Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Valg av styre/stem og krank til SS?

Valg av styre/stem og krank til SS? #561125 01/06/2008 23:06
A
andores Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
A
Konverterte min grus-sykkel til SS i vinter, og når man sykler SS blir det jo en del riving og sliting i styret.
Står på et Syncros styre på et Ritchey Pro stem. Dette er 25.4mm, og det kjennes ikke akkurat så stivt ut i de tyngste motbakkene.
Anbefales det å skite til oversize-combo, eller evt. andre material?
Styret er i 2014, har 7 graders sweep og 35mm rise.

Lurer også på anbefalte krankset. Må nevnes at jeg er en svekling på 60kg, og bruken vil være grus og meget lett sti.
Har sett meg ut nye LX, men lurer på om Hollowtech 2 er sterkt nok til å holde noen år. Bør helst ikke komme over 1000-lappen med lager, frakt og moms.

Redigert av andores; 02/06/2008 08:06. Rediger grunn: Forkjøla bommulshode
Re: Valg av styre/stem og krank til SS? [Re: andores] #561231 02/06/2008 09:27
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Hei!

Jeg har eksprimentert med et lett Ritcheystem på en mine single speeder. Det var en sak med to bolter. Den var beklagelig myk og løsnet hele tiden (i alle fall flere ganger, og dt var nok grunn til å kjøpe seg en finere). En mer moderne firebolts Ritchey løste problemet for min del. Det var fortsatt noe bevegelse, men ikke så de ble sjenerende. Om du vil ha en skikkelig stiv stem som fortsatt er lett har Syntace sin flotte Superforce http://www.syntace.de/index.cfm?pid=3&pk=395 Som veier kun 170 gram i 105 mm lengde. Jeg har en selv og er ikke plaget med fleks i stemen.

Styret tror jeg ikke du vil merke noe særlig forbedring om du bytter ut med OS siden du er såpass lett. Andre kan ha andre opplevelser av styrer dog.

Jeg ser ingen grunn til at ikke LX-Hollowtech skulle holde noen år. Selvsagt med unntak av utslitte drev og lagre, men de skjer med alt. Tidligere generasjoner av LX har vært skikkelig seiglivede i alle fall.

LarsB

Redigert av larsb; 02/06/2008 09:30. Rediger grunn: rydda litt
Re: Valg av styre/stem og krank til SS? [Re: andores] #561581 02/06/2008 20:21
A
andores Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
A
Kom på at jeg hadde et GT OS stem som var 1 cm kortere en Ritcheyen (som for øvrig har 4 skruer), og et GT styre i 6061 som jeg tok av en Avalanche i fjor.
Testa oppsettet i en bratt bakke, og dette var andre saker. Null knirking og knasing og superstivt. Men veldig tungt da:)

Forøvrig er det et LX Hollowtech 2 på vei i posten til meg

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå