Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 5 1 2 3 4 5

Vestmarkrittet - det nærmer seg . . .

Vestmarkrittet - det nærmer seg . . . #561794 03/06/2008 08:38
B
brelmajo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Var gjennom hele runden på søndag - fantastiske forhold. Eneste ritt for menigmann med flotte terrengpartier hvor man slipper å gå av syklen mange ganger??

I år kjøres det juniorløype på omtrent 1 time for de mellom 12 og 16, med innlagte terrengpartier som de voksne bare må misunne ungdommen. Supre singeltracks med skikkelig flyt i og morsomme, tekniske nedkjøringer.

Hørte mye skryt om Terrengsykkelrittet, som sikkert var velfortjent. Hørte også at mange, selv de beste, måtte av sykkelen mange ganger. Vel, Vestmarksrittet er vel slik sett "i både pose og sekk"? Allerede nå er det omtrent 400 påmeldte - her blir det mange!

PS: Eneste negative på gjennomkjøringen i helgen var luftambulanse på utrykning ved Asdøltjern-nedkjøringa. Syklist hadde tryna - heldigvis var det nok bare et kravebensbrudd. Vær forsiktige - ha kontroll i nedkjøringene!

Re: Vestmarkrittet - det nærmer seg . . . [Re: brelmajo] #561923 03/06/2008 12:29
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Jeg kan bekrefte at uhellet "bare" resulterte i et kravebeinsbrudd, ja.

Nedkjøringen mellom Myggheim og Asdøltjern innbyr til god fart i starten, men man oppdager etterhvert at den har en del grov pukk og også noen dropp hvis man kommer inn i et feil veivalg. I tillegg er det en krapp venstre-høyresving omtrent halvveis, som kan være tøff i stor fart.

Traséen er nå nydelig å sykle. Det er gjort en endring fra tidligere år ved at traséen er lagt utenfor det våteste partiet i myra før Mikkelsbånn. Her er ikke kloppen over grøfta helt ferdig ennå, men det går fint å balansere over trestammene som er lagt ut - fortrinnsvis på beina ICON_WINK

Re: Vestmarkrittet - det nærmer seg . . . [Re: Tgabriel] #564934 10/06/2008 06:55
A
akselm Offline
Medlem
Medlem
A
Vi starter nå fellestrening til Vestmarkrittet på tirsdager. Første trening er fra Føyka allerede i dag kl. 1830. Det er damegruppa i Asker CK som staår for kveldens gjennomkjøring (idag blir det ikke Borgenskogen, det første terrengpartiet)

Re: Vestmarkrittet - det nærmer seg . . . [Re: akselm] #565869 11/06/2008 19:27
J
jimmyboy Offline
Entusiast
Entusiast
J
Noen som har tips til en som ikke har kjørt dette rittet før? Vurderer å ta sjansen. Kjørte mitt første maraton ritt i helga (Raumer'n) Fanget opp noen tips på forumet som var fint å ha med seg der. Så håper noen flere kan bidra med erfaringer fra Vestmarkrittet.

Jim Risan
Moss Cykle Klubb
Re: Vestmarkrittet - det nærmer seg . . . [Re: jimmyboy] #565910 11/06/2008 20:29
FrankHH Offline
Ringrev
Ringrev
Er jo ikke så veldig langt men flott ritt, kanskje ett tips om hvor du kan fore litt, er jo ingen asfalt partier før du er nesten i mål. Når du passerer stor parkeringsplass ved Solli, da er du nesten på toppen og her er det mulig å ta inn litt fast føde, før det bærer nedover mot Asdaltjer her MÅ du ha begge henda på styret, så er det ikke lenge før ordinær matstasjon. Før nytt sti/myr/stiparti så kommer en liten asfalt motbakke opp til Gupu her kan du legge inn siste faste cheers føde.
Tøft steinparti etter Gupu løft på rompa og ikke ha for mye luft i dekka!

Specialized, Ghost, TREK, Giant +++
Re: Vestmarkrittet - det nærmer seg . . . [Re: jimmyboy] #565911 11/06/2008 20:33
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har sykla Vestmarkrittet to ganger tidligere og skal være med i år igjen. Sammenlignet med Raumer'n er det vesentlig kortere, men er mer variert og intenst.

Hele rittet i gjennom er det en fin avveksling mellom grus/asfalt og terrengpartier. Terrengstrekkene er i hovedsak nedkjøringer, mens klatringene foregår på grus. Et veldig morsomt ritt, synes jeg.

