Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Byggfag utdannelse

Byggfag utdannelse #560704 31/05/2008 21:59
O
oysteinrolf Offline OP
Skal jeg mose trynet ditt, eller?
OP Offline
O
Jeg går nå ved 2. vgs allmenn studieretning.

Når jeg er ferdig med mitt 3 år vil jeg videre i byggebransjen. Er det noen her som vet om det er mulig for meg å gå direkte i lære i bedrift i 2 år etterpå, for så å ha fagbrevet i bygg?

En vanlig byggfag utdannelse er 2.år på yrkesfag bygg. Så 2 år i lære. Men den har ikke jeg valgt fordi jeg synes det kan være greit å ha allmenn i bakgrunn.

Håper det er noen tømrer eller folk som har litt peiling på dette:)

http://www.iphonereparasjon.net Salg og reparasjon av iphone i Stavanger
Re: Byggfag utdannelse [Re: oysteinrolf] #560718 31/05/2008 22:26
reflex Offline
Entusiast
Entusiast
Er straks ferdig som tømrerlærling selv, Men har gått den vanlige utdannelsen. Du kan gå opp som voksenlærling. Om jeg ikke husker feil innebærer det 4 år som lærling, dog med noe annerledes lønningssatser enn en vanlig lærling.

Her er noe jeg fant på google: http://www.oft.no/readarticle.php?article_id=15

oh my god, We've dented the world with it!
Re: Byggfag utdannelse [Re: reflex] #560747 01/06/2008 00:31
O
oysteinrolf Offline OP
OP Offline
O
Takk, det var til stor hjelp!:)

Uheldigvis var det litt mer jeg måtte igjennom enn hva jeg hadde håpet på. Håper virkelig jeg klarer å snike meg unna noe av dette. Dette må jeg undersøke nærmere.

Og gratulerer med ferdig utdannelse!:)

Re: Byggfag utdannelse [Re: oysteinrolf] #560748 01/06/2008 00:47
Mesa Offline
Medlem
Medlem
Skal du videre i byggrelatert bransje har du 2 muligheter hvis du skal tjene penger:

A. Du må være et geni og starte eget firma.

B. Du må ha flaks samt gjøre utradisjonelle valg som er bygg relatert samt være geni.

Alternativt:

Du kan ta ingeniør utdannelse og sitte som et dumt ? på byggeplassen og tjene ca 400-600.000 (tatt årliglønnsjustering i betrakning) dem første 10 årene i en vanskelig meget slitsom jobb.

Into the wild

Re: Byggfag utdannelse [Re: Mesa] #560762 01/06/2008 06:29
skibum Offline
Besatt
Besatt
Jeg synes siste taler har noe for seg iallefall.

Hvis du først skal bruke fire år på "skole" for å havne i byggebransjen, så kan du vel satse på ingeniør-utdannelsen vel?

Det er sikkert noe mer å lese, men det klarer du helt sikkert fint, og du får deg en relativt greit betalt jobb med masse spennende utfordringer

Espen

NOTS!
Re: Byggfag utdannelse [Re: oysteinrolf] #560824 01/06/2008 09:43
erlingba Offline
.
.
Hvis du er sånn rundt middels skoleflink bør du kunne klare å ta Grunnkurs byggfag som privatist neste år ved siden av allmenn,
deretter kan du prøve å få lærlingplass og så ta VK 1 som privatist mens du jobber.

Da sparer du noen år, men mye lesing blir det.

Re: Byggfag utdannelse [Re: Mesa] #560841 01/06/2008 10:28
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Mesa

Du kan ta ingeniør utdannelse og sitte som et dumt ? på byggeplassen

For en utrolig idiotisk og hjernedød ting å lire av seg. Jeg håper du ikke mente det slik det hørtes ut.

Re: Byggfag utdannelse [Re: Stein] #561187 02/06/2008 08:07
KTL Offline
Besatt
Besatt
Nei Stein, dette må vi si oss enig i -insjenører er bare en ekstra og meningsløs utgiftspost hos entreprenørene.

Jeg er riktignok maskiningeniør, men jobbsituasjonen er sammenliknbar. De første årene kunne jeg lite av det jeg skulle gjøre fra før og var stadig nøtt til å støtte meg på eldre mer erfarne ingeniører og folk med produksjonserfaring, i tillegg til å måtte tenke en hel del.
Nå sitter jeg her og konstruerer en ventil til bruk på risere (offshore) og må stadig vekk tenke litt og sette meg inn i nye problemstillinger.

Hadde jeg bare vært smart nok og hatt guts nok til å ta meg en bilmekanikerutdannelse kunne jeg nå bare skifte bremseklosser resten av livet og ikke trenge å være flau fordi jeg måtte gjøre noe jeg ikke kan fra før!

Til trådstarter:
Kost på deg noen år på skolebenken -bland gjerne praktisk og teoretisk, spesiellt hvis du er praktisk anlagt!

Knut Tore
med vgs allmenfag, påfulgt av ett år på mek.fag og ing.høgskole.

Re: Byggfag utdannelse [Re: KTL] #561251 02/06/2008 10:41
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sant: Når du er nyutdannet ingeniør, kan du ikke en jobb, men du har forutsetningene på plass for å lære deg den, og kan utvikle deg videre hele arbeidslivet.

Re: Byggfag utdannelse [Re: oysteinrolf] #561286 02/06/2008 11:42
larsi Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Som noen tidligere har nevnt, kan du gå inn i en bedrift som voksenlærling. Siden du har almenn fra før, får du et halvt års fratrekk, og er derfor nede i 3,5 år med læretid før du kan ta svenneprøven.

Dette er praksis for rørleggerfaget, men tipper at det er overførbart til tømrerfaget også.

Sommer, sol og sykkel!
Re: Byggfag utdannelse [Re: Mesa] #561318 02/06/2008 12:09
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Mesa
Skal du videre i byggrelatert bransje har du 2 muligheter hvis du skal tjene penger:

A. Du må være et geni og starte eget firma.

B. Du må ha flaks samt gjøre utradisjonelle valg som er bygg relatert samt være geni.

Alternativt:

Du kan ta ingeniør utdannelse og sitte som et dumt ? på byggeplassen og tjene ca 400-600.000 (tatt årliglønnsjustering i betrakning) dem første 10 årene i en vanskelig meget slitsom jobb.

Hvis man drar inn 600K årlig på å sitte på en byggeplass og klø seg på balla, lurer jeg på hvorfor du ikke valgte å gjøre det.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Byggfag utdannelse [Re: oysteinrolf] #561319 02/06/2008 12:11
B
bjarne Offline
Veteran
Veteran
B
Høres ut som du skulle valgt BAP (Bygg- og allmenne fag) istedet for vanlig allmenn? Synd denne formen for videregående utdannelse er så lite utbredt.

Jeg har jobbet sammen med noen lærliger uten videregående utdanning. De måtte gå 4 år i læretid til meget dårlig lønn om jeg ikke husker feil. Da er det like greit å prøve seg på bachelor- eller master-graden, synes jeg. Etter endt utdanning er det ikke tvil om hva du får mest igjen for, både økonomisk og helsemessig.

Det er synd at ikke flere tenker som deg, det er få ingeniører som har prøvd seg i praktisk arbeid og vet hvordan det er å arbeide "på gølvet" (tatt i betraktning de jeg kjenner av ingeniører og ingeniørspirer).

arne, vgs. teknisk- og allmenne fag, nå NTNU

Re: Byggfag utdannelse [Re: bjarne] #561321 02/06/2008 12:15
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: bjarne
det er få ingeniører som har prøvd seg i praktisk arbeid og vet hvordan det er å arbeide "på gølvet"

Det tror jeg er litt vél generaliserende, altså.

Re: Byggfag utdannelse [Re: Stein] #561333 02/06/2008 12:25
B
bjarne Offline
Veteran
Veteran
B
Som jeg skrev, det var tatt i betraktning de jeg kjenner. Og storparten jeg kjenner er master-studenter på NTNU. Kun 3 av de jeg kjenner der har fagbrev og en av de tre tar ikke ingeniør-utdannelse. For ing.høyskole tenker andelen med faglig bakgrunn er en god del høyere? Så ja, helt sikkert generaliserende, men dette er nå min erfaring.

