Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trenger tips om sykling i Alpene..

Trenger tips om sykling i Alpene.. #558863 27/05/2008 20:58
fevil Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Hvor kan jeg finne informasjon om terrengsykling i de Sveitsiske alpene?
Kanskje det er noen her som har anbefalinger til hvor man bør reise for å finne de beste turene.
Planen er å besøke familie i Sveits i sommer,
men hvorfor ikke slå to fluer i en smekk, og oppfylle drømmen om å kjøre milelange singletracks ned fra noen av Europas høyeste fjelltopper.

Jeg setter veldig pris på alle typer råd i forhold til sykkelferie, da dette blir første gang for meg.
F.eks med tanke på transport av sykkel, hva er viktig at man tenker på?
Kan det lønne seg å leie sykkel?
Egentlig alt mellom himmel og jord som man bør ha i bakhodet før en slik reise..

Re: Trenger tips om sykling i Alpene.. [Re: fevil] #558904 27/05/2008 22:04
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
På de store alpinstedene (Zermatt,Portes du solei m.m) får du nok leid bra sykler. I hvertfall fikk jeg det. Dog bedre utvalg av FR/DH en stisykler, men skjønner at poenget er å sykle ned, så da er ikke det noe problem. Ellers går der greit å reise med sykkel. Men hadde ikke tatt med sykkel for et par dager, men hvis derimot det er snakk om en uke hadde nok jeg tatt med sykkel. Har bare syklet de 2 stedene som er nevnt over, og de anbefalles. Men tror nok det er mye annet som er bra også. Hvor i Sveits er det du skal være ? alpinanlegg i nærheten ?

Re: Trenger tips om sykling i Alpene.. [Re: Oddefa] #559010 28/05/2008 08:28
fevil Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

De jeg planlegger å besøke bor i Aargau som ligger nord i Sveits. Vet ikke om det er alpinanlegg i nærheten, så det blir nok sansynligvis en utflukt på noen dager ja. Poenget er å sykle ned som du sier, men er mest sugen på flytsti og singletrack. hvis det er opparbeidete DH løyper det er snakk om må jeg nok leie sykkel uansett, for det er ikke min beregnet til.

Zermat og Portes du solei er ihvertfal notert:)

Re: Trenger tips om sykling i Alpene.. [Re: Oddefa] #559011 28/05/2008 08:28
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
I Sveits har kommunene/Cantonene egne websider der du kan se på terrengsykkel-stikart og evt laste ned GPS-logger.

Sveits har veldig mange merka og skilta terrengsykkelruter. Mulighetene er nærmest uenedelige.
Hvor i Sveits går turen?

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Trenger tips om sykling i Alpene.. [Re: sykkeloyvind] #559101 28/05/2008 11:49
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Aargau er et kanton (fylke). Største stedet tror jeg er Aarau. I alle tilfeller er f.eks Engelberg en grei dagstur. Har ikke vært der på sommeren, men har sett sykkelbilder derfra nå nylig, og kan ikke tenke meg noe annet at det er fantastiske stier der. Se engelberg.ch om det ligger noen linker evt info der. Heller ikke langt til Adelboden og Jungfrau regionen (Wengen, Grindelwald og Murren) som sikkert har også mye bra. Genrelt er det korte avstander i Sveits og de har verdens beste tog system.

Re: Trenger tips om sykling i Alpene.. [Re: fevil] #566179 12/06/2008 11:39
Arne_And Offline
More than words
More than words
Jeg vil anbefale Verbier, jeg var der med to kamerater i fjor, og terrengsykkel.no hadde en utflukt dit for noen år siden. Syklingen er veldig bra! De har knall løyper i heisanlegget, og hvis dere booker guide så får dere lengre utflukter med utgangspunkt i anlegget. Vi brukte Sports Travel Company (samme som terrengsykkel.no) og de har et knallbra opplegg! Til helt greie priser får dere et all inclusive-opplegg: henting flyplass, losji i knall leiligheter, ferdig tilberedt frokost og middag, heiskort, guiding i og rundt anlegget. Fly t/r Geneve fås ganske billig.

Terrengsykkel.no-artikkel
Sports Travel Company
www.verbier.net

Arne

Re: Trenger tips om sykling i Alpene.. [Re: Arne_And] #566528 12/06/2008 23:43
trondemann Offline
Avhengig
Avhengig
Fortsatt må jeg si at min "verdens beste sykkeldag" fant sted i Zermatt for noen år siden (litt rart å sitte i WHistler å skrive sånt, men...)

Ta toget opp til Gorgengrat-toppen ved Zermatt (toget går fra midt i byen) og kos deg med time etter time med deilig, tørr singletrack nedover. Ikke så teknisk, men GUD for en flyt og utsikt. Ca noe sånt som dette, ca:

Enjoy!

-Trondemann

"The whole world is perfect for mountainbiking"

--------------------------------------------------
Re: Trenger tips om sykling i Alpene.. [Re: trondemann] #566902 13/06/2008 15:09
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er en flott tur ja. Flere alternativ der, hadde en dag med 3-4 turer ned fra Gorgengrat toget. Grovt regnet 1500 hm turen, og en behagelig tur opp igjen. Men mye bra stier på de andre berga også, selv om jeg bare vandret der. Og det er greit å være obs på vandrere. Gikk veldig greit når jeg var der.

Skal selv nedover til Geneve om 1 måned og vi (meg og dama) driver å bestemmer oss for hvor vi havner. Blir 2 dager i byen, så resten til fjells. Planen var egentlig les gets, da dama mi (som ikke sykler, hun løper) liker seg der, (det gjør jeg også hehe), men har litt lyst til å besøke verbier på sommeren. Hmmm, tenke et par dager til.

Re: Trenger tips om sykling i Alpene.. [Re: Oddefa] #567366 14/06/2008 22:49
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Til opplysning til dere som ikke er kjempekjent i alpene (mht til sykling). Kjøp siste BIKE (tysk) på Narvesen. Er med ett kart over alpene i stor plakatstørrelse, som er bare å ta ut og henge på veggen i sykkelbua. Viser både hvor det er bikeparker og hvor en kan ta gondol og sykle stier. Koster ca 50 kr.

Re: Trenger tips om sykling i Alpene.. [Re: Oddefa] #666984 19/01/2009 14:32
F
fjellfant Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
Blåser litt liv i denne tråden nå som sommeren nærmer seg igjen:)

Vi har lyst til å sykle grusveier/sti i alpene i sommer, både oppover og nedover (dvs, er ikke ute etter kun nedkjøring, dagsetapper på 50-100 km).

Har noen forslag til rute, overnatting, praktiske tips osv?

Re: Trenger tips om sykling i Alpene.. [Re: fjellfant] #667055 19/01/2009 17:26
Fagerli Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Har aldri syklet i Sveits, men har også planer i sommer. Har funnet en side, http://www.velodata.ch/ kanskje du finner noe der.

Re: Trenger tips om sykling i Alpene.. [Re: Fagerli] #667419 20/01/2009 14:26
Raven Offline
Entusiast
Entusiast
Søk på AMAZON.de, søke tekst 'Trans Alp' mange bøker med beskrvelse av turer. (på Tysk er Trans Alp et begrep som strekker videre end selve rittet med samme navn).

Moderator  support