Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Billig sykkel til sti.

Billig sykkel til sti. #560477 30/05/2008 22:53
M
Mille Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Hei. Er tidliger løpsentusiast, men p.g.a skrantende rygg har jeg tenkt til å begynne å sykle på sti istede.

Problemet er bare at lommeboken er slunken og jeg kan spandere maks 4000,- på sykkel. Har saumfart bruktmarkedet men siden jeg er skikkelig fersk vet jeg knapt hva jeg skal se etter...

Noen som kan forbarme seg over meg og gi meg noen råd om hva jeg bør se etter?

Regner med at hardtail vil være det som er mest aktuelt. Er det i det hele tatt mulig å få en brukbar sykkel til den prisen?

Re: Billig sykkel til sti. [Re: Mille] #560517 31/05/2008 08:31
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
For 4 tusen kroner, får du ingen god sykkel som tåler å brukes på sti, dessverre.

En skikkelig hardtail, som har god ramme, skikkelige deler, bra girutstyr, dempegaffel som funker og bremser som stopper skikkelig koster ca 10 tusen.

Legg ut en annonse her på forumet, så skal vi nok klare å si i fra, om noe du blir tilbydt virker helt feil!

Lykke til!

/Are Nicolai
Re: Billig sykkel til sti. [Re: nicolai] #560529 31/05/2008 09:36
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Dette er jeg rett og slett ikke ening i. En Gary Fisher Wahoo burde være mulig å få for 4000 eller mindre. Jeg kan ikke se noe på denne sykkelen som ikke tåler stibruk. (Husstanden disponerer en slik som er noen få år gammel, og den fungerer helt greit på sti.) Når GF klarer å lage billige, brukbare sykler, er det sikkert mange andre som også gjøre det.

Hvor god må forresten en dempegaffel være for å kunne brukes på sti? Jeg bruker stiv gaffel på sti. Det er et dårlig valg til ritt, men til trening fungerer det da helt greit. Rimelige v-bremser og billige gir fungerer da også helt greit, det er bare litt tyngre og mindre slitesterkt. Hjulene må være skikkelig bygd og ha dobbeltbunnede felger, men det behøver da ikke være så dyrt, lenger!

Forøvrig er det selvsagt lettere å få en veldig god bruktsykkel til 4000 enn en god ny sykkel til samme pris, men det er ikke lett å kjøpe brukt om man ikke har peiling.

Redigert av Lektoren; 31/05/2008 09:38.
Re: Billig sykkel til sti. [Re: Lektoren] #560532 31/05/2008 09:49
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
En annen ting er at kravene til utstyret ikke er det samme for en kar som meg på 91 kilo i nettoen og en kvinnelig løpsentusiast. Jeg er frekk nok til å tro at hun veier litt mindre og dermed kommer unna med lettere og mindre stabile komponenter. Det eneste jeg virkelig kan sette fingeren på i den prisklassen er nok dempegaflene, som i min mening er dårligere enn en stiv gaffel. Mange pakker til ca 5k er greie, men helt supre hvis man kjøper en pent brukt gaffel som kostet det samme som hele sykkelen da den var ny.

Re: Billig sykkel til sti. [Re: Lektoren] #560533 31/05/2008 09:54
N
nicolai Offline
N
Alt blir jo en vurderingssak.

La meg si det på en annen måte:

Det koster ca 10 tusen kroner for en sykkel som har den kvaliteten og funksjonen som jeg mener en skikkelig terrengsykkel bør ha, for kjøring på den type stier jeg pleier å sykle på, som jeg vet fremdeles fungerer fin-fint om 1 år eller 2.

Og jeg er fult ut for sykkelglede og ikke overdrevet utstyrsfokus!

Kort og greit, alt funker, men jeg vil ikke si at det er en god, seriøs anbefaling når noen er interessert i en skikkelig terrengsykkel som skal brukes og kjøres med glede, i flere sesonger på sti!

/Are Nicolai
Re: Billig sykkel til sti. [Re: nicolai] #560571 31/05/2008 13:50
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
Sitat: nicolai
men jeg vil ikke si at det er en god, seriøs anbefaling når noen er interessert i en skikkelig terrengsykkel som skal brukes og kjøres med glede, i flere sesonger på sti!

Kva sykkel, billig eller ny, som brukes "skikkeleg" i terrenget, kan du bruke i fleire sesonger på sti uten vedlikehald og utskiftingar?
Ingen (så vidt eg veit)

Ein billig/rimeleg sykkel må vedlikehaldast
Ein dyr sykkel må vedlikehaldast

Eit billig gir er laga for å gire
Eit dyrt gir er laga for å gire

Grisebillige hjulsett kan tole masse juling og dyre hjulsett kan tole alt mogleg.

Eg trur (veit) ein kan ha masser av glede i skogen på tekniske stiar også på rimelegare utstyr, -utstyr som er fungerer bra, men som nok veg meir enn dei dyrare storesøsknene.

Er einig i Jens F sin betraktning om dempegaflar på billige modellar.

Mille: Når det gjeld budsjettet ditt på <4000kr, er det etter mitt syn sannsynleg at du kan komme over tilbud på bruktmarkedet (feks her inne) som gir veldig mykje for pengane.
Kva som er lurt å sjå etter, kjem jo veldig an på dine preferanser, og er vanskeleg å seie noko veldig nøyaktig om.
Men størrelsen på sykkelen er viktig!
Det hjelp lite å ha blingbling-utstyr overalt som funker dritbra, om du sykkelen er alt for stor eller for liten.

Sittestilling er også veldig viktig, men det kan vere vanskeleg å identifisere kva som er bra/dårleg på sti om ein kun prøvesitter i butikken/på plenen/etc, så dette kan vere vanskeleg å treffe blink på med ein gong. Ein del kan uansett gjerast etter kvart med skifte av deler som ikkje treng å vere så dyre (setepinne/stem/styre feks)

Så finn ut kva str du må ha, og kva du skal bruke sykkelen til og kva du likar. Kva som står på giret er temmeleg lite viktig og speler igrunnen lite inn på den totale sykkelopplevinga. Eit godt vedlikehaldt/justert acera-gir kan funke mykje betre enn eit dårleg vedlikehaldt/justert xtr-gir feks.

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: Billig sykkel til sti. [Re: Arnebv] #560731 31/05/2008 22:46
N
nicolai Offline
N
Jeg har vel ikke sagt at ikke en dyrere sykkel, til f.eks 10 tusen ikke trenger veldikehold, men det er jo ingen hemmelighet at en dyrere sykkel, med bedre komponenter(i alle fall på dette nivået) krever mindre vedlikehold, eller at det i alle fall er et poeng/mulig å vedlikeholde det, slik at det kan vare en stund.

Gir er laget for å gire, såpass har jeg fått med meg. Men raskere girskift og lengre levetid på svingpunkter etc. er en fordel.

Det er ingen hemmelighet at grisebillge hjul, og særlig nav, ikke holder særlig lenge, hvis man sammenligner med noe litt skikkeligere som f.eks Deore, eller LX/XT. Det kan også ofte være vanskelig å skaffe reservedeler.

Billiggafler likeså. Her er det mye som ikke tåler skikkelig bruk! Og, som ikke funker på en god måte. Jeg har prøvd, jeg har erfart dette gjennom mange år i sykkelbutikk.

Når du sier at man kan ha det gøy i skogen på rimeligere utstyr - utstyr som veier mer enn de dyrer søsknene, så er jo det helt riktig. Sålenge det er en viss kvalitet der i utgangspunktet! Det handler jo om forskjellen på en J3 brems, og en J7. Begge funker skikkelig! Eller forskjellen mellom en RS Recon, og en Reba WC etc.

