gangfelt nok en gang.....
|
gangfelt nok en gang.....
04/06/2008 20:15
|
taggen
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Nok en smell..... Virker på denne her som man MÅ gå av sykkelen ved gangfelt??
Det er ikke kjent hvor store skader mannen (55) pådro seg, men han var ved bevissthet da ambulansen kjørte ham til St. Olavs Hospital.
- Han syklet ut i feltet og ble truffet av en bil. Ved å sykle ut i veien er han ikke beskyttet av vikeplikten på samme måte som en fotgjenger, sier operasjonsleder ved Sør-Trøndelag politidistrikt, Jan Steindal til adressa.no.
Syklister har like rettigheter og plikter som bilister i trafikken, understreker operasjonslederen.
Ulykken skjedde vis a vis Rema 1000 på Stavset.
---------------------------------------------------- Scott Spark Expert 29`2012 GT Pantera med ymse utstyr Scott speedster 30
|
|
|
Re: gangfelt nok en gang.....
[Re: taggen]
04/06/2008 20:16
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: Hæ?]
04/06/2008 21:48
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Man MÅ ikke gå av, men sitter du på sykkelen, har du vikeplikt for bilene i den kryssende gaten.
|
|
|
[Re: Stein]
04/06/2008 22:32
|
buskmann
Entusiast
|
Entusiast
Det samme gjelder i lyskryss. Grønn mann betyr at gående kan krysse veien. Det er ikke grønn syklist, for syklister har fortsatt vikeplikt for kryssende biltrafikk.
|
|
|
[Re: buskmann]
05/06/2008 05:40
|
magic
Besatt
|
Besatt
Det samme gjelder i lyskryss. Grønn mann betyr at gående kan krysse veien. Det er ikke grønn syklist, for syklister har fortsatt vikeplikt for kryssende biltrafikk. Menneh, hvis det er grønn mann betyr vel det at bilene har rødt lys? Og da trenger vel ikke syklisten å bry seg så mye om vikeplikt for kryssende biltrafikk?
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
[Re: magic]
05/06/2008 05:49
|
stephy
Entusiast
|
Entusiast
Det samme gjelder i lyskryss. Grønn mann betyr at gående kan krysse veien. Det er ikke grønn syklist, for syklister har fortsatt vikeplikt for kryssende biltrafikk. Menneh, hvis det er grønn mann betyr vel det at bilene har rødt lys? Og da trenger vel ikke syklisten å bry seg så mye om vikeplikt for kryssende biltrafikk? Det er ofte at biler svinger inn fra den veien som har grønt lys.
|
|
|
[Re: stephy]
05/06/2008 05:54
|
magic
Besatt
|
Besatt
Det har du jaggu rett i!
Jeg skal slutte å poste før jeg har fått i meg tilstrekkelig mengde morrakaffe!
*fyller opp kaffekoppen*
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
[Re: magic]
05/06/2008 08:49
|
Vampyro
Fersking
|
Fersking
Sånn jeg alltid har forstått det, skal man gå av sykkelen når man skal krysse gangfelt. Og som flittig bruker av både bil og sykkel må jeg si at jeg reagerer på mange sykkelister og mange bilister.
Hvis man ikke sykler fort og har en mtb sykkel synes jeg at man godt kan legge seg ut til kanten hvis det kommer biler bakfra. Jeg måtte kjøre bak en sykklist i 2 km. Fordi det heletiden kom biler imot og hun lå midt i feltet.