Re: Byggfag utdannelse [Re: Stein] #561337 02/06/2008 12:27
KTL Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Stein
Sitat: bjarne
det er få ingeniører som har prøvd seg i praktisk arbeid og vet hvordan det er å arbeide "på gølvet"

Det tror jeg er litt vél generaliserende, altså.

Men likefullt en økende tendens -ikke lett for nyutdannede ingeniører i f.eks et offshore-selskap å finne ut hvordan det ser ut på gølvet, når gølvet befinner seg i Asia...

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Byggfag utdannelse [Re: KTL] #561340 02/06/2008 12:31
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Så sant. Det er selvsagt ofte et problem at mange unge ingeniører ikke har noen praktisk erfaring. Men derfra og til at "få ingeniører har erfaring fra praktisk arbeid", syntes jeg det var litt for langt.

Re: Byggfag utdannelse [Re: Stein] #561346 02/06/2008 12:39
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: Stein
Så sant. Det er selvsagt ofte et problem at mange unge ingeniører ikke har noen praktisk erfaring. Men derfra og til at "få ingeniører har erfaring fra praktisk arbeid", syntes jeg det var litt for langt.

Da enes vi om at det kanskje finnes ingeniører uten praktisk erfaring da?

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Byggfag utdannelse [Re: Stein] #561347 02/06/2008 12:40
B
bjarne Offline
Veteran
Veteran
B
Okei, jeg uttalte meg feil der. Skulle selvfølgelig presisert at jeg mente unge siv.ingeniører. Men jeg er enig med Knut Tore, det er likefullt en trend mot enda færre.

Redigert av bjarne; 02/06/2008 12:41. Rediger grunn: la til siv.ingeniører for å ikke tråkke flere på tærne
Re: Byggfag utdannelse [Re: bjarne] #561351 02/06/2008 12:45
KTL Offline
Besatt
Besatt
Byggfag står vel også litt sterkere -litt vanskeligere å eksportere produksjonen, selv om vi sikkert vil se mer og mer av prefabrikerte moduler, f.eks for baderom, fra fjernere himmelstrøk. Det som kan redde oss er høyere oljepriser!

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: Byggfag utdannelse [Re: oysteinrolf] #561357 02/06/2008 12:51
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Til trådstarter: Jeg går ut fra at da du begynte på studieforberedene var du usikker på hva du skulle bli i andre enden, og at dette med byggfag er noe du har kommet fram til etterhvert? Hvis du er sikker på at det er byggfag du vil videre på, er jo det greit nok. Da bør du oppsøke en yrkes- og karrereveileder. Skolen din skal ha en. Kan ikke vedkommende gi deg noe råd, bør du oppsøke veliedertjenesten på nærmeste yrkesfaglige skole. Normalt vil de kunne fortelle deg hva slags muligheter du har.

Jeg er ikke helt sikker på dette, men jeg tror nok du uansett hvordan du snur og vender på det, bruker en del mer tid enn strengt tatt nødvendig, dersom du fullfører studieforberedende for så å ende opp med et fagbrev. Strengt tatt får du nok bare fritak for fellesfagene som andre voksne lærlinger må ha. Samtidig har du brukt opp retten til videregående utdanning på noe du ikke har tenkt å bruke. (Det gjør det ikke umulig, men mer komplisert, å skaffe seg annen videregående utdanning senere.)

Mitt råd er at du ikke avbryter studieforberedende utdanning hvis du ikke er helt, helt sikker på at det er tømrer du vil bli. Dersom du er helt, helt sikker på at du skal bli tømrer, bør du undersøke muligheten for å komme inn på VG1 byggfag allerede til høsten. Da kan du utnytte retten til videregående utdanning til å komme deg i riktig retning.

Lykke til!