Tips: Du tjener mye på å teste løypa på forhånd, både i forhold til profil og ikke minst i forhold gode sporvalg. De aller letteste dekkene lar du ligge hjemme. (I fjor punkterte jeg på begge på dekkene samtidig...). Etter det første terrengpartier kommer et ganske langt strekk på asfalt og grus. Kommer du med i en gruppe her, så får du en fin og lett introduksjon til resten av løypa.

Re: Vestmarkrittet - det nærmer seg . . . [Re: FrankHH] #566031 12/06/2008 07:33
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Sitat: FrankHH
er jo ingen asfalt partier før du er nesten i mål.
Joda, det er ca 3 km asfalt fra start til Borgenskogen. I tillegg er det nesten 4 km asfalt etter Borgenskogen.
Når du passerer stor parkeringsplass ved Solli, da er du nesten på toppen

Her er det nok ønsketenking inne i bildet...
På kurvene til runermm ovenfor, ligger parkeringsplassen ved Solli på ca 13 km. Om dette er er "nesten på toppen"? Tja...

Re: Vestmarkrittet - det nærmer seg . . . [Re: Tgabriel] #566039 12/06/2008 07:39
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Det er jo bare å stille opp på fellestreningen på tirsdag klokken 18.15 fra føyka så kan man jo prøve løypa selv og gjøre seg opp en mening.

ICON_SMILE

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Vestmarkrittet - det nærmer seg . . . [Re: bjerkseth] #566076 12/06/2008 08:19
Klaus A. Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: bjerkseth
Det er jo bare å stille opp på fellestreningen på tirsdag klokken 18.15 fra føyka så kan man jo prøve løypa selv og gjøre seg opp en mening.

ICON_SMILE
Mulig jeg skal prøve å til dette. Kunne du gitt meg en google map link eller adresse så jeg finner greit frem. Kommer fra Nøste/Lier

mvh.
Klaus A.
Re: Vestmarkrittet - det nærmer seg . . . [Re: Klaus A.] #566078 12/06/2008 08:22
Klaus A. Offline
Ringrev
Ringrev
Hvis jeg hadde sjekket rittets sider først.... ICON_SMILE

http://www.gulesider.no/kart/map.c?id=a_10000567607&q=f%F8yka+asker

mvh.
Klaus A.
Re: Vestmarkrittet - det nærmer seg . . . [Re: Tgabriel] #566111 12/06/2008 09:13
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Nytt av året er at Vestmarkrittet har ungdomsklasser for 12-16-åringer. Traséen går i et nydelig terreng, som jeg også regner med mange av terrengsykkel.no-folket vil misunne dem.
Kart over løypa finner dere her. Store deler av traséen går i et lite eldorado av stier og terreng, så den er ikke lett å finne.
Er det interesse, vil vi helt sikkert kunne avtale guiding for både store og små.

Re: Vestmarkrittet - det nærmer seg . . . [Re: Tgabriel] #566395 12/06/2008 18:44
FrankHH Offline
Ringrev
Ringrev
er jo ingen asfalt partier før du er nesten i mål.
Joda, det er ca 3 km asfalt fra start til Borgenskogen. I tillegg er det nesten 4 km asfalt etter Borgenskogen.

Ang. det jeg sa om asfalt så var det får å spise, synes det er litt tidlig å spise fra start og litt seint når en er i mål.

Specialized, Ghost, TREK, Giant +++
Re: Vestmarkrittet - det nærmer seg . . . [Re: FrankHH] #566410 12/06/2008 19:31
Sti-Kristian Offline
Fersking
Fersking
Gleder meg stort til årets vestmarksritt, det er en av de morsomste rittene syntes nå jeg! MEN, jeg så at ncf har fjernet 16-åringene fra den opprinnelige 16-19-årsklassen! Jeg skjønner at asker sk ikke kan trosse dette, men jeg må si at jeg blir provosert når det gjennomføres slike tiltak! Det har vært mange 16-åringer som har gjennomført de store marathon-rittene uten å ha tatt skade av dette, deriblant meg selv for et par sesonger siden. Hvis tanken er at det kan være skadelig for en voksende kropp å ta seg ut vil jeg si at forbundet har bomma stygt! Jeg vi si at en utrent 50-åring som plutselig får for seg tanken på å sykle birken er mer utsatt for skader... En sekstenåring vil i værste fall kjøre seg tom, men for en utrent mann i midtlivskrisa kan konsekvensene bli mye værre, både med tanke på motorikk og helse. Jeg sier ikke dette for å provosere folk som begynner å trene og konkurrere, tvert imot syntes jeg at det er strålende at folk rører på seg! det som irriterer meg er at flere godt trente ungdommer mister et år i en flott sport fordi man ikke tror de kan stå distansen, noe som har vært motbevist i flere år...

Det var mange tanker som måtte ut! Forøvrig syntes jeg ncf gjør en flott jobb!