Sånn jeg og har forstått det blir syklister regnet som bil. Så derfor har man vikeplikt fra høyre på sykkel og biler skal også stoppe for sykkler som kommer på VEI fra høyre.
|
|
|
[Re: Vampyro]
05/06/2008 09:43
|
Dan
More than words
|
More than words
Sånn jeg alltid har forstått det, skal man gå av sykkelen når man skal krysse gangfelt. Her kommer fakta: Det er lov å sykle over gangfelt, men da har du vikeplikt for biler og gående. Hvis du derimot går av sykkelen så har bilene vikeplikt for deg. Men jo, det er LOV å sykle over gangfelt. Hvis man ikke sykler fort og har en mtb sykkel synes jeg at man godt kan legge seg ut til kanten hvis det kommer biler bakfra. Problemet med dette er at hvis du ligger helt ute til kanten så er det alt for mange bilister som blir lokket til å kjøre forbi deg i høy fart og med dårlig klaring. Hvis du ligger et stykke ut i veien så tvinger du bilisten til å foreta en regelrett forbikjøring. Jeg måtte kjøre bak en sykklist i 2 km. Fordi det heletiden kom biler imot og hun lå midt i feltet. Men hvis hun hadde syklet inne ved kanten så ville du ha presset deg forbi henne selv om det kom møtende trafikk?  Der har du grunnen til at syklister gjerne ligger et stykke ut i veibanen. Hvis det stemmer at du lå bak henne i hele 2 km så betyr det, hvis vi sier at fartsgrensen var 60 km/h og hun syklet i 20 km/h, at du kjørte denne strekningen på seks minutter isteden for to. Hva var det du ikke fikk gjort som du hadde tenkt å bruke de fire minuttene av ditt liv på?
|
|
|
[Re: taggen]
05/06/2008 09:47
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Syklister har like rettigheter og plikter som bilister i trafikken, understreker operasjonslederen.
Det er synd at ikke politiet (eller denne politimannen) kan trafikkreglene. § 18. Særlige bestemmelser for syklende 1. Syklende kan kjøre forbi til høyre for annet kjøretøy enn sykkel. 2. Syklende som vil svinge til venstre, kan fortsette å holde til høyre på vegen og svinge der det er hensiktsmessig. Syklende har da vikeplikt for annen trafikant. Slik svinging kan gjøres uten hensyn til hva som er angitt om valg av kjørefelt ved offentlig trafikkskilt eller ved oppmerking på veg, når det ikke spesielt retter seg mot syklende. 3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart. 4. Sykkel kan stanses eller parkeres på sykkelveg, gangveg, fortau, gågate eller gatetun dersom den ikke er til unødig hinder eller ulempe.
|
|
|
05/06/2008 09:53
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg måtte kjøre bak en sykklist i 2 km. Jeg har aldri måttet ligge bak en syklist i 2 km (samtidig som jeg aldri har presset meg forbi syklister når det har kommet motgående trafikk)? Det skjer nok ikke så ofte.
|
|
|
[Re: Dan]
05/06/2008 10:14
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Hvis det stemmer at du lå bak henne i hele 2 km så betyr det, hvis vi sier at fartsgrensen var 60 km/h og hun syklet i 20 km/h, at du kjørte denne strekningen på seks minutter isteden for to. Hva var det du ikke fikk gjort som du hadde tenkt å bruke de fire minuttene av ditt liv på? Tankekors: Når vi kjører el-bil i kollektivfeltet innover Mosseveien om morgenen i 60km/t, sammen med busser og taxier, er det fra tid til annen noen som tviholder på retten sin til å sykle i veien i stedenfor fortauet på andre siden. Hvis vedkommende måtte krysset veien for å sykle på andre side vil det ta f.eks 2 ekstra minutter ved to av overgangene. Det er det altså slik at vi med den lille bilen greit kommer forbi, mens bussen faktisk ikke kommer forbi uten å presse seg frem, noe de (selvfølgelig, de kjører som griser) gjør, selv om dette er livsfarlig. La oss si at bussene ikke brøt trafikkreglene, og dermed ikke kjørte forbi. Dette vil si at hastigheten i kollektivfeltet reduseres til 20km/t, noe som utgjør ca 6min. på strekningen. I hver buss er det 50 mennesker, la oss si det er 60 busser i timen. Mange av disse har også korresponderende tog, T-bane, trikk etc. Det blir ganske mye tapt tid det... Er det da rimelig å tviholde på retten sin til å kjøre i veibanen?
