Jeg er ny på skivebremser (Shimano XT, senest modell), og lurer på hvor lenge klossene varer før de bør byttes - forventer selvsagt ikke et presist svar, men en indikasjon om det dreier seg om uker, måneder eller år?
Som Egil er inne på, dette er egentlig umulig å si, men du kan ta utgangspunkt i hvor lenge v-bremsklossene dine har vart og så legge på litt?
Hva er indikasjonen på at de må byttes?
Det er ganske enkelt å ta en titt ned i kalipperen ovenfra og se hvor mye kloss som er igjen
Finnes det mange forskjellig typer/merker/modeller av klossene, og hvilke anbefales isåfall?
Fra Shimano får du i all hovedsak fire varianter som funker i XT-bremsen din: Metall og resin, og begge disse variantene i en ekstra jålete utgave med bakplate i titan (marginalt lettere og dobbelt så dyr). Metall er mest slitesterk og sterkest i effekt, men kan lage mer lyd enn resin. Resin hevdes å gi litt bedre modulasjon, er som sagt litt mer stille av seg og slites på null komma svisj når det er vått og sølete. I tillegg finnes det et antall tredjepartsprodusenter som leverer klosser, men disse har jeg ingen erfaringer med.
Tilleggsspørsmål: Hvordan bytter jeg klosser, er det vanskelig, tar det lang tid, krever det spesialverktøy, er det noen spesielle feller å gå i?
XT-bremsen er veldig enkel å bytte klosser på, en titt på
denne pdf'en burde gi svar
/Peter
Shimano-selger