Bakker er bedre oppover!
Re: Vestmarkrittet - det nærmer seg . . . [Re: Klaus A.] #566793 13/06/2008 11:11
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Jeg var rundt løypa igår kveld. Tok noen bilder med mobilkamera som kan sees her:

http://picasaweb.google.com/oivindbjerkseth/Vestmarkritttraseen

Ellers så kan jeg si at løypa er utrolig tør og fin nå.

Re: Vestmarkrittet - det nærmer seg . . . [Re: bjerkseth] #566952 13/06/2008 17:51
J
jimmyboy Offline
Entusiast
Entusiast
J
flotte bilder! er løypa godt merket?Er det lett å ta feil på de stedene du advarte mot i bildeserien din? Noen som har en formening om tida jeg kan forvente meg å bruke? Kjørte Raumer'n på 3:32 uten å være døden nær...)

Jim Risan
Moss Cykle Klubb
Re: Vestmarkrittet - det nærmer seg . . . [Re: jimmyboy] #566984 13/06/2008 18:49
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Det skal være ganske godt merket. Det tryggeste er selvfølgelig å møte opp på fellestreningen på tirsdag ICON_WINK

Ellers så finnes det GPS-spor her:

http://www.sykkelspor.no/node/39

Angående tiden så vil jeg tippe at man kan slå av ca 1 t og 10 min fra tiden fra raumerrittet hvis det ikke kommer enorme regnbyger med det første

Re: Vestmarkrittet - det nærmer seg . . . [Re: bjerkseth] #567337 14/06/2008 20:57
J
jimmyboy Offline
Entusiast
Entusiast
J
Ser det er to distanser å velge imellom, 45km 0g 75km. Meldte meg på igår men tror ikke jeg kunne velge distanse. lurer nå litt på hvor langt jeg skal kjøre...

Jim Risan
Moss Cykle Klubb
Re: Vestmarkrittet - det nærmer seg . . . [Re: jimmyboy] #567388 15/06/2008 04:48
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er kun NC menn senior som kjører lang løype. Resten kjører 45km.

(husk at dette ikke er noe grusritt som kjøres på storskiva med 30 i snitthastighet)

Re: Vestmarkrittet - det nærmer seg . . . [Re: Oystein L] #568027 16/06/2008 13:10
F
fjellfant Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
Er Vestmarkrittet noe for breddeutøvere med målet i Birken (M25) som mål eller er det stort sett bedre ryttere som stiller?

Re: Vestmarkrittet - det nærmer seg . . . [Re: fjellfant] #568045 16/06/2008 13:45
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Vestmarkrittet er for bredden. Det er flere grunner til det, slik jeg ser det:
Enkel logistikk med start og mål på samme sted.
Potensiale for mye publikum i Asker sentrum.
Forholdsvis kort løype, hvor mosjonister ikke bruker "hele dagen".
Traséen er fremkommelig, også for de som er uvante på sti, selv om man må regne med å gå av sykkelen oftere enn på Birken.

Re: Vestmarkrittet - det nærmer seg . . . [Re: Tgabriel] #568120 16/06/2008 17:16
2
2fat4hills Offline
Entusiast
Entusiast
2
Antar dette er et like godt ritt som noe til å skaffe seg bedre seeding til birken? Hvordan er de tekniske partiene i denne løypa vs de man finner i raumerrittet?

Re: Vestmarkrittet - det nærmer seg . . . [Re: 2fat4hills] #568181 16/06/2008 19:34
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Jeg vil si at de er ganske sammenlignbare.
Vestmarkrittet har imidlertid en mye høyere andel tekniske partier. Jeg synes også rittet har flere tekniske utforpartier med flyt enn Raumerrittet.
Du finner det flere steder i Borgenskogen, på strekket etter Engersetra og mellom Gupu og Semsvann.
Det er fullt mulig å kjøre hele runden uten fotisett, men selv har jeg ennå ikke klart den første kneika etter Engersetra...

Re: Vestmarkrittet - det nærmer seg . . . [Re: Tgabriel] #568426 17/06/2008 10:40
Snuffeldyret Offline
Avhengig
Avhengig
Vestmarkrittet er halvparten så langt som Birken, men med nesten like mange høydemetre. Så det betyr at det er et forholdsvis tøfft ritt. Du skal være glad i oppoverbakker!
Sist jeg syklet mellom Gupu og Semsvannet var det fortsatt gjørmete i deler av løypa selv etter laaang periode med tørt vær. Måtte av ett par steder der(nå har jeg bare syklet siden midten av mai), men tror nok at en med litt mere rutine klarer seg fint der.

Det er en fin og variert løype som imidlertidig blir et lite h****** hvis det er vått vær.

