Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvor lenge varer bremseklosser (skivebrems)

Hvor lenge varer bremseklosser (skivebrems) #558942 28/05/2008 06:22
thamg Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jeg er ny på skivebremser (Shimano XT, senest modell), og lurer på hvor lenge klossene varer før de bør byttes - forventer selvsagt ikke et presist svar, men en indikasjon om det dreier seg om uker, måneder eller år?
Hva er indikasjonen på at de må byttes?
Finnes det mange forskjellig typer/merker/modeller av klossene, og hvilke anbefales isåfall?
Jeg bruker sykkelen snitt 4-5 timer pr uke, 50% grus og 50% sti - jeg er stor, tung, pinglete og bremser mye.

Tilleggsspørsmål: Hvordan bytter jeg klosser, er det vanskelig, tar det lang tid, krever det spesialverktøy, er det noen spesielle feller å gå i?

Re: Hvor lenge varer bremseklosser (skivebrems) [Re: thamg] #558951 28/05/2008 06:36
EgilS Offline
More than words
More than words
Svaret på det er avhengig av blant annet type klosser og ikke minst føre det sykles på.

Sykles det stort sett i pent vær, kan klossene vare en sesong. I motsatt fall kan de forsvinn kjapt. Jeg har selv opplevd å slite ned mesteparten av klossene på et 80 minutters ritt som delvis var et gjørmebad.

Re: Hvor lenge varer bremseklosser (skivebrems) [Re: EgilS] #558966 28/05/2008 07:01
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Da bremser du for mye Egil ICON_WINK ICON_TONGUE

#Pedalenkrs
Re: Hvor lenge varer bremseklosser (skivebrems) [Re: RobG] #558974 28/05/2008 07:09
Johannes(MCK) Offline
Avhengig
Avhengig
skifting av bremseklosser stod nøye beskrevet i mars (tror jeg) utgaven av terrengsykkel. hmm fant den ikke på verksted på nett... sikkert noen som er mer erfarne enn meg meg skiver som kan forklare. ICON_TONGUE

Fart og høy tråkkfrekvens løser mange problemer...
Re: Hvor lenge varer bremseklosser (skivebrems) [Re: Johannes(MCK)] #558976 28/05/2008 07:13
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Bytte av klosser varierer fra brems til brems.
Noen shimano-representant her "inne" kan sikkert forklare på den aktuelle brems.

Noe spesialverktøy er det sjelden du trenger.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Hvor lenge varer bremseklosser (skivebrems) [Re: RobG] #558978 28/05/2008 07:21
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Fux
Da bremser du for mye Egil ICON_WINK ICON_TONGUE

Vet det. Jeg er en pyse! ICON_TONGUE

Re: Hvor lenge varer bremseklosser (skivebrems) [Re: thamg] #558979 28/05/2008 07:22
Pete Offline
Popcornansvarlig
Popcornansvarlig
Sitat: thamg
Jeg er ny på skivebremser (Shimano XT, senest modell), og lurer på hvor lenge klossene varer før de bør byttes - forventer selvsagt ikke et presist svar, men en indikasjon om det dreier seg om uker, måneder eller år?

Som Egil er inne på, dette er egentlig umulig å si, men du kan ta utgangspunkt i hvor lenge v-bremsklossene dine har vart og så legge på litt?

Hva er indikasjonen på at de må byttes?

Det er ganske enkelt å ta en titt ned i kalipperen ovenfra og se hvor mye kloss som er igjen

Finnes det mange forskjellig typer/merker/modeller av klossene, og hvilke anbefales isåfall?

Fra Shimano får du i all hovedsak fire varianter som funker i XT-bremsen din: Metall og resin, og begge disse variantene i en ekstra jålete utgave med bakplate i titan (marginalt lettere og dobbelt så dyr). Metall er mest slitesterk og sterkest i effekt, men kan lage mer lyd enn resin. Resin hevdes å gi litt bedre modulasjon, er som sagt litt mer stille av seg og slites på null komma svisj når det er vått og sølete. I tillegg finnes det et antall tredjepartsprodusenter som leverer klosser, men disse har jeg ingen erfaringer med.

Tilleggsspørsmål: Hvordan bytter jeg klosser, er det vanskelig, tar det lang tid, krever det spesialverktøy, er det noen spesielle feller å gå i?

XT-bremsen er veldig enkel å bytte klosser på, en titt på denne pdf'en burde gi svar

/Peter
Shimano-selger

Recovery-mode
Re: Hvor lenge varer bremseklosser (skivebrems) [Re: Pete] #559017 28/05/2008 08:32
voldemort Offline
Vinkelskriver
Vinkelskriver
Jeg har ikke erfaring med XT-klossene, men antar at XTR-klossene har omtrent samme levetid. Jeg sykler hovedsakelig på grus, men også en del sti. Sykler hele året, og uansett vær. Min erfaring er at resinklossene varer 2-3 000 km, og metallklossene drøyt 4 000. Metallklossene lager etter min mening irriterende mye lyd.

Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
Re: Hvor lenge varer bremseklosser (skivebrems) [Re: voldemort] #559051 28/05/2008 09:45
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg har slitti ut bremse klosser på knappe 60 min (siste delen av rittet uten klosser) og jeg har hatt klosser som holder og holder.

Som det blir sagt kommer helt ann på føre. I riktig værtype kan de forsvinne nesten før du har begynt og bremse.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hvor lenge varer bremseklosser (skivebrems) [Re: olechr] #559220 28/05/2008 16:22
S
sesteen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Sitat: olechr
Jeg har slitti ut bremse klosser på knappe 60 min (siste delen av rittet uten klosser) og jeg har hatt klosser som holder og holder.

Som det blir sagt kommer helt ann på føre. I riktig værtype kan de forsvinne nesten før du har begynt og bremse.

Du må huske på å slippe bremsen når du begynner å tråkke ICON_TONGUE

*Overivrig hobbysyklist*

Moderator  support