Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Smerter utside legg

Smerter utside legg #561198 02/06/2008 08:21
matshako Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Hei, jeg sliter med smerter på utsiden av høyre legg. Nærmere bestemt muskelen rett over den kulen på utsiden av foten, bare litt mer på fremsiden av leggen.

Cirka der det står Soleus muscle til høyre på dette bildet. Tingen er at smertene kun kommer ved høy belastning slik som ritt, og gjør det vanskelig å tråkke maks. Videre kjennes området ømt i flere dager etter hard belastning, og det er ikke behagelig å sykle rolig engang. Kjenner også smertene bare jeg går.

Så jeg lurte da på om noen har noe tips på hva som kan være problemet? Og eventuelle løsninger/justeringer? Anyone?

På forhånd takk

Re: Smerter utside legg [Re: matshako] #561275 02/06/2008 11:26
K
kjetims Offline
Fersking
Fersking
K
Vanskelig å si sånn eksakt... Hvor lenge har dette pågått..?
Prøvd å ta en kur med betennelsesdempende tabeletter...? Tar du turen til fastlegen, gir deg nesten med 100%sikkerhet først en resept med noe betennelsesdempende og beskjed om å komme tilbake hvis det ikke gir seg.

Årsak til evt betennelse kan være flere ting. Dårlig fottøy, hardt underlag, endring og økning i belastning....

Så prøv å roe litt ned og øk treningsmengde gradvis, og ta en liten kur betennelsesdempende, evt stjel dama sine tabeletter mot mensensmerter ICON_SMILE samme greiene....hehe....

Re: Smerter utside legg [Re: kjetims] #561369 02/06/2008 13:22
matshako Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Jeg opplevde dette først i vinter på rulla, men da forsvant det plutselig igjen. Men kom tilbake med rittsesongen. Trodde jeg hadde funnet løsningen da den høyre pedalen min var slarkete sidelengs, og etter å ha kjøpt nye forsvant problemet 1-2 uker. Men kom nå tilbake igjen. Utrolig irriterende.

Har prøvd å justere vinkelen på klossene uten hell. Jeg har også smurt inn med Orudis betennelsesdempende krem når det oppstår. Men kanskje virkestoffet i en pillekur er kraftigere...?

Re: Smerter utside legg [Re: ] #561475 02/06/2008 17:32
matshako Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Jeg løper aldri, så jeg vet ikke, men det kjennes godt når jeg går/småjogger litt nå f.eks. Smertene er mer rett under porenaus longus på bildet ditt tror jeg. Og jeg har veldig høy fotbue, så jeg bruker spesialstøpte såler, men er jo faktisk en mulighet at disse begynner å bli utslitt da. Har noen andre liggende jeg evt kunne prøvd.

Redigert av matshako; 02/06/2008 17:35.
Re: Smerter utside legg [Re: matshako] #562890 05/06/2008 09:46
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Dersom jeg skulle tippe vil jeg tro du har for stram muskulatur i låret (utsiden). Det kan skyldes flere ting; feil pedalpisisjon, overbelastning, for lite tøying, lengdeforskjell på bena eller lignende. For stram muskulatur vil føre til belastning i sener og eventuelle betennelser i disse dersom det vedvarer. For eksempel har jeg hatt litt vondt på innsiden av kneet når muskelen på innsiden av låret ovenfor kneskålen var stram og hard. Det ble enkelt kurert med triggerpunkts-akupunktur. Mange fysioterpauter bruker denne metoden.

Jeg tror det er lurt å snarest oppsøke en fysioterpaut eller lignende. Jo lenger du har det jo lenger tid tar det å bli kvitt det, det kan også bli kronisk om du har det lenge nok.

Så mange stier og så kort liv...

Moderator  support