Dette er ikke ting du finner på en sykkel til 4 tusen, her er det ikke vekt og finish/justeringsmuligheter som er eneste forskjell!

Jeg ønsker trådstarter all lykke med å finne en best mulig sykkel innenfor hennes budsjett, men å tviholde på at sykler til 4 tusen kroner er skikkelige terrengsykler, syns jeg ikke er noe vits! Og det syns jeg er helt fair å si, uten at jeg har noe som helst ønske om å eksludere noen fra sporten vår!

Såpass ærlig er det vel lov å være? Selv om det kanskje ikke er like "hyggelig"? (i mangel på et bedre ord).

/Are Nicolai
Re: Billig sykkel til sti. [Re: nicolai] #560829 01/06/2008 09:55
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L

Såpass ærlig er det vel lov å være? Selv om det kanskje ikke er like "hyggelig"? (i mangel på et bedre ord).

Naturligvis er det lov å være såpass ærlig! Og selvsagt er det bedre å ha 10 tusen enn 4 tusen når man skal kjøpe sin første terrengsykkel, men har man bare fire tusen, er det likevel mulig å få seg en sykkel som kan brukes. (Så kan man heller oppgradere etterhvert, når man har fått lagt seg opp litt penger, og så kan den første sykkelen brukes til kino, butikk, jobb...)

Men det er selvsagt også sant at de fleste "terrengsykler" til 4000 ikke holder mål. Likevel: Jeg har nevnt GF Wahoo som ett mulig alternativ. Et annet jeg mener kan fungere, er Fuji Bullit Comp fra http://www.birksport.no/

Gaffelen her er ikke helt topp (!) men burde kunne brukes et års tid. Så kan man eventuelt kjøpe en bedre bruktgaffel etter det.

Re: Billig sykkel til sti. [Re: Lektoren] #560887 01/06/2008 14:24
1
1morten1 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
1
Hva med en kona cinder kone eller lignende?

De ligger ofte ute til rundt 3500 for pene eksemplarer. Jeg synes i alle fall dette er en veldig morsom sykkel for pengene. kjøpte en for litt siden for å ha som en liten lekesykkel. kom så på at jeg har boden full av lekesykler og ga den videre til dama... hun er i alle fall strålende fornøyd ICON_SMILE og sykelen holder da ganske bra, selv om det skal sies at hun ikke bedriver den aller råeste stisyklingen så langt da...

Re: Billig sykkel til sti. [Re: 1morten1] #561021 01/06/2008 19:45
M
Mille Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Masse gode råd her!
Takk alle ammmen, nå går jeg i tenkeboksen:-)

Re: Billig sykkel til sti. [Re: nicolai] #561124 01/06/2008 22:59
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Jeg har vel ikke sagt at ikke en dyrere sykkel, til f.eks 10 tusen ikke trenger veldikehold, men det er jo ingen hemmelighet at en dyrere sykkel, med bedre komponenter(i alle fall på dette nivået) krever mindre vedlikehold, eller at det i alle fall er et poeng/mulig å vedlikeholde det, slik at det kan vare en stund.

Mulig jeg har missforstått dette,men er ikke dyre komponenter som oftest dyre fordi de er perfeksjonerte inn mot sitt bruksområde og brukergruppe? En billig sykkel er satt opp med komponenter som holder greit, fordi folk som kjøper disse skjelden er av typen som gir sykkelen mer enn en vask eller 2 i året, og smører kjedet like ofte. for å oppnå dette må delene bygges mer robuste og tunge og "helt greie" i funksjon. På en sykkel til 10 000+ derrimot, forventes det en kjøper som er villig til å vaske,pusse,stelle,justere kontinuerlig. Derfor kan man bruke andre materialer og byggemåter som gjør at vekt går ned og fungerer bedre når innstillt rett og tatt godt vare på. uten tilsyn derrimot, knirker det og knekker det og feilgirer noe vanvittig.