Snuffeldyret lever ikke lengre..
Re: Vestmarkrittet - det nærmer seg . . . [Re: Snuffeldyret] #568437 17/06/2008 10:51
B
brede Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: Snuffeldyret
Sist jeg syklet mellom Gupu og Semsvannet var det fortsatt gjørmete i deler av løypa selv etter laaang periode med tørt vær. Måtte av ett par steder der(nå har jeg bare syklet siden midten av mai), men tror nok at en med litt mere rutine klarer seg fint der.

Det fine med Vestmarkrittet er at nesten alle tekniske partier går nedover eller bortover så selv om det er vått er det meste av de tekniske partiene sykkelbare. Selv i fjor da syndefloden besøkte Asker var det veldig lite trilling i det tekniske partiene. SÅ vått som det var i fjor rekker det vel knapt å bli i år selv om det skulle begynne å regne i dag og fortsette hver dag frem til rittdagen :-)

Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
Re: Vestmarkrittet - det nærmer seg . . . [Re: brede] #568756 17/06/2008 22:05
panorama Offline
Veteran
Veteran
Noen som har tenkt å prøvekjøre løypa en gang neste uke?
Jeg er lett med!

Re: Vestmarkrittet - det nærmer seg . . . [Re: panorama] #568804 18/06/2008 06:18
F
fjellfant Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
Sitat: panorama
Noen som har tenkt å prøvekjøre løypa en gang neste uke?
Jeg er lett med!

Vurderer å henge meg med på felles gjennomkjøring i regi av arrangøren på tirsdag.

Re: Vestmarkrittet - det nærmer seg . . . [Re: fjellfant] #568825 18/06/2008 07:13
SkogensKongle Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Var en runde på mandagen (delvis regn), og deler av løpya kan bli veldig sugen og slippery hvis det ikke tørker opp. Som det kommer fram av GPSen, så bommet vi dog en del på løpya grunnet dårlig merking dammit For dere som har tenkt dere å teste turen for første gang, så kan jeg si at hvis dere kommer ned til Tyrifjorden så har dere kjørt for langt og har en helvetes jobb med å komme tilbake on track (se rødt spor i toppen av kartet) (rødt=vår tur, grønn=vestmarkrittet, brun=vår tur & vestmarkrittet)Knota også en del i lysløpya på distansen før mål. :: Veien i starten utenom Borgenskogen var bevisst. Uansett, dette er en veldig artig trasé med mye morsomt og ikke kun grus. Distansen gjør også at flere kan henge seg med og ikke bare de som har birken som mål. PS: en 330gr burger i sentrum etter turen er ikke å forakte bigsmile

Vedlegg
25514-clip_image001.gif (351.22 KB, 120 nedlastinger)

Re: Vestmarkrittet - det nærmer seg . . . [Re: fjellfant] #568834 18/06/2008 07:24
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Muligheten for at jeg tar meg en rolig tur i kveld er der. Har imidlertid planer om å se Sverige - Russland kl 2045, så avmarsj fra Føyka må bli 1730.

Re: Vestmarkrittet - det nærmer seg . . . [Re: SkogensKongle] #568840 18/06/2008 07:32
magic Offline
Besatt
Besatt
Var med på treninga til Asker CK fra Føyka i går, var fine forhold i løypa. Spurte representantene fra ACK angående merking, det er visstnok endel gretne grunneiere rundomkring som ikke liker disse skiltene som viser traseen. Skilt har blitt tatt ned osv, så for å ikke provosere unødig har de latt være å henge opp nye skilt i år.

Og nok engang, pass på i nedkjøringa til Asdøltjern. I går var det nok et fall i høy fart i et parti med mye løs stein, dette er et område uten mobildekning og en kar måtte sykle nesten tilbake til Solli p-plass for å få tak i ambulanse.

Om noen vil henge med i helga tar jeg en tur enten lørdag eller søndag (velger den med best værmelding).

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: Vestmarkrittet - det nærmer seg . . . [Re: fjellfant] #568850 18/06/2008 07:48
B
brelmajo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Møtte tilfeldigvis en gjeng i går som skulle ut på gjennomkjøring i regi av rittet. Regner med at de fikk en fin tur. Kanskje dukker det opp noen kommentarer her etterhvert?

Ser ut til at Vestmarkrittet blir første gang på lenge hvor hele teamet til ETTO Høydahl stiller samlet. Men, får de konkurranse av Ole Einar Bjørndalen som i fjor? Kanskje blir det hjemmeseier med Vegard Stake Laengen? I Farrisrunden lå han med teten da kjedet vrengte seg 3 km. før mål. Derfra og inn var det sparkesykkel til 6. plass - det var sterkt!

Side 1 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support