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
[Re: KTL]
05/06/2008 10:20
|
Dan
More than words
|
More than words
Busser og vogntog skal man være snill mot og hvis nødvendig kjøre inn til siden og stoppe for å slippe forbi. Ikke minst gjelder dette opp Steinshøgda i Bærum, hvor veien er svingete og har en del trafikkøyer, det finnes en fin gangvei langs veien og noen likevel skal kreke seg opp i 10 km/h ute i veien. Jeg tror det blir en del overbeviste sykkelhatere av slikt.
|
|
|
05/06/2008 10:28
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Strekningen innover Mosseveien er også litt ekstrem i så måte i og med at det lange strekninger ikke er mulig å komme seg ut av kjørebanen på høyre side (murvegg osv) -Jeg kan faktisk ikke begripe at noen tør ta på seg krangelen med disse bussjåførene pr sykkel, jeg synes det er ille nok med el-bilen. For min del gidder jeg ikke å engasjere hatfølelser for sånne, men jeg blir irritert fordi de utsetter seg selv for så unødvendige farer -jeg har i hvert fall lite lyst til å komme bak den bussen som kjører over en syklist der, når jeg har to små unger med meg i bilen...
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
05/06/2008 10:40
|
Vampyro
Fersking
|
Fersking
Sånn jeg alltid har forstått det, skal man gå av sykkelen når man skal krysse gangfelt. Her kommer fakta: Det er lov å sykle over gangfelt, men da har du vikeplikt for biler og gående. Hvis du derimot går av sykkelen så har bilene vikeplikt for deg. Men jo, det er LOV å sykle over gangfelt. Hvis man ikke sykler fort og har en mtb sykkel synes jeg at man godt kan legge seg ut til kanten hvis det kommer biler bakfra. Problemet med dette er at hvis du ligger helt ute til kanten så er det alt for mange bilister som blir lokket til å kjøre forbi deg i høy fart og med dårlig klaring. Hvis du ligger et stykke ut i veien så tvinger du bilisten til å foreta en regelrett forbikjøring. Jeg måtte kjøre bak en sykklist i 2 km. Fordi det heletiden kom biler imot og hun lå midt i feltet. Men hvis hun hadde syklet inne ved kanten så ville du ha presset deg forbi henne selv om det kom møtende trafikk?  Der har du grunnen til at syklister gjerne ligger et stykke ut i veibanen. Hvis det stemmer at du lå bak henne i hele 2 km så betyr det, hvis vi sier at fartsgrensen var 60 km/h og hun syklet i 20 km/h, at du kjørte denne strekningen på seks minutter isteden for to. Hva var det du ikke fikk gjort som du hadde tenkt å bruke de fire minuttene av ditt liv på? Det var ikke noe krise for meg sånn sett. Men for mange andre så er det veldig irriterende. Sykler selv den strekningen selv ofte. Og det er fine plasser hvor man kan sykle inn til siden og slippe biler forbi. Jeg sykler inn i busslommer og slipper biler forbi. Og jeg hadde ikke kjørt forbi tett intill henne hvis hun hadde lagt seg til siden. Men er forskjell på å legge seg halvveis over i andre feltet og sneie bilen som kommer imot og måtte legge seg helt over.
|
|
|
05/06/2008 11:04
|
Tomas
Kaffe?
|
Kaffe?
