Jeg skal kjøpe meg landeveissykkel, og driver og vurderer forskjellige alternativer. Jeg er litt fristet av Battaglin Stealth ( http://www.bikebuster.no/detaljer-no/120133.html ), og Bikebuster ser ut til å være billigst på denne.
Jeg er imidlertid litt skeptisk til å kjøpe på nett, da særlig med tanke på størrelse. Jeg har forstått at det brukes forskjellige målemetoder osv. fra produsent til produsent, dessuten spiller geometrien inn...Hovedbudskapet er vel at det er lurt å prøve før man kjøper.
Men hvor galt kan det egentlig gå? Jeg er 180-181 cm høy, og har "normal" lengde på ben og armer. Driter jeg meg skikkelig ut hvis jeg bestiller en Battaglin i størrelse 56? Følgende valg er oppgitt på bikebuster sine sider:
Så er det dette med krank og kassett. Leste et sted at det mest gunstige er å velge såkalt kompakt kranksett (50/34) i kombinasjon med en 11-25 kassett. Stemmer dette?
Takknemlig for alle tilbakemeldinger og tips
Re: Størrelse på ny landeveissykkel.
[Re: martinO]
#55988429/05/200821:00
Jeg er selv 181 cm lang, og "passer" på alle vanlige 56 cm rammer jeg har prøvd. Du driter deg ikke ut dersom du kjøper denne i 56, og jeg tror heller ikke at du gjør mye feil. Eventuelle finjusteringer kan du gjøre ved å justere sete frem og tilbake, og eventuelt skifte setepinne og lengden på styrestem'et.
Nå skriver du ingenting om hvor sprek du er, men for de aller fleste mosjonister så er en kompaktkrank det riktige valget. Jeg kjører selv med 11-23 bak, og synes det fungerer bra. Dersom det er bratt, så setter jeg på 12-27. Men med kompaktkrank bør du absolutt velge 11 som minste tannhjul på kasetten, så 11-25 være et godt valg.
[Re: KenR]
#55999030/05/200807:00
58cm lang ramme for en på 180 kan bli for langt. Jeg er 184 og bruker 56-57 lange racere. Jeg ville gått for en M her hvis jeg var deg. Med 2-3 cm spacere under stemmen blir dette bra. Kompakt er supert og helt klart veien og gå. 11-25 krans ditto.
Battaglin kan du også kjøpe til hyggelige priser hos www.bikeshop.no. De har også butikk på Bekkajordet i Horten. Vær oppmerksom på hvordan DU ønsker å sitte på sykkelen. Ser stadig mosjonister som sliter med en sykkel som er dimensjonert for en yngre/mere aggresiv rytter. Dvs, høyt sete i forhold til styre. Når du først har valgt ramme, er det mange ting som kan justeres, men bare innenfor visse grenser. F eks flytter du setet fram/tilbake for å justere tråkket, ikke i forhold til styret. Selv sykler jeg på en 55 cm ramme og er ca 170 cm. Mange mener den er for stor til meg, men jeg sitter svært godt på den. Det hører med til historien at jeg er kort i beina, lang i ryggen. Min gamle racer er en 52 cm, og den føles alt for liten nå. Men den har helt annen geometri, så det er vanskelig å sammenligne direkte. Tenk på hvordan du ønsker å sitte. Snakk med en seriøs forhandler, og la deg ikke "lure" til å kjøpe feil sykkel, enten den er for "racing" eller det motsatte. Det er faktisk verdt å betale noen kroner ekstra for å få riktig størrelse, selv om det er fristende å spare penger på å handle på nettet. Dine ønsker og behov er svært viktige parametre for å bestemme hvilken sykkel du skal ha. Skrittlengde er for øvrig det målet man bruker for å bestemme ramme, ikke kroppslengde
Redigert av Myrulv; 30/05/200807:40.
[Re: Myrulv]
#56014330/05/200810:24
Jeg ble en del klokere, men også litt mer forvirret. Når folk snakker om str 56, 58 osv...er det da høyden eller lengden på rammen de viser til? Jeg har alltid trodd det var høyden, og helt glemt bort lengden. Men skjønner selvfølgelig at denne er minst like viktig, om ikke viktigere..?
Uansett, det er riktig som du påpeker lasr, størrelsene oppgitt på bikebuster sine sider stemmer ikke overens med Battaglin sine offisielle. Det er jo ganske håpløst spør du meg! Jeg sendte en mail, og de har nå rettet opp feilen:
Quote:
S 48x51,5 M 52x54 L 56x56.5 XL 60x59
Ut ifra det dere skriver lurer jeg på om ikke str L, altså en ramme på 56x56.5cm, er det riktige for meg. Jeg skal prøve å ta mål av benlengde i løpet av dagen.
Form, ønsker, behov Hvor sprek jeg er...hmm relativt sprek hehe. Jeg er 24 år, trener regelmessig ballspill, løping og styrke og har trent hele livet. Er helt fersk på landeveien da, men har trent endel spinning. Jeg ønsker først og fremst å bruke sykkelen som et treningsredskap.
Flere innspill er velkomne. Hva syns dere forresten om selve sykkelen?
martinO
#56020230/05/200811:31
Ahh...etter ytterligere korrespondanse med Bikebuster, viser det seg nå at målene de først oppga, faktisk er de som bør tas hensyn til. Ifølge Bikebuster sine mekanikere stemmer ikke Battaglins mål med hvordan lengden på rammen føles. De har derfor, basert på sine egne målinger, kommet frem til sine egne mål:
Quote:
S 48x53 M 52x55,5 L 56x58 XL 60x60,5
Er det str M jeg lander på da? Den blir ikke for lav, med sine 52 cm?
#56021630/05/200812:01
Skrittlengde er for øvrig det målet man bruker for å bestemme ramme, ikke kroppslengde
Er det riktig begrep å bruke? Snakker vi her om lengden fra "skrukken" og ned til bakken når man står rett opp og ned med "litt" spredning med bena. Hvis man da får en verdi på 84 cm. Hva vil da det tilsi i rammestørrelse?
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
#56034530/05/200818:34
Målet som Battaglin oppgir er sikkert riktig i forhold til figuren, men lengdemålet på den er jo aldeles usaklig, ettersom det tydeligvis måles fra toppen av seterøret, og ikke fra der den horisontale linja krysser den forlengede senterlinja opp fra seterøret. Bikebuster sitt mål er nok mye nærmere sannheten om du skal sammenligne med andre rammer med og uten slope.
- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg. (Byggmester Harald Langemyhr)
[Re: DagRS]
#56116402/06/200807:13
Ramme høyde kan justeres i ganske stor grad ved hjelp av setepinne. Flytte setet fram/tilbake endrer tråkk. Kortere/lengre påvirker sittestilling og kjøreegenskaper. Derfor bør man vite hvordan man ønsker å sitte før man anskaffer ramma (sykkelen). Er du en rask og aggresiv syklist som sitter mye i bukken trenger du en ramme som er lavere i fronten, den blir ofte kortere, og da trenger du et lengre stem... Som du ser er dette litt forvirrende - alt henger sammen. Selv ser jeg mest på lengde på overrør og høyden på styrerøret. Dette er de 2 faktorene jeg synes påvirker sittestillingen mest. Les mest mulig om temaet, prøv en eller flere sykler, gå deretter og snakk med en kyndig forhandler.