terreng er at man får veldig god kontakt med topologien. Du merker gradforskjellene når det går oppover, på en måte du ikke får til med gir. Og i nedoverbakkene får du tvunget hvile, siden du ikke kan legge i et høyt gir og fortsette å tråkke. Tvunget hvile passer meg veldig bra, siden jeg ellers bare tråkker meg til døde, som en opphisset kopp gammel te.
Re: För de tuffa: Ronde van Retaard, 13 september
[Re: Dan]
#56281205/06/200807:36
As soon as you bike they make you feel small, By giving you no cred instead of it all, Till your teeth are so worn you move hardly at all, A single speed hero is something to be, A single speed hero is something to be.
When they've tortured and scared you with their many odd gears, Then they expect you to race without fear, When you can't really function cause you're so full of beer, A single speed hero is something to be, A single speed hero is something to be.
Keep you doped with single malt, IPA & Surly And you think you're so rigid and gearless and free, But you're still without hype as far as I can see, A single speed hero is something to be, A single speed hero is something to be.
If you want to be a hero well just follow me, If you want to be a hero well just follow me.
Singlespeed eller tejpet gir! Hvorfor vil noen seg selv så vondt?
En saxad bit text från en av fjolåret Tour de Retard deltagare som kanske kan ge dig en aning om varför endast en växel kan vara det optimala i en tävling, det ger helt enkelt utrymme för fler etappsegrare.
"När jag innan racet kollade på bilder från förra retarden ser det så mysigt ut, sol och vackra vyer buffe i naturen osv. Jag hade aldrig kunnat tro att det skulle vara så hårt och slitigt. Eftersom banan var så pass varierad så var alla stekta på någon av etapperna eftersom ingen cykel var optimal för hela banan. Mina 30mm däck och 48/19 funkade bra när det var lite backigt och stökigt men på platten var det kört. 10 mil låter ju inte så långt men det geniala upplägget många etapper och gemensam start gör att smärtan räcker hela dagen. "
Som sagt, välkomna att anmäla er i tråden på Happy, jag bor i Oslo och kommer ta mig till Göteborg i September. Hoppas att jag får sällskap!
_________________________________________________ "On a road trip, the strongest bladder determines pit stops, not the weakest"
Re: För de tuffa: Ronde van Retaard, 13 september
[Re: ManMachine]
#58981509/08/200800:32