Jeg bor i Trondheim og og sykler ned til byen hver dag på en vei med fartsdumper og hvor fartsgrensa er 30 km/t. Da det er ganske fin nedoverbakke er jeg aldri under farstgrensa og da jeg ikke behøver å bremse for fartsdumpene går det som regel raskere enn de fleste bilene. Selv om jeg sykler over fartsgrensa og ligger i venstre hjulspor er det alikevel noen få som absolutt MÅ kjøre forbi. Forstå det den som kan.
|
|
|
[Re: Tomas]
05/06/2008 11:32
|
Vampyro
Fersking
|
Fersking
Jeg bor i Trondheim og og sykler ned til byen hver dag på en vei med fartsdumper og hvor fartsgrensa er 30 km/t. Da det er ganske fin nedoverbakke er jeg aldri under farstgrensa og da jeg ikke behøver å bremse for fartsdumpene går det som regel raskere enn de fleste bilene. Selv om jeg sykler over fartsgrensa og ligger i venstre hjulspor er det alikevel noen få som absolutt MÅ kjøre forbi. Forstå det den som kan. Det er noe med mannfolk med lite mellom bena. De kan ikke ligge bak biler med henger heller. Og må kjøre forbi alt de tar igjen. Somregel kjører de Mercedes, Audi, BMW, Volvo eller en SUV. Det er iallefall min erfaring.
|
|
|
05/06/2008 11:42
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Det er noe med mannfolk med lite mellom bena. De kan ikke ligge bak biler med henger heller. Og må kjøre forbi alt de tar igjen. Somregel kjører de Mercedes, Audi, BMW, Volvo eller en SUV. Det er iallefall min erfaring.
Argumentasjon på det nivået synes jeg burde henvises til private blogger og kommentarer til VG-artikler. Vi burde i alle fall slippe det her.
|
|
|
05/06/2008 12:01
|
mariusau
Entusiast
|
Entusiast
Jeg bor i Trondheim og og sykler ned til byen hver dag på en vei med fartsdumper og hvor fartsgrensa er 30 km/t. Jonsvannsveien? Den bremset jeg meg ned ganske mange ganger da jeg bodde på Eberg. Lærte etter hvert at jeg måtte ligge ganske tett innpå bilen foran om jeg ikke skulle få en travel bilist inn foran.
Marius
|
|
|
05/06/2008 12:04
|
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er noe med mannfolk med lite mellom bena. De kan ikke ligge bak biler med henger heller. Og må kjøre forbi alt de tar igjen. Somregel kjører de Mercedes, Audi, BMW, Volvo eller en SUV. Det er iallefall min erfaring.
Jeg liker ikke å ligge bak hengere og bobiler og jeg kjører V70, ergo... Det er behagelig når man sykler da. Ikke så mye som gnager lissom.
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
05/06/2008 12:32
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Jeg bor i Trondheim og og sykler ned til byen hver dag på en vei med fartsdumper og hvor fartsgrensa er 30 km/t. Da det er ganske fin nedoverbakke er jeg aldri under farstgrensa og da jeg ikke behøver å bremse for fartsdumpene går det som regel raskere enn de fleste bilene. Selv om jeg sykler over fartsgrensa og ligger i venstre hjulspor er det alikevel noen få som absolutt MÅ kjøre forbi. Forstå det den som kan. Kanskje de er som deg? Greier ikke å forholde seg til trafikkregler og fartsgrenser (som også gjelder syklende)! 
|
|
|
[Re: mariusau]
05/06/2008 12:32
|
Tomas
Kaffe?
|
Kaffe?
Jonsvannsveien? Den bremset jeg meg ned ganske mange ganger da jeg bodde på Eberg. Lærte etter hvert at jeg måtte ligge ganske tett innpå bilen foran om jeg ikke skulle få en travel bilist inn foran.
Jepp.
|
|
|
05/06/2008 12:33
|
Laxeluz
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
|
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Jeg bor i Trondheim og og sykler ned til byen hver dag på en vei med fartsdumper og hvor fartsgrensa er 30 km/t. Da det er ganske fin nedoverbakke er jeg aldri under farstgrensa og da jeg ikke behøver å bremse for fartsdumpene går det som regel raskere enn de fleste bilene. Selv om jeg sykler over fartsgrensa og ligger i venstre hjulspor er det alikevel noen få som absolutt MÅ kjøre forbi. Forstå det den som kan. Det er desverre ganske vanleg dette. Det er altid nokon som må forbi med ein gong dei ser ein sykkel. Seinast i går vart eg nesten påkjørd av ein bil som absolutt skulle køyra forbi meg før han skulle svinga til høgre. Det rakk han jo berre så vidt på grunn av ein fartsdump, slik at eg måtte bråbremsa for å ikkje treffa han. (Og dette var i ein slak oppoverbakke, så eg hadde ikkje stor fart…) Men på same turen så svingde det ut ein V70 bak meg like før lyskrysset på Holtet. Sidan det var raudt lys så hadde eg begynt å slakka ned, og trur du ikkje Volvoen holdt seg bak meg heile vegen fram til krysset? Fantastisk! Det er rart det skal vera slik, men eg vart faktisk overraska over at bilen ikkje pressa seg fram, for å kunne stå å venta litt lengre på grønt lys. Kanskje me burde ha ein tråd der me kunne skryta over bilførerar òg?
Andreas Tveit
|
|
|
05/06/2008 12:34
|
Tomas
Kaffe?
|
Kaffe?
Kanskje de er som deg? Greier ikke å forholde seg til trafikkregler og fartsgrenser (som også gjelder syklende)!  Fartsgrensa er 30 km/t, men den er det kun biler merket med "Skole" som holder så jeg følger heller trafikkflyten enn fartsgrensa.
|
|
|
05/06/2008 14:37
|
Dan
More than words
|
More than words
som regel raskere enn de fleste bilene. jeg følger heller trafikkflyten enn fartsgrensa. Hmmmm... 
|
|
|
05/06/2008 16:49
|
Tomas
Kaffe?
|
Kaffe?
Hmmmm...  Jeg gir meg: Stort sett bremses det kun ved behov og fart over 30 km/t er ikke behov nok. Ellers kjører bilene fortere enn meg mellom fartsdumpene, men da jeg ikke trenger å bremse opp for noen små asfaltklumper kan jeg holde en høyere snitthastighet enn de fleste bilenen ned bakken.
|
|
|
06/06/2008 09:13
|
frodev
Entusiast
|
Entusiast
(...) Hva var det du ikke fikk gjort som du hadde tenkt å bruke de fire minuttene av ditt liv på? Tankekors:
Når vi kjører el-bil i kollektivfeltet innover Mosseveien om morgenen i 60km/t, sammen med busser og taxier, er det fra tid til annen noen som tviholder på retten sin til å sykle i veien i stedenfor fortauet på andre siden. Hvis vedkommende måtte krysset veien for å sykle på andre side vil det ta f.eks 2 ekstra minutter ved to av overgangene.
Det er det altså slik at vi med den lille bilen greit kommer forbi, mens bussen faktisk ikke kommer forbi uten å presse seg frem, noe de (selvfølgelig, de kjører som griser) gjør, selv om dette er livsfarlig.
La oss si at bussene ikke brøt trafikkreglene, og dermed ikke kjørte forbi. Dette vil si at hastigheten i kollektivfeltet reduseres til 20km/t, noe som utgjør ca 6min. på strekningen. I hver buss er det 50 mennesker, la oss si det er 60 busser i timen. Mange av disse har også korresponderende tog, T-bane, trikk etc. Det blir ganske mye tapt tid det...
Er det da rimelig å tviholde på retten sin til å kjøre i veibanen?
*
Strekningen innover Mosseveien er også litt ekstrem i så måte i og med at det lange strekninger ikke er mulig å komme seg ut av kjørebanen på høyre side (murvegg osv) -Jeg kan faktisk ikke begripe at noen tør ta på seg krangelen med disse bussjåførene pr sykkel, jeg synes det er ille nok med el-bilen. For min del gidder jeg ikke å engasjere hatfølelser for sånne, men jeg blir irritert fordi de utsetter seg selv for så unødvendige farer -jeg har i hvert fall lite lyst til å komme bak den bussen som kjører over en syklist der, når jeg har to små unger med meg i bilen...