Jeg vet ikke hvor mange titalls millioner kroner det koster for en F1-bil,men mener å huske at motorene der må vare 2 løp, og medregna kvalifiseringer gir vel det omtrent 10 timer før de kasseres. Ikke akkurat en levetid man ville vært fornøyd med på familiebilen,men de er de raskeste og letteste motorene. Poenget forstått?

Er jeg helt på bærtur her nå, eller er jeg inne på noe?

Trønder osv
Re: Billig sykkel til sti. [Re: nicolai] #561135 02/06/2008 05:37
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
men å tviholde på at sykler til 4 tusen kroner er skikkelige terrengsykler, syns jeg ikke er noe vits!

Det er det vel ingen andre enn du som snakker om?
Trådstarter lurer på "om det i det heletatt er mulig å få en brukbar sykkel til 4 tusen", ikke slik som du fremstiller det i alle postene dine i denne tråden.

Til trådstarter:

For 4000kr kan du få tak i en god sykkel, gjerne her på forumet, som vil gi deg utrolig mye sykkelglede! ICON_SMILE

Redigert av cvrokka; 02/06/2008 05:40.

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Billig sykkel til sti. [Re: Espen J] #561143 02/06/2008 06:26
N
nicolai Offline
N
En sykkel til 10 tusen kroner, har ingen eksotiske deler som er vanvittig lette etc, som trenger veldig mye vedlikehold. Den har relativt tunge, men funksjonelle deler, som fungerer bedre, period.

Snakker vi om superlette deler, ment for racing only, blir saken en annen. Da må du vite hva du driver med, og vedlikeholde deretter.

/Are Nicolai
Re: Billig sykkel til sti. [Re: nicolai] #561356 02/06/2008 12:50
Johannes(MCK) Offline
Avhengig
Avhengig
ikke helt enig i dette. Feks en billig dempegaffel på en sykkel til 4000 tåler ikke alltid så røft terreng.
hadde selv en sykkel til 4000 med en suntour gaffel, der kom den plastikk greia inni opp av gaffelen,(må innrømme at jeg har manglende kunnskaper om dette :P) og den lagde rare lyder. noen ganger i regnevær ble den til en stiv gaffel.

Fart og høy tråkkfrekvens løser mange problemer...
Re: Billig sykkel til sti. [Re: Espen J] #561409 02/06/2008 15:01
jeth Offline
Camoboy
Camoboy
Sitat: dopapiret
[

Er jeg helt på bærtur her nå, eller er jeg inne på noe?

Tror rett og slett at du ikke er inne på noe. Skal ikke si at du er på bærtur, og i enkelte tilfeller kan det tenkes du har et poeng, men generelt tror jeg ikke du er inne på noe. Krever en Thomson setepinne mer vedlikehold og er den mindre holdbar enn budsjett varianten? Hva med CK styrelager eller nav? Hva med rammer i det øvre prissjikt, Ventana, Turner, Liteville, Foes osv. osv? (Ventana krever hvertfall minimalt med vedlikehold, det vet jeg. Rimelig holdbar er den og...) Det er slettes ikke alle komponenter som er dyre som er konstruert primært for å spare vekt. Svært mange dyre komponenter er konstruert primært for holdbarhet. Kvalitet koster, enten du er ute etter funksjonelle egenskaper, holdbarhet eller lav vekt.

Jens
Re: Billig sykkel til sti. [Re: jeth] #561509 02/06/2008 18:32
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Den er grei! da lærte jeg også noe i dag!

Trønder osv
Re: Billig sykkel til sti. [Re: Johannes(MCK)] #561580 02/06/2008 20:20
N
nicolai Offline
N
Hva er det du ikke er enig i?

Jeg skjønner ikke helt hva du mener..

/Are Nicolai
Re: Billig sykkel til sti. [Re: nicolai] #561586 02/06/2008 20:27
Espen J Offline