Re: Byggfag utdannelse [Re: Lektoren] #561510 02/06/2008 18:32
O
oysteinrolf Offline OP
OP Offline
O
Takk for kloke svar. Jeg har alltid hatt byggfag mer eller mindre i bakhodet helt siden jeg var 7 år og bygde i skogen, og nå har interessen falt mer i smak de siste årene. Det er arbeid som passer meg veldig bra. Ut i fra mine praktiske kunnskaper, og hva jeg liker å gjøre.

Jeg vil fullføre allmenn uansett om jeg er aldri så sikker. Det er godt å han dersom jeg vil skifte jobb om f.eks 15 år.

Fagene jeg har på skolen kommer også godt ut i det praktiske arbeidsliv med bl.a regnskapsføring(næringslivsøkonomi), markedsføring og entrepenørskap.

Men eneste kjipe er 4 år som lærling. Jeg har også tenkt på å bli byggingenør, men min hjerne er desverre lite egnet for mattematikk og lesing. Klarte akkurat å bestå i den letteste mattematikken, med mye hjelp fra privatmattelærer, som var professor i mattematikk og flink til å undervise.

Men jeg leser jo gjerne mye om det er interessant pensum.

Re: Byggfag utdannelse [Re: oysteinrolf] #561514 02/06/2008 18:40
KTL Offline
Besatt
Besatt
Sitat: oysteinrolf
min hjerne er desverre lite egnet for mattematikk og lesing

Fellestrekk hos ingeniører! Vi regner ikke, vi gjør overslag (i virkelighetens verden er det lite som er eksakt!). Matematikken klorer mange seg igjennom med så som så karakterer, i jobb har man verktøy for sånt!

Jeg synes ikke du uten videre skal avslå muligheten for en ingeniørutdannelse. Med din bakgrunn vil du bli en god en -interesse og forståelse er mye viktigere hos ingeniører enn selve utdannelsen. Ingeniørutdannelsen foredler bare de egenskapene du allerede besitter! Tenk minst to ganger!

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: Byggfag utdannelse [Re: KTL] #561527 02/06/2008 19:00
S
smokejumper Offline
Entusiast
Entusiast
S
For all del fullfør det du har begynnt på. Plutselig finn du ut kor kaldt det faktisk er på fingrane i 2 pluss, regn og vind.
Det er ikkje alle som jobbar som tømrar ute i 'felten' livet ut. Då kan det og ver greit å kunne noko anna.
Treng ikkje ingeniørutdanning for å sitte på kontor heller. Går ann å jobbe nokon år, og så gå over til f.eks byggeleder.

smokejumper /ekstømrer

Re: Byggfag utdannelse [Re: smokejumper] #561677 02/06/2008 23:36
O
oysteinrolf Offline OP
OP Offline
O
KTL: Takk, det var kjekt å høre m.t.p motivasjon til å studere videre, selv om jeg mangler litt mattematiske kunnskaper.

Men ligger noe i at man klarer å klore seg igjennom ting, så lenge viljen er der.

Jeg synes det virkes kjekkere å være godt påkledd å arbeide i minusgrader, enn å sitte på kontor i 30 varmegrader.

For et genialt forum - Takk for alle innspill!:) Har vært nyttig med andre synspunkter enn de jeg får fra min mor.

Re: Byggfag utdannelse [Re: oysteinrolf] #561704 03/06/2008 06:24
Niels Offline
Veteran
Veteran
Hei, jeg er nok tilhenger av den gjengen her som anbefaler en videre skolegang. Bruk 3 år på en Bachelor og så kan du sikkert få erfaring ved siden av ved å jobbe hos en Entreprenør som deltid/tilkallingshjelp.

Selv har jeg ingen byggutdannelse (er Master of Bunsiess), men jobber nå som kalkulatør og innkjøper i en av Midt Norges største Entreprenører. Jeg stortrives, men kan bekrefte at det blir mye spørring og graving. Da er det godt at de erfarne her på jobben som er mer en villig til å lære bort.

2013.5 Specialized Enduro Expert Carbon 29SE
Moulton TSR9

Moderator  support