Ahh, kollektivfeltet på Mosseveien ja, det var tider det. Jeg syklet der noen år, helt uten fare. Da skal vi tilbake i forrige årtusen og riktignok var verden annerledes. Fortauet på venstre side meget smalere, jeg tror det var helt uaktuelt å prøve for meg til byen. Blant containere, vogntog og godstog på havna trivdes jeg overhodet ikke. Ulovlig var det også, vel? Nei, da var Mosseveien helt grei. Eneste litt kjipe opplevelsen var ett og annet vogntog i full fart. Selv med god avstand var vindtrykket kraftig og overraskende... Men trøbbel med buss- eller taxisjåfører i kollektivfeltet kan jeg ikke huske, det var bare å legge seg så langt til venstre at de ikke kom forbi, dvs. i høyre hjulspor - og være sterk i troen. "Tviholde på sin rett"? Hvor får du det fra at det er det syklistene gjør?  Ehh, det er klart du har et poeng, den eksistensielle tvilen kan være stor for en jobbsyklist forfulgt av større kjøretøyer. Men for meg var ikke tvilen om at det er riktig å sykle i veien noe større på Mosseveien enn inne i sentrum. Kollektivfeltet her var blant de bedre veien jeg har syklet i Oslo. Nettopp fordi buss/taxi ikke kan komme forbi. Til venstre er det kø og til høyre er det betong. Så lenge troen var sterk, ingen krangling, nesten ingen tuting - no problem! Noen busspassasjerer blir forsinket. Men jeg liker ikke tankemåten din. Ingen taper tid. 24 timer i døgnet for alle. Effektive transportsystemer må til i en storby, selvsagt kan ikke syklister slippe til overalt, men om noen/mange blir litt forsinket so what. Det blir 5 min mer med avisen eller boka, 5 min prat med kameraten eller naboen (ja, jeg har sittet i buss på Mosseveien, mye mer enn jeg har syklet) og kan "tas igjen" av 5 min mindre av akkurat det samme hjemme samme kveld. Ikke så lett, men de som innretter livet sitt slik blir mindre stresset av kø. Man kan også stille spørsmålstegn ved om det er viktigere med kollektivfelt enn sykkelvei, når plassen er begrenset. Jeg bruker mindre reisetid på sykkel til jobb enn med t-bane og tog - som har mye mindre køproblemer. Det er mest alvor, men også et snev av kverulering bak det jeg skriver over, du har selvsagt et godt tankekors. Om jeg syklet der i dag ville jeg prøvd dagens brede fortau inn til byen, og helt sikkert brukt det hjem igjen. Og i hine hårde dager hadde jeg en løsning for å hjelpe bussene: Jeg la meg inn i bilkøen! Ikke alltid, men hvis køen holdt bare litt sneglefart og jeg ble tatt igjen av en buss tidlig i kollektivdelen, så var det en luke jeg lett kunne ta, slapp fram bussen og la meg ut til høyre igjen etterpå. Syklister kan samarbeide med andre mennesker, de fleste som diskuterer her viser at vi vil og kan det. Men bilistene må se etter det for å legge merke til det.
|
|
|
[Re: frodev]
06/06/2008 09:48
|
KTL
Besatt
|
Besatt
men også et snev av kverulering Ja, jeg håper det. For noen som ikke bare kan tenke på seg selv, og f.eks skal til første time på en skole (nei, resten av skolen venter ikke på deg), er det av en viss betydning å kunne ha forutsigbar kjøretid med buss til skolen. Alternativet er å ta bussen en halvtime før, og stå utenfor skolen å vente på at den åpner alle de dagene bussen ikke blir hindret. Ja,jeg vet at vi har nok tid, selv etter min død kommer tiden til å flyte videre, i mellomtiden velger jeg forøvrig også å tenke på andre enn meg selv, men man står selvfølgelig fritt til å velge...
|
|
|
|
|